سال ۲۰۱۹ سال خوبی برای بازار نفت نبود و با وجود محدودیت عرضه توسط اوپک و اختلالات بزرگی که در عرضه پیش آمد و میزان این اختلالات، شاخصهای قیمت نفت تغییر قابل توجهی پیدا نکردند و در محدوده ثابتی ماندند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دلیل اصلی پایین ماندن قیمت نفت در وهله نخست، رونق نفت شیل آمریکا بود. نقش رشد تولید نفت شیل آمریکا به نظر می رسد بلامنازع مانده است. همه پیش بینی های قیمت نفت از جمله پیش بینی اوپک مرتبا رشد تولید نفت شیل آمریکا را دلیل اصلی رشد عرضه غیراوپک معرفی می کنند که تلاشهای اوپک برای محدود نگه داشتن عرضه و متوازن کردن بازار را بی اثر می کند.

تولید نفت شیل آمریکا امسال به رکورد بالایی صعود کرد و آمریکا را بزرگترین تولیدکننده نفت جهان ساخت. از آنجا که اوپک دیگر تنها منبع بزرگ تامین نفت برای کشورهای مصرف کننده جهان نیست و کشور دیگری وجود دارد که بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند و ریسک اختلال عرضه ندارد، فضای بازار بسیار متفاوت می شود و این موضوعی است که در سال ۲۰۱۹ بیش از هر زمان دیگری به وضوح در بازارهای نفت مشاهده شد.

اختلالات عرضه نفت لیبی روی قیمتهای نفت تاثیر گذاشت اما این تاثیر به مدت تنها چند روز بود. حتی اختلال عرضه نفت عربستان سعودی که بزرگترین اختلال عرضه در تاریخ معاصر بود و در پی حملات موشکی و پهپادی به زیرساخت نفت این کشور روی داد، نتوانست نفت برنت را بیش از چند روز در بالای ۷۰ دلار در هر بشکه نگه دارد.

گواه بیشتر از اهمیت یافتن نفت آمریکا، توافق اخیر اوپک برای عمیق کردن کاهش تولید نفت بود که برخلاف انتظارات، نتوانست بازارهای نفت را چندان تحت تاثیر قرار دهد زیرا بازار کاهش بیشتر تولید این گروه را پیش بینی کرده بود و به خوبی واقف بود که رشد تولید نفت آمریکا نمی تواند متوقف شود. قیمتهای نفت معمولا پس از نشست اوپک یا اظهارات مقامات اوپک و روسیه که یکی از شرکای اصلی این گروه است، افزایش پیدا می کردند اما امسال رشد قیمتها عمر کوتاهی داشت.

پیش بینی های فاندامنتال نیز کمکی نکردند. آژانس بین المللی انرژی در آخرین گزارش خود از بازار نفت پیش بینی کرد که جهان در اوایل سال ۲۰۲۰ احتمالا ۷۰۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه نفت خواهد داشت و این مازاد عرضه نتیجه رشد تولید آمریکا است. تولید نفت آمریکا عامل اصلی رشد عرضه غیراوپک به میزان ۲.۳ میلیون بشکه در روز است در حالی که رشد تقاضا برای نفت همچنان آهسته خواهد شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال همچنان امیدهایی به بالا رفتن قیمتهای نفت وجود دارد. بانکهای گلدمن ساکس و جی پی مورگان اخیرا پیش بینی خود از قیمتهای نفت در سال ۲۰۲۰ را بازنگری کرده و بالاتر بردند. گلدمن ساکس با اشاره به این انتظار که توافق کاهش تولید اوپک پلاس موفق خواهد شد مازاد عرضه را حذف کند، دورنمای شاخصهای قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت را بالا برد. جی پی مورگان هم نظر مشابهی داشت و کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس را دلیل بازنگری خود در پیش بینی قیمتهای نفت عنوان کرد.