بلیط سیستمی هواپیما چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

افرادی که بیشتر مسافرت های تفریحی یا سفرهای کاری خود را با هواپیما انجام می دهند، دو اصطلاح بلیط سیستمی و بلیط چارتر بسیار به گوششان می رسد.  بلیط های هواپیما در ایران به دو دسته  سیستمی و چارتری تقسیم می شوند. اگر جز افرادی هستید که گاه گداری با هواپیما پرواز می کنید و در مورد این اصطلاحات اطلاعات کافی ندارید و یا حتی فرد پرپروازی هستید اما فرق بلیط سیستمی و بلیط چارتری را به خوبی نمی دانید در این مقاله همراه ما باشید تا علاوه بر معرفی هر دو نوع این بلیط ها، مقایسه بلیط چارتری و بلیط سیستمی هواپیما را نیز بررسی کنیم.

بلیط سیستمی چیست؟

بلیط سیستمی بلیطی است که بطور مستقیم از خود ایرلاین یا شرکت هواپیمایی و یا نمایندگان فروش رسمی آنها خریداری می شود و همه مسائل مربوط به این بلیط ها نظیر تاریخ رفت و برگشت، قیمت بلیط، شرایط کنسلی و استرداد بلیط، ظرفیت پرواز توسط خود شرکت هواپیمایی یا ایرلاین مدیریت می شود.

بلیط چارتری چیست؟

در کنار این نوع بلیط ها، بلیط چارتری وجود دارد که در پرواز چارتری، شرکت چارترگننده همه یا بخشی از صندلی های یک پرواز را برای مدت مشخصی به صورت دربست اجاره می کند که همان مفهوم اصلی چارتر کردن است. در این حالت بازه زمانی رفت و برگشت هواپیما، هزینه بلیط و سایر مسائل مربوط  به پرواز بر عهده شرکت چارتر کننده است.

بلیط اکونومی چیست؟

پروازهای هواپیمایی بر اساس میزان و نوع خدماتی که به مسافران خود رائه می کنند، به کلاس های متفاوتی تقسیم می شوند. این کلاس های پروازی معمولا به صورت فرست کلاس یا درجه 1، پرمیوم اکونومی، بیزینس کلاس یا کلاس تجاری و اکونومی تقسیم می شوند. پس بلیط اکونومی در واقع مربوط به نوع خاصی از بلیط نیست بلکه مربوط به تفاوت در کلاس پرواز است.

بلیط اکونومی یا بلیط اقتصادی یا بصرفه یا بلیط استاندارد، متداول ترین نوع بلیط هواپیما خارجی یا داخلی است که اکثر مسافران در سراسر دنیا از این مدل بلیط استفاده می کنند و به بلیط توریستی هم معروف شده است. در پروازهای اکونومی مسافر خدمات و امکانات زیادی در حین پرواز دریافت نمی کند. بلیط پرواز اکونومی از همه هواپیماها ارزان تر است و به همین دلیل مورد استقبال فراوانی قرار میگیرد. در این کلاس پروازی خدات بسیار محدودی به مسافران ارائه می شود و فاصله صندلی ها کم است و پذیرایی به صورت محدود انجام می گیرد. برخی شرکت های هواپیمایی به دلیل اینکه احساس می کردند واژه اکونومی بار منفی دارد نام این مدل کلاس پرواز خود را تغییر داده اند مثلا شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز عنوان World Traveler را به این کلاس داده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ویژگی و مزایای بلیط سیستمی و مقایسه بلیط سیستمی و بلیط چارتری

  1. بلیط سیستمی را می توان تغییر داد یا کنسل کرد.

در صورتی که مسافر به هر دلیلی از بلیط سیستمی خود استفاده نکند، می تواند حتی پس از پرواز هم بلیط خود را پس بدهد و  زمان و مقصد سفر را تغییر دهد. کنسل کردن بلیط سیستمی پس از کسر هزینه و مبلغی به عنوان جریمه صورت می گیرد که این مبلغ جریمه بر اساس جدول مصوب سازمان هواپیمایی تعیین می شود.. در مقایسه با پرواز چارتری باید بگوییم که امکان کنسل کردن یا تغییر دادن زمان و مقصد سفر در پروازهای چارتری در اغلب موارد وجود ندارد.

 

  1. بلیط سیستمی با توجه به بازه سنی افراد، قیمت متفاوتی دارد

در پروازهای سیستمی هزینه بلیط نوزاد، بین 10 تا 30 درد هزینه بلیط بزرگسالان است و هزینه بلیط برای کودکان بین 50 تا 75 درصد بلیط افراد بزرگسال است که برای خانواده های پرجمعیت و دارای فرزند بصرفه است. اما در بلیط های چارتری هزینه بلیط افراد 2 سال به بالا یکسان است و برای نوزاد هم نرخ دلخواه چارترکننده باید پرداخت شود.

  1. بلیط سیستمی در سامانه خرید بلیط قیمت ثابتی دارد.

از مهمترین مزایای بلیط های سیستمی نسبت به بلیط های چارتری می توان ثابت بودن نرخ بلیط را نام برد. بلیط سیستمی در هر مسیری نرخ ثابتی دارد و به هر کدام از سامانه های خرید انلاین بلیط هواپیما مراجعه کنید می توانید بلیط را با نرخ مشخص مصوب شده تهیه کنید و هیچ آژانس مسافرتی یا خدمات هواپیمایی اجازه تغییر نرخ این بلیط ها را ندارد، اما در بلیط های چارتری بر حسب دلخواه چارتر کننده قیمت ها تعیین می شود.

  1. بلیط سیستمی در بازه زمانی طولانی تری امکان رزرو دارد.

بلیط های سیستمی را برای مدت زمان طولانی تری می توانید رزرو کنید، به عنوان مثال مسافری که در ابتدای فصل زمستان برای تعطیلات عید برنامه ریزی می کند می تواند دو تا سه ماه زودتر بلیط مقصد مورد نظر خود را رزرو کرده و خریداری نماید، که این موضوع یکی از تفاوت های مهم خرید بلیط چارتری و خرید بلیط سیستمی است که در بلیط چارتری به طور معمول دو هفته جلوتر پرواز های چارتری نمایش داده می شوند و بازه رزرو بلیط کوتاه تر است.

  1. قیمت بلیط سیستمی معمولا گران تر است.

قیمت بلیط پرواز سیستمی نسبت به بلیط پرواز چارتری عموما گران تر است و می توان گفت این موضوع جز معایب خرید این نوع بلیط است و همچنین در برخی ایام و روزهای خاص مثل تعطیلات نوروز بیشتر آژانس ها و شرکت های خدمات هواپیمایی اقدام به خرید همه بلیط های موجود به صورت چارتری می کنند که این موضوع باعث می شود پیدا کردن بلیط سیستمی دشوار شود.

  1. پرواز های سیستمی تنوع مسیر بسیار زیادی دارند.

گفتیم که پروازهای چارتری با توجه به اینکه در بازه زمانی محدود به فروش می رسند معمولا تمام مسیرها را پوشش نمی دهند و بیشتر شرکت های چارتردهنده برای مسیرهای پرتردد که بیشتر مورد استقبال مسافران قرار میگیرند مثل پرواز های استانبول از پرواز چارتری استفاده می کنند. اما پروازهای سیستمی اغلب برای تمام مقاصد مسافران پزوار دارد و امکان خرید بلیط پرواز سیستمی در سامانه های آنلاین خرید بلیط هواپیما مثل فلاوینگو  وجود دارد.

تفاوت بلیط اکونومی با بلیط سیستمی

همانطور که در تعریف بلیط اکونومی گفتیم بلیط اکونومی یا اقتصادی مربوط به کلاس خرید بلیط است که مسافران می توانند برحسب نیاز و بودجه خود از بین کلاس های مختلف پروازی، گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند اما بلیط سیستمی مربوط به نوع بلیط است که بر حسب ظرفیت صندلی های هواپیما، نرخ بلیط، بازه سنی قابل خرید، بازه زمانی خرید بلیط با بلیط چارتری قابل مقایسه     است.

 

 

در این مقاله معایب و مزایای بلیط سیستمی را برشمردیم و تفاوت آن با بلیط چارتری را بیان کردیم. همچنین از بین کلاس های مختلف پروازی کلاس اکونومی را توضیح دادیم. ذکر این نکته ضروری است که با خرید بلیط از سامانه های آنلاین معتبر خرید بلیط هواپیما و همچنین چارترکننده معتبر، می توانید ریسک خرید بلیط نامعتبر را به صفر برسانید.