تحلیل بنیادی یا فاندامنتال یکی از روش‌های تحلیل بورس است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از آن وضعیت یک شرکت را مورد بررسی قرار دهند و متوجه شوند که ارزش واقعی سهام چقدر است. با انجام این بررسی‌ها، فرد سرمایه‌گذار می‌تواند برای خرید و فروش سهام شرکت تصمیم بگیرد. در حقیقت می‌توان گفت با یادگیری تحلیل بنیادی، می‌توان تصمیمات بهتری را اخذ کرد و شانس موفقیت در سرمایه‌گذاری را افزایش داد.

تحلیل بنیادی، راهی برای افزایش اطمینان در سرمایه‌گذاری
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تحلیل بنیادی بر عملکردهای معاملاتی چه تاثیری دارد؟

بی‌شک احتمال موفقیت سرمایه‌گذاری در یک شرکت که از آن اطلاعات کامل دارید، در مقایسه با شرکتی که از آن شناختی ندارید، بیشتر است. حال این نوع از تحلیل، به فرد سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا شناخت لازم را به دست آورد. از جمله مسائلی که می‌توان از طریق تحلیل بنیادی از آن‌ها مطلع شد، می‌توان به وضعیت مالی و سودآوری یک شرکت، چشم‌انداز رشد شرکت در آینده، شرایط تیم مدیریتی، تأمین‌کنندگان شرکت، محصولات تولیدی، رقبا و ... اشاره کرد.

حال اگر شما از دسته افرادی هستید که تمایل به سرمایه‌گذاری بلندمدت دارید، ما به شما استفاده از تحلیل بنیادی را پیشنهاد می‌دهیم. دقت داشته باشید که تحلیل بنیادی، زمان و انرژی بسیاری را از فرد می‌گیرد، زیرا در این روش فرد به تمام گزارش‌ها و اطلاعات یک شرکت پی می‌برد؛ بنابراین اگر شما تصمیم به خرید سهام و نگهداری از آن به مدت بیش از یک سال دارید، حتماً باید از این نوع تحلیل استفاده کنید تا بتوانید با اطمینان خرید و فروش سهم مورد نظر را انجام دهید.

رویکردهای تحلیل بنیادی

برای تحلیل بنیادی دو رویکرد متفاوت در نظر گرفته شده است که می‌توان رویکرد بالا به پایین و رویکرد پایین به بالا را نام برد. منظور از رویکرد بالا به پایین، رسیدن از کل به جزء است. در این رویکرد اولین چیزی که مورد بررسی قرار می‌گیرد را می‌توان اقتصاد کلان در نظر گرفت. پس از آن نوبت به تحلیل صنایع می‌رسد و فرد باید صنعتی که برای سرمایه‌گذاری مناسب است را برگزیند. در آخر از میان شرکت‌هایی که برگزیده‌شده‌اند، باید بهترین انتخاب را داشت. رویکرد پایین به بالا دقیقاً برعکس رویکردی است که توضیح دادیم. در واقع در این رویکرد، ابتدا شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ادامه صنعت و اقتصاد کلان هستند که بررسی می‌شوند.

مفاهیم مهم در تحلیل بنیادی

برای استفاده از دانش تحلیل بنیادی باید از برخی مفاهیم آگاه بود تا بتوان نتیجه بهتر و مطمئنی را به دست آورد؛ بنابراین آشنایی با مهم‌ترین مفاهیم ضروری است.

  1. صورت سود و زیان: صورت سود و زیان یکی از مهم‌ترین انواع صورت‌های مالی است که از طریق آن می‌توان به سه اطلاعات مالی، یعنی درآمدها، هزینه‌ها و سود و زیان دست یافت.
  2. ترازنامه: با استفاده از ترازنامه می‌توان به میزان دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام در پایان دوره زمانی پی برد. گاهی اوقات به ترازنامه، صورت‌ وضعیت مالی نیز گفته می‌شود، زیرا می‌توان با اطلاعات آن به ارزش خالص واحد تجاری دست پیدا کرد. برای به دست آوردن ارزش خالص، باید از کل دارایی‌ها، میزان بدهی را حذف کرد.
  3. صورت جریان وجوه نقد: صورت وجوه نقد که از دیگر انواع صورت‌های مالی است، حرکت پول نقد واحد تجاری را به فرد تحلیل‌گر نشان می‌دهد. در نتیجه فرد متوجه می‌شود که حرکت پول نقد در واحد به چه شکل است. همچنین دقت داشته باشید که در صورت وجوه نقد، سه بخش مهم وجود دارد که می‌توان آن‌ها را جریان نقدی حاصل از عملیات، جریان نقدی حاصل از سرمایه‌گذاری و جریان نقدی حاصل از تأمین مالی در نظر گرفت.

نسبت‌های مالی

نسبت‌های مالی به عددهایی گفته می‌شود که از صورت‌های مالی استخراج‌شده‌اند. این اعداد اطلاعات مفیدی را از وضعیت شرکت در اختیار فرد تحلیل‌گر قرار می‌دهند؛ از همین رو در تحلیل بنیادی کاربرد بسیاری برای آن در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید که نسب‌های مالی در دسته‌های گوناگون تقسیم می‌شوند که شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های آموزش تحلیل بنیادی از آن‌ها مطلع شوید. علاوه بر این موضوع، در این دوره‌ها دیگر مفاهیم تحلیل بنیادی نیز به شما آموزش داده می‌شود.

539

اهمیت تحلیل بنیادی

اهمیت تحلیل بنیادی زمانی مشخص می‌شود که شما بخواهید برای بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید. قطعاً برای چنین سرمایه‌گذاری، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت فایده‌ای نخواهند داشت. همچنین سرمایه‌گذاری که بر اساس تحلیل بنیادی انجام می‌شود، به دارایی، درآمد پایدار، ترازنامه قوی و ... یک شرکت کمک می‌کند. دیگر اهمیت تحلیل بنیادی، بالا بردن درک فرد سرمایه‌گذار از فرایند تجارت است. درواقع فرد تحلیل‌گر می‌تواند به عوامل اصلی سود و افزایش درآمد شرکت کمک و از ضرر و زیان جلوگیری کند.

البته بسیاری از افراد معتقد هستند که تحلیل بنیادی، معایبی نیز دارد که اصلی‌ترین آن زمان‌گیر و تخصصی بودن آن است. همچنین نمی‌توان تنها به این شیوه تکیه کرد و حتماً باید از روش‌های دیگر چون تحلیل تکنیکال نیز کمک گرفت.

شرکت در دوره آموزشی تحلیل بنیادی به شما کمک می‌کند که به‌صورت اصولی با این دانش آشنا شوید و بررسی‌های کامل را انجام دهید تا بهترین تصمیمات را بگیرید. پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره های آموزشی دانشکده بورس است.

دانشکده بورس را می‌توان یک مجموعه برای آموزش سرمایه‌گذاری و بورس در نظر گرفت. این مجموعه دوره‌های خود را در بالاترین کیفیت به متقاضیان ارائه می‌دهد. توجه داشته باشید که این دوره‌ها بر اساس آخرین تغییرات آماده‌شده‌اند، بنابراین اگر به دنبال موفقیت در سرمایه‌گذاری هستید، در دوره‌های تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال این مجموعه شرکت کنید تا پس از پایان دوره، به یک تحلیل‌گر ماهر در زمینه سرمایه‌گذاری تبدیل شوید.