وجود قوانین بازدارنده و منع های قانونی باعث شده تا افراد در چارچوب قانون عمل کنند. اما گاهی قانون نیز نمی تواند جلوی ساخت و سازهای بی رویه و غیر قانونی در خطه شمال را بگیرد. اما اخیرا عزمی همگانی توسط ارگان های پیوسته به راه افتاده و مردم نیز در این عزم همراه شده تا از محیط زیست و زیست بوم های طبیعی محفاظت کنند تا جلوی ساخت و سازهای غیر قانونی گرفته شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گاهی اوقات سازندگان غیر قانونی از نا آگاهی خریداران سو استفاده می کنند و اقدام به فروش ویلا یا ملکی می نمایند که فاقد پروانه ساخت می باشد. دارا نبودن پروانه ساخت ویلا به این معناست که ویلای مورد نظر یا خارج از بافت قرار دارد، یا فاقد سند می باشد یا تغییر کاربری غیر قانونی داده است. همه اینها به این معناست که از استانداردهای لازم بی بهره است.

اخذ پروانه ساخت اولین قدم برای ساخت ویلا در شمال است

طبق قانون پیش از اقدام برای ساخت ویلا باید مجوز ساخت ویلا دریافت شود. این مجوز ساخت باید طی مراحل اصولی دریافت شود تا هیچ شک و شبهه ای در آن وجود نداشته باشد. بنابراین زمانی که می خواهید پروژه ساخت ویلا را کلید بزنید در اولین مرحله به دنبال اخذ جواز ساخت باشید.

اطلاعات بسیار مهمی در پروانه ساخت ویلا  به ثبت می رسد. از جمله این اطلاعات موقعیت جغرافیایی زمین ویلا، نوع اسکلت، شماره پلاک ویلا، مشخصات مهندسین ناظر پروژه، کروکی زمین و محدوده تعیین شده برای اجرای نقشه، نوع کاربری زمین، مساحت زمین ویلا و متراژ آن به طور دقیق، مشخصات دقیق و کامل صاحب ویلا و ملک و همچنین مدت زمان اعتبار پروانه ساخت و زمان صدور آن است.

چنانچه هر نوع کاربری دیگری غیر از مسکونی در این بخش ذکر شده باشد شما اجازه ساخت ویلا را در زمین مذکور نخواهید داشت. به عنوان خریدار نیز باید به این نکته دقت داشته باشید. اگر می خواهید دست به خرید ویلا بزنید دقت کنید که در پروانه ساخت نوع کاربری زمین حتما مسکونی باشد در غیر اینصورت دچار دردسرهای متعددی خواهید شد.

برای دریافت پروانه ساخت به چه سازمان هایی باید مراجعه کرد؟

اگر قصد ساخت و ساز ویلا در محدوده های شهری در خطه ی شمال را دارید باید برای دریافت پروانه ساخت ویلا به شهرداری شهر مورد نظر مراجعه کنید. اما اگر زمین مذکور در مناطق روستایی و خارج از شهر واقع شده است باید برای دریافت پروانه ساخت ویلا به دهیاری مراجعه کنید. شما می توانید با مراجعه به دفاتر پیشخوان و دفاتر ثبت الکترونیک در سطح شهر درخواست خود را مبنی بر کسب پروانه ساخت ثبت نمایید.

فرد یا وکیل حقوقی او باید در این مرحله با در دست داشتن مدارک هویتی کامل خود درخواست را ثبت نماید. در مراحل بعدی نقشه های ثبت شده بر اساس ضوابط و قوانین شهرداری چک می شوند و چنانچه موردی از این لحاظ وجود نداشته باشد باید برای پرداخت عوارض شهرداری اقدام نمایید.

به منظور دریافت پروانه ساخت باید جهت پرداخت عوارض شهرداری اقدام کنید. در غیر اینصورت دستور صدور و چاپ پروانه ساخت ویلای شما اجرا نمی شود. این هزینه با توجه به موقعیت جغرافیایی ویلا، متراژ بنا، تعداد طبقات و سایر جزئیات آن تعیین خواهد شد.

 

پیش خرید ویلا بدون چک کردن پروانه ساخت یک اشتباه فاجعه بار!

یکی از دردسرهای مشکل ساز در حوزه پروانه ساخت ویلا که می تواند شما را مدت ها درگیر خود کند این است که بدون چک کردن پروانه ساخت اقدام به پیش خرید ویلا نمایید. همه ما به خوبی می دانیم که برای پیش خرید ویلا هیچ سندی در کار نیست و نمی توان نوع کاربری زمین را از طریق سند تشخیص داد. در واقع اطلاعات دقیقی در مورد زمین و مشخصات صاحب آن در دست نیست مگر اینکه سراغ پروانه ساخت بروید و نوع کاربری زمین را در آن مورد بررسی قرار دهید. اگر سازنده از نشان دادن پروانه ساخت طفره رفت شک نکنید که ویلایی که قصد پیش خرید آن را دارید ویلایی خارج از بافت است و به طور غیر قانونی در حال ساخت می باشد. بنابراین به هیچ عنوان به این فروشندگان اعتماد نکنید. تنها راهی که می توان قانونی بودن ساخت و ساز ویلای پیش خرید را چک کرد از طریق پروانه ساخت است.

 

خرید ویلای بدون جواز ساخت امری غیر قانونی

لحظه ای تصور کنید در ویلایی زندگی می کنید که نه آب دارد و نه برق و نه گاز! آیا اصلا می شود یک ساعت در چنین مکانی دوام آورد؟ خرید ویلایی که فاقد پروانه ساخت می باشد شما را در چنین شرایطی قرار خواهد داد. بدون وجود پروانه ساخت امکان دریافت انشعابات اصلی وجود نخواهد داشت. برخی سازندگان اقدام به استفاده غیر قانونی از کنتور همسایگان می نمایند که آن هم شامل تخلف بوده و جرم محسوب می شود. بنابراین به هنگام خرید گول  ویلا ارزان قیمت بودن آن را نخورید چرا که برخی فروشندگان با سودای تخفیفات ویژه شما را در دام خود می کشانند و سعی می کنند شما را با قیمت های ارزان فریب دهند.

خرید و فروش ویلای فاقد پروانه ساخت نوعی جرم محسوب می شود. بنابراین اگر نمی خواهید خود را گرفتار دردسرهای قانونی کنید به هیچ وجه اقدام به خرید ویلای فاقد پروانه ساخت ننمایید.