پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت دام زنده یکی از مواردی است که برای خریداران حائز اهمیت است. قیمت گوسفند زنده در بازار و وزن آن از عواملی هستند که بر روی قیمت دام زنده، اثرگذار هستند. دامداران و افرادی که به‌دنبال خرید دام سالم و با کیفیت هستند، نیاز به بررسی قیمت آن خواهند داشت. به همین دلیل در اینجا قصد داریم با عوامل مؤثر بر قیمت دام بیشتر آشنا شویم و به بررسی مسائل مهم در این زمینه بپردازیم.

قیمت دام زنده

عوامل مؤثر بر قیمت دام زنده

شاید موقع خرید گوسفند زنده با قیمت‌های متفاوت آن مواجه شده باشید و این سوال برایتان پیش آمده باشد که علل اصلی این تفاوت قیمت در چیست؟ هنگام فروش گوسفند چاق و پروار ، کاری که قصاب یا فروشنده دام انجام می‌دهد، وزن کردن آن است. اما باید بدانید که وزن گوسفند تنها عامل مؤثر بر قیمت دام زنده نیست. فصل عرضه دام، قیمت خوراک دام و نوع نژاد گوسفند از دیگر عواملی هستند که می‌توانند تفاوت قیمت زیادی ایجاد کنند. به همین دلیل موقع خرید دام با قیمت‌های متفاوت آن مواجه می‌شویم. در ادامه هریک از این عوامل را بررسی می‌کنیم اما قبل از آن برای اینکه از به روزترین قیمت گوسفنده زنده دراستان های مختلف کشور اطلاع پیدا کنید، بهتره این لینک رو هم دنبال نمایید.

  • نوع نژاد گوسفند

یک عامل مهم و اثرگذار در قیمت دام زنده،  نوع نژاد گوسفند است. گوسفندها از نژادهای گوناگونی هستند. هر نژاد از نظر ظاهر، میزان تولید مثل و شیردهی، حجم گوشت و ... با سایر نژادها متفاوت است. نژادهای گوسفند بسیار زیاد هستند. اما برخی از نژادهای معروف گوسفند شامل موارد زیر هستند:

  • گوسفند قره گل

این گوسفند از نژاد آسیایی است و از نظر میزان گوشت، پشم و شیردهی در وضعیت مطلوبی است. نژاد قره گل برای دامداری بسیار مقرون‌به‌صرفه است. این نژاد از 4 تا 15 میلیون قیمت‌گذاری می‌شود.

  • گوسفند افشاری

بسیاری از دامداران، گوسفند افشاری را یکی از بهترین نژادهای گوسفند می‌دانند. این نژاد جزء دسته گوسفندهای گوشتی محسوب می‌شود. گوسفند افشاری از نظر میزان تولید شیر و پشم در وضعیت خوبی قرار دارد. نژاد افشاری از 3 میلیون به بالا قیمت‌گذاری می‌شود. این نوع گوسفند طرفدار زیادی دارد و بسیاری از دامدارن تمایل به خریداری این نوع نژاد دارند.

  • گوسفند رومانف

این گوسفند از نژاد روس است و جزء دسته گوسفندهای گوشتی و زایشی محسوب می‌شود. بسته به کیفیت آن این نوع از گوسفند از 3 تا 15 میلیون قیمت گذاری می‌شود.

  • گوسفند فنلاندی

گوسفندهای نژاد فنلاندی پشم زیادی دارند و پاها و گوش‌های آن به رنگ سفید است. مشخصه دیگر این نژاد، بدون شاخ بودن آن است. نژاد فنلادی در ایران به ندرت دیده می‌شود. این نژاد از 2 تا 14 میلیون قیمت‌گذاری می‌شود.

  • وزن گوسفند

عامل مؤثر دیگر در قیمت دام زنده، وزن آن است. گوسفند زنده در هنگام فروش ابتدا وزن می‌شود. سپس قیمت آن بر اساس محاسبه وزن و قیمت مصوب سنجیده می‌شود. دقت داشته باشید که برخی از مراکز غیر مجاز قبل از وزن کردن گوسفند موادی از قبیل کاغذ یا پلاستیک به گوسفند می‌دهند تا وزن بیشتری پیدا کند. بنابراین توصیه می‌شود که در هنگام خرید به مکانی مراجعه کنید که این موارد را رعایت کرده و کاملاً منصفانه رفتار کند. اما به غیر از وزن گوسفند عامل دیگری نیز بر قیمت دام مؤثر است که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم. چاق و پروار بودن گوسفند سبب می شود که میزان بازدهی لاشه پس از کشتار به شدت افزایش پیدا کند . توصیه ما به شما عزیزان این است که به هیچ وجه گوسفند لاغر و ضعیف را خریداری نکنید.

گوسفند رومانوف

  • فصل عرضه گوسفند و قیمت تمام شده خوراک دام

فصل عرضه گوسفند نیز یکی‌دیگر از عوامل مؤثر بر قیمت دام است. در برخی از فصول سال و با توجه به میزان تولید مثل گوسفندان، قیمت گوسفند متفاوت است. دامداران در هنگام خرید دام مورد نیاز خود به این موضوع توجه بیشتری می‌کنند. علاوه‌براین، افزایش قیمت خوراک دام، بر روی قیمت تمام شده گوسفند و قیمت مصوب برای آن اثرگذار است. هر چقدر قیمت تمام شده خوراک دام بیشتر شود، قیمت مصوب برای گوسفند نیز افزایش پیدا می‌کند.

  • خرید گوسفند از مراکز معتبر

عامل مهم دیگر در قیمت دام زنده، مرکزی است که از آن خریداری می‌شود. خرید گوسفند از مراکز معتبر که زیر نظر اتحادیه فعالیت می‌کنند، با قیمت مصوب انجام می‌شود. اما مراکز غیر مجاز نیز وجود دارند که با قیمت‌های نا متعارف اقدام به فروش گوسفند می‌کنند. بنابراین خرید از مراکز مجاز و معتبر می‌تواند با قیمت مناسب‌تری انجام شود.

خرید گوسفند از مجموعه بازار گوسفند

بازار گوسفند ( مرکز خرید دام زنده در تهران ) یکی مجموعه‌های معتبر برای خرید گوسفند زنده است که با 20 سال سابقه درخشان در زمینه خرید و فروش انواع دام زنده فعالیت می‌کند. این مرکز بهترین قیمت دام زنده را همراه با بالاترین کیفیت به مشتریان ارائه می‌دهد. کلیه دام‌های این مرکز تحت‌نظر دامپزشک هستند و دارای پلاک بهداشتی هستند. همچنین محیط نگهداری دام‌ها کاملاً بهداشتی است. به همین دلیل تمامی دام‌ها از صحت و سلامت کامل برخوردار هستند. از خدمات این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه انواع نژاد گوسفند

بازار گوسفند، انواع نژاد گوسفند ایرانی از قبیل: مغان، کردستان، افشاری، بجنورد، اهری و سایر نژادهای با کیفیت را عرضه می‌کند. افرادی که برای خرید دام به‌دنبال گوسفندهای با کیفیت هستند می‌توانند انواع نژادهای گوسفند را در این مرکز پیدا کرده و با قیمت مناسب خریداری کنند.

  • ارسال رایگان قصاب برای ذبح گوسفند

یکی‌دیگر از خدمات بازار گوسفند، ارسال قصاب برای ذبح گوسفند است. این خدمات به‌صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود. بنابراین در صورتی که برای مراسم مختلف یا مصارف خانگی نیاز به قصاب داشته باشید،  قصابان ماهر این مجموعه می‌توانند علاوه‌بر ذبح گوسفند در خرد کردن گوشت نیز به مشتریان خدمات ارائه دهند.

  • تحویل گوسفند درب محل

در صورتی که خرید گوسفند از این مجموعه انجام شود، گوسفند خریداری شده در محل به مشتری تحویل داده می‌شود. خریداران می‌توانند با ثبت سفارش و ارسال آدرس، گوسفند مورد نظر خود را به آسانی در محل، تحویل بگیرند.

  • فروش مرغ و خروس محلی

از دیگر خدمات بازار گوسفند، فروش مرغ و خروس محلی است. قیمت مرغ و خروس محلی مناسب‌تر از سایر مراکز در نظر گرفته شده است. مرغ و خروس‌ها در این مجموعه در شرایط کاملاً بهداشتی نگهداری می‌شوند و از سلامت کامل برخوردار هستند. به‌دلیل حذف واسطه‌ها، قیمت مرغ و خروس محلی در بازار گوسفند، کاملا مقرون‌به‌صرفه است. بنابراین مرغداران می‌تواند مرغ و خروس مورد نیاز خود را از این مرکز خریداری نمایند.

مرغ و خروس محلی

  • تحویل سفارش در اسرع وقت

به‌منظور افزایش میزان رضایتمندی مشتریان، مجموعه بازار گوسفند همواره تمامی سفارشات مشتریان را در اسرع وقت تحویل می‌دهد. بنابراین به محض ثبت سفارش، گوسفند زنده به مشتری تحویل داده می‌شود.

  • ارسال کارت خوان سیار

 خریداران می‌توانند مبلغ گوسفند را در محل با استفاده از کارت‌خوان سیار پرداخت نمایند. پرداخت در محل به دلیل جلب اعتماد مشتریان شود. این خرید کاملاً بدون واسطه انجام می‌شود به همین دلیل قیمت‌ها منصفانه‌تر است.

در این مقاله قیمت دام زنده با توجه به عوامل مؤثر بر آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. توصیه می‌شود دامداران و مشتریان برای خرید دام‌های با کیفیت به مراکز معتبر و مجاز مراجعه نمایند. این مراکز با نظارت دامپزشک و بررسی دوره‌ای میزان سلامت دام‌ها می‌توانند گوسفندان سالم‌تر همراه با نرخ زایش بیشتر را در اختیار افراد قرار دهند.