کد مطلب: 26690

وام| وام جدید| وام فوری

فوری: خبر مهم دولت برای مستاجران از این لحظه | مسکن ارزان و دولتی برای مردم با شرایط عالی

بازرس اتحادیه مشاورین املاک کرج گفت: دریافت کد رهگیری برای قراردادهای اجاره بین مالک و مستأجر هیچ هزینه‌ای ندارد و نیازی نیست علاوه بر هزینه کمیسیون، مبلغ دیگری پرداخت شود.

فوری: خبر مهم دولت برای مستاجران از این لحظه | مسکن ارزان و دولتی برای مردم با شرایط عالی

اقدامات دولت در راستای ساماندهی بازار مسکن با آغاز فصل جابه جایی مستاجران جواب داده و شواهد به خوبی گواه این واقعیت است که در روزهای اخیر، فعالیت های صورت گرفته به خصوص در ارتباط با برخورد بنگاه های غیر مجاز مثمر ثمر بوده و قیمت ها در این بازار در حال فروکش است.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم در حالی بر سرکار آمد که ساماندهی بازار مسکن با توجه به اینکه دولت قبل اعتقادی به تولید مسکن نداشت را در برنامه های اصلی خود قرار داد، کمبود عرضه به جا مانده از دولت قبل سبب شده بود تا موج عظیمی از تورم در این بخش را در سالهای اخیر شاهد باشیم.

به همین منظور دولت طرح های بزرگی از جمله ابرپروژه نهضت ملی مسکن را با ساخت چهار میلیون مسکن در بازه زمانی چهار ساله در دستور کار قرار داد که امروز این طرح با وجود تمام مشکلات در حال اجرایی شدن است در این بین دولت طرح های دیگری نیز به برای دوره های کوتاه مدت با هدف حل مشکل مسکن در برنامه های خود قرار داده است، طرح هایی از جمله راه اندازی سامانه املاک و مستغلات، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، شناسایی خانه های خالی و دریافت یارانه از آنها از جمله برنامه های کوتاه مدت می باشد.

اما یکی از مهم ترین طرح ها، برخورد با بنگاه ها و مشاوران املاک غیر مجاز بوده که در یک ماه اخیر این برنامه آغاز شده است، هدف اصلی از اجرای این طرح ساماندهی و البته شناسایی دلال ها و سوداگرانی است که در بازار مسکن به صورت غیر قانونی در حال فعالیت بوده و با دست اندازی در این بازار سبب شدند تا شاهد تورم زیادی در این بخش باشیم.

طبق شواهد عینی با آغاز گشت ها با هدف شناسایی بنگاه های غیر مجاز در مناطقی از جمله پردیس که به یکباره شاهد افزایش قیمت باور نکردنی مسکن در این منطقه و البته رشد قارچ گونه بنگاه های املاک فاقد شناسه که حداقل ۲ هزار و ۶۰۰ بنگاه املاک بدون مجوز تاکنون در آن شناسایی شدند، آرامش نسبی به این بازار برگشته و قیمت ها از رقم هایی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ و حتی ۸۰۰ میلیون تومان نیز کاهش داشته که نشان از واکنش مثبت بازار به این اقدام دولت بوده است.

داوود بیگی نژاد نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر صحت داشتن آمار کاهش قیمت مسکن در برخی از نقاط از جمله پردیس، ضمن تایید این مطلب گفت: شاهد کاهش قیمت مسکن هستیم، البته میزان کاهش متفاوت است.

کارشناس حوزه مسکن نیز در این رابطه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: در ارتباط با شهرهای جدید می توان گفت که این شهرها از جمله پردیس و پرند به حال خود رها شده بودند که این مساله سبب شکل گیری مشاوران املاک غیر مجاز در آنها و ایجاد شبکه دلالی شده بود که خیلی از واحدها را از دست مردم خارج کرده بودند.

فرشید ایلاتی افزود: اما با اقدامات دولت مبنی بر نظارت در بازار زمین و مسکن به خصوص در شهرهای جدید و همچنین اجرای سیاست های مکمل از جمله اخذ مالیات بر سوداگری موجب شده تا امروز خیلی ها به این باور رسیدند که دیگر بازار مانند سابق نخواهد بود، بدین معنی که از این به بعد بازار مسکن، مشاوران املاک غیر مجاز و معاملات مسکن کنترل و با دلالی و سوداگری از طریق ابزارهای مالیاتی برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: مجموع این اقدامات موجب خواهد شد تا جو خوبی ایجاد شود که در صورت همکاری رسانه ها می تواند این موج را گسترش که موجب تسری کاهش قیمت مسکن از پردیس به تهران و مابقی شهرها خواهد شد.

محمد مهرزاد خاطرنشان کرد: سابقاً وقتی کد رهگیری در سامانه مرکزی املاک و مستغلات ثبت می‌شد مبلغی بابت این کد واریز می شد اما از زمانی که این سامانه در اختیار وزارت راه و شهر سازی قرار گرفته برای انجام معامله بین مستأجر و مؤجری که توافق دارند، دریافت کد رهگیری هزینه‌ای ندارد.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر با دو مجموعه کد رهگیری مواجه هستیم؛ یکی مؤجر و مستأجر حقیقی که بر مبنای سند شش دانگ و توافق اقدام به اخذ کد رهگیری می‌کنند و دیگری مشاورین املاک که از طریق سامانه مرکزی مشاورین املاک برای سایر معاملات انجام می‌شود. از لحاظ قانونی و امنیت حقوقی قرارداد سامانه کد رهگیری مؤجر و مستأجر نسبت به کد رهگیری مشاورین املاک ضعیف‌تر است.چون در بنگاه املاک یک شخص ثالث به عنوان مشاور که از اطلاعات حقوقی تنظیم قرارداد برخوردار است و می‌تواند در سامانه مالکیت را احراز کند و مشکلات حقوقی را کاهش دهد، حضور دارد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این امکان پیگیری سوء استفاده در قراردادهایی که در بنگاه‌ها تنظیم می‌شود توسط اتحادیه وجود دارد اما سامانه بین مستأجر و موجر چون زیر نظر اتحادیه نیست و تحت مدیریت اداره راه و شهرسازی است از طریق اتحادیه قابل پیگیری نبوده و باید از اداره راه و شهرسازی اقدام نمود.

وی توصیه کرد: مردم برای امور ملکی و اجاره به واحدها و مشاورین دارای مجوز مراجعه کنند. درست است که مبلغی را بابت کمسیون پرداخت می‌کنند اما قراردادی که از طریق بنگاه تنظیم می‌شود مطمئن‌تر و قوی‌تر خواهد بود.

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن افزود: هزینه ساخت مسکن در نقاط مختلف کشور تفاوت های اندکی دارد ولی مصالح بغیر از هزینه حمل و نقل فرقی نمی کند، با توجه به این مساله بررسی هایی برای افزایش تسهیلات در نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شد.

نیکزاد گفت: به دستور ریس جمهور در شورای پول و اعتبار، مصوب شد میزان تسهیلات نهضت ملی مسکن در تمام کشور به 550 میلیون تومان افزایش یابد.

وی افزود: تاکید رئیس جمهور بر اقساط پلکانی تسهیلات بوده است، بطوریکه قسط اول کمتر از 40درصد حداقل حقوق کارمندان و کارگران باشد.

نیکزاد همچینن خبر داد، تصمیم گرفته شد با ورود منابع صندوق ملی مسکن به اعتبارات بانکها، سود نرخ تسهیلات نهضت ملی مسکن از 23 به 18 درصد کاهش یابد.

کاهش قیمت‌ها در بازارهای ارز و خودرو در اولین گام باعث افت قیمت‌های پیشنهادی در مناطق شمالی پایتخت شده و انتظار می‌رود این موج به سایر مناطق تهران برسد.

به گزارش ایسنا، اولین مرحله از شوک ریزش قیمت ارز در بازار مسکن مناطق شمالی تهران بروز پیدا کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از سکته بازار ملک در پایتخت، نرخ های پیشنهادی در مناطق شمالی تهران بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

طولانی شدن فرآیند رکود فروش آپارتمان های بزرگ متراژ و لاکچری محله‌های شمال تهران باعث شده تا شتاب کاهش قیمت این نوع واحدها بیش از آپارتمان های کوچک واقع در مناطق جنوبی باشد.

در حال حاضر معاملات مسکن در تمامی مناطق تهران دچار رکود شده و واسطه‌های ملکی انتظار دارند در فاز دوم، ریزش قیمت‌ها به مناطق میانی همچون مناطق ۵، ۴ و ۸ سرایت کند؛ هرچند مقایسه نرخ های فروش در آگهی‌ها نسبت به ماه گذشته از کاهش تا ۱۰ درصدی قیمت های اعلامی در مناطق متوسط حکایت دارد. با توجه به نوسان شدید نرخ های پیشنهادی در مناطق میانی شهر تهران افت مجدد قیمت بسیار محتمل است.

تا ماه گذشته قیمت‌های اعلامی در محله های شمالی پایتخت بعضا از متری ۲۰۰ میلیون تومان فراتر رفته بود. هم‌اکنون نرخ ها در محدوده ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان است. در بعضی آگهی‌ها بر اساس موقعیت و امکانات، نرخ هایی در کانال متری ۱۰۰ میلیون تومان هم دیده می‌شود. تمایل برای فروش آپارتمان در مناطق میانی و شمالی تهران نیز افزایش یافته است.

از طرف دیگر قیمت‌های پیشنهادی در مناطق غربی تهران که در هفته‌های ابتدایی سال جاری در مواردی تا بیش از ۱۵۰ میلیون تومان در هر متر مربع افزایش یافته بود، هم‌اکنون تحت تاثیر افت انتظارات تورمی، کاهش یافته است. تعیین نرخ های بی‌قاعده در غرب تهران به گونه‌ای بود که قیمت‌ها بخصوص در بخش املاک نوساز بعضا با محله‌های شمالی پایتخت برابری می‌کرد.

مجموعه عواملی شامل برقراری ارتباط با عربستان سعودی، تفاهم‌نامه با روسیه برای ساخت راه‌آهن رشت ـ آستارا، سطح خوب مناسبات با چین، سفر پادشاه عمان به ایران، وعده آزادسازی پول‌های بلوکه شده که فقط یک فقره آن ۱۱ میلیارد دلار طلب از کشور عراق است از بهبود نسبی چشم‌انداز  اقتصادی کشور خبر می‌دهد.

از طرف دیگر رشد نقدینگی به عنوان عاملی که به تورم دامن می‌زند ۹ درصد کاهش یافته است. برنامه دولت برای اخذ مالیات خانه‌های خالی از ۱۵ شهریور امسال و مالیات بر عایدی سرمایه که هم‌اکنون در مجلس بررسی می‌شود هم از عواملی است که می‌تواند به عرضه مسکن و ساماندهی این  بازار کمک کند. کاهش قیمت خودرو و سکته بازار بورس پس از رشد ماه‌های اخیر از سیگنال‌های دیگری است که پیام ثبات به بازار مسکن  مخابره کرد

واسطه‌های ملکی می‌گویند که نرخ‌های پیشنهادی در مناطقی از تهران که با مازاد عرضه مواجه شده بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. افت قیمت در شهرهای اطراف از جمله پردیس تا بیش از ۲۰ درصد نیز می‌رسد. در شهرهای پرند و هشتگرد هم طبق گفته مشاوران املاک قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است. البته بازار با دو معضل کمبود فایل‌های کوچک متراژ و عرضه مازاد واحدهای بزرگ مواجه است که باعث شده میزان کاهش قیمت در آپارتمان‌های کوچک، کمتر از واحدهای بزرگ باشد.

معمولا بازار مسکن تحت تاثیر دو عامل بیرونی و درونی قرار دارد. عوامل درونی  شامل  نوسانات قیمت زمین، نرخ مصالح ساختمانی، عوارض شهرداری و نرخ دستمزد است. عوامل بیرونی به اثرگذاری بازارهای موازی بر بازار مسکن مربوط می‌شود که یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها تغییرات قیمت ارز است. در هفته‌های اخیر قیمت ارز روند کاهشی به خود گرفته است.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی