وزیر جهاد کشاورزی گفت: برخی به دنبال آن هستند که وقتی ارباب رجوع به وزارت جهاد کشاورزی مراجعه می‌کند چگونه به او نه بگویند و یا او را سرکار قرار می‌دهند. به خدا پناه می‌برم به خاطر وجود این مشکلات و نباید اجازه دهیم که ارباب رجوع را تیغ بزنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز در هفتمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال 98 - 99 اظهار کرد: در توسعه ایجاد محصولات گلخانه‌ای در مقایسه با ظرفیت‌هایی که در کشور داریم و حتی کشورهای همسایه عقب هستیم و این کشورها با سرعت بسیار بیشتری از ما حرکت می‌کنند.

وی افزود: سال گذشته 25 تا 26 درصد رشد توسعه گلخانه‌ها را در کشور داشتیم اما با این وجود تازه به 15 هزار هکتار رسیده‌ایم که این رقم در کشور همسایه‌مان ترکیه 70 هزار هکتار است و در یک استان کشور چین تنها 435 هزار هکتار گلخانه ایجاد شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید به دو موضوع آب و خاک به طور همزمان توجه کرد گفت: توسعه گلخانه‌ها منجر به آن می‌شود که مصرف آب تا 85 و 90 درصد کاهش یابد و در هر هکتار 10 نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد می‌شود. همچنین توسعه گلخانه‌ها منجر به اشتغالزایی در لایه‌های پیشین و پسین می‌شود.

حجتی یادآور شد که تولیدات گلخانه‌ای ما در کشور پاسخگوی تقاضای موجود در کشور‌های همسایه نیست و هنوز ظرفیت‌های بسیار زیادی برای افزایش سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای وجود دارد.

وی با بیان اینکه 23 درصد اشتغال صورت گرفته در سال گذشته در روستاهای کشور صورت گرفته گفت: کشاورزان ما توانستند اعتبارات اشتغالزایی را به خوبی جذب کنند اما در سال جاری نیز تنها در بخش گلخانه 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات داریم.

وی گفت: بعد از اینکه بانک‌ها تسهیلات را به گلخانه‌داران می‌دهند در کمتر از 6 تا 8 ماه فعالیت آنها به مرحله تولید می‌رسد و بسیار بهره‌ور است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بانک، معاونت برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه مسئله پشتیبانی و تامین منابع مالی مورد نیاز کشاورزان را پیگیری و حل می‌کنند.

حجتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه دشمن جنگ سخت و خشنی را علیه ملت ایران انجام می‌دهد گفت: در این شرایط باید از تمام امکانات و ظرفیت‌های موجود در کشور به خوبی بهره بگیریم؛ دشمن از قدرت نظامی و اقتصادی خود در این راستا استفاده می‌کند تا فشار را بر ملت ایران افزایش دهد.

وی افزود: در این شرایطی که به دنبال توسعه گلخانه‌ها در کشور هستیم باید برای تامین به موقع نهاده‌ها، ماشین آلات و کود و سم کشاورزان نیز تلاش و همکاری صورت گیرد.

پتروشیمی‌ها در قبال کشاورزان کم‌لطفی می‌کنند

وی با اشاره به مشکلات تامین کود و سم گفت: پتروشیمی‌ها بی‌مهری‌هایی برای ارائه کود به کشاورزان داشته‌اند اما بر اساس پیگیری‌هایی که از دوستانم در پتروشیمی‌ها انجام داده‌ام و قولی که دولت در این خصوص داده است امیدوارم که کم‌کاری‌هایی که تا امروز انجام شده جبران شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: اگر گفته می‌شود فلان شبکه مدرن در کشور توسعه یافته است سیستم‌های نوین آبیاری صددرصد افزایش یافته و به مرز 2 میلیون هکتار رسیده و تجهیز و نوسازی در اراضی کشاورزی افزایش یافته باید اثرات آن نیز در محصولات کشاورزی مشخص شود که شرط این امر تامین به موقع نهاده‌ها و انجام نظارت‌های لازم است.

خوداتکایی دانه‌های روغنی به 17 درصد رسید

حجتی ادامه داد: در ارتباط با دانه‌های روغنی وابستگی زیادی به خارج از کشور داریم اما با این وجود از 5 تا 6 درصد خوداتکایی به 17 درصد رسیده‌ایم که در مقایسه با تقاضای موجود در کشور بسیار اندک است.

وی گفت: وابستگی به دانه‌های روغنی علاوه بر اینکه در بخش تامین روغن ما را وابسته می‌کند در بخش کنجاله نیز که نیاز صنایع دام و طیور است نیز وابستگی به همراه دارد از این رو افزایش تولید دانه‌های روغنی به طور جد در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

وی در ادامه خطاب به معاونین و روسا و مسئولان حاضر در جلسه گفت: رسالت تاریخی برعهده ما قرار گرفته است که این مسئولیت در واقع لطف خداوند است که بر گردن ما قرار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: وقتی گفته می‌شود تولید محصولات کشاورزی 26 درصد در مقایسه با سال 92 رشد داشته است این در واقع لطف خداوند است اما باید با سرعت بیشتری جلو برود.

می‌توانیم به اندازه نیازمان در کشور محصولات کشاورزی ایجاد کنیم

حجتی با اشاره به مسائل مربوط به تامین آب و خشکسالی در کشور گفت:‌ بروید مشاهده کنید که آبا و اجداد ما چه کارهایی تنها در بخش قنوات انجام داده‌اند این همت در شرایطی انجام شده که ما به ابزار محدودی دسترسی داشته‌ایم اما در بخش مهندسی، طراحی اجرای نقشه و دقت عمل فعالیت‌های بزرگی در آن زمان انجام شده است.

وی افزود: درست است که در گذشته جمعیت ما کم بوده اما اکنون به ابزار و تکنولوژی‌هایی دسترسی داریم که می‌تواند تولید ما را به اندازه کافی و حتی بیشتر از نیاز افزایش دهد اما ما به اندازه نیاز از تجهیزاتمان استفاده نکردیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: نباید نسبت به ارباب رجوع و کشاورزان سخت گرفته شود و باید مقررات‌زدایی در این خصوص صورت گیرد و الکی به مردم نگوییم که بروید و بعدا بیایید و به اصطلاح وی را سرکار بگذاریم!

از پرورش دهندگان شترمرغ تعهد محضری گرفته‌اند که نیاز به آب نداشته باشند

وی که خطاب به همکاران خودش در این وزارتخانه صحبت می‌کرد گفت: من مشاهده کرده‌ام که از پرورش‌دهندگان شترمرغ خواسته‌اند که برای گرفتن مجوز تعهد محضری دهند که نیاز به آب ندارند. کسانی که این تعهد را گرفته‌اند از آمریکا یا رژیم صهیونیستی نبوده‌اند بلکه همکاران خود ما در وزارت جهاد کشاورزی بودند.

حجتی گفت: برخی به دنبال آن هستند که وقتی ارباب رجوع به وزارت جهاد کشاورزی مراجعه می‌کند چگونه به او نه بگویند و یا او را سرکار قرار می‌دهند؛ حل مشکلات مردم عبادت است و کشاورزی که برای گرفتن مجوز آمده است می‌خواهد خرج خانواده خود را در بیاورد و از طرفی به تولید ملی کشور بیفزاید.

ارباب رجوع را برای دادن مجوز تیغ می‌زنند

وی اظهار داشت: وقتی که کار مردم انجام نمی‌شود و به طور مرتب کارش به عقب می‌اندازند این به معنی آن است که ارباب رجوع را در جای دیگر تیغ بزنند. موارد به این شکل بسیار مشاهده می‌شود خواهش می‌کنم که مراقبت کنید نگذارید این اتفاقات بیفتد و اینطور با ارباب رجوع برخورد شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به خدا پناه می‌برم به خاطر وجود این مشکلات و نباید اجازه دهیم که ارباب رجوع را تیغ بزنند و کارش را به تاخیر بیندازند تا بتوانند اقدام ناپسند خود را انجام دهند.

حجتی افزود: در صورتی که قرار بود کار کشاورزان برای صدور مجوز حل شود همان اول باید حل شود و نباید بعد از مانع‌ تراشی این موانع به نحوی مرتفع شود این تاخیر انداختن کارها چه معنی می‌توند داشته باشد؟!

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: از تمام استان‌ها می‌خواهم دستیاری در این ارتباط قرار دهند تا به امور مردم رسیدگی کند و بلکه پرسنل نظارت انجام دهند تا ما را از این منجلاب موجود نجات دهد.