اهمیت بالای دکوراسیون داخلی محل زندگی شما
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

تعریف دکوراسیون داخلی

دکوراسیون معنای هماهنگ سازی طراحی شده برای به وجود آوردن رنگ ها، اثاثیه ها و دیگر اشیای در یک بخش از محیط خانه و یا هر جای دیگر از ساختمان به روش شیک و هنرمندانه را طراحی دکوراسیون داخلی و مجری را شرکت طراحی داخلی می گویند.

زمانی که حرف از چیدمان منزل به حساب می آید نقش یک دکوراتور داخلی را باید برای خود ایفا نمایید. با این حال، دکوراسیون داخلی مثل بقیه هنرها جذاب، جزکاری و ریزکاری و سایر تکنیک های متفاوتی است که به همین عنوان سلیقه ها و نیازهای دوران، در حال تغییر می باشند.

در تعریف های متعدد از دکوراسیون داخلی یک اتصال میان معماری و طراحی داخلی وجود دارد. طراحی داخلی مثل بقیه معماری های ساختمان و عنصرهای به کار رفته ساختمان در ارتباط است. معماران داخلی همراه با دانش و تجربه و سابقه کاری خود به طراحی دکوراسیون می پردازند، به صورتی که برابری در فضا به وجود می آورند.

در دکوراسیون داخلی هنرهای مانند سبک و اصول وجود دارد ، که هر کدام از چیدمان های بر اساس سیلقه می باشد. امروزه افراد بیشتر وقت خود را در فضای بسته می گذرانند به همین عنوان داشتن فضای بسته شاد باعث به وجود آمدن اوقات خسته ناپذیری است که در آن اتاق هستید.

به همین علت دکوراسیون داخلی با کیفیت مناسب، بهترین روش برای سود بخشیدن به وضعیت زندگی می باشد. افرادی که علاقه خاصی به طراحی دارند و می خواهند به یک دکوراتور داخلی تبدیل شوند نیاز اولیه آن ها نیز گذراندن دوره های آموزشی طراحی دکوراسیون داخلی است.

در دوره های طراحی دکوراسیون داخلی شما را با انواع  تاریخ هنر و معماری آشنا می کند و حتی کلیه سبک های و شیوه های مربوط به رشته طراحی داخلی آشنا می سازد. بسیاری از طراحان داخلی حرفه ای سبک هایی ویژه ای برای دیگران برای الگو گرفتن به جای گذاشته اند.

اهمیت دکوراسیون داخلی

فضاهایی که ما در طول روز با آن ها سر و کار داریم، می توانند بر روحیه ی ما در روز تاثیر داشته باشند. این فضاها می توانند اداری، تجاری، ورزشی، مسکونی یا آموزشی باشند. زمانی که می خواهید چیدمان و طراحی دکوراسیون داخلی یک فضا را شروع کنید، باید ذهن خود از ایده های تخیلی و انجام نشدنی، خالی کنید.

برخورد اول برای انجام دکوراسیون داخلی، لازم است با در نظر گرفتن عینیات و امکانات موجود، صورت پذیرد. ساختن خانه  ای در ذهن ممکن است آسان باشد اما در عمل سخت و دشوار است. ما در ابتدا باید بدانیم که فضای موجود چه امکاناتی دارد، اندازه ی آن چقدر است، نورپردازی آن به چه صورت بوده و از چه سبکی برای دکوراسیون آن استفاده شده است. هدف از این مقدمه، انکار اهمیت و نقش تخیل نیست بلکه منظور ارائه روشی است که تخیل نیز مانند سایر عوامل، تحت نظمی منطقی در بیاید تا بشود از آن استفاده کرد و شکل عنصری سازنده به خود گیرد.

زمانی که می خواهید طراحی داخلی فضایی را انجام دهید، در اولین مرحله باید بدانید کارایی این محیط چگونه است؟ اولین عنصری که در شروع کار طراحی دکوراسیون داخلی فضا، باید مد نظر قرار بگیرد عملکرد و کارایی آن فضا می باشد. شما باید بدانید با استفاده از عواملی چون نورپردازی، چیدن مبلمان، رنگ ها و غیره، چه نمایی را برای محیط ارائه دهید.

طراحی داخلی را از کجا شروع کنیم؟

عملکرد هر محیط می تواند بر انتخاب سبک دکوراسیون داخلی آن نیز تاثیر داشته باشد. زمانی که قرار است برای محیطی مانند محیط های اداری دکوراسیونی را انتخاب کنید، باید به سلیقه ی افراد زیادی توجه کنید. همچنین باید فضا را طوری طراحی و اجرا کنید که افراد در عین داشتن دسترسی به یکدیگر، بتوانند فضایی خصوصی برای خودشان در اختیار داشته باشند.

نیازهای یک خانواده پر جمعیت با احتیاجات یک فرد مجرد یا دانشجو، یکسان نیست. وجود کودکان در خانه نیز نوع خاصی از تزئین و دکوراسیون را می طلبد. خصوصیات اخلاقی افراد مختلف حاضر در خانه می تواند بر تعیین سبک و چیدمان مورد نظر تاثیر زیادی داشته باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از شروع، از هر یک در مورد سبک مورد نظر و مورد علاقه ی آن ها، سوال کنید.

13

در نظر گرفتن آسایش ساکنان خانه بیش از زیبایی در دکوراسیون حائز اهمیت است. یک اتاق زیبا که کاربردی برای آسایش و امنیت افراد نداشته باشد، بعد از مدتی به یک انباری تبدیل می شود. محل کار، زندگی یا استراحت چنان چه شرایط مناسب و راحتی برای افراد حاضر در خانه فراهم نکند، بعد از مدتی تغییر کاربری می دهد. یک طراح داخلی وظیفه دارد محیطی را برای کارفرما ایجاد کند که علاوه بر عناصر زیبایی و جذابیت، دارای امنیت و آرامش باشد.

 

ویژگی های دکوراسیون داخلی مناسب

ویژگی های معماری موجود در یک فضا، یکی از چیزهایی است که می تواند بر انتخاب رنگ، الگو و سبک تاثیر داشته باشد. این عوامل اجزای ثابتی را برای محیط تشکیل می دهند که برای استفاده ی عموم مناسب باشند و در عین ایجاد زیبایی، آرامش را برای اعضای خانه ایجاد می کنند.

قبل از این که بخواهید دکوراسیون داخلی یک خانه، اداره یا ملک تجاری را طراحی کنید، زمانی را برای ارزیابی آن محیط اختصاص دهید و ویژگی های بارز آن را بررسی کنید. ببینید چند اتاق دارد، کارفرما به چه چیزهایی احتیاج دارد، کاربری های مختلف آن چگونه است و چطور می توان از این محیط، یک فضای عالی ساخت.

قبل از شروع طراحی دکوراسیون داخلی یک فضا، باید نقشه ی مربوط به ساختمان را بررسی کنید و فرقی نمی کند فضای مدنظر، نو باشد یا کهنه، نقشه به شما کمک می کند درک بهتری از اندازه ها، محیط های مختلف و به طور کلی ماهیت ساختمان داشته باشید. کشیدن نقشه یکی از ضروری ترین اقدامات برای داشتن یک طراحی داخلی مطلوب است.

در صورتی که قبل از بررسی نقشه، رنگ و سبک خانه را انتخاب کنید، امکان ناراضی بودن کارفرما از محیط وجود دارد. این اتفاق تنها باعث صرف کردن وقت اضافی و هزینه ی مضاعف می شود. داشتن یک نقشه می تواند به شما فضاهای مختلف را با اندازه های دقیق نشان دهد تا تصمیم گیری برای انتخاب اجزا و وسایل را ساده تر کند.

 

 نور در طراحی داخلی

نوپردازی به اندازه ی دیگر المان های مهم در دکوراسیون داخلی اهمیت دارد. شما به وسیله ی یک نورپردازی عالی می توانید وسایل موجود در خانه را بهتر و واضح تر نشان دهید. داشتن نورپردازی مطلوب می تواند محیط را تغییر دهید. طراحان داخلی از نور برای ایجاد امنیت و آرامش و همچنین زیبایی یک فضا استفاده می کنند. نور می تواند بر فعالیت های افراد حاضر در محیط نیز موثر باشد. به عنوان مثال زمانی که نورپردازی یک محیط اداری به طرز مناسبی انجام شده باشد، افراد بازدهی بهتر و بیشتری دارند و دیرتر خسته می شوند.

 

سطوح در دکوراسیون داخلی

سطوح اصلی یک اتاق شامل سقف و کف و دیوارها است. سطوح کوچک تر موجود در خانه نیز شامل پرده ها، درها و پنجره ها می باشند که هر یک از اهمیت خاصی برخوردارند. رنگ ها، طرح ها، الگوها و بافت ها در بزرگ یا کوچک جلوه دادن اتاق موثر هستند. سعی کنید برای بزرگ تر و بازتر جلوه دادن فضای خانه یا اداره ی خود، از اجزای ساده استفاده کنید. این وسایل خانه را بازتر و خلوت تر نشان می دهند. رنگ های روشن نیز می توانند تاثیر مشابهی داشته باشند.

نورپردازی در سطوح کنار هم، نباید کاملا شبیه به هم باشد. زیرا ممکن است باعث خستگی چشم شود و بیننده زمانی که احتیاج دارد به فضای تاریک تر نگاه کند، مجبور است به سایر قسمت های روشن بنگرد. مانند زمان هایی که مدت ها به تلویزیون نگاه کرده اید و برای استراحت چشم به قسمتی از فضا نگاه می کنید. توجه نکردن به این مورد می تواند باعث ایجاد سردرد و خستگی چشم شما شود.

برای این که بتوان شدت روشنایی مناسب را در یک محیط حفظ کرد، باید از روش های مختلفی استفاده کنیم. به عنوان مثال آلودگی روی لامپ ها و کریستال های یک لوستر، یکی از مهم ترین عوامل تاریک دیده شدن خانه است. در خانه هایی که به نوردهی و نورپردازی خانه توجه مناسبی شده است، معمولا برای جبران کاهش نور به دلایل مختلفی مانند سوختن لامپ یا کثیف بودن حباب آن، نور اولیه را کمی بیشتر در نظر می گیرند.

برای فضاهای مختلف خانه یا اداره ی خود از لامپ  هایی با تکنولوژی ال ای دی یا اس ام دی استفاده کنید. این دسته از لامپ ها علاوه بر فراهم کردن نوری مناسب برای چشم، در رنگ های مختلفی تولید شده و میزان مصرف انرژی بسیار پایینی دارند. همچنین طول عمر متوسط آن ها در حدود ۲۰ تا ۵۰ هزار ساعت است که خرید آن را بسیار به صرفه می کند.

ما به این دلیل از این روش ها برای بر قراری تعادل در نورپردازی محیط های مختلف استفاده می کنیم که نور مناسبی را در میدان دید کاربران قرار دهیم. نور یک محیط باید هم تنوع داشته باشد و هم نباید باعث اذیت افراد شود.

 به عنوان مثال زمانی که شما در محیطی کار می کنید تنها از نور زرد استفاده شده، بعد از چند ساعت چشمان شما خسته شده و دیگر قادر به کار با بازدهی اولیه، نخواهید بود. در مقابل کار کردن در محیطی که از نورهایی با رنگ های مناسب به اندازه ی کافی بهره برده شده است، می تواند در هنگام خستگی نیز به شما کمک کند تا به کارتان ادامه بدهید.

در حوزه ی نورپردازی یک محیط، همیشه در مورد نورها صحبت شده است. اما یکی دیگر از عوامل، سایه های ایجاد شده توسط نورهاست. شدت سایه ها نیز باید به مقدار مناسبی تنظیم شود که باعث ایجاد تاریکی در محیط نشود.

 

انتخاب مستقیم روشنایی

منظور از روشنایی مستقیم استفاده از وسایلی است که با چشم دید می شوند و ما می توانیم به راحتی منبع نور را مشاهده کنیم. در زندگی ما، انتخاب ابزارها و وسایل روشنایی و نورپردازی از مهم ترین انتخاب ها برای خرید وسایل خانه است. شما باید وسیله هایی را انتخاب کنید که روشنایی فضای مورد نظر شما را به خوبی تامین کنند.

این وسایل می توانند لامپ، چراغ آویز یا لوستر باشد که در قسمت های مختلف منزل مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال استفاده از لوسترهای کلاسیک و بزرگ در فضاهای کوچکی مانند اتاق خواب یا آشپزخانه، علاوه بر اذیت کردن چشم ببینده، باعث نامطلوب شدن فضا می شود.

 

 

روشنایی غیرمستقیم

زمانی که از روشنایی یا نورپردازی غیرمستقیم صحبت می کنیم، منظورمان لامپ ها یا چراغ های توکار است که با چشم دیده نمی شوند.توجه کردن به روش نصب این دسته از وسایل روشنایی به توجه زیادی نیاز دارد.

14

یکی دیگر از مسائل بسیار مهمی که در نورپردازی یک محیط وجود دارد، استفاده از تعداد مناسب چراغ و قرار دادن آن ها در جای مناسب است. اگر احساس می کنید فضای خانه ی شما به قدری بزرگ است که روشنایی مورد نیاز آن به وسیله ی یک لوستر یا چراغ آویز، تامین نمی شود، بهتر است به کمک یک طراح داخلی، تعداد لوستر یا چراغ آویز مورد نیاز را تعیین کنید.

 

سبک های دکوراسیون داخلی

برای طراحی داخلی اولین اقدام داشتن اطلاعات درباره انواع مختلف سبک های دکوراسیون است. سبک های مختلف شامل مدرن، مینیمال، اسکاندیناوی و صنعتی و ... می باشد که فرق های هم باهم دارند و هر کسی به علاقه خود در چیدن آن ها را برای محیط زندگی خود استفاده می کند.

 

سبک دکوراسیون مدرن

کلمه مدرن در زمینه دکوراسیون معمولا به یک خانه با رنگی ساده و منظم مثل استیل و شیشه طراحی می شود می گویند. در دکوراسیون مدرن عواملی مانند سادگی در همه جای منزل قابل مشاهده است و از ویژگی های سبک مدرن صاف، صیقلی و براق و شفاف دخالت دارند.

 

سبک دکوراسیون امروزی

سبک مدرن و امروزی دو سبک متفاوت می باشد و اغلب به جای هم استفاده می شود. فرق بین آن ها در سبک مدرن شیوه طراحی است که در قرن بیستم شروع می شود.

از جهتی دیگر سبک امروزی انعطاف پذیری بالایی دارد و تعهد چندانی به سبک خاصی ندارد. در دکوراسیون امروزی راحتی در فضا موجود است. بر عکس سبک مدرن فضای چیدمان راحتی در آن وجود ندارد و احساس صمیمیت بیشتری به مخاطب انتقال می دهد.

سبک دکوراسیون مینیمال

سبک مینیمال یکی از انواع سبک های دکوراسیون داخلی است. در سبک مینیمالیست استفاده از پالت های رنگی مجاز می باشد و وسایل استفاده شده براق نمی باشد. در اصل سفید یکی از رنگ های پرکاربرد رنگ در دکوراسیون مینیمال است. مینیمال به معنای سادگی و نبودن عنصرهای اضافی از محیط است.

 

دکوراسیون صنعتی

ایده سبک دکوراسیون از دوره انقلاب صنعتی اروپا ریشه گرفته است و منازل شهری قرن 17 و 18 میلادی در اروپا می باشد. در این نوع سبک استفاده از آجر و یا چوب در ظاهر دکوراسیون پرکاربرد است . یک خانه طراحی شده به روش صنعتی از یک روش استفاده شده از ساختمان صنعتی است.

 

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

در طراحی سبک اسکاندیناوی وسایل استفاده شده در خانه همانند مبلمان از یک اثر هنری الهام گرفته شده است. این نوع سبک به سبک مینیمال نزدیک می باشد در اصل سبک مینیمال بیشتر ویژگی خود را از سبک اسکاندیناوی مدرن الهام می گیرد.

 

سبک دکوراسیون فرانسوی

در سبک دکوراسیون فرانسوی استفاده از رنگ های گرم و ملایم مرسوم است. در میان انواع دیگر از سبک های دکوراسیون داخلی استفاده از ظرف های چینی نسبتا سنگین و ضخیم استفاده می شود.

 

روانشناسی رنگ در طراحی داخلی

یکی از مهم ترین عوامل در تعیین زیبایی یک محیط، رنگ آن می باشد و زمانی که هر یک از ما وارد فضایی می شویم، اولین چیزی که نظر ما را به خود جلب می کند و ناخودآگاه ما را درگیر خود می کند، رنگ و تم های به کار رفته در محیط است. رنگ ها می توانند انرژی ما را تعیین کنند و به اندازه ی نورپردازی اهمیت دارند.

همه ی ما در هنگام طراحی داخلی به رنگ ها توجه زیادی می کنیم. رنگ نقش اساسی در زندگی ما دارد. این آیتم می تواند یک زبان بصری باشد که در سراسر جهان قابل درک است. وقتی سعی می کنید چیزی را از طریق طراحی داخلی معرفی کرده یا به قسمت دیگری ارتباط دهید، بهترین راه برای این ارتباط و هماهنگی از طریق رنگ امکان پذیر می باشد. همان طور که در رانندگی از رنگ ها برای تعیین زمان حرکت و توقف استفاده می شود. خوب بودن یک طراحی و دکوراسیون داخلی به شدت به رنگ بستگی دارد زیرا مهم ترین عامل طراحی داخلی همین رنگ است. رنگ ها، نورها و سایه ها همیشه ما را احاطه کرده اند.

رنگ های مختلف سریع ترین، ساده ترین و واقعی ترین روش برای ایجاد تغییرات فوری در فضا هستند. اتاقی که به تازگی رنگ آمیزی شده است ضمن حذف نواقص ساختاری، فضای داخلی زیبا و جذابی دارد. رنگ می تواند فضای داخلی را کاملاً تغییر دهد و سبک شما را با دکوراسیون داخلی هماهنگ کند.

 

هر تم از رنگ ها تأثیر قابل توجهی بر روحیه ما دارد که ضمن معنا بخشیدن به فضا، با چارچوب ذهن ما در ارتباط است. رنگ ها می توانند روحیه و نحوه ی عملکرد و بازدهی ذهن شما را تغییر دهند. شما باید بهترین ترکیب رنگ ها را در خانه خود انتخاب کنید که می توانند احساسات مختلفی را در خانه شما ایجاد کنند مانند احساس خوشحالی، آرامش، صمیمیت، راحتی و غیره. در طراحی دکوراسیون داخلی حریم های اجتماعی و غیره از جمله عواملی هستند که نیاز های روحی و جسمانی ساکنین را تعریف می کنند و وظیفه یک طراح داخلی است که تعاملی محکم بین موارد یاد شده با جنبه های عملکردی فضا، برقرار سازد.

وقتی رنگی را برای خانه خود انتخاب می کنید، فکر می کنید و از خود می پرسید که می خواهید هنگام ورود به اتاق چه احساسی داشته باشید؟ نوآوری در خانه های امروزی کار آسانی نیست. رنگ تأثیر به سزایی در فضای اتاق دارد و قبل از شروع طراحی داخلی باید رنگ مورد نظر به درستی انتخاب شود. به عنوان مثال، اتاق خواب به آرامش و امنیت نیاز دارد، بنابراین رنگ بندی نیز باید متناسب با این نیاز باشد. یک اتاق نشیمن هم می تواند پر انرژی و هیجان انگیز باشد.

به طور کلی، در طراحی و دکوراسیون داخلی دو نوع رنگ گرم و سرد وجود دارد. رنگ های سرد رنگ هایی هستند که احساس آرامش، سکوت و امنیت را در فضا ایجاد می کنند. رنگ هایی مانند آبی، بنفش و سبز، رنگ هایی با رنگ سرد محسوب می شوند. رنگ های گرم احساس انرژی ما را تحریک می کنند و باعث افزایش آدرنالین می شوند. قرمز و نارنجی رنگ های گرم هستند. مساله رنگ به سبب تاثیرات مهم روانشناسانه اش، در مقوله شهر و فضاهای معماری امری مهم به شمار می رود تا بدانجا که تخصصی با عنوان رنگ بندی و رنگ شناسی فضاهای شهری در بین هنرمندان مطرح شده است.

علاوه بر تم، همه رنگ ها می توانند شخصیت خود را با تغییر نور موجود در فضا تغییر دهند. بنابراین، برای طراحی داخلی، باید سایه های مناسب را در کنار رنگ خود انتخاب کنید، نه فقط یک رنگ. به طور کلی، رنگ های روشن می توانند اتاق را روشن و بزرگ جلوه دهند. در مقابل، رنگ های تیره شیک، سنگین و گرم هستند. رنگ اتاق های شما در خانه شما می تواند بیان مستقیم شخصیت شما باشد. اگرچه ممکن است بسیاری از افراد زمان کافی را برای انتخاب رنگ اتاق خواب خود صرف نکنند، اما این رنگ می تواند بر روحیه، میزان استرس و آرامش ما تأثیر بگذارد.

 

شرکت طراحی داخلی خوب از کجا پیدا کنیم؟

شرکت معماری و طراحی داخلی دکوطرح در سال 1389 در تهران تاسیس شده است و با کادری مجرب با سابقه درخشان با تکیه بر اصول و مبانی مهندسی در زمینه طراحی و اجرا از صفر تا صد در خدمت شما هموطنان و کار فرمایان عزیز می باشد. برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ و ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ تماس بگیرید و از طراحان و متخصصان شرکت معماری و طراحی دکوراسیون دکوطرح به صورت کاملا رایگان و به هر شکلی که شما مایل باشید راهنمایی دریافت کنید.