غبارگیر های صنعتی چگونه گرد و غبار و آلودگی در کارخانجات را مهار می کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

امروزه کارخانه‌ها از سیستم های فیلتراسیون در روند کاری خود بهره می‌برند. این سیستم‌ها با کاهش غبارات هوا، در بهبود عملکرد کاری موثر هستند. همچنین توجه به سلامت کارکنان ایجاب می‌کند تا شرکت‌ها از آن بهره‌مند شوند. بدین منظور آشنایی با عملکرد و انواع غبارگیرهای صنعتی توصیه می‌شود.

یکی از مهم‌ترین رویکردها در کارخانه‌ها و فعالیت‌های صنعتی، استفاده از سیستم‌ های فیلتراسیون است. کارکرد این سیستم‌ها‌، جمع‌آوری ذرات ناسالم و گرد و غبار موجود در محیط می باشد . غبارات بسیار ریز سبب آسیب در فرایند تولید تجهیزات می‌شوند و می‌توانند به عنوان منبع بیماری عمل کنند. در ادامه به نقش غبارگیر در پاکسازی و افزیش سلامت اعضای کارخانه‌ها می‌پردازیم، همچنین با عملکرد و انواع غبارگیرها نیز آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

غبارگیر صنعتی چیست؟

 

غبارگیر سیستمی است که به منظور افزایش کیفیت هوای خارج شده از فرایندهای صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم غبارات و سایر آلوده کننده‌های محیطی موجود در جریان هوا را جمع‌آوری می‌کند.

مهم‌ترین کاربرد غبارگیر در صنایع وابسته به معدن است. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به استفاده در صنایع کشاورزی و دامداری، غذایی، بسته ‌بندی و دارویی اشاره کرد.

ویژگی‌های غبارگیرهای صنعتی که باید با آن‌ها آشنا شوید

غبارگیرها انواع متفاوتی دارند. هر یک از آن‌ها ویژگی‌هایی دارد که به عملکرد بهتر آنها کمک می‌کند. برای مثال بعضی از آن‌ها با سرعت زیاد ذرات آلوده را جمع‌آوری می‌کنند. این موضوع به این خاطر است که این دسته سرعت بالایی در مکش هوا دارند.

ممکن است غبارگیر دارای دو دهانه برای جذب ذرات آلوده باشد. همچنین وجود پمپ مکش قوی و یا استفاده از موتور توربینی از دیگر ویژگی‌های غبارگیر صنعتی هستند. دارا بودن سیکلون، سیستم فیلتراسیون کارامد و سیستم نظافت فیلتر از عوامل تاثیرگذار در عملکرد غبارگیر هستند.

هواکش‌های صنعتی از فن‌های مکنده استفاده می‌کنند. فن‌های مکنده فشار کم‌تری نسبت به سایر فن‌هاتولید می کنند .

توصیف ساده عملکرد غبارگیر صنعتی

پیش از همه باید بدانید که غبارگیرها به کابین‌های دستگاه‌ها متصل می‌شوند. بعد از اتصال به کمک مکش هوا، ذرات آلوده موجود در هوا جمع‌آوری خواهد شد. توجه داشته‌باشید که این تنها روش کار غبارگیرهای صنعتی نیست.

انواع تجهیزات غبارگیر را می‌شناسید؟

مهم‌ترین بخش بیشتر غبارگیرها صنعتی یا بگ فیلتر ، کیسه و سبد و ونتوری وسیستم هوای فشرده است. سیکلون‌ها یا مولتی سیکلون‌ها هم به عنوان پیش فیلتر برای کاستن فشار برروی بگ فیلتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فن سانتریفیوژ نیز به عنوان نیروی محرک کاربرد دارد. پره فن و یاتاقان بندی و سیستم انتقال نیرو و دریچه هوا و فیلترهای ثانویه از دیگر بخش‌هایی هستند که می‌توان به آن اشاره کرد.

با ۲ نوع مهم غبارگیرها آشنا شوید

8

 

غبارگیرها انواع متفاوتی دارند که بسته به نوع، کاربری آن‌ها نیز متنوع است. از متداول‌ترین نوع غبارگیر می‌توان به جداسازهای اینرسی و بگ فیلترها اشاره کرد. با خواندن ادامه‌ی مطلب با روند کار هر یک آشنا می‌شوید:

۱. جداساز های استاتیک یا ثابت ، تمام اطلاعاتی که باید کسب کنید

این جدا کننده ها دارای مجموعه‌ای از نیروها و یک مخزن جمع‌آوری مواد است. غبار موجود در هوا توسط نیرو جریان هوا با فشار بالا به داخل این مخزن وارد می شود . و توسط جریان قوص ارشمیدوسی به دوران در می آیند . این دوران سپس می شود غبارات تفکیک شده و به سمت مخزن جمع‌آوری حرکت ‌کنند و پس از آن، مخزن این غبارات تفکیک شده را گردآوری می‌کند.

جداسازهای استاتیک یا ثابت شامل سه گروه مهم هستند که عبارتند از:

  • محفظه ته نشینی با مانع: معمولا در کارخانه از دو نوع غبارگیر استفاده می‌شود. این نوع غبارگیر به عنوان غبارگیر اولیه کاربرد دارد و بهتر است همراه با غبارگیری ثانویه مورد استفاده قرار گیرد.
  •  محفظه ته نشینی: این محفظه از جسمی جعبه‌مانند ساخته شده‌است. برای استفاده از این غبارگیر نیاز به فضای زیادی وجود دارد، به همین خاطر معمولا کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این غبارگیر نیز، غبارگیری اولیه است.
  • غبارگیر سانتریفیوژ: این نوع محصول از فرایند سیکلون همراه با بگ فیلتر برای جداسازی غبارات هوا استفاده می‌کند. در این نوع غبارگیر هوای آلود به وسیله گردش جریان هوا به صورت پیوسته و وارد شدن به کیسه فیلتر جدا می‌شوند. این غبارگیر ۳ نوع متفاوت نیز دارد.

۲. بگ فیلترها، بهترین نکاتی که باید بدانید

بگ فیلترها طرفداران زیادی دارند؛ چراکه این نوع غبارگیر از جمله پرراندمان‌ترین و ارزان‌ترین نمونه‌های غبارگیر در صنعت محسوب می‌شوند.

9

نحوه عملکرد این گروه به این صورت است که جریان گاز وارد محفظه کیسه‌ها می‌شود. در هر یک از کیسه‌ها الیافی به عنوان فیلتر ساخته ‌شده‌اند. این کیسه‌ها به دو صورت لوله‌ای و پاکتی ساخته می‌شوند و جنس‌های متفاوتی دارند. مانند:

  • بافته شده
  • نمدی
  • الیاف کتانی
  • ترکیبی از مواد مصنوعی
  • پلی استر

 

۴ گروه رایج بگ فیلترها

این گروه می‌توانند بر اساس نوع پاکسازی به گروه‌های مختلفی تقسیم شوند.

  • بگ فیلترهای تکانی(لنگ دار): در بگ فیلترهای تکانی حرکات موجود در سیستم باعث جابه جایی ذرات غبار می‌شوند. این دستگاه دارای میله‌ای است که به کیسه متصل است. موتور این کیسه را حرکت می‌دهد. معمولا فرایند این حرکت به صورت افقی است. جالب این که در طول این فرایند هیچ گرد و غباری از کیسه خارج نمی‌شود.
  • بگ فیلتر جریان معکوس: در این نوع غبارگیر کیسه‌ها در پایین محفظه و بر روی صفحه‌ای بسته می‌شوند. آن‌ها از یک قاب آویز قابل تنظیم در بالای صفحه به حالت تعلیق وجود دارند. جریان گاز آلوده وارد محفظه کیسه می‌شود و از سمت داخل کیسه عبور می‌کند. در نهایت امر غبار در داخل کیسه‌ها جمع‌آوری می‌شود. کیسه‌ها به کمک تزریق هوای پاک در جهت عکس و به داخل جدا کننده تمیز می‌شوند.
  • بگ فیلترهای پالس جت: زمان معرفی یکی از رایج‌ترین انواع بگ فیلترها فرا رسیده ‌است. جریان فشار هوای بالا در این نوع کمک می‌کند تا گرد وغبار جدا شوند. این بگ می‌تواند به صورت پیوسته عمل کند.
  • بگ فیلتر صوتی: این نوع هرچند غیررایج است، اما وجود دارد. امواج صوتی با فرکانس پایین موجب لرزش کیسه می‌شود.

 

10

چرا به سیستم های غبارگیر صنعتی احتیاج داریم؟

 

تقریبا تمامی کارخانه‌های مطرح از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند. قطعا دلایل بسیاری در انتخاب آن تاثیر گذار هستند. از دلایل رایج می‌توان به افزایش کارایی دستگاه‌ها، محافظت از کارکنان و جامعه اطراف از آلودگی‌ها، رعایت استانداردهای محیط کار و افزایش کیفیت محصولات، اشاره کرد.

جمع بندی

از آن‌جایی که طراحی، ساخت و اجرای انواع سیستم‌های غبارگیر باید متناسب با ظرفیت و میزان آلودگی خط تولید انتخاب شود، توجه به مشاوره از افراد باسابقه در این حوزه اهمیت زیادی دارد. آرتین سام صنعت با بیش از یک دهه فعالیت در این عرصه ارائه دهنده جدید‌ترین فن‌های سانتریفیوژ می‌باشد. بسته به مصرف شما این فن‌ها با توان ۱ تا ۳۵۰ کیلووات ساخته می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم حتما در راه خرید غبارگیرهای صنعتی از مشاوره افراد متخصص بهره‌مند شوید؛ چراکه این موضوع علاوه بر تاثیری که بر روند کاری دارد، در سلامت کارکنان شما نیز تاثیرگذار است.