لوله فولادی : 0 تا 100 انواع لوله فولادی تا بررسی کاربرد هر یک
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

لوله فولادی یکی دیگر از مقاطع فولادی است که ساختاری استوانه ای شکل دارد و در ساخت و ساز و زیرساخت‌ها کاربردهای زیادی دارد. لوله های فولادی پر استفاده ترین محصول ساخته شده توسط صنعت فولاد هستند. کاربرد اصلی لوله در انتقال مایعات و گاز  از جمله نفت، گاز و آب است.  با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد لوله های فولادی و کاربرد آن ها و مهم‌ترین موضوع که قیمت لوله است بدانید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • لوله فولادی چیست؟

·انواع لوله فولادی را بشناسیم

  • لوله استیل چیست؟
  • از لوله گالوانیزه چه می دانید؟
  • کدام لوله،  لوله فولاد سیاه است؟
  • از لوله فولادی کربنی (درزدار) چه می دانید؟

·با کاربرد انواع لوله فولادی بیشتر آشنا شوید!

 

 

لوله فولادی چیست؟

9

لوله فولادی یک بخش توخالی با سطح مقطع گرد است که در درجه اول برای حمل و نقل محصولات از جمله سیالات، گاز، گلوله ها، پودرها و غیره ساخته می شود. اما لوله های فولادی به روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها در زیر زمین برای انتقال آب و گاز در سراسر شهرها و شهرک ها استفاده می شوند. آن ها همچنین در ساخت و ساز برای محافظت از سیم های برق مورد استفاده قرار می گیرند. لوله های فولادی می توانند در عین قوی بودن، سبک وزن باشند. این ویژگی باعث شده لوله فولادی در ساخت قطعات اتومبیل، سیستم های گرمایش و لوله کشی، میله پرچم و چراغ های خیابان و ... استفاده شوند.

مهمترین بعد برای یک لوله، قطر خارجی (OD) همراه با ضخامت دیواره (WT) آن است. با این احتساب می توان قطر داخلی لوله را به دست آورد.

 

(ضخامت دیواره) OD-2 WT (قطر خارجی)= ID(قطر داخلی)

 

  بدین ترتیب می توان با فرمول بالا ظرفیت لوله را نیز تعیین کرد.

 

انواع لوله فولادی را بشناسیم

لوله‌ فولادی با کاربردهای زیادی که در ساخت و ساز دارد جایگاه خاصی در صنایع ساختمانی دارد. بسته به نوع و مکان کاربرد انواع لوله‌، نمونه ‌های متنوعی از آن ها ساخته شده است که هر یک در موقعیت خاصی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در این بخش از مطلب قصد داریم انواع لوله فولادی را با هم مرور کنیم.

 

لوله استیل  چیست؟

10

وقتی صحبت از جابجایی مایعات در یک سیستم لوله کشی می شود، لوله های استیل یا زنگ نزن جایگاه ویژه ای پیدا می کنند. مقاومت این محصول در برابر خوردگی فوق العاده است و همچنین در برابر هدایت حرارتی و الکتریکی مقاوم است. لوله استیل بسیار قوی عمل می کند، به خصوص در مقایسه با وزن سبک آن، ساخت و تمیز کردن آن بسیار آسان است. رایج ترین نوع فولاد ضد زنگ که در برای ساخت لوله استیل انتخاب می شود، گرید 304 است، اگرچه ممکن است از موارد دیگر نیز استفاده شود.

 

از لوله گالوانیزه چه می دانید؟

11

لوله گالوانیزه نوعی دیگر از انواع لوله های فولادی است که با روی پوشانده می شوند تا در برابر خوردگی و همچنین تجمع رسوبات معدنی مقاوم گردند. لوله های گالوانیزه متداول ترین انواع لوله هستند که در موقعیت های لوله کشی از آن ها استفاده می شود، زیرا قیمت آن ها کمی کمتر از لوله های ضد زنگ است. از سویی دیگر دارای استحکام قابل قبولی هستند و طول عمر بیشتری نیز دارند.

 

کدام لوله،  لوله فولاد سیاه است؟

لوله فولاد سیاه مشابه لوله گالوانیزه است که توسط یک پوشش محافظت می شود، فقط در این مورد پوشش مورد بحث یک اکسید آهن است که به رنگ تیره می باشد. این نوع حفاظتی، متفاوت از گالوانیزه است. لوله فولاد سیاه اغلب برای انتقال آب، گاز، بخار و هوا استفاده می شود. به عنوان مثال، یکی از موارد استفاده مکرر از این لوله در سیستم های اسپرینکلر است؛ زیرا در برابر حرارت بسیار مقاوم است.

نکته قابل توجه این است که لوله های فولادی سیاه را با لوله های آهنی سیاه اشتباه نگیرید. نوع دوم قبل از دهه 1960 رایج تر بود و  با نوعی فولاد که شکل پذیرتر بود ساخته می شد. با این حال لوله آهنی سیاه، در برابر خوردگی مقاوم نیست، بنابراین برای اکثر کاربردهای مبتنی بر آب مناسب نمی باشد.

 

از لوله فولادی کربنی (درزدار) چه می دانید؟

لوله کربنی همان طور که از اسمش پیداست عناصر آلیاژی نسبتاً کمی در خود دارد و اغلب قیمت ارزان تری نیز دارد. لازم به ذکر است فولاد کربنی به کاربرده شده در ساخت این لوله، شکل‌پذیری، استحکام و کارایی به مراتب بهتری دارد و میزان ایمنی و دوام آن بسیار بالاست. لوله های فولادی کربنی یا لوله های درزدار تحت ‌فشار وارده زیاد، خم یا دچار شکستگی نمی‌شوند. لازم به ذکر است علت به کاربردن اسم لوله درزدار برای این لوله، درز موجود در این لوله و جوشکاری انجام شده بر روی آن است.

انواع لوله‌های فولاد کربنی بنابر میزان کربن مصرفی در آن ها به انواع زیر تقسیم و طبقه‌بندی می‌شوند:

  • فولاد کربن بسیار بالا با ۱ تا ۲٪ محتوای کربن
  • فولاد کربن بالا با ۰.۶۰ تا ۰.۹۹٪ کربن
  • فولاد کربن متوسط ​​شامل ۰.۳۰ – ۰.۵۹٪ کربن
  • فولاد کم کربن شامل ۰.۱۶ – ۰.۲۹٪ کربن
  • فولاد کربن ملایم شامل کربن ۰.۰۵ – ۰.۱۵٪

بسته به همین میزان کربن استفاده شده، کاربرد آن نیز متفاوت خواهد بود.

 

با کاربرد انواع لوله فولادی بیشتر آشنا شوید!

لوله فولادی به‌دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل فیزیکی گوناگون از ضربه تا دما و رطوبت، کاربردهای گوناگونی در صنعت دارد.

در تهیه بسیاری از ابزارهای ساختمانی و صنعتی نیز از انواع لوله فولادی استفاده می ‌شود. تنوع در شکل و اندازه این محصولات نیز زمینه را برای کاربرد این ملزومات صنعتی و ساختمانی فراهم آورده و بر موارد کاربرد آن ها افزوده است.

در ادامه به بررسی تخصصی تر کاربرد انواع لوله های فولادی می پردازیم.  

 

کاربردهای لوله ‌های فولاد کربنی

از اصلی‌ ترین کاربردهای لوله‌ های فولاد کربنی می‌توان به استفاده از آن ها در زیرساخت‌ها، سازه های عمرانی نظیر خطوط راه ‌آهن و پل ‌ها اشاره نمود. همچنین تنوع این لوله باعث شده در صنایع سنگین نظیر کارخانجات کشتی‌ و صنایع خودروسازی و مانند آن کاربردهای زیادی داشته باشد.

داربست فلزی مورد استفاده در صنایع ساختمانی، صنایع کشاورزی در بخش آبیاری و نیز فرآوری شیمیایی از دیگر کاربردهای این نوع لوله است.

 

کاربردهای لوله‌ های استنلس استیل یا ضد زنگ

لوله ‌های استنلس استیل نیز به ‌دلیل مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و زیبایی ظاهری فوق ‌العاده، کاربردهای وسیعی دارند. حمل پاکیزه و استریل مایعات مانند آب گرم، مواد شیمیایی حساس و نیز تجهیزات تصفیه آب آشامیدنی، بخش‌هایی از مصارف عمومی این نوع لوله‌ را بیان می ‌کند. در صنایع خودروسازی نیز در موارد زیادی از این نوع لوله‌ استفاده می‌شود.

از مصارف ویژه این لوله‌ های خوش‌ نما می توان به پل‌های عابر مشهور در جهان نظیر Marina Bay در کشور سنگاپور و بناهایی با بخش‌های استیل مانند مجلس پارلمان استرالیا در کانبرا اشاره نمود.

خواص ضد زنگ این لوله‌ها باعث شده از لوله استیل برای لوله‌ های استیل ضد زنگ در انواع بهداشتی، فشاری، هیدرولیک و استاندارد استفاده کرد. لوله استنلس استیل با کربن کم در صنایع هواپیماسازی از دیگر موارد خاص مصارف این لوله به ‌شمار می ‌آید.

 

کاربردهای لوله سیاه

بیشترین مصارف لوله‌ های سیاه در شاخه‌ های مختلف صنعت و برای کاربردهایی است که نیاز به لوله ‌هایی با مقاومت بالا و قیمت مناسب دارند. داربست‌ های ساختمانی و دیگر بخش‌ های صنایع ساختمان از پرکاربردترین موارد مصرف لوله‌های سیاه هستند.

در صنعت نفت نیز برای انتقال مایعات از این نوع لوله‌ ها استفاده‌ های وسیعی می‌ شود.

 

کارخانه های تولید کننده لوله

در ایران کارخانه های زیادی مقاطع فولادی تولید می کنند، در این بخش به برخی از کارخانجات تولید لوله اشاره می ‌کنیم:

  • کارخانه یاران
  • مجموعه کیهان با تولید لوله‌‌های صنعتی، انواع لوله‌ آبرسانی، لوله‌ گاز خانگی، لوله‌ گالوانیزه، لوله‌ مبلی
  • کارخانه کچو در اصفهان با تولید لوله‌های ساختمانی و صنعتی، لوله‌های داربستی، لوله ویژه گازرسانی
  • مجموعه سپنتا با تولید لوله‌‌های شوفاژی، لوله‌ گازی، لوله‌ سیاه، لوله‌ مبلی
  • مجموعه لوله گستر اسفراین
  • مجموعه ایران اسپیرال
  • مجموعه لوله سازی سدید

و بسیاری دیگر از کارخانه ها که در کشور به کار تولید و عرضه انواع لوله فولادی مشغولند.

 

جدول وزن و اشتال لوله چیست و چه کاربردی دارد؟

جدول اشتال که از ابداعات یک بانوی مهندس آلمانی است، به توضیح ویژگی‌ های وزنی و روش محاسبه‌ وزن فلزات و مقاطع مختلف فولادی از جمله لوله می‌ پردازد. با توجه به اهمیت کاربردی این مقطع فولادی و کاربردهای وسیع آن، این جدول در بخش لوله فولادی از وسعت و حساسیت بالایی برخوردار بوده و به شدت مورد استفاده است.

مهندسین سازه و دیگر صنایع و نیز پیمانکاران دست‌اندرکار پروژه‌های عمرانی و ساختمانی با استفاده از این جدول نسبت به محاسبه وزن و به دنبال آن قیمت‌گذاری این مصالح فلزی اقدام می‌کنند.

نکته پایانی

لوله مقاطع دایره ای شکل، بلند و توخالی هستند که برای اهداف مختلفی استفاده می شوند. لوله های فولادی را می توان از مواد اولیه مختلفی مانند آهن، کربن، منگنز، وانادیوم و غیره ساخت.

 لوله ها با دو روش مجزا به عنوان لوله درزدار یا بدون درز تولید می شوند. تفاوت در ابعاد، ضخامت ها و اشکال مختلف لوله، تنوع آن ها را در استفاده های مختلف افزایش می دهد.

لوله فولادی در صنایع گوناگون از جمله صنعت ساختمان سازی، راه‌سازی، عمران، ساخت مبلمان، دکوراتیو، صنایع نفت و پتروشیمی کاربردهای وسیع و متنوع دارد و این از اهمیت این متریال کاربردی خبر می دهد.

کارخانه ‌های مختلفی در سراسر کشور با تولید انواع لوله از جمله لوله استیل، لوله گالوانیزه، لوله کربنی و ...، توانسته اند به خوبی نیاز صنایع مختلف را پاسخگو باشند.

برگرفته از : آهن ملل قیمت و خرید آنلاین آهن آلات