مشخصات و ابعاد لوله های داربست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

لوله‌های داربست یا لوله های اسکافلد، لوله‌های فلزی هستند که برای ساخت داربست استفاده می‌شوند. داربست یا اسکافلد یک سیستم است که برای پشتیبانی از ساختمان‌ها و سازه‌های در حال ساخت نصب می‌شود. کارگران با بالا رفتن از این داربست ها و سازه‌های موقت و ایستادن روی سکوها، می‌توانند برای انجام کار به سطوح بالای ساختمان یا سازه دسترسی پیدا کنند. می توان از داربست لوله‌ای هم در داخل ساختمان و هم در فضای باز استفاده کرد که آن را به گزینه ای همه کاره برای بسیاری از پروژه ها تبدیل می کند.

داربست ناایمن می تواند منجر به مرگ یا آسیب جدی شود، بنابراین باید به درستی و ایمن ساخته شود. انواع مختلف داربست وجود دارد، انتخاب مناسب می تواند پروژه شما را بسیار ایمن تر و آسان تر کند. لوله‌های داربست دارای طول‌های مختلفی هستند، بنابراین ساختار داربست می‌تواند برای یک کار خاص، سفارشی ساخته شود. لوله‌های داربست با استفاده از کوپلرها یا بست‌های داربست در کنار هم قرار می‌گیرند که این بست ها می‌توانند بسته به کاربرد مورد نظر از نظر اندازه و عملکرد نیز متفاوت باشند.

به طور کلی سه نوع لوله داربست وجود دارد: لوله عمودی یا استاندارد (standards)، لوله افقی (Ledgers) و میله‌های عرضی (transoms). استانداردها، لوله‌های عمودی داربست هستند که به عنوان تکیه‌گاه برای کل سازه عمل می‌کنند. لجرها به صورت افقی، معمولاً بین استانداردها، برای ارائه پشتیبانی جانبی اجرا می‌شوند. ترانزوم‌ها لوله‌های نگهدارنده کوچکتری هستند که عمود بر لجرها قرار دارند و برای ایجاد ثبات در سازه و ایجاد سطحی برای قرار دادن سکوها استفاده می‌شوند. همه این لوله‌های داربست توسط کوپلر یا بست داربست به هم متصل می‌شوند که از خم شدن یا حرکت اضافی در هنگام تکمیل سازه جلوگیری می‌کنند. لوله‌ها و کوپلرها مدولار هستند، بنابراین می‌توان اشکال، ارتفاع، طول و عرض متفاوتی از سازه‌ها ساخت.

12

معمولاً برای ساخت لوله داربست از فولاد و آلومینیوم استفاده می‌شود. لوله‌های فولادی معمولاً سنگین‌تر هستند، اما به طور قابل‌توجهی محکم هستند. لوله‌های آلومینیومی بسیار سبک‌تر هستند، اما نمی‌توانند به اندازه لوله‌های فولادی وزن را تحمل کنند. گاهی اوقات از لوله‌های کامپوزیت استفاده می‌شود، هرچند این لوله‌ها نسبتاً گران هستند و به اندازه لوله‌های فولادی استفاده نمی‌شوند.

در اکثر موارد لوله‌های فولادی گالوانیزه می‌شوند یعنی با روی پوشانده می‌شوند که مانع از زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شوند. لوله‌های آلومینیومی معمولاً نیازی به گالوانیزه ندارند، زیرا آلومینیوم نسبتاً در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم است. اگر فولاد گالوانیزه نباشد، معمولاً برای محافظت در برابر آسیب‌های محیط و آب و هوا، رنگ‌آمیزی می‌شود یا به روش‌های دیگر شیمیایی می‌شود. فولاد در هنگام ضربه خوردن تمایل به خم شدن دارد، اما به راحتی می‌توان آن را به شکل قبلی بازگرداند. آلومینیوم شکننده‌تر است و احتمال اینکه پس از ضربه به شکل اولیه خود بازگردد کمتر است.

لوله‌های داربست از جمله قطعات و اجزای اولیه هر سازه یا قالب داربست هستند که دانستن تمام اطلاعات مهم در مورد لوله‌های داربست برای شما مفید خواهد بود.

مشخصات لوله‌های داربست

 

لوله‌های داربست را می‌توان به راحتی به اندازه طول مورد نیاز برش داد و معمولاً در اندازه خاصی فروخته می‌شوند - معمولاً حدود 20 فوت (6.3 متر) - و سپس بر اساس نیاز برش داده می‌شوند. عرض لوله های داربست نیز معمولاً یک اندازه استاندارد است و ضخامت دیوارها می‌تواند تعیین کند که سازه تمام شده چقدر وزن را تحمل می‌کند. مقادیر و پارامترهای فنی خاصی در خرید لوله داربست، وجود دارد که مهم‌ترین مشخصات عبارت‌اند از:

ضخامت محصول

 

هرچه لوله ضخیم‌تر باشد، کار بر روی آن سخت‌تر و چالش برانگیزتر است؛ اما بادوام‌تر و قوی‌تر است.

قطر خارجی

 

قطر خارجی لوله داربست به اندازه قطر اطراف لوله اشاره دارد. به عنوان مثال، اگر قطر 48.3 میلی‌متر اینچ تا 60.3 میلی‌متر اینچ است، عدد بزرگتر قطر خارجی به حساب می‌آید.

سطح لوله

 

جنس سطح، پارامتری است که به فرآیندهای انجام شده در سطح بیرونی یا خارجی لوله داربست اشاره دارد.

روش‌های مختلفی برای روکش لوله انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

  • پیش گالوانیزه
  • گالوانیزه گرم
  • فرآیند پوشش روی

مواردی که ذکر شد مشخصات یا پارامترهای فنی لوله‌های داربست هستند که قبل از خرید بهتر است در مورد آن‌ها اطلاعاتی کسب کنید. دانستن آن‌ها به شما این ایده را می‌دهد که آیا این مؤلفه‌ها برای پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنید کافی است یا خیر!

13

کاربرد لوله‌های داربست چیست؟

 

بدیهی است که اصلی ترین کاربرد لوله‌های داربست، ساخت داربست معمولی خواهد بود. با این حال، پروژه‌هایی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید متفاوت است.

کاربرد لوله‌های داربست عبارت‌اند از:

  • پروژه‌های ساختمانی
  • پروژه‌های نوسازی
  • پروژه‌های تأمین حرارت
  • پروژه‌های مهندسی برق
  • پروژه‌های بخش نفت و گاز

و غیره

هیچ محدودیتی برای استفاده از لوله‌های داربست وجود ندارد!

لوله‌های داربست گالوانیزه چیست؟

 

لوله داربست گالوانیزه نوعی لوله داربست است که رویه آن گالوانیزه است؛ گالوانیزه درواقع فرآیند اعمال یک پوشش محافظ است که بر روی لوله از جنس فولاد یا آهن قرار می‌گیرد. پوشش گالوانیزه از زنگ‌زدگی جلوگیری می‌کند، لوله یا هر نوع فولادی را در برابر خوردگی، اکسیداسیون، سایش و حتی شرایط آب و هوایی مقاوم می‌کند.

معمولی‌ترین و رایج‌ترین نوع گالوانیزه، گالوانیزه گرم است که در آن فولاد در مخلوط مذاب روی غوطه‌ور می‌شود.

 

14

چه نوع لوله‌هایی برای داربست استفاده می‌شود؟

 

امروزه در بازار، بسیاری از تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان از انواع و اقسام مواد مختلف برای ساخت لوله‌های داربستی استفاده می‌کنند که متداول‌ترین آن‌ها، عبارتند از:

لوله بامبو

لوله‌های فولادی نورد گرم

لوله‌های آلومینیومی

لوله گالوانیزه

امروزه لوله بامبو و لوله‌های چوبی محبوبیت خود را از دست داده اند. با این حال، هنوز در نقاط مختلف جهان، به ویژه در کشورهای آسیایی استفاده می‌شوند.

 

اندازه‌های استاندارد لوله داربست

 

اندازه استاندارد قطر لوله‌های داربست به طور متوسط ​​48.3 میلی‌متر است. با این حال، برای ضخامت دیوار، قطر آن می تواند در حدود 3.2 میلی‌متر تا حدود 4.0 میلی‌متر باشد و لوله‌ها باید صاف باشند و نباید هیچ نوع ناهماهنگی در شکل و فرم آن داشته باشند و طول استاندارد لوله ها در حدود 6 متر است.

ضخامت لوله داربست

 

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، ضخامت استاندارد لوله‌های داربست در حدود 3.2 میلی‌متر تا 4 میلی‌متر است. تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان لوله داربستی وجود دارند که اندازه و ضخامت های مختلف(2، 5/2، 3 و 4 میلی‌متر) لوله داربست را تولید می‌کنند.

وزن لوله داربست

 

وزن لوله‌های داربست به اندازه، طول و ضخامت کلی آن‌ها بستگی دارد. معمولاً وزن هر لوله استاندارد حدود 20 تا 40 کیلوگرم است. با این حال، لوله‌های بزرگ‌تر (برای پروژه‌های داربست بزرگ‌تر) وزن بیشتری دارند و می‌توانند به 60 تا 80 کیلوگرم در هر قطعه برسند.

تفاوت لوله فولادی و لوله فلزی داربست

 

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که فولاد و فلز دو ماده مشابه هستند. در حالی که آن ها متفاوت هستند.

در جدول زیر تفاوت های لوله فولادی و فلزی بررسی شده است

لوله‌های داربست فولادی

لوله‌های داربست فلزی

 

لوله‌های فولادی داربست آلیاژی هستند و معمولاً مصنوعی هستند.

 

معمولاً از عناصر طبیعی و ارگانیک هستند.

 

مصنوعی هستند و از ترکیبات مختلف ساخته می‌شوند؛ بنابراین، قوی‌تر هستند.

 

معمولاً بسیار ضعیف‌تر از لوله‌های فولادی داربستی هستند، اما طبیعی هستند و برای ساخت آن‌ها نیازی به پردازش نیست.

 

 

مزایای استفاده از لوله داربست چیست؟

 

لوله های داربست معمولا سبک وزن و به راحتی قابل نصب هستند که آنها را به انتخاب خوبی برای پروژه های کوتاه مدت تبدیل می کند. آنها همه کاره هستند و بسته به نیاز پروژه شما می توانند برای قرار گرفتن در ارتفاع، عرض و زوایای مختلف تنظیم شوند. استفاده آسان، دوام، سهولت در مونتاژ و برچیدن، سبک وزن بودن، سازگاری، انعطاف پذیری و مقرون به صرفه بودن از مزایای لوله داربست است. لوله‌های داربست توسط بسته‌ای مختلفی مانند بست دوپیچ، بست چهارپیچ، بست Putlog، بست گردان (Swivel Coupler) و بست H به یکدیگر متصل می‌شوند که آن‌ها را برای هر کاربردی مناسب می‌کند.

آیا لوله داربست ایمن است؟

 

لوله های داربست را برای ایمنی باید در ترکیب با نرده های محافظ درست مانند سیستم های داربست استاندارد یا مهاربند استفاده شوند. ایمنی داربست لوله ای بسیار بیشتر از داربست سنتی است، اما هنگام کار با هر نوع داربست باید احتیاط کرد.

قیمت لوله داربست چقدر است؟

 

قیمت لوله داربست بسته به اندازه و نوع لوله‌ای که شما نیاز دارید متفاوت است. به طور کلی، داربست‌های لوله‌ای گران‌تر از داربست‌های سنتی هستند، اما می‌توان از آن‌ها برای پروژه‌های متنوع‌تری استفاده کرد.

سخن آخر

 

اگر به دنبال بهترین لوله‌ داربست برای پروژه خود هستید، تنها پولاد تولیدکننده لوله داربست و سایر لوازم جانبی داربست و تجهیزات ساختمان است که به دلیل کیفیت محصولات خود به عنوان بهترین و قابل اعتمادترین تولید کننده شناخته می‌شود. تنها پولاد همیشه کیفیت و خدمات مشتری را مقدم بر هر چیز دیگری قرار می‌دهد. لوله‌های داربست و انواع مختلف بست داربست از بست چهارپیچ گرفته تا بست اچ تنها پولاد، دوام، طول عمر و مقاومت زیادی دارند و در عین حال مقرون به صرفه هستند.