از کاربرد گوارگام، جوش شیرین و ثعلب در صنایع غذایی چه می دانید؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

گوارگام در صنعت به عنوان عامل ژل کننده مورد استفاده قرار می گیرد. از کاربرد جوش شیرین نیز می توان به تولید نوشیدنی ‌های گازدار و درمان‌ های ضد اسیدی اشاره نمود. خاصیت قوام بخشی ثعلب نیز موجب استفاده های گوناگونی از آن در صنایع مختلف شده است. در ادامه به بررسی سایرکاربرد ها و ویژگی های این ترکیبات می پردازیم.

 

گوارگام چیست

گوارگام از صمغ دانه گوار به دست می‌آید. جذب آب در گوارگام بسیار آسان بوده و یک محلول بسیار غلیظ ایجاد می‌کند. گوارگام از لحاظ شیمیایی ماده ای خنثی است که در صنایع غذایی جهت افزایش غلظت و امولسیفایر مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص گوارگام

  • استفاده از صمغ گوار در صنایع غذایی آسان است.
  • پخش و هیدراته شدن آن در آب ‌های سرد و گرم سریع است.
  • جهت رسیدن به غلظت‌ های مناسب بدون حرارت قابل مصرف است.
  • مقاومت بالایی در برابر روغن و چربی ‌و حلال‌ های مختلف دارد.
  • افزایش قدرت جذب آب در محصولات و ... سبب شده است تا از این ماده در طیف گسترده ای از امولسیفایر‌ها و نرم کننده‌ها استفاده شود.

انواع گوارگام

گوارگام در بازار مواد شیمیایی خوراکی در گرید غذایی با مارک های مختلف از کشور هند یافت می شود. می توان گفت که بزرگ ‌ترین بازار گوارگام مربوط به صنایع غذایی است. از این ماده به عنوان غلیظ کننده و جاذب آب استفاده می شود. صنایع داروسازی، کشاورزی، تولید کاغذ، صنعت نفت و گاز نیز از دیگر صنایعی هستند که مصرف صمغ گوار در آن ها کاربرد گسترده ای دارد. گرید یا همان نوع محصول یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت گوارگام است.

کاربرد گوارگام

استفاده از صمغ گوار در بسیاری از غذاها و داروها برای انسان و حیوانات صورت می گیرد. از آنجایی که گوارگام فاقد گلوتن است بنابراین به عنوان یک افزودنی جایگزین آرد گندم در محصولات پخته شده استفاده می شود. پژوهش ها نشان داده است که استفاده از گوارگام می تواند در ارتقاء سلامت انسان نیز مفید باشد.

کاربرد در صنایع غذایی

گوارگام به عنوان غلیظ کننده، تثبیت کننده و پایدار کننده و حفظ رطوبت در محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده از مواد مغذی سرشار نیست، اما کالری کم و فیبر زیادی دارد و موجب می شود تا بعد از صرف غذا هضم راحت تر انجام شود.

  • کارخانجات تولید لبنیات در تولید محصولاتی مثل شیر، بستنی، شیرکاکائو و… از این صمغ استفاده می کنند.
  • کارخانه های تولید سوسیس و کالباس نیز از خواص گوارگام در تهیه محصولات بهره می برند.
  • این صمغ در تولید ژله، ماکارونی، نان و بیسکوئیت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد در صنایع دارویی

از گوارگام به عنوان سوسپانسیون کننده، متلاشی کننده، چسسباننده قرص ها در صنایع دارویی استفاده می شود. برای تولید محصولاتی همچون کرم، خمیر دندان، انواع شامپو ها و نرم کننده، ژل و داروهای خوراکی و صابون های مایع از خواص و ویژگی های گوارگام استفاده می شود.

گوارگام برای جلوگیری یا درمان یبوست نیز کاربرد دارد. این ترکیب قادر است تا آب را در روده ها نگه داشته و مانع یبوست شود. جالب است بدانید صمغ گوار حتی می تواند در درمان اسهال کودکان نیز موثر عمل کند. صمغ گوار و پکتین که با مقادیر کمی فیبر نامحلول مصرف می شوند، موجب کاهش کلسترول کل و LDL می شوند. اما نکته مثبت مصرف آن ها این است که HDL که همان کلسترول خوب است را تحت تاثیر قرار نمی دهد. همچنینمصرف آدامس گوار امکان دارد باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا شود.

کاربرد گوارگام در صنایع آرایشی و بهداشتی

گوارگام در حلال های مختلف می تواند غلظت های متفاوتی را به وجود آورد. این تفاوت غلظت به شرایطی مثل مدت زمان خیس خوردن، سرعت پخش پودر گوار در حلال، غلظت صمغ گوار و رطوبت پذیری آن، دمای محیط و pH از عوامل تاثیر گذار بر غلظت نهایی محصول وابسته است.

از صمغ گوار برای غلظت بخشیدن به محصولات شوینده نیز استفاده می شود. این ماده همچنین در محصولات بهداشتی موجب حفظ بافت لوسیون ها و ایجاد حالت ژله‌ای در آن‌ها خواهد شد.

استفاده از صمغ گوار در صنایع نساجی

برای ایجاد چاپ های ضخیم در صنایع نساجی از گوارگام استفاده می شود. در ادامه به برخی دیگر از موارد کاربرد گوارگام در نساجی اشاره شده است.

  • چاپ روی پارچه پنبه ای
  • چاپ اکریلیک
  • چاپ فرش
  • چاپ مستقیم روی نایلون
  • چاپ روی پشم و ابریشم
  • و...

با افزودن گوارگام می توان ضخامت چاپ را تنظیم نمود. گوارگام موجب توقف واکنش های ناخواسته در فرایند چاپ و جلوگیری از به هم ریختگی طرح می شود. از آنجایی که گوارگام در ترکیب خود از میزان زیادی گالاکتوز برخوردار است، یک تثبیت کننده خوب در فرایند چاپ خواهد بود. از لحاظ شیمیایی گوارگام در مقایسه با زانتان گام ویسکوزیته بالایی ایجاد کرده و در جذب آب و تشکیل خمیری با چسبندگی بالا، قدرت بیشتری دارد.

مزایا استفاده از گوارگام چیست

  • پودر گوارگام نسبت به پودر ذرت غلظت بیشتری ایجاد می کند.
  • این ماده در تولید محصولاتی چون بستنی، فرآیند شکل گیری کریستال یخ را کنترل می کند.
  • گوارگام مقاومت بالایی دارد.
  • استفاده این ماده در آب به آن شکل ژله ای می بخشد.

41

 

جوش شیرین چیست

جوش شیرین همان بی ‌کربنات سدیم خالص است که در ترکیب با اسید واکنش جوشان داشته و دی اکسید کربن تولید می ‌کند. از این ماده در در تولید کیک و کلوچه و همچنین نوشیدنی‌ های گازدار و درمان‌ های ضد اسیدی استفاده می شود. به طور معمول قیمت جوش شیرین در گریدهای غذایی نسبت به انواع صنعتی بیشتر است.

 

خواص جوش شیرین برای بوی پا

استفاده از جوش شیرین در برطرف کردن بوی بد پا بسیار کمک کننده است. برای از بین بردن بوی بد پا می توان دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را در داخل دو تکه پارچه‌ ریخته و داخل کفش قرار داد. جوش شیرین بوی بد کفش را می گیرد. می توانید هنگام پوشیدن کفش تکه پارچه را برداشته و از کفش خود استفاده نمایید.

کاربرد جوش شیرین در صنایع غذایی

  • ترد کردن انواع گوشت و مرغ
  • حذف بو و مزه در سرکه
  • ممانعت از دلمه شدن شیر
  • حفظ رنگ گل کلم و همین طور گرفتن بوی آن
  • و...

 

کاربرد های خانگی جوش شیرین

این ماده دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی بوده و قادر است تا قارچ ها و باکتری ها را از بین ببرد.

شست و شوی لباس ها با این ماده موجب نرمی لباس ها و از بین رفتن بوی آن ها می گردد.

جوش شیرین لکه های زرد رنگ روی یقه لباس و سرآستین ها را می زداید.

این ترکیب خاصیت مواد شوینده پاک کنندگی و سفید کنندگی را افزایش می دهد

استفاده از آن موجب از بین بردن لکه های روغن و لکه های جوهر از روی لباس می شود.

 

مضرات جوش شیرین

جوش شیرین علاوه بر مزایا می تواند خطراتی را در پی داشته باشد. بنابراین نباید در مقادیر زیاد مصرف گردد. این ماده می تواند موجب تحریک شدن پوست و چشم شود. در صورتی که از دارو یا شوینده های خاصی بر پوستتان استفاده می کنید، قبل از مصرف جوش شیرین با پزشک مشورت نمایید.

 

ثعلب چیست

ثعلب گیاهی دارای خواص درمانی و دارویی است که عملکردی مانند نشاسته دارد. از این گیاه برای تسکین و درمان ناراحتی های روده و معده و همچنین جوان سازی پوست، درمان ریزش مو و کم خونی استفاده می شود.

ثعلب دارای ماده موکوس مانندی است و می تواند برای درمان بیماری های گوارشی مختلفی مانند سوء هاضمه، سوزش سر دل، نفخ شکم و اسهال کودکان بسیار مؤثر عمل کند. بیشترین کاربرد صنعتی ثعلب در بستنی سازی است.

پودر ثعلب

پودر ثعلب از آسیاب کردن غده های زیر زمینی گیاه به دست می آید. گیاه ثعلب دارای دو غده زیر زمینی است که ریشه ها از آن ها خارج می شوند. یکی از غده ها تهی بوده و منشأ گیاه در حال رویش است. غده دیگر توپر بوده و مسئول تولید و رشد گیاه در سال آینده است. از غده توپر برای تولید پودر ثعلب و مصارف دارویی و غذایی استفاده می شود.

42

ثعلب بستنی

پودر و دم کرده ثعلب در تهیه بستنی سنتی ایرانی، بستنی یونانی، بستنی ترکی و بستنی عربی کاربرد دارد. بستنی، سرشار از ویتامین های ضروری و پروتئین های مورد نیاز بدن است و موجب افزایش انرژی شده و از پوکی استخوان نیز جلوگیری می کند. بستنی در گروه لبنیات طبقه بندی می شود و کلسیم بدن را نیز تامین می کند. ثعلب موجود در بستنی علاوه بر افزایش خواص آن موجب یکپارچگی در بافت بستنی و بهبود طعم آن می شود.

طبع ثعلب

طبع ثعلب گرم و مرطوب یا گرم و تر است. بنابراین در افراد گرم مزاج باید با احتیاط استفاده گردد. همچنین توصیه می شود در مصرف این ماده برای زنان در دوران بارداری و شیردهی جوانب اطمینان رعایت شده و از مصرف آن اجتناب کنند.

پودر ثعلب چه کاربردی دارد

در ادامه به بررسی برخی از مهمترین خواص دارویی و غذایی پودر ثعلب اشاره شده است.

درمان مشکلات گوارشی

همانطور که گفته شد ثعلب از مواد موکوس مانندی تشکیل یافته است. از این ماده برای درمان مشکلات گوارشی همچون سوزش سر دل، نفخ، سو هاضمه و درمان اسهال کودکان استفاده می شود.

درمان ریزش مو

ثعلب ارزش غذایی بالایی دارد و در درمان ریزش مو و تقویت فولیکول ها در طب سنتی کارای دارد.

جوان سازی پوست صورت

ثعلب عملکرد موثری در بازسازی سلول های پوستی دارد. استفاده از این ماده موجب سفت تر شدن پوست و رفع چین و چروک و جوان سازی پوست می شود.

رفع آکنه

در طب گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی مانند آکنه و جوش صورت از ویژگی های گیاه ثعلب محسوب می شود.

درمان یبوست

یبوست یکی از بیماری های گوارشی است که موجب سفت شدن مدفوع و دفع سخت آن از بدن می شود. برای درمان یبوست می توان از ثعلب همراه با شیر گرم استفاده نمود. مصرف این معجون باعث روان شدن حرکت روده ها شده و یبوست را درمان می کند.

طریقه نگهداری ثعلب

  • برای پیشگیری از جذب رطوبت در ثعلب، باید آن را در ظروف خشک و تمیز بسته بندی و نگهداری نمود.
  • این ماده باید در مکانی بدون رطوبت و دور از نور خورشید نگهداری شود.

موارد منع مصرف ثعلب

* مقدار استفاده از ثعلب محدود است و مصرف بیش از حد و ناصحیح آن مضر و سمی خواهد بود.

توجه شود که در مصرف ثعلب زیاد روی ننمایید. زیرا منجر به آسیب به تارهای صوتی خواهد شد.

مصرف زیاد ثعلب برای معده و برای گرم مزاجان زیان آور خواهد بود.

خوردن زیاد ثعلب می تواند باعث تضعیف دستگاه گوارش و دستگاه عصبی گردد.

قیمت ثعلب

قیمت ثعلب تحت تاثیر عواملی همچون کیفیت، حجم محصول، کشور تولیدکننده و میزان خلوص این ماده است. همچنین در بیشتر موارد گیاهی که در محیط های ارگانیک رشد نموده دارای خواص درمانی بیشتری بوده و از ارزش قیمتی بالاتری هم برخوردار هستند.