با عجیب و غریب ترین تورهای گردشگری دنیا آشنا شوید!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

عجیب و غریب‌ترین تورهای گردشگری دنیا را موسساتی برگزار می‌کنند که مخاطبانشان، خسته از تورهای گردشگری مرسوم و روتینی هستند که همیشگی بوده و همگان از آن‌ها استفاده می‌کنند. خواه طبیعت‌گردی باشد خواه لاکچری‌گردی. خواه اقامت گردشگران در خانه‌های چوبی بالای درختان تنومند جنگلی باشد خواه اسکان گردشگران مشکل‌پسند در هتل‌های سوپرلوکس با دوش‌های آبشار و ماساژ عسل و ماسک طلا! این تورها چه ارزان و چه خیلی گران، یک ویژگی مشترک دارند: مرسوم است! یعنی مخاطبان زیادی در سراسر دنیا داشته و همیشه و در هر زمان و مکان می‌توان از تورهای طبیعت‌گردی و لاکچری‌گردی در نقاط مختلف جهان استفاده کرد. تجربه خوبی است اما تجربه‌ای که خیلی‌ها به دنبال آن هستند و اصلا هم عجیب نیست.

اما تورهای عجیب و غریب، تورهایی هستند که مخاطبان خاص دارد. گردشگرانی که به دنبال تورهای عجیب هستند، قصد لاکچری‌گردی یا طبیعت‌گردی یا تاریخ‌گردی صرف ندارند و برای آن‌ها بیش از غذا و مکان، هیجان و شور و شوقی که تور به آن‌ها می‌دهد، اهمیت دارد. تورهای عجیب و غریب در دنیا، معمولا در زمان و مکان خاصی برگزار می‌شود و مثل تور پاریس و بارسلون و دوبی و زامبیا، در چهار فصل سال، برگزار نمی‌شوند و مخاطبان خیلی زیادی هم ندارند.

در این گفتار، نگاهی داریم به ۱۰ مورد از عجیب و غریب‌ترین تورهای دنیا که می‌تواند الهامی برای موسسات گردشگری و سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری در ایران نیز باشد تا مخاطبان خاص مشکل‌پسند را برای تورهای کم‌تر شنیده‌ شده، آشا کرده و درآمدزایی کنند. چون هستند افراد کله شق یا آدرنالین‌گرد که عاشق تجربه کردن رویدادهایی هستند که تعداد کمی به دنبال آن بوده و معتاد هیجان بوده و پول خوبی هم بابت آن می‌دهند. خواه ارواح‌گردی باشد خواه فاضلاب‌گردی خواه توالت‌گردی و حتی شکلات‌گردی!

تور توالت گردی!

بله! تور توالت گردی. یکی از عجیب و غریب‌ترین تورهای گردشگری که در برخی از کشورهای جهان سابقه برگزاری آن وجود دارد، تور توالت گردی است. ۱۹ نوامبر هر سال، روز جهانی توالت است. در سال ۲۰۱۳ میلادی بود که سازمان ملل متحد، به منظور تاکید بر اهمیت زندگی سالم و بهداشت عمومی در کشورهای جهان و نیاز به دسترسی همگان به توالت‌های امن و تمیز، روزی خاص برای توالت در نظر گرفت تا جهان را به اهمیت توالت و نیاز انسان به آن، ترغیب کند.

پس عجیب نیست تور توالت گردی برگزار شود! عکس زیر، توالت‌های مدرن شفاف و شیشه‌ای ژاپن را به نمایش می‌گذارد!

نکته جالب درباره توالت این است که طبق گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ میلادی، یک سوم جمعیت کره زمین به توالت امن و پاکیزه دسترسی ندارند و این یعنی تهدید سلامت انسان و محیط زیست. این‌که 4 میلیارد نفر از جمعیت کره زمین به توالت خوب دسترسی ندارند، هشداری برای آینده کره زمین است.

حال تورهای توالت‌گردی، برگزار می‌شوند تا عاشقان هیجان‌گردی، اقدام به رزرو بلیط هواپیما کنند و از توالت‌های شهر یا روستاها بازدید کنند. با معماری و افرادی که به آن‌جا در طول روز مراجعه می‌کنند آشنا شده و در جریان سیستم خدماتی که به شهروندان می‌دهند، قرار بگیرند! روی درب‌های برخی توالت‌های عمومی، نوشته‌هایی توسط مراجعه کننده به زبان‌های مختلف ثبت شده است. مثل توالت‌های عمومی بین راهی در شهرهای ایران. گاهی نوشته‌ها خیلی جالب است.

بعضی از توالت‌ها در شهرهای بزرگ اروپا مثل پاریس پایتخت فرانسه و بعضی در شهرهای کره جنوبی و ژاپن، معماری و سیستم هوشمند نظافتی خاص دارند که بعضی رایگان و بعضی با پرداخت پول، به شهروندان سرویس می‌دهد. خلاصه، توالت‌گردی، عجیب‌ترین کاری است که مسافران در یک شهر می‌توانند انجام دهند و توالت‌گردها، مشتاقند بدانند که این سرویس عمومی مهم و لازم برای یک شهر، چگونه فعالیت می‌کند و سرویس می‌دهد و چه مشکلاتی شهروندان در مواجهه با آن دارند و با تاریخچه ساخت آن نیز آشنا می‌شوند.

تور توالت گردی اگرچه خیلی عجیب است، اما می‌تواند فرصت‌آفرین باشد! چگونه؟ شما در خواهید یافت که شهروندان در طول روز چقدر به چنین سرویس‌های بهداشتی امن و پاکیزه و مجهز نیاز دارند و بعضا حاضرند برای دریافت خدمات عالی، پول عالی پرداخت کنند. پس ساخت و تجهیز توالت عمومی امن و شیک و مدرن در مناطق شهری، ابزار درآمدزایی هم می‌تواند باشد. سرمایه‌گذاری هنگفت هم نیاز ندارد!

در تور یا رویداد توالت گردی، هدف، صرفا بازدید از فهرستی از توالت‌های عمومی یا خصوصی در شهر یا مکان خاص است. طرفداران خاص خود را داشته و افراد دور هم جمع شده و در طول روز مشخص، ده‌ها توالت عمومی یا خصوصی (پولی) را بازدید می‌کنند. شهر یورک انگلستان از جمله جاهایی است که در توالت‌گردی معروف شده است.

 

تور خوردن و نوشیدن، مثل مردم محلی

تور خوردن و نوشیدن مثل مردم محلی، از تورهای جالب و جذاب اما کم‌تر متداول در میان تورهای مرسوم امروزی در جهان است. این‌که شما در یک تور یا یک رویدادی ثبت‌نام کنید که تنها هدف از برگزاری آن، خوردن و نوشیدن دقیقا شبیه مردمان منطقه خاصی از دنیا در یک یا چند روز خاص باشد، هم جالب است و هم می‌تواند چندش‌اور و هولناک و حال به هم زن باشد!

تصور کنید شما در تور غذاگردی در تایلند شرکت کرده‌اید. قطعا برای مردمانی که در منطقه جنوب شرق آسیا زندگی نکرده و تجربه سبک زندگی و شیوه طبخ غذای این منطقه را ندارند، خوردن انواع و اقسام حشره و پرنده، عجیب و غریب بوده و شاید با حالت تهوع روبرو شوند. گاها دیدن طبخ حشرات و خوردن آن‌ها توسط مردمان محلی و بومی، تهوع‌آور است. چه برسد بخواهید شما نیز خوردن آن‌ها و هم‌چنین طبخ قورباغه زنده را تجربه کنید!

به هر حال، تور خوردن و نوشیدن مثل مردم محلی در نقاط مختلف جهان، برگزار می‌شود و مشتریان زیادی هم دارد. چون وقتی در میان جمعی، قورباغه می‌خورید یا سوسک، کمی باورپذیر تر است تا بخواهید این کار را در هتل یا منزل خود انجام دهید!

در چین و برخی از کشورهای آسیایی، تور خوردن عقرب و زنبور و زبان اردک و سوسک تفت داده شده با روغن زیتون و خوردن همبرگر با سسی که از گوشت خوک درست شده، مرسوم است. این‌که مشتریان این تورها پس از انجام این فعالیت‌ها چه حس و حالی پیدا می‌کنند را در سایت‌هایی مثل تریپ ادوایزر که تجارب گردشگری در آن‌جا ثبت می‌شود، دنبال کنید.

این‌که شما صرفا همراه گردشگران مشتاق ثبت‌نام در این تورها هم باشید، خودش می‌تواند جالب توجه باشد. دیدن افرادی که برای نخستین بار مجبور به خوردن عقرب و سوسک تفت داده شده یا قورباغه تفت داده شده هستند و با فریاد و اشک و ناراحتی این کار را می‌کنند، برای بعضی‌ها، هیجان بیش‌تری دارد تا این‌که خودشان این کار را انجام دهند! به هر حال تورهای عجیب و غریب جهان، همواره مستندهای جالب توجهی را برای تلویزیون و رسانه‌ها به ارمغان می‌آورد.

 

 

3

فاضلاب گردی!

برای متخصصان رشته‌هایی چون مهندسی سیستم‌های دفع پسماند، مهندسان مکانیک سیالات و مهندسان عمران که ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با مقوله طراحی و ساخت سیستم‌های فاضلاب شهری دارند، مساله فاضلاب به واسطه شغل و حرفه آن‌ها، جذابیت دارد و از آن درآمد کسب می‌کنند. خواه با تعمیر سامانه‌های فاضلاب یا با ساخت و مدیریت آن.

اما این‌که شهروندان عادی بخواهند از فاضلاب شهر که مملو از کثافت و آشغال و محل انباشت پسماند هست بازدید کنند، در حالی‌که هیچ ارتباط مستقیم حرفه‌ای یا صنفی با این موضوع ندارند، جای شگفتی دارد! به همین خاطر یکی از تورهای عجیب و غریب که در جهان برگزار می‌شود، فاضلاب‌گردی است.

هدف از فاضلاب‌گردی این است که شما به مناطقی از شهر هدف بروید که بوی تعفن می‌دهد. انباشت زباله را شاهد باشید و گشت و گذار موش‌ها و سایر جانوران را! در برخی از نقاط اروپا مثل شهر پاریس که اتفاقا موزه فاضلاب هم دارد، هستند عده‌ای که مشتاق جمع‌اوری اطلاعات درباره فاضلاب شهر هستند! لذا در این تورها ثبت نام کرده تا دریابند که زیر پوست شهر چه می‌گذرد و در زیرزمین شهر، چه اتفاقاتی در حال وقوع است.

موزه فاضلاب شهر پاریس که MUSEE DE EGOUTS که تصویری از آن را در زیر مشاهده میکنید، تاریخچه زیرزمینی فاضلاب یکی از ابرشهرهای اروپا را به تصویر می‌کشد. فاضلاب پاریس، وجدان شهر است یا موزه‌ای برای تماشا؟ فاضلاب پاریس مثل مترو پاریس که از قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین شبکه مترو در اروپا و جهان است، دیدنی‌ها و شنیدنی‌های بسیار دارد.

لذا شاید در نگاه اول، دیدن کسانی که عاشق فاضلاب گردی باشند، عجیب باشد. اما خوب! وقتی بیش‌تر تامل کنید درخواهید یافت که اطلاع از تاریخچه سیستم فاضلاب یک شهر و وضعیت قدیمی و فعلی آن، می‌تواند حاوی اطلاعات ارزشمندی باشد که مثل قبرستان‌گردی، در ارتقا اطلاعات عمومی و دانش شما درباره سبک زندگی و مدیریت شهری مقصد خاص، موثر خواهد بود.

اگر داستان گوژپشت نوتردام را خوانده باشید، احتمالا چیزهایی درباره فاضلاب پاریس به گوش شما خورده است. به هر حال گشت و گذار روزانه یا شبانه در کانال‌های فعال یا غیر فعال سیستم فاضلاب یک شهر، برای آدرنالین‌گردها و هیجان‌گردها، همیشه فال است و تماشا! مثل قبرستان‌گردی و آشغال‌خوری و ارواح‌گردی، مستنداتی که تهیه می‌شود، احتمالا با بازدیدهای فراوانی همراه خواهد شد.

 

شکلات گردی!

شکلات گردی، یکی از بهترین های تور خارجی است که شما می‌توانید فرصت و تجربه حضور در آن را پیدا کنید. نه تهوع‌آور است مثل تور آشغال‌خوری یا همه‌چیز خوری مثل مردمان بومی، نه دلهره‌آور است مثل تور قبرستان‌گردی یا ارواح‌گردی در جنگل‌های تاریک! شکلات‌گردی، خوشمزه‌گردی است و احتمالا از هر گروه سنی، شاهد حضور گردشگرانی باشید که در این تورهای وسوسه‌انگیز حضور پیدا می‌کنند.

 تورهای شکلات‌گردی، به شما امکان می‌دهد تا با حضور یک تورلیدر حرفه‌ای که احتمالا خودش دستی در طبخ و تهیه انواع و اقسام شکلات و شیرینی دارد و طعم و مزه شناس حرفه‌ای است، به شکلات فروشی‌های شهر مقصد رفته و بهترین شکلات‌های آن‌جا را تست کنید. یا دسرهای شکلاتی و ژله‌های شکلاتی یا شیرینی‌های شکلاتی دست ساز را در ابعاد و اندازه و طعم و رنگ و بسته‌بندی مختلف، خریداری کنید.

تور شکلات‌گردی، در هر نقطه‌ای از دنیا که باشید، می‌تواند یک رویداد هیجان‌انگیز برای طیف گسترده‌ای از علاقمندان و مشتاقان شکم‌گردی باشد. حتی لاکچری‌گردها و مشکل‌پسند ها که هر جایی نمی‌روند و هر توری را ثبت‌نام نمی‌کنند، عاشق تورهای شکلات‌گردی یا شیرینی گردی هستند. جایی که هدف، فقط خوردن بهترین نوع شکلات و شیرینی از بهترین فروشندگان و تولیدکنندگان است. مخصوصا اگر در پایتخت‌های شیرینی و شکلات دنیا مثل سوئیس و بلژیک و فرانسه و ایتالیا باشید!

تور شکلات‌گردی از عجیب‌ترین تورهای دنیا است. اما عاشقان مدیریت رویداد می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و عاشقان شیرینی و شکلات را با قنادی‌ها و شکلات فروشی‌های معروف و خاص شهر آشنا کرده و درآمد مضاعف کسب کنند.

4

در برخی از تورهای شکلات گردی که در سوئیس برگزار می‌شود، نحوه ساخت و تولید شکلات نیز در کارگاه‌هایی به گردشگران آموزش داده می‌شود. این یک موضوع خوبی در گردشگری غذایی است.

 

قبرستان گردی!

این‌که شما به همراه عده‌ای گردشگری عاشق هیجان و چیزهای عجیب و غریب، در یک روز خاص عازم بازدید از قبرستان‌های شهری خاص می‌شوید، برای همگان تعجب‌آور خواهد بود. قبرستان چه چیز خاصی دارد که شما بخواهید از آن بازدید کنید و آن‌هم نه یک قبرستان بلکه چندین قبرستان در طول یک روز؟!

قبرستان‌گردی (CEMENTRY TOURS)، یکی از عجیب و غریب ترین تورهای گردشگری در جهان است. البته تعجب آور نیست. چرا که برخی از قبرستان‌ها، ارزش تاریخی داشته و محل دفن بزرگان علم و فرهنگ و ادب و هنر و سیاست هستند. برای بعضی از گردشگران جالب است که بدانند، روی سنگ قبر فلان شخصیت برجسته هنری یا سیاسی یا علمی یا ورزشی که در فلان کشور به خاک سپرده شده، چه چیزی نوشته شده، رنگ سنگ قبر و فونت نوشته‌ها و شیوه قرارگیری آن چگونه بوده است.

قبرستان‌گردی حتما به اندازه توالت‌گردی یا آشغال‌خوری، تهوع آور نیست. چرا که در برخی از تورهای مرسوم گردشگری در ایران و سایر نقاط جهان نیز، بازدید از آرامگاه‌ها و مقبره‌ها و بقعه‌ها، در فهرست مقصدهای گردشگری تاریخی قرار می‌گیرد و گردشگران با مراجعه به این مکان‌ها، در جریان برشی از تاریخ آن مرز و بوم قرار می‌گیرد.

در شهرها، قبرستان های جدید و قدیم بسیاری وجود دارد. هر کشوری بر اساس آیین و رسوم مردمان آن کشور، نسبت به دفن مردگان اقدام می‌کند. طبق باورهایشان، نوشته‌هایی روی سنگ قبر درج می‌کنند. بعضی‌ها در عصر پست مدرن، کد RQ روی سنگ قبر می‌زنند تا شما با اسکن کد، در جریان زندگی و گفته‌های متوفی قرار بگیرید.

خوب به هر حال قبرستان‌گردی همیشه فال و تماشا است. گفته‌ها و دیدنی‌های کم‌تر گفته شده یا دیده شده دارد که می‌توان از آن مستندات و کتاب‌های جالبی تهیه و انتشار دارد. به هر حال قبرستان‌گردی در ایران هم می‌تواند مخاطبان زیادی داشته باشد.

در برخی از تورهای قبرستان‌گردی، برنامه تور به جای روز، در شب تنظیم و برنامه‌ریزی شده و شرکت کننده‌گان، از نیمه شب تا صبح، مشغول قبرستان‌گردی با چراغ قوه می‌شوند! گویا برای آن‌ها قبرستان‌گردی در شب، نوعی هیجان ترسناکی را به ارمغان می‌آورد که تکرار شدنی نیست!

البته برخی از تورهای قبرستان‌گردی به شما یاد می‌دهند که در فلان نقطه، مردگان چطور تدفین شده و چطور دست‌گل‌ها آماده می‌شود و مراسم سوگواری چگونه برگزار می‌شود و فلسفه آن چیست. خلاصه اطلاعاتی از این دست، اگر چه در زندگی شما نقشی ندارد، اما یک روز جالب توجه را رقم خواهد زد که احتمالا تا مدت‌ها درباره آن برای دوستان و آشنایان صحبت خواهید کرد و با شگفتی و احتمالا خنده آن‌ها مواجه خواهید شد.

 

تور ارواح گردی!

این‌که ارواح چیست و کجا هستند که با آن‌ها آشنا شده و سفر کنیم و گردش کنیم، خودش جای سوال است! حال بخواهید در توری ثبت‌نام کنید که شما را به گشت و گذار با ارواح در مکان خاص ببرد! اگر تور در شب هم برگزار شود که احتمالا نوعی آدرنالین‌گردی خاصی است و یادآور اتاق فرارهای هولناک با درصد ترس بالای ۹۰ درصد خواهد بود.

در برخی از شهرهای دنیا مثل سیدنی استرالیا، تورهایی وجود دارد که می‌توانید همراه ارواح شوید! شما را با حضور یک تور لیدری، به مناطق ترسناک و دلهره‌آور شهر برده و با ارواح صحبت می‌کنند. برای افرادی که با موضوعات علم و شبه علم و ضد علم آشنا هستند، احتمالا این تورها، جذاب نیست. اما خوب هستند افرادی که به روح و صحبت با روح اعتقاد داشته و حاضرند برای همراهی با روح‌دوست‌ها، پول بدهند!

تور لیدر معتقد است که در ساعاتی خاص از شب در مکانی خاص، ارواح گرد هم جمع شده و اگر آتش روشن کنیم و ورد خاصی بر زبان بیاوریم، ارواح حضور یافته و امکان صحبت با آن‌ها فراهم است. مخصوصا اگر شبی طوفانی و پر رعد و برق باشد و مقصد گردشگری و ارواح‌گردی شما یک کلبه جنگلی دورافتاده باشد، میزانسن عالی فراهم خواهد بود.

البته در برخی از تورها، تلاش شده تا با دعوت از رویارویان با ارواح، در جریان نظرات و دیدگاه‌های افراد محلی که مدعی ارتباط با ارواح هستند نیز قرار بگیرند تا جذابیت تور افزون شود. در برخی از خانه‌های جنگلی که مقصد تورهای ارواح‌گردی است، تور لیدر از قبل با صاحب کلبه هماهنگ می‌کند تا در زمان خاص، صدای خاصی از کلبه شنیده شود. در حالی که توریست‌ها از این مورد بی اطلاع هستند و شاید باعث هراس و وحشت آن‌ها نیز بشود!

خلاصه این‌که شما بدانید که این‌ها واقعا الکی است یا واقعا حقیقت دارد، توفیری در اصل این قضیه ندارد که در یک تور عجیب و غریب شرکت کرده که گاها ترس و هراس و وحشت و دلهره سایر اعضا تور، می‌تواند باعث تشدید ترس و دلهره شما شود. مخصوصا وقتی‌که ارواح‌گردی شما در یک جنگل تاریک با درختان تنومند یا داخل یک قبرستان قدیمی مملو از درختان در نیمه شب باشد!

به هر حال هستند در دنیا افرادی که عاشق آدرنالین‌گردی بوده و برای این‌که آن‌ها را خیلی خوب بترسانید یا با موقعیت‌های عجیب و غریب مواجه کنید، حاضرند پول خوبی پرداخت کنند. حتی اگر این مساله با گریه و ترس و وحشت و تپش قلب آن‌ها نیز همراه شود!

 

پول بده و کار کن!

همه دوست دارند کار کنند که پول درآورند، اما هستند عده‌ای که دوست دارند برای انجام کارهای خاص در موسسات و سازمان‌های ملی و بین‌المللی چه انتفاعی چه غیرانتفاعی، پول پرداخت کرده و مشغول به کار شوند! برخی از تورهای عجیب و غریب در دنیا این گونه است که شما را به نقاطی از شهر می‌برند که در آن‌جا کار خاصی در حال انجام است. مثل کشاورزی، مثل مراقبت از حیوانات مثل پاندا، مثل دامپروری، مثل تولید شیرینی و شکلات و غذا یا ساخت مبلمان چوبی یا حفاظت از کودکان بی سرپرست یا سالمندان یا بسته بندی غذا و لباس برای کودکان نیازمند کشورهای مختلف دنیا.

5

 

شرکت در چنین رویدادی، با پرداخت پول همراه است. معمولا این پول‌های جمع‌آوری شده از داوطلبان و علاقمندان مشارکت در این تورها، به سازمان‌ها و موسسات خیریه انتقال داده می‌شود یا به موسسه برگزار کننده این رویداد، ارسال می‌شود.

مثلا بازدید از خط تولید فلان کارخانه یا کارگاه، چند ساعت است و شاید رایگان هم باشد و تمام می‌شود. اما این‌که شما لباس کار بر تن کرده و زیر نظر یک استاد راهنما، چند ساعت یا چند روز و حتی چند هفته در جایی خاص مشغول به کار شوید، خودش جالب‌تر از صرفا نظاره‌گر تولید کالا یا خدمات بودن در مکانی خاص است.

یکی از عجیب و غریب ترین تورهای گردشگری همین است. پول بده و کار کن! چه داخل کشور خودتان چه خارج از کشور. گاها فقط جای خواب شما رایگان است و برای خورد و خوراک و کار کردن و کار یاد گرفتن، باید پول بدهید. البته هستند افرادی که حاضرند برای کار در سازمان‌های بین‌المللی به‌عنوان داوطلب، مشغول به کار شده و پول هم بدهند تا رزومه خود را تقویت کرده و بعدا جذب همان سازمان یا سازمان ها و موسسات مشابه شوند.

یا اگر قصد دامداری دارید یا زنبورداری یا تولید صنایع دستی، می‌ارزد که پول بدهید تا در این کارگاه‌ها، مشغول به کار شده و کار یاد بگیرید و حتی مجانی برای آن‌ها کار کنید تا تجربه و مهارت شما افزایش یابد. خلاصه تورهای کار کن و پول هم بده!، اگر چه از عجیب و غریب ترین تورهای گردشگری دنیا محسوب می شود، اما فرصت‌آفرین و ارزش‌آفرین بوده و یک تیر و دو نشان خواهد بود.

گردشگری روستایی، می‌تواند جایی باشد که مصداق تورهای پول بده و کار کن باشد. شما یک روز یا چند روز یا چند هفته با یک خانواده روستایی یا در یک کارگاه بیرون شهر، زندگی‌ کرده و کار می‌کنید و تجربه کسب می‌کنید. تجربه‌ای که شاید در زندگی شما، تکرارنشدنی باشد. برنامه‌ریزان رویداد و کوله‌پشتی گردها می توانند چنین تورهای هیجان‌انگیزی که در کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌شود را مشاهده و در آن‌ها ثبت نام کنند.

اگر دوست دارید سطح زبان خارجی شما تقویت شود و مهارت شما در حرفه خاص افزایش یافته و تجریه‌ای خاص کسب کرده و با سبک زندگی و فرهنگ‌های گوناگون جهان در محیطی امن و مطمئن آشنا شوید، احتمالا تورهای پول بده و کار کن، گزینه خوبی برای شما باشد.

 

زاغه گردی!

زاغه گردی یعنی شما به همراه تور لیدر و دیگران، به بازدید مناطق فقیر و ضعیف در شهرها و حاشیه شهرها بروید. چه فایده دارد؟ همان فایده‌ای که فاضلاب‌گردی دارد! آشنایی با سبک زندگی مردمان فقیر و بخش‌های محروم در نقاط مختلف جهان. آشنایی با فرآیند‌هایی که سبب فقیرتر شدن ملت‌ها شده و ارتباط نزدیک با افرادی که در زاغه‌ها و حلبی‌آبادها و کپرها زندگی می‌کنند...

خلاصه فقیرگردی یا زاغه گردی یا هر اسم دیگری که به این تور می دهید، شما را به یکی از عجیب و غریب‌ترین تورهای جهان آشنا می‌کند. سفری به مناطقی که مردم کم‌تر برخوردار در آن زندگی می‌کنند. چنین تورهایی خوشبختانه یا متاسفانه در کشورهای جنوب شرق آسیا مثل کامبوج و لائوس و بنگلادش برگزار می‌شود و مخاطبانی هم دارد. مخصوصا در کشور هندوستان که مناطق زاغه نشین عجیب و غریبی دارد که بازدید از آن‌ها رواج دارد.

زندگی با فقرا و مناطقی که فقر و بدبختی در آنها اوج می‌زند، فرصتی است برای فهم زندگی هم‌نوعان در شرایط بد و تلاش برای کمک به آن‌ها. البته مسئولان چنین تورهایی بایستی امنیت شرکت‌کنندگان را تامین کنند.

 

سفر به مناطق صعب العبور دنیا!

شما می‌توانید در تور گردش به دور کره زمین یا سفر به جو کره زمین یا سفر به ایستگاه فضایی بین المللی شرکت کنید. این ها خاص است اما خیلی عجیب و غریب نیست! اما یک هفته در صعب العبور ترین نواحی دنیا یا زندگی در میان کروکودیل‌ها یا مارهای سمی، حتما خیلی عجیب است و به نوعی آدرنالین‌گردی محض خواهد بود.

یکی از تورهای مملو از هیجان و ماجراجویی که می‌تواند در فهرست عجیب و غریب‌ترین تورهای جهان باشد، تور عبور از صعب‌العبورترین نواحی جهان است. مثلا دوچرخه سواری در کوهستان‌های صعب‌العبور مثل کوه‌های آند و آلپ در آمریکای جنوبی و اروپا. موسساتی که چنین رویدادهایی را برگزار می‌کنند، با تورلیدر حرفه‌ای و تجهیزات کامل و بیمه و شرایط خاص، مدیریت رویداد را انجام داده و از شما می‌خواهند که با تجهیزات کامل حضور پیدا کنید.

اگر قصد شرکت در صعب‌العبورترین مناطق جهان را دارید، باید حتما شجاع، صبور، پر توان و از نظر فیزیکی و آمادگی روحی در شرایط خوبی باشید. این تورها معمولا در قالب های پنج تا ده نفره برگزار می‌شود. کمپ در جنگل و کوهستان‌های پر برف، بخشی از برنامه‌های چنین تورهای عجیب و غریب است که عده‌ای آماتور صرفا به دنبال آدرنالین‌گردی در آن مشارکت پیدا می‌کنند. می‌توانید برای رزرو تور به safarmarket مراجعه کنید.

 

دیدار با کوسه ها!

تورهای غواصی یا غارنوردی حتما تورهای جالب و خاص است اما قطعا عجیب و غریب نیست! اما زندگی با کوسه‌های سفید حتما تور عجیب و غریب است. در منطقه کارائیب در آمریکای جنوبی، یکی از مقصدهای لاکچری‌گردی دنیا، تورهایی است که شما را به تماشای کوسه‌های سفید می‌برد. کوسه‌های سفید این منطقه توسط موسساتی، داخل قفس‌های محافظت شده چند لایه آورده شده و گردشگران ماجراجو به داخل آب رفته و آن‌ها را تماشا می‌کنند.

بایستی کلاس فشره را گذرانده و سپس چند هزار دلار پول بدهید تا با طی کردن مسافتی زیاد با قایق تندرو، به محل قفس کوسه‌های سفید زیر دریا بروید. جایی که چند کوسه سفید گرسنه، منتظر شما هستند! البته باید غواصی هم بدانید! حمله کوسه‌ها به پوشش‌های حفاظتی، آن‌هم زیر‌ آب، حتما دلهر‌آور و وحشت‌آفرین است.

ریختن خون حیوانان دیگر در اطراف قفس کوسه‌ها سبب هیجان بیش‌تر آن‌ها برای حمله به قفس‌های محافظت شده چند لایه زیر آب شده و ترس مضاعف گردشگران را به همراه دارد. خلاصه این کار ضد محیط زیستی و ضد اخلاقی، مخاطبانی دارد که امیدواریم با حذف باغ وحش ها در دنیا، شاهد برچیده شدن چنین تورهایی هم باشیم.

البته تورهایی هم هستند که شما داخل یک محفظه فلزی بزرگ قرار می‌گیرد و به زیر آب می‌روید تا زندگی کوسه‌ها را از نزدیک تماشا کنید.