سیبک فرمان خودرو چیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

چکیده : سیبک یکی از مهم ترین قطعات سیستم فرمان خودرو است که علاوه بر متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق، واسطه چرخیدن چرخ ها هم می شود. این قطعه کروی شکل، باعث چرخش چند محور مجزا به صورت هم زمان می شود. قطعه سیبک در چند قسمت از خودرو به کار رفته است. این قطعات شبیه به هم، وظیفه خاص خود را دارند.

 

در مقاله امروز میخواهیم درباره یکی از مهم ترین قطعات خودرو و انواع آن  که وظیفه اتصال به چرخ و ایجاد فرمان پذیری خودرو را دارد

سیبک یکی از مهم ترین قطعات سیستم فرمان خودرو است که علاوه بر متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق، واسطه چرخیدن چرخ ها هم می شود. این قطعه کروی شکل، باعث چرخش چند محور مجزا به صورت هم زمان می شود. قطعه سیبک در چند قسمت از خودرو به کار رفته است. این قطعات شبیه به هم، وظیفه خاص خود را دارند.

سیبک فرمان، بازوهایی دارد که به کمک آن ها، چرخش اتصالات خود را کنترل می کند.

وظیفه سیبک فرمان

هر سیبک فرمان، از یک طرف به طبق ها و از طرف دیگر به متعلقات چرخ متصل می شود. فرمان خودرو را به هر طرف بچرخانید، این قطعه هم چرخ ها را به همان طرف می چرخاند. سیبک ها همواره تحت فشار نیروهای کششی هستند و تلاش می کنند که از میزان اصطکاک به وجود آمده در بین قطعات بکاهند.

سیبک فرمان علاوه بر جهت دهی به چرخ های خودرو، تحمل بخشی از وزن خودرو را نیز بر عهده دارد.

علائم خرابی سیبک فرمان

اگر یکی از موارد زیر و سایر نشانه های خرابی سیبک فرمان را در خودروی خود مشاهده کردید، آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکل از کجاست.

قطعات سیستم فرمان دچار فرسودگی می شوند.

تایرهای جلو، سایش غیر طبیعی دارند.

فرمان پذیری خودرو خوب نیست و از مسیر منحرف می شود.

فرمان خودرو به شکل غیر طبیعی، به ویژه هنگام دور زدن می لرزد و به یک سمت می کشد.

فرمان، اصطلاحاً خلاصی دارد.

سگ دست ها به صدا می افتند

لرزش فرمان هنگام رانندگی

خرابی سیبک اغلب با ایجاد لرزش در فرمان و با ایجاد صدا همراه است. گاهی اتصالات این قطعه دچار وارفتگی و شل شدن می‌شود و این لرزش به فرمان و شاسی منتقل می‌شود.

عدم فرمان پذیری مناسب سیستم فرمان:

6

اگر فرمان دارای خلاصی، سفت شدن یا رفتارهای غیر عادی است، میتوان سیبک را عاملی برای آن درنظر گرفت. همچنین به صورت عادی اگر در پیچ‌ها و حرکت های انحرافی فرمان را به سمت راست یا چپ بچرخانید، بعد از رها شدن آن باید حالت مستقیم برگردد. اگر این حالت به درستی ایجاد نمی‌شود میتوان گفت احتمالا سیبک فرمان دچار خرابی شده است.

لاستیک سایی:

اگر متوجه لاستیک سایی در خودرو شدید خصوصا اگر ساییدگی بیش از حد باشد، خوب است که بخش‌های مختلف از جمله سیبک را زیر نظر بگیرید.

مهمترین علل خرابی سیبک فرمان:

زنگ زدگی و خوردکی سیبک

هرز شدن مهره و رزوه پیچ

پارگی گردگیر سیبک

نفوذ گرد و غبار به داخل سیبک

سیبک مفصل چیست

سیبک مفصل یا قرقری فرمان، جهت اتصال جعبه فرمان به سیبک فرمان مورد استفاده قرار می گیرد. چون یک سر قرقری فرمان به جعبه فرمان متصل می‌شود، لذا نام دیگر آن، بازویی فرمان نیز است. وظیفه این قطعه انتقال نیروی کششی از جعبه فرمان به سیبک فرمان است و همچنین در جعبه فرمان انسجام ایجاد می کند. قرقری فرمان از خانواده سیبک ها و جزء گروه قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو می باشد.

زمانی که قرقری فرمان خراب شده یا از جا درآمده باشد گریس موجود در آن خشک و یا خارج می شود و با کار کردن قرقری بدون گریس، آسیب شدیدی به آن وارد می گردد. بطور کلی با خراب شدن قرقری فرمان، فرمان پذیری خودرو دچار مشکل می شود. در هنگام عبور از دست اندازها خودرو تکان های شدیدی خورده و صدایی به گوش می رسد و در بعضی مواقع، ضربه‌ای به جعبه فرمان خودرو وارد می‌آید که از داخل خودرو توسط راننده احساس می‌شود. همچنین خرابی قرقری فرمان موجب لاستیک سایی غیرعادی نیز در خودرو می شود.

خرید سیبک فرمان خودرو از آکام پارت 

جهت خرید سیبک فرمان سمند کلیک کنید

جهت خرید سیبک فرمان تیبا کلیک کنید

جهت خرید سیبک فرمان 207 کلیک کنید

7

کیفیت آلیاژ

کیفیت آلیاژ فلز بکار رفته در این قطعه بسیار حائز اهمیت است و اگر کیفیت نامناسب باشد در اثر تعمیرات، رزوه قطعه دچار خوردگی شده و در دست‌اندازهای شدید امکان شکستن این قطعه به وجود می‌آید

سیبک زیر کمک چیست

سیبک زیر کمک یا سیبک طبق یکی از قطعات مهم در جلوبندی است. این قطعه در خودروهای مختلف به اشکال متفاوتی وجود دارد. سیبک زیر کمک در بعضی خودروها به صورت جداگانه از طبق وجود دارد و در هنگام نصب به طبق متصل می شود و در بعضی خودرو ها مانند پژو ۲۰۶ به همراه طبق وجود دارد.

این سیبک در قسمت زیر کمک فنر و در قسمت پائین سگدست چرخ جلو نصب شده و به طبق وصل می شود. طبق باعث اتصال چرخ به رام یا شاسی می شود. وظیفه سیبک زیر کمک اتصال چند قطعه با کمترین اصطکاک، نرم تر شدن یا جهت دهی به قطعات جلوبندی است. در اصل چرخ جلو حول محور سیبک زیر کمک می چرخد

حالا فقط کافیه به فروشگاه آکام پارت سری

بزنید تا مشتری دائم بشید.

همه و همه چیز اینجا چیده شده برای راحتی و صرفه جویی در زمان و هزینه شما.

در فروشگاه آکام پارت محصولات متنوع و مقرون به صرفه ای تعبیه شده که در کنار رفع نیاز خود میتوانید خریدی ایمن و راحت را تجربه کنید.

اگر به قطعه ای نیاز دارید; توی سرما و گرما از داخل منزل یه سری به آکام پارت بزنید تا در کمترین زمان ممکن اون قطعه به دستتون برسه.

در این مجموعه تمام تلاش ها مبنی بر این است که یکی از بهترین ها و با کیفیت ترین ها باشیم و محصولات در خوری رو به مشتری عرضه کنیم تا باعث آسایش خاطر مشتریان عزیز خود باشیم

پس به آکام پارت خوش آمدید