روش‌های باز و بسته کردن درب اتوماتیک در زمان قطع برق
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

چکیده : روش های باز و بسته کردن درب اتوماتیک در زمان قطع برق چیست؟ درمورد برق اضطراری و نحوه کارکرد آن میخوانیم و در ادامه درباره کلید خلاص کن درب برقی.

همانطور که میدانید درب اتوماتیک به وسیله ی موتور ها و نیروی برق کار میکنند. در این سیستم ابتدا سنسور های مادون قرمز حضور شخص را تشخیص میدهند سپس به کنترل باکس سیگنال هایی ارسال میشود. کنترل باکس نسبت به تنظیماتی که قبلا برای آن صورت گرفته است، به موتور فرمان میدهد. با به حرکت در آمدن موتور تسمه ها و چرخ دنده ها به کار می افتند. بدین ترتیب درب اتوماتیک شروع به باز شدن میکند. در تمام این مراحل نیروی برق مانند خون در رگ انسان حیاتی و ضروری ست. حال در نظر داشته باشید که برق به هر دلیلی نباشد؛ پر واضح است که سیستم ما از کار می افتد.     

روش های باز و بسته کردن درب اتوماتیک در زمان قطع برق

این روزها قطع جریان برق ناگزیر است. مشکلاتی از قبیل اشکال در شبکه برق رسانی، نوسانات برق یا خرابی های متعددی که میتواند ناشی از قسمت های مولد یا توزیع باشند؛ سبب قطعی برق میشوند. پس حتما در طراحی درب های اتوماتیک به این مسئله اندیشیده شده است که ما نیازمند عملکرد های جایگزین در جهت کارکرد بهتر در مواقع ضرور هستیم. بدین منظور طراحان دو راهکار برای مواجه با این شرایط در نظر گرفته اند:

  • سیستم برق اضطراری
  • کلید خلاص کن درب

 که در ادامه به تفصیل کارکرد و انواع آنها شرح داده خواهد شد.

 

برق اضطراری چیست؟

 در تعریفی کلی به هر سیستمی که موقع قطع شدن جریان اصلی برق بتواند از منبعی جایگزین برق را وارد مدار کند. سیستم برق اضطراری می گویند. حال میتواند با کمک گرفتن از انواع ژنراتورها، توربین ها، موتور های تولید برق، اینورتر ها، پنل های خورشیدی، یا هر مولد دیگری به تولید برق جایگزین بیانجامد. یا با استفاده از باتری روم یا یوپی­اس ها و سی­پی­اس ها مانند باتری برق را ذخیره کند. و در هنگام نیاز وارد مدار کند. این نکته قابل توجه است که رنج هوشمندی و حساسیت این سیستم ها، تفاوت محسوسی با یکدیگر دارند. در برخی از مکان‌ها که اصول ایمنی و امنیتی در آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مانند بانک ها یا پارکینگ ها حساسیت چندین برابر میشود. زیرا سیستم های برق اضطراری در این مکان ها باید به شکلی باشد که در هنگام قطعی برق در راندمان اداری و یا تجاری این اماکن تاثیر منفی نگذارد.

نکته بعدی این است که سیستم‌های برق اضطراری ظرفیت و توان مختلفی دارند. که هر کدام برای مصارف گوناگون و متعددی طراحی شده اند. بطور مثال برخی از آنها بین سه الی هشت ساعت میتواند در هنگام قطع جریان برق به کار خود ادامه دهند این قبیل سیستم ها برای محیط های اداری میتواند کارگشا باشد اما برخی از این سیستم ها آنقدر قوی اند که میتواند 24 ساعته کار کند.

درب اتوماتیک شیشه‌ ای

برق اضطراری چگونه کار میکند؟

همانطور که گفته شد سیستم های برق اضطراری انواع مختلفی دارند و به طبع به اشکال مختلفی هم کار میکنند. اما در درب های اتوماتیک از سیستم یوپی­اس استفاده میشود.

یوپی‌اس یا منبع تغذیه بدون وقفه (uninterruptible power supply (UPS))  از دیگر سیستم های برق اضطراری است. یو پی اس در اصل یک باتری است که در یک باکس قرار گرفته است. و با توجه به ابعاد و ظرفیتی که دارد میتواند خروجی های AC متصل به خودش را در یک مدت زمان معینی روشن نگه دارد. این مدت زمان معین میتواند از چند دقیقه تا چند ساعت باشد.

بسته به نوع و مدل دستگاه یوپی‌اس  میتوان چندین دستگاه را به آن وصل کرد. بطور مثال اگر رایانه شخصی‌تان را به آن متصل کرده باشید، این امکان را فراهم می­آورد که بین چند دقیقه تا چند ساعت همچنان سیستم رایانه­تان روشن بماند. تا بتوانید فایل‌هایی را که نیاز دارید ذخیره کنید. اگر از یو پی اس بزرگتری استفاده میکنید حتی میتوانید به کار بر روی پروژه هایتان ادامه دهید.

به عنوان یک نکته درباره قابلیت های دستگاه یو پی اس  خوب است بدانید که یوپی‌اس فقط یک سیستم برق اضطراری نیست و می‌تواند به ‌عنوان محافظ ولتاژ کار کند. به این صورتکه با تنظیم نوسانات و اختلالات اجازه نمیدهد که دستگاه شما آسیب ببیند. مناطقی که با افت مکرر ولتاژ روبه رو هستند میتوانند از این دستگاه استفاده کنند. استفاده از دستگاه یو پی اس به عنوان لوازم جانبی درب اتوماتیک بسیار ضروری است.

کلید خلاص کن درب برقی

خوب است اعتراف کنیم که نقصی که در هنگام قطعی های برق طولانی مدت گریبان گیر درب های اتوماتیک است را نمیتوان نادیده گرفت. برای برطرف کردن این نقص متخصصان کاید های خلاص کن را در نظر گرفته اند.

به این صورتکه وقتی خلاص کن را فعال کنی میتوان درب را بصورت دستی باز و بسته کرد.

ابتدا کابل اصلی برق ورودی را جدا میکنیم. سپس خلاص کن را با آچار آلن چرخانده و آن را فعال میکنیم. در چنین حالتی با خلاص کردن محور های گیربکس میتوان درب را بصورت دستی باز و بسته کرد. استفاده ی مداوم از این روش باعث فشار آمدن به موتور و گیربکس میشود لذا در استفاده مکرر از آن باید احتیاط بیشتری به عمل آورید.

نتیجه گیری

بطور کلی درب های اتوماتیک دارای نواقصی هستند که متخصصان برای رفع آنها راهکار های متفاوتی را ارائه کرده اند. و میتوان پیشبینی کرد که در آینده با گسترش علم و تکنولوژی این نواقص جبران می­شوند. اما در حالا حاضر با همین سطح تکنولوژی نیز سیستم های یو پی اس کارایی خوبی از خودشان نشان داده اند. و توانسته اند مشکل درب های اتوماتیک در هنگام قطع شدن برق را تا حد زیادی رفع کنند. در هر صورت گاهی سیستم های مکانیکی و بازگشت به زمان چرخ دنده ها میتواند گره گشا باشد.  در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد درب‌های اتوماتیک به‌دست آورید از شما دعوت می‌کنیم به سایت ایمن پاد سپهر مراجعه کنید.