بهترین نهال گردو و بادام در ایران در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

درخت گردو یکی از بهترین و با کیفیت ترین ارقام میوه است که در بیشتر نقاط کشورمان قابل کاشت و محصول دهی میباشد.

به گزارش بازار، درخت گردو یکی از بهترین و با کیفیت ترین ارقام میوه است که در بیشتر نقاط کشورمان قابل کاشت و محصول دهی میباشد. از طرفی به علت محصول دهی بسیار عالی و عمر اقتصادی بالایی که دارد؛ سودآوری و بهره وری بینظیری در بین سایر ارقام میوه به خود اختصاص داده است. برای انتخاب و خرید نهال گردو باید بدانیم کدام یک از ارقام گردو برای باغ ما مناسب است. یعنی با کاشت کدام نهال گردو در باغ با سازگاری بسیار عالی نهال‌ها؛ به سودآوری حداکثری دست میابیم. در این مطلب قصد داریم تا ابتدا راهکارهای اساسی در شناخت و انتخاب بهترین نهال گردو را بشناسیم.

 

خرید نهال گردو از بهترین نهالستان(برترنهال)

بهترین نهال گردو در بیش از ۹۰ درصد باغ‌های کشور میباشند. به این ترتیب شما میتوانید با یک مقایسه ی ساده؛ بهترین نهال را برای باغ خود انتخاب نمایید.

برای خرید انواع نهال گردو و بادام از نهالستان برترنهال با شماره های زیر تماس بگیرید:

۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

آدرس نهالستان: آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب؛ کمربندی شمالی؛ میدان ولایت؛ اتوبان ولایت

  1. نهال گردو پالیزکانادایی: نهال گردو پالیزکانادایی بیشترین باردهی را در ارتفاع بین ۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا دارد. محصول دهی آن ۲ برابر بیشتر از سایر درختان گردو در سن بلوغ و تا ۱۶ تن در هکتار است. عمر اقتصادی آن نیز به ۱۰۰ سال میرسد.
  2. نهال گردو چندلر پیوندی: نهال گردو چندلر پیوندی بهترین نهال گردو برای کاشت در ارتفاع بین ۱۰۰ تا ۱۵۰۰ متر از سطح دریا است. که تا بیش از ۱۰۰ سال و هرساله تا ۷ تن در هکتار محصول دهی حداکثری دارد.
  3. نهال گردو فرنور پیوندی: نهال گردوی فرنور پیوندی با ارتفاع بین ۱۵۰۰- ۳۰۰۰ متر سازگاری حداکثری دارد. این رقم تا ۱۰۰ سال به محصول دهی حداکثری خود در حدود ۸ تن در هکتار ادامه میدهد.
  4. نهال گردو ژنوتیپ برتر: نهال گردو ژنوتیپ برتر بهترین و طولانی ترین عمر اقتصادی را دارد. محصول دهی حداکثری آن تا ۲۰۰ سال و هر سال تا ۸ تن محصول در هکتار تولید میکند. ارتفاع مطلوب برای کاشت نهال گردو ژنوتیپ برتر نیز بین ۰- ۳۰۰۰ متر از سطح دریا میباشد.

 

نکات اساسی که هر باغداری پیش از خرید نهال گردو باید بداند:

  • سازگاری نهال با شرایط آب وهوایی در شهرمان:

پیش از خرید نهال گردو باید از وضعیت آب وهوایی و منطقه ای در شهرمان آگاه شویم. تا به این ترتیب بدانیم کدام یک از ارقام گردو در باغ ما رشد مناسبی دارد. برای این کار میتوانید نام شهر خود را در مرورگر گوگل جستجو نمایید.

تا از اطلاعات کلی شرایط شهر خود آگاه شوید. سپس با مطالعه اطلاعات نهال در سایت پالیزگردو بهترین نهال گردو را انتخاب نمایید. بهترین آب وهوا برای کاشت نهال گردو، آب وهوای مدیترانه ای است. بهتر است هوای منطقه در تابستان‌ها معتدل و در زمستان‌ها سرد باشد. نیاز سرمایی درختان گردو نیز اغلب از ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ ساعت قرارگیری در دمای ۰ -۷ درجه سانتیگراد میباشد، که لازم است در فصل زمستان برطرف شود.

  • آگاهی از ارتفاع از سطح دریای شهر و نهال:

پس از آگاهی از ارتفاع از سطح دریای منطقه باغمان، لازم است از ارتفاع از سطح دریای مطلوب نهال نیز آگاه شویم. اغلب بهترین نهال‌های گردو قادرند در ارتفاع بین ۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا به خوبی رشد کنند. این ارتفاع بیش از ۹۰ درصد باغ‌های کشورمان را در برمیگیرد.

  • سازگاری نهال با حداکثر و حداقل دمای شهرمان:

بهترین دمای رشد نهال گردو بین ۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است. دمای هوا نباید بیش از ۳۷ درجه و کمتر از ۲۰- درجه سانتیگراد باشد. در فصل گلدهی و جوانه زنی درختان؛ دمای هوای کمتر از ۵- درجه سانتیگراد گل‌ها را میسوزاند. در زمان گرده افشانی نیز بهترین دما برای درختان بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد است.

  • سازگاری نهال با رطوبت و خشکی هوا:

اگر در منطقه ای بسیار خشک و یا بسیار مرطوب قرار دارید. باید توجه داشته باشید که نهال گردویی که انتخاب میکند قابلیت رشد در شرایط خاص منطقه شما را دارد یا خیر. رطوبت و یا خشکی بیش از حد میتواند سلامت درختان را به خطر بیاندازد.

  • آگاهی از حداکثر محصول دهی نهال گردو:

علاوه بر فراهم سازی شرایط مساعد برای کاشت پیش از خرید نهال گردو؛ محصول دهی حداکثری درختان گردو به نحوه نگهداری آنها نیز وابسته است. امروزه با استفاده از پیوندها و اصلاحات در درختان؛ محصول دهی درختان گردو بین ۷ تا ۱۶ تن در هکتار میباشد.

  • آگاهی از مقاومت حداکثری نهال در برابر آفات و بیماری‌ها:

مقاومت بالای درختان در برابر بیماری‌ها و آفات میتواند در هزینه‌های نگهداری ما موثر باشد. البته اغلب درختان گردو در برابر برخی از بیماری‌ها آسیب پذیرند. با سمپاشی و کوددهی و آبیاری منظم درختان از آنها در برابر ابتلا به بیماری‌ها و آسیب پذیری در برابر آفات محافظت نمایید.

خرید نهال گردو از نهالستان برترنهال

  • آگاهی از سن بلوغ نهال گردو:

اغلب درختان گردو از همان سال اول محصول دهی را آغاز مینمایند. البته این محصول دهی بسیار کمتر و با کیفیت پایین تر انجام میشود. که برای عرضه در بازار مناسب نیست. سن بلوغ نهال به سنی گفته میشود که درخت محصول دهی حداکثری و باکیفیت خود را آغاز میکند. سن بلوغ اغلب درختان گردو ۵ سالگی است. به این ترتیب با نگهداری از نهال؛ باردهی و درامدزایی از درختان از ۵ سالگی آنها آغاز خواهد شد.

خرید نهال بادام از نهالستان برترنهال

بهترین نهال بادام محصولات مغذی به بار می نشاند که در سبد غذایی ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. خرید نهال بادام از دیرباز جز خشکبار و آجیل ایرانی محبوب بوده است. به همین دلیل بهترین بادام ایران همیشه در مناسبت‌های مختلف به عنوان میان وعده بر سر سفره و میز ایرانیان می درخشیده است. در این مقاله با همراه با ما همراه شوید تا چند نمونه از بهترین نهال بادام که در این سرزمین قابل کشت است را به شما معرفی کنیم. قبل از آن به شما توصیه می کنیم برای خرید نهال بادام مراکز و نهالستان های معتبر را شناسایی کنید. زیرا در این صورت زحمت شما کمتر می شود و پرورش بهترین نوع درخت بادام برای شما فرآیندی لذت‌بخش خواهد بود.

خرید نهال بادام از نهالستان برترنهال

  1. نهال بادام مامایی: یکی از بهترین نوع درخت بادام در ایران بادام مامایی است. این نهال نسبت به سرمای بهاری از مقاومت نسبی برخوردار است و از لحاظ زمان گلدهی نیز در گروه میانی قرار می گیرد. بهترین مکان برای کشت این نوع نهال مناطق کوهپایه ای و مناطق سردسیر میانی است.
  2. نهال بادام دیرگل آذر: بادام دیرگل آذر ثمره پیوند نهال بادام فرانسوی «ای» با بادام ایتالیایی به نام «کریستو مورتو» می باشد. این بادام از ارقام تجاری و جز بهترین رقم بادام در ایران به شمار می رود که از درجه اعتبار بالایی در بازار انواع خشکبار و آجیل برخوردار است.
  3. خرید نهال بادام فرانسیس: اصالت بادام فرانسیس به عنوان یکی دیگر از انواع بهترین نهال بادام در ایران به فرانسه برمی گردد. این نوع نهال در سال‌های اخیر توجه باغداران ایرانی را به خود جلب کرده است. به طوری که هم اکنون در خیلی از مناطق کشور کاشت می شود. از هر دو بادام فرانسیس احتمال دوقلو بودن مغز های آن ۵۰ درصد است.

منبع خبر:   https://www.tahlilbazaar.com/news/169378/بهترین-نهال-گردو-و-بادام-در-ایران-در-سال-۱۴۰۰-۱۴۰۱