برترین کارخانه های تولیدکننده نبشی در ایران کدامند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

همانطور که می دانید نبشی فولادی، یکی از مهم ترین پروفیل های ساختمانی بشمار میرود که از سطح مقطع دو ضلع عمود برهم تشکیل شده است. اما سوال اینجاست که برترین تولید کنندگان این مقطع در ایران کدام هستند؟

ما در این متن می خواهیم به معرفی 5 کارخانه برتر در تولید نبشی بپردازیم. سپس یک دسته بندی کلی در مورد انواع نبشی ارائه می شود و در انتها به نکات مهم درمورد خرید آن می پردازیم.

 

  • کارخانه فولاد ناب تبریز

این کارخانه که در سال 1382 به ثبت رسید، یکی از برترین تولیدکنندگان این مقطع در ایران بشمار می رود تاجایی که ظرفیت تولید آن چیزی به حدود 360 هزار تن در سال می رسد. نبشی ناب تبریز در سایزهای ۳۰ الی ۱۲۰ میلی متر، ناودانی ۸۰ الی ۱۶۰ میلی متر و تیرآهن‌ ها از ۱۲۰ الی ۱۶۰ میلی متر به طول 6 تا ۱۲ متر  تولید می شود.

این کارخانه که در 35 کیلومتری جاده آذرشهر واقع شده فضایی سرپوشیده به مساحت 46 هزارو 500 متر را داراست که شامل قسمت های اداری، کارگاه ابزارآلات، بخش تولید، انبار و غیره می باشد.

این هم بدانید که نبشی های تولید شده توسط کارخانه فولاد ناب تبریز براساس استاندارهایی چون

 استاندارد های ملی 1-13968 ، استاندارد 8510 روسیه و استاندارد 1-10056 اروپا می باشد.

 

  • کارخانه ذوب آهن اصفهان

یکی دیگر از برترین تولیدکنندگان فولاد ساختمانی و مقاطع فولادی از جمله نبشی کارخانه ذوب آهن اصفهان  است که در منطقه ای به نام دشت طبس به فاصله 45 کیلومتری از جنوب غربی اصفهان قرار گرفته و سالانه 3 میلیون و 600 هزار تن مقطع فولادی را روانه بازار می کند.

نبشی هایی که در این کارخانه تولید می شود مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 13968-1 و استاندارد DINEN 10056/1,2   بوده و فقط کافیست برای خرید به شرکتهای های معتبر مانند آراد آهن مراجعه کنید. از دیگر محصولات این کارخانه میتوان به مواردی چون تیرآهن بال نیم پهن موازی، تیرآهن بال پهن موازی، میلگرد، ناودانی، شمش‌های ساختمانی و تیرآهن بال باریک شیبدار اشاره کرد.

 

  • کارخانه فولادسازان سپاهان

کارخانه فولاد سازان سپاهان در سال 1381 در اصفهان ساخته شد. مساحت این کارخانه 15 هزار مترمربع است که سالانه 100هزارتن مقاطع فولادی را تهیه و توزیع می کند. از برترین محصولات فولادسازان سپاهان میتوان به محصولاتی چون نبشی، پروفیل های مختلف، زهوار، لوله های فولادی، پروفیل زد و قوطی فولادی اشاره کرد. سایز نبشی هایی که این کارخانه تولید می کند در ابعاد 33 الی 40 میلی متری با ضخامت 2.5 تا 4 میلی متر می باشد.

 

  • کارخانه فولاد شکفته

کارخانه فولاد شکفته در استان خراسان رضوی واقع در 20 کیلومتری مشهد و قوچان می باشد. این کارخانه فعالیت خود را در سال 1330 آغاز کرد و امروزه تولیدی این کارخانه در حدود 100 هزار تن است.

از مهم ترین محصولات این کارخانه میتوان به نبشی، ناودانی و مقاطع خاص طبق استانداردهایی چون استاندارد بین المللی DIN IN اروپا، استاندارد ملی ISIRI 13968-1 و استاندارد GOST 8510 کشور روسیه نام برد. نبشی های کارخانه فولاد شکفته به صورت بال مساوی و ناودانی های آن به صورت بال شیب دار به طول ۶ متر است. جهت مشاهده قیمت ناودانی و نبشی به سایت آراد آهن مراجعه نمایید.

 

 

  • کارخانه فولاد کوهپایه

آخرین کارخانه ای که می خواهیم به شما معرفی کنیم، کارخانه فولاد کوهپایه است که در 35 کیلومتری شرق اصفهان و در شهرک صنعتی قرار دارد. مهم ترین محصولات این کارخانه عبارت است از: نبشی بال مساوی و بال نامساوی، ناودانی، سپری، چهارگوش و ریل جرثقیل.

این کارخانه، نبشی های بال مساوی را در سایزهای سایزهای L20*20*3 تا L*60*60*5 با وزن ۸۸ تا ۴۲ کیلوگرم متغیر و نبشی های بال نامساوی را در اندازه‌های L30*20*3 تا L50*30*5 با وزن‌های ۱۲.۱ تا ۹۶.۲ کیلوگرم تولید می کند.

2

انواع نبشی ها

در اینجا می خواهیم دو دسته بندی کلی از نبشی های فولادی را بیان کنیم که عبارت اند از:

  • شکل ظاهری

نبشی ها از نظر شکل ظاهری به دو دسته بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می شود که استفاده از نوع بال مساوی رایج تر بوده اما از نوع بال نامساوی در صنایع خاص و ویژه استفاده می شود.

  • نوع تولید
  • نبشی ها از نظر نوع تولید نیز به دو دسته فابریک و پرسی تقسیم می شوند. نحوه تولید نبشی فابریک به این صورت است که ابتدا شمش ها داخل کوره های حرارتی، حرارت می بینند و سپس با عبور از قفسه های نورد، مقطع آنها کاهش و طول آن افزایش پیدا می کند و در نهایت بعد از عبور از قفسه های نورد میانی و پایانی به نبشی تبدیل شده و به قسمت برش فرستاده می شود تا در سازهای 6 تا 12 متری تهیه شوند.

اما در نبشی پرسی از یک ورق با طول 6 متر بهره می برند. به این صورت که ورق با اندازه های معینی برش داده می شود و در نهایت با استفاده از رول فرمینگ، نبشی پرسی تهیه می گردد.

 

دیگر نبشی های موجود در بازار

  • اسپیرال یا گرم نوردیده بال مساوی
  • لقمه: برای سازه های مربوط به آسانسورها
  • پلاستیکی برای محافظت از لبه های تیز گوشه کالاها در بسته بندی و حمل و نقل
  • پی وی سی
  • تاشو پی وی سی برای استفاده در زوایای دکوراسیون
  • گالوانیزه برای استفاده در مکان هایی باوجود داشتن امکان خوردگی سازه
  • ضد زنگ برای افزایش مقاومت محصول به خوردگی و استفاده در محیط های در معرض عوامل مختلف مانند عناصر شیمیایی و آب نمک

 

چه عواملی بر قیمت موثر هستند؟

از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت نبشی میتوان به سایز ، ضخامت، وارداتی بودن یا نبودن ، جنس و نوسانات ارزی اشاره کرد. مثلا نبشی های گالوانیزه گرانتر از نوع معمولی هستند. تمام مواردی که گفتیم در تعیین قیمت موثر است که خود فابریک و پرسی بودن نیز یکی از فاکتورهای مهم در قیمت بشمار می رود.

3

معرفی مرجعی برای خرید مقاطع فولادی و نبشی

در آخرین بحث می رسیم به نکاتی که باید در خرید در نظر داشته باشید؛ این موارد عبارت است از:

  • شناخت مشخصه و تعیین سایز که شامل دو فاکتور طول بال و ضخامت بال است. از نظر طول بال، سایز نبشی ها بین 2 تا 20 سانتی متر است اما رایج ترین سایزهای مورد استفاده در ایران بین 2 تا 12 سانتی متر می باشد.
  • فاکتور بعدی، وزن می باشد و این هم باید بدانید که وزن نبشی در قیمت و مقاومت آن تاثیرگذار است. پس اگر نیاز به تحمل وزن بیشتر دارید از نبشی هایی که ضخامت بالاتری دارند، استفاده کنید.
  • بعد از انتخاب سایر و وزن نبشی، نوبت به انتخاب کارخانه تولید کننده می رسد که باید از اعتبار بالایی برخوردار باشد و ما در ابتدای مقاله، به معرفی این کارخانه ها پرداختیم.

مطلب ما در اینجا به پایان رسید؛ امیدواریم که مطالب مورد پسند شما قرار گرفته باشد. حتما سوالات و نظرات خود را درباره این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.