تولید کارتن مقوایی چگونه انجام می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

تولید کارتن مقوایی را می‌توان یکی از صنایع پرکاربرد در زمینه‌های متعدد دانست. امروزه اگر قصد داشته باشید که محصولی را تولید و به بازار عرضه کنید به احتمال زیاد به محصولات یک کارتن سازی نیاز خواهید داشت. همچنین اگر قصد داشته باشید که منزل خود را عوض کنید، برای اسباب کشی به کارتن‌ها نیاز دارید.

هرچند در گذشته کارتن‌ها به طبیعت آسیب مستقیم وارد کرده و باعث قطع درختان جنگلی می‌شدند، امروزه با رشد تکنولوژی همه چیز تغییر کرده است. در مدتی این تفکر وجود داشت که مثلا استفاده از محصولات پلاستیکی همچون کارتن پلاست کمک به حفظ محیط زیست خواهد کرد. اما با توجه به عمر طولانی زباله‌های پلاستیکی و همچنین فنآوری‌هایی که کمک می‌کند تا از کاغذهای بازیافتی در ساخت مقوا استفاده کرد در کنار استفاده از مزارع درختان، استفاده از جعبه مقوایی از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر بوده و از لحاظ حفظ محیط زیست نیز بهتر خواهد بود. در این مطلب نگاهی به تولید کارتن مقوایی و انواع آن خواهیم کرد.

روش تولید مقوا

در سال 1885 میلادی بود که در آلمان یک متخصص علوم شیمیایی با خرد کردن چوب و ترکیب آن با مواد شیمیایی توانست اولین مقوا را تولید کند. با اختراع ورق کارتن که ضخامت و استقامت کافی را داشت و عمومی شدن تولید ورق کارتن، جعبه سازی با آن و تولید جعبه مقوایی شروع شد.

در ساخت خمیر چوب، عاملی که تعیین کننده میزان استقامت کارتن است، فیبری است که از آن استخراج شده است. در واقع باید گفت که هر نوع خمیر چوبی را نمی‌توان برای تولید مقوا استفاده کرد. نوعی از چوب‌ها فیبری را از خود خارج می‌کنند که از آنها برای ساخت کاغذ شفاف و نازک قابل استفاده است. نوع دیگری نیز با توجه به کیفیت خود برای تهیه کاغذهایی که ضخامت زیادی دارند و یا برای تولید مقوا قابل استفاده خواهند بود.

امروزه برای تولید کارتن کرافت در ابتدا پالپ (Pulp) را آماده می‌کنند. پالپ در واقع اصطلاحی است که برای خمیر کاغذ در این صنعت استفاده می‌شود. برای آماده سازی خمیر کاغذ، خرده‌های چوب را با کاغذهای بازیافتی خرد شده مخلوط کرده و تبدیل به خمیر می‌کنند. مواد شیمیایی همچون سولفات سدیم به این خمیر کمک خواهد کرد تا از استقامت بیشتری برخوردار باشد. در گام بعدی خمیر کاغذ توسط دستگاه‌های خاصی تحت فشار قرار می‌گیرند و در نهایت به ورق مقوای لازم در تولید کارتن مقوایی دست خواهیم یافت.

تولید کارتن مقوایی لمینتی

روش تولید کارتن مقوایی

اگر برای سفارش جعبه به یک تولید کننده بسته بندی مقوایی مراجعه کنید، با انواع مختلفی از کارتن‌ها مواجه خواهید شد که هرکدام علاوه بر اینکه ابعاد و اندازه متفاوتی می‌توانند داشته باشند، از تعداد لایه متفاوتی برخوردار هستند که کاربرد متفاوتی داشته و اصولا مقاومت‌های مختلفی نیز دارند.

برای خرید کارتن مقوایی بهتر است بدانید که ساخت کارتن با متصل شدن لایه‌های کارتن به یکدیگر آغاز می‌شود. با توجه به کیفیت و استحکامی که مورد نیاز باشد، تعداد لایه متفاوتی در ساخت کارتن استفاده می‌شود که در ادامه به آنها نگاهی خواهیم کرد. لازم است بدانید که مقوا با لایه‌های متفاوت از دو قسمت متفاوت ساخته می‌شود که شامل مقوای صاف و فلوت می‌شود. فلوت در واقع نوع خاصی از کاغذ مقوایی است که حالت کنگره‌ای و یا سینوسی دارد.

انواع فلوت و تفاوت آنها

فلوت‌ها را شما می‌توانید در داخل تمامی مقواها ببینید. این لایه کنگره‌ای شکل البته دارای مدل‌ها و انواع متفاوتی است که به آنها کلاس‌های مختلف فلوت گفته می‌شود. باید گفت که همین حالت کنگره‌ای است که کمک خواهد کرد تا در زمان تولید کارتن مقوایی استحکام بیشتری ایجاد شود و کارتن فشار و ضربه را بهتر تحمل کند. از پرکاربردترین فلوت‌ها که در مقواهای مختلف استفاده می‌شوند فلوت کلاس B، کلاس C و کلاس E است که تفاوت آنها در ارتفاع کنگره‌ها و همچنین تعداد کنگره‌ای که در هر یک متر طول وجود خواهد داشت مشخص می‌شود.

2

مقوای دو لایه با فلوت

  • ارتفاع کنگره‌ها

فلوت کلاس B دارای ارتفاعی بین 2.1 تا حدود 2.9 میلی متر است. در کلاس C فلوت اما ارتفاع بیشتری در حدود 3.5 تا 3.7 میلیمتر را شاهد خواهیم بود و در نهایت باید گفت که ارتفاع کنگره‌ها در فلوت کلاس E چیزی در حدود 1.1 تا 1.6 میلیمتر خواهد بود. به یاد داشته باشید که در کارتن‌های آماده ممکن است با عددهای متفاوتی مواجه شوید. باید دقت کرد که اعداد اعلامی در این قسمت حدودی است.

  • تعداد کنگره‌ها

اگر یک متر از فلوت کلاس B را بررسی کنید، با حدود 125 تا حدود 150 کنگره مواجه خواهید شد. این تعداد در یک متر از فلوت کلاس C بین 120 تا حدود 145 کنگره خواهد بود و تعداد منحنی در فلوت کلاس E به بیش از 290 منحنی و حداکثر تا حدود 320 منحنی می‌رسد.

قیمت کارتن بسته بندی

تعیین قیمت کارتن‌ها به عوامل متعددی همچون کیفیت مقوا، ابعاد و وزن آنها، قیمت روز مقوا، نوع اتصال اضلاع کارتن، دقت در تولید و موارد بسیار دیگری نیز بستگی دارد. اما از مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت کارتن را می‌توان تعداد لایه کارتن، نوع و کلاس فلوت استفاده شده در آن و خدمات چاپ مورد نیاز بر روی آنها دانست. مثلا مشخص است که تولید کارتن مقوایی 5 لایه لمینتی که عملیات چاپ کارتن بر روی آن انجام شده است با کارتن 5 لایه معمولی تفاوت قیمت خواهد داشت.

از نکات دیگر در تعیین قیمت کارتن، گرماژ ورق استفاده شده در کارتن است که اصولا بیشتر از 110 گرم است. البته انتخاب براساس جعبه مقوایی ارزان و یا گران‌قیمت روش مناسبی نیست. ممکن است شما به کارتن نازک و سبکی نیاز داشته باشید که ارزان نیز هستند و هزینه کردن اضافی در این رابطه کاری اقتصادی نیست. اما در مقابل اگر محصولات شما نیاز به کارتنی با استحکام بیشتر داشته باشند، مجبور به هزینه کردن بیشتری خواهید داشت.

3

کاربردهای مختلف تولید کارتن مقوایی

انواع کارتن‌ها در صنعت بسته بندی

کارتن‌های بسته بندی را براساس تعداد لایه‌های مقوای استفاده شده در آنها می‌توان بسته بندی کرد. در ادامه به معروف‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

-کارتن سینگل فیس

کارتن سینگل فیس (Single Face) یا کارتن یک رو از مقوایی با یک لایه صاف و یک لایه فلوت تشکیل می‌شود. این کارتن در واقع کارتن دولایه است. مقوایی که در این نوع کارتن استفاده می‌شود در بیشتر مواقع فلوتی کلاس B و C و گاهی فلوت کلاس E دارد.

-تولید کارتن مقوایی  | کارتن سه لایه

از کارتن‌هایی که در کشورمان ایران زیاد استفاده می‌شود، کارتن سه لایه است. تفاوت این کارتن با کارتن سینگل فیس، وجود یک لایه صاف در طرف دیگر فلوت است. حتی فلوت استفاده شده در تولید این کارتن نیز در بیشتر مواقع با فلوت استفاده شده در تولید کارتن مقوایی سینگل فیس مشابه است.

-تولید کارتن مقوایی | کارتن 5 لایه

کارتن‌های 5 لایه با استفاده از مقواهایی ساخته می‌شوند که به مقوای دو کنگره‌ای و یا 5 لایه معروف هستند. در این مقوا دو فلوت در داخل مقوا استفاده خواهد شد تا استحکام کارتن نسبت به دو نوع سینگل فیس و یا سه لایه افزایش پیدا کند. در بین دو فلوت این نوع مقوا و طرفین آنها ورق صاف قرار خواهد گرفت. باید گفت که بر اساس نیاز ممکن است از دو ورق فلوت با کلاس یکسان B و یا C در ساخت این کارتن استفاده شود و یا اینکه با فلوت‌های متفاوتی استفاده شود.

-کارتن هفت لایه

می‌توان گفت که این کارتن ضخیم‌ترین کارتن عمومی است که نسبت به کارتن‌هایی همچون سه لایه و 5 لایه کاربرد کمتری داشته اما از استحکام بالایی برخوردار بوده و وزن بیشتری را می‌تواند تحمل کند. در این کارتن از سه لایه فلوت با کلاس‌های یکسان و یا متفاوتی استفاده شده و 4 لایه ورق در بین ورق‌های کنگره‌ای و طرفین آنها قرار می‌گیرد.

تولید کارتن مقوایی لمینتی

هرچند انواع کارتن در قسمت قبل توضیح داده شد، اما احتمالا در زمان سفارش و تولید کارتن مقوایی با نوع دیگری از کارتن‌ها به نام کارتن لمینتی روبرو خواهید شد که آن را در این قسمت توضیح خواهیم داد. در بیشتر مواقع کارتن‌ها نیاز به چاپ دارند. اما این چاپ به دو دلیل بر روی کارتن به خوبی قابل انجام نیست. ابتدا اینکه رنگ کارتن محدودیت‌هایی برای طراحی و چاپ ایجاد خواهد کرد. مهمتر اینکه بدنه کارتن حالت خشن و زبری دارد در حالیکه هرچقدر ورق صیقلی‌تر باشد، چاپ بهتر اجرا خواهد شد.

بدتر آنکه علاوه بر زبری، اگر به بدنه کارتن دست بزنید، خواهید دید که حالت مواج و اصطلاحا کرکره‌ای دارند که این موضوع چاپ را با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد کرد. در نتیجه برای رفع این مشکلات، یک لایه به کارتن اضافه می‌شود. این لایه که در بیشتر مواقع از جنس مقوای گلاسه است، ابتدا چاپ شده و سپس به روش لمینت به مقوا اضافه خواهد شد.

جمع بندی

در این مطلب توضیح داده شد که تولید کارتن مقوایی با استفاده از مقواهای مختلفی امکان پذیر است که هر کدام استقامت مشخص و کاربرد خاصی دارند. شما می‌توانید برای تامین کارتن‌های مورد نیاز خود از مشاوران و متخصصین پویا فراز خلاق راهنمایی دریافت کرده و در صورت تمایل، محصول مورد نظر خود را ثبت سفارش کنید.

سوالات متداول:

  • چه ماده شیمیایی به خمیر کاغذ اضافه می‌شود؟

مواد شیمیایی همچون سولفات سدیم به این خمیر اضافه می‌شود تا استحکام بیشتری پیدا کند.

  • فلوت چیست؟

کاغذ موجداری که در مقوا استفاده می‌شود و استحکام آن را افزایش می‌دهد فلوت نامیده می‌شود.

  • مقوای لمینتی چیست؟

به مقوایی که یک لایه چاپ شده به آن چسبیده می‌شود، مقوای لمینتی گفته می‌شود.