طراحی جعبه لامپ را چگونه انجام بدهیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

بسته بندی لامپ را می‌توان یک بسته بندی کالا مهم دانست. استفاده از جعبه لامپ با توجه به نکات مختلفی انجام می‌شود که مثلا در بسته بندی یک قطعه فلزی نیازی به توجه به آنها نیست. ظرافت و جنس لامپ‌ها در حقیقت عامل اصلی این نکات است. در سال‌های اخیر با افزایش میزان رقابت در بازارهای مختلف و ورود تولیدکنندگان بیشتر به بازار، سطح توقع مصرف کنندگان نهایی نیز افزایش یافته است. در نتیجه بسته بندی از یک روش برای حفاظت از محصولات خارج شده و به یک روش در جذب بهتر مشتریان تبدیل شده است. در این مطلب نگاهی به جعبه لامپ و نکاتی در رابطه با بسته بندی این محصول الکتریکی خواهیم داشت.

جعبه لامپ ساده

نکات مهم در طراحی و تولید جعبه لامپ

هرچند شما می‌توانید بسته بندی خود را با استفاده از جعبه آماده انجام بدهید، اما با استفاده از این جعبه‌ها احتمالا مجبور خواهید شد بسیاری از نکات مهم در بسته بندی لامپ‌ها را نادیده بگیرید و با محدودیت‌های آنها کنار بیایید. این اقدام می‌تواند شما را احتمالا به جعبه لامپ ارزانی برساند. اما به یاد داشته باشید که نادیده گرفتن ویژگی‌هایی که یک کارتون لامپ خوب باید داشته باشد، می‌تواند به شما هزینه‌های جانبی تحمیل کرده و ممکن است در نهایت به این نتیجه برسید که هزینه شما نسبت به یک بسته بندی سفارشی افزایش پیدا کرده است.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خرید بسته بندی هر محصولی، با استفاده از مشاوره افراد باتجربه و متخصص، بهترین انتخاب را برای یک دوره بلندمدت انجام بدهید. اما چه نکاتی در طراحی و تولید جعبه‌های لامپ باید مورد توجه قرار بگیرد؟ در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

 

-تفاوت‌ها اهمیت دارند

برخی از افراد از یک نوع بسته بندی برای انواع لامپ‌ها استفاده می‌کنند. آیا واقعا لامپ هالوژن و لامپ led یکسان هستند؟ به یاد داشته باشید که حتی اگر یک بسته بندی بتواند برای دو نوع لامپ ال ای دی و هالوژن از لحاظ ابعاد مناسب باشد، اما مصرف کننده انتظار دارد که تفاوت این دو مدل را بر روی بسته بندی شما لمس کند و فقط با درج نوع لامپ درون بسته بندی نمی‌توانید این تفاوت‌ها را به مشتری خود انتقال بدهید.

-ابعاد بسته بندی

بسته بندی شما دقیقا باید اندازه لامپ باشد، رها بودن لامپ درون بسته بندی می‌تواند عاملی برای آسیب دیدن آن شود. از سوی دیگر کوچک بودن جعبه لامپ باعث خواهد شد تا لامپ به ضربه‌هایی که به کارتن وارد خواهد شد، حساس‌تر شده و احتمال شکستن آن بیشتر شود. به یاد داشته باشید هرچند که شما می‌توانید با نگهدارنده‌ها (Holder) لامپ را در یک جعبه بزرگتر فیکس کنید، اما پس از اینکه مصرف کننده جعبه را باز کند، ممکن است حس فریب خوردگی داشته باشد. یعنی تصور کند که شما قصد داشتید با جعبه بزرگ‌تر او را فریب بدهید. این موضوع در خرید‌های آتی این فرد موثر خواهد بود.

15

جعبه لامپ مقوایی درب دارویی

-استحکام در جعبه لامپ

کاربرد اصلی بسته بندی، حفظ ایمنی لامپ از زمان تولید تا فروش به مصرف کننده نهایی و رسیدن به محل نصب است. در نتیجه استحکام آن اهمیت زیادی دارد. مثلا جعبه بعضی از لامپ‌های حساس در صورتی که نتواند تکان‌هایی که در مسیر جابجایی اتفاق خواهد افتاد را به خوبی دفع کند، لامپ ممکن است آسیب دیده و در این صورت میزان مرجوعی شما افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین به یاد داشته باشید که لامپ‌ها اصولا به دلیل جنس شیشه‌ای و یا پلاستیکی خود به ضربه‌ها حساس هستند. در نتیجه می‌توانند به راحتی شکسته شوند. پیشنهاد می‌کنیم که استحکام جعبه لامپ و یا استفاده از هولدر مناسب را جدی بگیرید. مخصوصا در رابطه با کارتن لامپ مهتابی و موارد مشابه به دلیل ابعاد بزرگ آنها، رعایت این نکته اهمیت زیادی دارد.

همانطور که می‌دانید هولدرها برای کارتن‌هایی که به خودی خود نمی‌توانند از لامپ محافظت کنند طراحی و ساخته می‌شوند. این مقوا در برخی مواقع قسمتی از کارتن اصلی بوده و در بعضی مواقع نیز از مقوای متفاوت و مجزایی برای این منظور استفاده شده و لامپ در داخل آن فیکس می‌شود.

16

طراحی متفاوت جعبه لامپ

-ایجاد تنوع

چراغ‌ها و وسایل روشنایی در کنار وظیفه اصلی آنها که ایجاد نور در محیط است، برای تزئین استفاده می‌شوند. اگر بازار هدف خود را مصرف کننده نهایی قرار داده‌اید. به یاد داشته باشید که افراد به تزئین محیط خود اهمیت می‌دهند و دوست دارند که در دکور خود از تنوع بهره ببرند. حتی اگر شما در محصول خود نوآوری انجام داده باشید، اما اگر همان بسته بندی معمول را استفاده کنید، این موضوع به خوبی دیده نخواهد شد. مثلا قرار دادن لامپ‌های دکوراتیو در داخل همان جعبه‌های مکعب مستطیلی که از سال‌های گذشته وجود داشته داشته است، نمی‌تواند مشتریان را به خوبی جذب کند. البته در این زمینه چاپ نیز می‌تواند به کمک شما بیاید که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

-درون این کارتن چه چیزی وجود دارد؟

یکی از مشکلاتی که در زمان خرید لامپ‌ها برای مشتریان پیش می‌آید، سخت بودن متوجه شدن نوع لامپ و توان آن از روی جعبه لامپ است. حتی فروشندگان نیز در این زمینه بارها با مشکلاتی روبرو شده و سردرگم می‌شوند. در نتیجه اگر می‌خواهید رضایت فروشندگان خود و مشتریان را به صورت همزمان و از ابتدا کسب کنید به اطلاع رسانی صحیح و دقیق در مورد محتوی بسته بندی خود دقت کنید.

یکی از دلایلی که پیشنهاد می‌شود به جای استفاده از جعبه آماده به بسته بندی خاص خود فکر کنید به همین دلیل است. شما می‌توانید با استفاده از امکانات موجود برای چاپ جعبه لامپ، مشتریان و فروشندگان را بدون سردرگمی و نیاز به باز کردن بسته و یا امتحان کردن لامپ، از نوع و ظرفیت آن با خبر کنید. علائم و یا آیکن‌های مشخص در این زمینه می‌توانند شما را یاری کنند.

17

جعبه لامپ مادر

کارتن تکی و کارتن مادر

یکی از مواردی که تولیدکنندگان در زمان سفارش بسته بندی در رابطه با آن تردید دارند، بسته بندی تکی و یا استفاده از کارتن مادر است. در این رابطه باید گفت که کاربرد این دو نوع بسته بندی متفاوت بوده و شما برای بازارهای متفاوت به هر دو نوع بسته بندی گفته شده نیاز خواهید داشت. همانطور که می‌دانید کارتن مادر، در واقع کارتن بزرگی است که در آن تعداد زیادی از لامپ‌های مشابه وجود دارد.

در برخی از اوقات لامپ‌هایی که درون این کارتن‌ها قرار دارند، بسته بندی مجزایی ندارند و در حقیقت با کارتن مادر بسته بندی شده‌اند. این نوع جعبه برای محصولاتی استفاده می‌شود که در بیشتر مواقع در کارگاه‌های محصولات روشنایی، لوسترسازی و موارد مشابه کاربرد دارد. اما جعبه مادر می‌تواند با لامپ‌های بسته بندی شده تکی نیز پر شود. در این مواقع استفاده از جعبه مادر برای افزایش ایمنی لامپ‌ها در حمل و نقل و همچنین راحتی بیشتر در انبارداری و حسابداری آنها است.

طراحی و چاپ جعبه لامپ

در طراحی جعبه لامپ و چاپ روی جعبه اولین چیزی که باید مورد توجه قرار بگیرد، مقوایی است که برای کارتن سازی استفاده خواهد شد. اگر قصد دارید که چاپ با کیفیتی انجام بدهید، پیشنهاد می‌کنیم که از مقوای لمینتی استفاده کنید. شما خواهید توانست بر روی این مقوا که اصولا با پوششی از ورق گلاسه ساخته می‌شود، بدون محدودیت طرح خود را با کیفیت بالایی چاپ کنید. حتی می‌توانید از رنگ‌های خاصی همچون رنگ طلایی و یا نقره‌ای در این محصول استفاده کنید. علاوه بر اینکه شما خواهید توانست با استفاده از مقوای لمینتی، طرح‌های متفاوتی را بر روی بسته بندی خود داشته باشید، می‌توانید یک عکس را به صورت برجسته نیز با استفاده از یووی موضعی بر روی بسته بندی خود ایجاد کنید.

البته استفاده از مقوای کرافت نیز می‌تواند برای شما انتخاب هوشمندانه دیگری باشد. مقوای کرافت با توجه به اینکه به عنوان محصولی دوستدار محیط زیست شناخته شده است، اصولا حس بهتر و متفاوتی را برای مصرف کننده تداعی کرده و کم مصرف بودن لامپ را نشان خواهد داد. اگر دقت کنید، بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ لامپ در دنیا، از این نوع مقوا برای جعبه لامپ خود استفاده می‌کنند.

جمع بندی

در این مطلب نگاهی به بسته بندی لامپ و جعبه لامپ داشتیم. فراموش نکنید که انواع روشنایی سقفی، دیواری و سایر روشنایی‌ها در کنار کاربرد نوردهی، کاربرد تزئینی دارند و مشتریان شما تمایل دارند که بسته بندی یک محصول تزئینی نیز زیبا باشد. در نتیجه در کنار اینکه ایمنی بسته بندی و استحکام آن اهمیت دارد، زیبایی و جذابیت بسته بندی نیز مهم است و باید به آن توجه کنید. برای سفارش جعبه لامپ به شما پیشنهاد می‌کنیم که از مشاوره متخصصین با تجربه پویا فراز خلاق در انتخاب بسته بندی محصول خود استفاده کنید.

سوالات متداول

  • کارتن مادر چیست؟

کارتن مادر بسته بندی بزرگ‌تری است که تعداد لامپ زیادی در آن جای داده خواهد شد و برای فروش عمده استفاده می‌شود.

  • هولدر چیست؟

هولدر به قطعه مقوایی گفته می‌شود که در برخی از بسته بندی‌های لامپ وجود دارد و لامپ را در جای خود فیکس می‌کند. این قطعه مقوایی کمک خواهد کرد تا لامپ تکان نخورده و از وارد ضربه مستقیم به آن جلوگیری شود.

  • مقوای لمینتی چه مزیتی دارد؟

این مقوا نسبت به مقوای معمولی دارای سطح صاف‌تری است. در نتیجه به راحتی می‌توان انواع امور چاپی را بر روی آن انجام داد.