سرمایه گذاری در تورنتو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

شاید بتوان بهترین تعریف از مزیت برخورداری از یک کسب کار در شهر تورنتو را در این جمله از ساتیش کانوار خلاصه کرد که، تعریف خود را از سرمایه گذاری در تورنتو این گونه بیان می گوید: «آن چیزی که تورنتو را منحصر به فرد می سازد، اشتیاق به اشتراک گذاری و ارتباط با سایر افراد در فضای کاملا باز اقتصادی است.» با ذکر این نکات، نگاهی کلی به موانع، چالش ها و تمام ابعاد سرمایه گذاری در تورنتو می اندازیم.

شرایط عمومی مهاجرت با روش سرمایه گذاری در تورنتو

شرایط کلی مهاجرت با روش کار آفرینی در تورنتو بدین صورت است که داوطلبان نیازی به ثبت پروفایل اکسپرس اینتری کانادا ندارند. برخورداری از سطح مهارت زبان به اندازه حداقل برابر با CLB4 یکی دیگر از شرایط ذکر شده است. با توجه به اینکه حداقل سطح تحصیلات برای داوطلبان سرمایه گذاری به عنوان یک شرط در نظر گرفته نشده است، می توان گفت تجربه داوطلبان از اهمیت بیشتری در این رابطه برخوردار است.

چرا که از مالکان کسب و کار و مدیران ارشد کسب و کارها درخواست می شود تا در 60 ماه قبل از ارائه درخواست، از حداقل 24 ماه تجربه برخوردار باشند. به علاوه، حداقل سرمایه گذاری به مبلغ 200 هزار دلار کانادا و برخورداری از حداقل دارایی خالص شخصی به ارزش 400 هزار دلار کانادا از شرایط کلی مهاجرت از طریق سرمایه گذاری هستند. در ادامه جزئیات بیشتری در مورد شرایط عمومی مهاجرت با روش سرمایه گذاری در تورنتو آورده شده است.

  • تجربه کاری مورد نیاز برای سرمایه گذاری در تورنتو

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد داوطلبان جهت پذیرش نیاز است تا حداقل در ۶۰ ماه قبل از ارائه درخواست تجربه کاری تمام وقت به اندازه حداقل ۲ سال را ارائه دهند. ذکر این نکته ضروری است که این تجربه کاری باید به صورت کاملا فعالانه در مدیریت روزانه کسب و کار باشد. به شکلی که تنها انجام سرمایه گذاری در یک کسب و کار ملاک ارزیابی نخواهد بود و مشارکت فعالانه در توسعه کسب و کار نیز مورد توجه قرار گرفته است. چرا که از داوطلبان سرمایه گذاری در تورنتو درخواست می شود تا این نقش فعالانه را در مدیریت کسب و کاری که قرار است در این منطقه از کانادا بر عهده بگیرند، نیز ادامه دهند.

  • ارائه مدرک زبان

از داوطلبان مهاجرت از روش سرمایه گذاری حداقل نمره معادل با CLB4 جهت ارائه مدرکی مبنی بر آشنایی به زبان درخواست می شود. ذکر این نکته ضروری است که ارائه مدرک زبان در هنگام ارسال فرم اظهار علاقه الزامی نیست. بلکه داوطلبان نیاز است تا در هنگام ارائه درخواست رسمی در برنامه نامزد مهاجرت انتاریو، مدرک زبان خود را ارائه دهند.

  • تجربه سکونت در تورنتو

از داوطلبان درخواست می شود تا حداقل ۷۵ درصد از زمانی را که به راه اندازی کسب و کار در تورنتو اختصاص می دهند را، در استان انتاریو و یا شهر تورنتو حضور داشته باشند.

  • شریک تجاری

سرمایه گذاری در تورنتو می تواند به همراه یک شریک تجاری نیز انجام شود. اما باید توجه داشت که، شریک تجاری نیز لازم است تا از حداقل شرایط تعیین شده برخوردار باشد. همچنین، شما می توانید تنها یک شریک برای کسب و کار مورد نظر خود معرفی کنید.

  • شرایط خاص مهاجرت با روش کار آفرینی در تورنتو

همانطور که در بخش قبل بیان شد، برای سرمایه گذاری در تورنتو نیاز است تا داوطلبان از مقدار قابل توجهی دارایی شخصی و مبلغی برای سرمایه گذاری برخوردار باشند. این مقدار با توجه به موقعیت کسب و کار مورد نظر و نوع آن ممکن است متفاوت باشد. به همین منظور، در ادامه شرایط سرمایه گذاری در داخل منطقه تورنتو و خارج از این شهر، مورد بررسی قرار گرفته است. ذکر این نکته ضروری است که تمامی کسب و کارهای پیشنهادی نباید در فهرست مشاغل غیر قابل قبول باشند. در بخش های بعد فهرست مشاغل غیر مجاز برای سرمایه گذاری نیز آورده شده است. 

کسب و کارهای غیر مجاز برای سرمایه گذاری در تورنتو از طریق کارآفرینی

دولت محلی انتاریو کسب و کارهایی را که دوام آن ها و یا سودآوری آن ها ریسک زیادی داشته باشد را به عنوان طرح اقتصادی در مسیر مهاجرتی کارآفرینی قبول نخواهد کرد. بنابراین، در مرحله ارسال نامه اعلام تمایل پرونده چنین طرح هایی رد خواهد شد. موارد زیر، جز کسب و کارهایی هستند که غیر قابل قبول محسوب می شوند:

  • احداث یا راه اندازی نمایندگی ها یا فرانچایزهای موجود در انتاریو (احداث نمایندگی یا فرانچایز جدید در انتاریو بلامانع است)
  • پمپ بنزین
  • اوراق فروشی ها و مراکز بازیافت لاستیک و فلزات
  • بنگاه های مالی وام دهنده
  • متل های کوچک
  • شرکت های هلدینگ که هیچ کالا یا خدماتی ارائه نمی دهند
  • خشک شویی های اتومات
  • کارواش های اتومات
  • نزول دهی و کسب و کارهای مشابه کسب و کارهایی که با سایر متقاضیان مهاجرتی برنامه مهاجرت سرمایه گذاری استان ارتباط داشته باشد
  • کسب و کارهایی که با مسائل غیرقانونی، غیر عرف و غیراخلاقی ارتباط داشته باشند. البته، راه اندازی پمپ بنزین و احداث نمایندگی یا فرانچایز در مناطق کم جمعیت و خارج از محدوده کلان شهر تورنتو بلامانع است.

5

کمترین مبلغ برای سرمایه گذاری در تورنتو چقدر است؟

حداقل میزان درخواست شده برای سرمایه گذاری در تورنتو مبلغی به اندازه ۲۰۰ هزار دلار کانادا در نظر گرفته شده است. البته این مقدار سرمایه گذاری برای آن گروه از کسب و کارهایی است که موقعیت آن ها در خارج از منطقه تورنتو باشد. چنانچه کسب و کار مورد نظر در داخل منطقه تورنتو باشد، حداقل مبلغی برابر با ۶۰۰ هزار دلار کانادا برای سرمایه گذاری مورد نیاز خواهد بود. اگر قصد سرمایه گذاری در  تورنتو را حساب کنید، می توانید از وب سایت گنجینه ارز که شامل گزینه هایی مانند نرخ دلار کانادا امروز و حتی قیمت دلار کانادا است، استفاده کنید.

قرارداد حسن انجام کارآفرینی برای سرمایه گذاری در تورنتو

در صورت موفقیت آمیز بودن مصاحبه شغلی که در بخش قبل توضیح دادیم، قراردادی تحت عنوان Performance Agreement با متقاضی امضا خواهد شد که به نوعی، تعهد وی برای انجام طرح تجاری که پیشنهاد داده، می باشد.

این قرارداد، متقاضی کارآفرینی در تورنتو را ملزم به اجرای طرح کاری خود در مدت ۲۰ ماه خواهد کرد و اعطای اقامت دائم کانادا مستلزم اجرای قرارداد حسن انجام کار است. جزئیات این قرارداد به طرح کاری متقاضی بستگی دارد و برای هر طرح به طور اختصاصی تنظیم می شود. اما موارد زیر، معمولا در همه ی طرح های کاری مشترک هستند:

کلیات طرح کاری

  • مبلغ سرمایه گذاری در تورنتو و زمانبندی برای تزریق سرمایه های بیشتر به بیزینس
  • تعداد و شرایط مشاغلی که قرار بر ایجاد آن هاست.
  • اهداف و دستاوردهایی که کسب و کارِ ایجاد شده، باید در مدت زمان مشخصی به آن ها برسد.
  • جدول زمانی برای کلیه اقداماتی که در دستور کار بیزینس قرار دارند.

شرایط مورد نیاز کسب و کار برای سرمایه گذاری در تورنتو

کسب و کاری که قصد خرید امتیاز آن مطرح است باید ۶۰ ماه پیش از ارائه طرح خرید دایر و فعال بوده باشد و تحت مالکیت شخص یا گروهی از مالکان قرار داشته باشد.

متقاضی باید برای این امر گواهی مالکیت مالک پیشین و یک اظهارنامه مبنی بر تمایل به فروش واحد اقتصادی به خریدار ارائه دهد.

مالکیت باید به صورت کامل از مالک یا مالکان قبلی به مالک یا مالکان جدید انتقال یابد. این انتقال مالکیت می تواند به همسران متقاضی یا متقاضیان هم انجام شود.

کسب و کاری که طرح خرید آن پیشنهاد شده است، نباید هیچ ارتباطی با برنامه مهاجرت سرمایه گذاری و کارآفرینی استان انتاریو داشته باشد.

برای خرید کسب و کار در محدوده کلان شهر تورنتو، علاوه بر حفظ نیروی کار پیشین و حفظ و بهبود موقعیت شغلی آن ها، حداقل دو موقعیت شغلی تمام وقت جدید نیز باید در آن کسب و کار ایجاد شود. بدین واسطه، خرید کسب و کار به معنای بسط و گسترش آن کسب و کار نیز خواهد بود.

برای خرید کسب و کار در مناطق کم جمعیت تر و خارج از محدوده کلان شهر تورنتو، ایجاد تنها یک موقعیت شغلی تمام وقت جدید کافی است.

در طرح توجیه اقتصادی، باید نشان داده شود که متقاضی قصد خرید و بسط و گسترش ابعاد کسب و کار را دارد و بدین واسطه برای اقتصاد تورنتو سودآوری خواهد کرد. حداقل ۱۰ درصد سرمایه گذاری شخصی در طرح خرید کسب و کار، باید برای بسط و گسترش دادن کسب و کار باشد.

سرمایه گذاری در تورنتو از طریق خود اشتغالی

آمارها نشان می دهند که روش خود اشتغالی، نسبت به روش های دیگری که تاکنون در این مطلب معرفی کرده ایم، سخت تر است و به عبارت دیگر، متقاضیان با سختگیری های بیشتری مواجه می شوند. برای اینکه واجد شرایط سرمایه گذاری در تورنتو از طریق خود اشتغالی باشید، در درجه اول باید حداقل ۲ سال در ۵ سال اخیر تجربه کاری مرتبط در یکی از زمینه های هنری، فرهنگی یا ورزشی داشته باشید.

این تجربه ی کاری، باید تا زمان به نتیجه رسیدن پرونده شما ادامه داشته باشد. همچنین، امکان اخذ اقامت دائم کانادا هم از این طریق وجود دارد. به این صورت که افراد اگر به مدت ۳ سال کامل در ۵ سال اخیر در کانادا زندگی کرده باشند، می توانند برای دریافت اقامت دائم اقدام نمایند.

روش سرمایه گذاری در تورنتو از طریق خود اشتغالی

برنامه مهاجرت خود اشتغالی دولت فدرال کانادا

در صورتی که بتوانید به صورت خود اشتغال در یکی از زمینه های هنری، فرهنگی یا ورزشی فعالیت داشته باشید، می توانید برای سرمایه گذاری در تورنتو درخواست دهید. برای این امر، می توانید به آدرس موجود در این لینک مراجعه کنید.

برای متقاضیان شرکت در برنامه خود اشتغالی دولت فدرال کانادا حداقل مبلغ خاصی برای سرمایه گذاری در نظر گرفته نشده است. با این وجود، شرایط مختلفی برای شرکت و پذیرش در این برنامه مهاجرتی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، برخورداری از حداقل تجربه کاری به اندازه ۲۴ ماه در حوزه ای که قصد خود اشتغالی در آن را دارید، یکی از شرایط تعیین شده برای مهاجرت خود اشتغالی دولت فدرال کانادا است.

سرمایه گذاری در تورنتو از طریق ثبت شرکت

برای سرمایه گذاری در تورنتو از طریق این روش، باید ابتدا یک شرکت در این شهر ثبت کنید. بعد از آن، باید مبلغی را که برای سرمایه گذاری مد نظر گرفته اید را در حساب بانکی استان انتاریو سپرده کنید تا بعد از راه اندازی کسب و کارتان بتوانید روند پیشروی تجارت خود را با ارائه گزارش های متوالی به اداره مهاجرت کانادا اعلام کنید.

در این روش، ۲ سال به شما فرصت داده خواهد شد تا کسب و کار خود را شروع کنید. در طی این ۲ سال می توانید با مجوز کار کانادا در این کشور حضور داشته باشید و فرزندانتان هم اجازه تحصیل در کالج های کانادا و دانشگاه های کانادا خواهند داشت. همچنین، قادر هستید که از خدمات بیمه و سایر خدمات بین المللی دولت کانادا نیز برای خودتان و خانواده تان بهره مند شوید.

6

مزایای سرمایه گذاری در تورنتو از طریق ثبت شرکت

ثبت شرکت در کانادا نسبت به کشورهای دیگر هزینه و نرخ مالیات پایین تری دارد. با توجه به میزان سودهی بالا و ثبات اقتصادی کانادا، سرمایه گذاری در تورنتو از طریق ثبت شرکت یک روش کاملا مطمئن و مورد تایید است. حتی در صورت فوت کردن صاحب شرکت، سرمایه ی موجود از بین نمی رود و در انحصار ورثه باقی خواهد ماند. در صورتی که متاهل باشید، امکان درخواست برای مجوز کار برای همسرتان نیز فراهم خواهد بود و فرزندان زیر ۱۸ ساله شما نیز می توانند به صورت رایگان در کانادا تحصیل کنند.

اگرچه شما فقط اجازه دارید برای واحد تجاری خود کار کنید، اما همسرتان به خاطر داشتن Open Work Permit می تواند با هر کارفرمایی در کانادا کار کند.