رانندگی بدون گواهینامه چه مجازاتی دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

رانندگی بدون گواهینامه چه مجازاتی دارد؟ حتی اگر رانندگی بدون گواهینامه منجر به تصادف نشود، شما مرتکب جرم شده‌اید و مجازات دارد. رانندگی با وسایل نقلیه موتوری در ایران و هر کشور دیگری ملزم به رعایت قوانین است. در صورت عدم رعایت این قوانین، مجازات‌های سنگین در انتظار فرد متخلف خواهد بود. پس اگر هنوز به سن قانونی نرسیده‌اید، اصلا توصیه نمی‌شود که بدون گواهینامه رانندگی کنید. اگر هم گواهینامه دارید اما منقضی شده است، در اولین فرصت کارهای تمدید گواهینامه را انجام دهید. رانندگی کردن بدون گواهینامه جرم است و در قانون مجازات تعیین شده دارد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که رانندگی بدون گواهینامه چه مجازاتی دارد و آیا این مجازات برای فردی که گواهینامه ندارد با فردی که اعتبار گواهینامه او به پایان رسیده است، تفاوتی دارد؟ برای اطلاع از این موارد همراه ما باشید. 

آیا کسی که بدون گواهینامه رانندگی می‌کند، مجرم است؟

اول به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا کسی که بدون گواهینامه رانندگی می‌کند، مجرم است؟ از آنجا که قانون‌گذار در ماده 723 قانون مجازات اسلامی برای اشخاصی که گواهینامه ندارند، مجازات در نظر گرفته است، بنابراین رانندگی کردن بدون گواهینامه جرم محسوب می‌شود.

در این قانون مجازات رانندگی بدون گواهینامه برای اولین بار، حبس‌تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات است. مجازات رانندگی بدون گواهینامه برای بار دوم سنگین‌تر خواهد بود و در این حالت فرد به دو تا 6 ماه به حبس محکوم می‌شود.

اگر گواهینامه خود را گم کرده‌اید، در اولین فرصت نسبت به دریافت آن اقدام کنید؛ اما اگر به هر دلیلی، مثل مشغله‌های کاری و کمبود وقت، موفق نشده‌اید که تا کنون گواهینامه رانندگی دریافت کنید، دوره‌های آموزش رانندگی خصوصی این امکان را فراهم کرده‌اند که براساس زمان موردنظرتان در جلسه‌های آموزشی شرکت کنید. توجه داشته باشید که قیمت آموزش رانندگی خصوصی براساس تعداد جلسات و سطح دانش شما متفاوت خواهد بود. 

مجازات رانندگی بدون گواهینامه برای افراد زیر 18 سال 

در ماده 714 قانون مجازات اسلامی، مجازاتی برای کسانی‌که بدون گواهینامه رانندگی می‌کنند، در نظر گرفته شده است. در این ماده مجازاتی که براساس سن تعیین شده باشد، مشاهده نمی‌شود. یعنی اگر فردی بالای 18 سال سن داشته باشد و بدون گواهینامه رانندگی کند، مانند فرد زیر 18 سال و طبق ماده 714 قانون مجازات اسلامی، با او رفتار خواهد شد.

مجازات رانندگی بدون گواهینامه منجر به فوت 

اگر در یک تصادف رانندگی، راننده مقصر گواهینامه نداشته باشد و این حادثه منجر به فوت راننده مقابل شود، راننده به‌طور قطع مقصر خواهد بود. در چنین حادثه‌ای فرد مقصر مرتکب جرم شده است. اتهامی که در قانون برای فردی خاطی در نظر گرفته شده، اتهام قتل عمد یا شبه عمد است. توصیه می‌کنیم تحت هیچ شرایطی بدون گواهینامه رانندگی نکنید؛ چون ممکن است حادثه‌ای رخ دهد که قابل جبران نباشد. 

خیلی از تصادفات رانندگی به‌خاطر آموزش‌های ضعیف و مهارت پایین راننده اتفاق می‌افتند. برای مثال آموزش دنده معکوس یکی از این موارد است؛ بنابراین اگر با نحوه صحیح تعویض و جاگذاری دنده آشنا نباشید، ممکن است دچار دردسر شوید.

 

10

اگر فرد بدون گواهینامه تصادف کند به او بیمه تعلق می‌گیرد؟ 

تصادف رانندگی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. اگر در شرایطی که گواهینامه رانندگی ندارید یا مدت اعتبار آن به پایان رسیده باشد، تصادف کنید، به‌طور قطع دچار تخلف شده‌اید. در این شرایط سوالاتی در مورد بیمه و نحوه پرداخت خسارت مطرح می‌شود. مثلا اینکه آیا در صورت داشتن داشتن بیمه شخص ثالث، می‌توان از شرکت بیمه‌گر خسارت دریافت کرد؟ 

براساس قوانین، شرکت‌های بیمه‌گر در هر شرایطی موظف هستند که خسارت را به بیمه‌گذار پرداخت کنند. اگر اعتبار گواهینامه شما به پایان رسیده باشد، با پرداخت جریمه گواهینامه تمدید می‌شود. در این صورت بیمه خسارت را پرداخت خواهد کرد.

آیا اگر گواهینامه رانندگی هم نداشته باشید، این قانون صادق است؟ در چنین شرایطی شرکت بیمه، خسارت فرد زیان‌دیده را به‌صورت کامل پرداخت می‌کند؛ اما طبق ماده 15 این مبلغ از راننده مقصری که گواهینامه ندارد، پس گرفته می‌شود. برگشت مبلغ می‌تواند به‌صورت یک‌جا یا قسطی انجام شود.

توجه داشته باشید که قوانین رانندگی مثل گردش به راست در رانندگی ممکن است در گذر زمان تغییر کنند. اگر مدت طولانی‌ است که گواهینامه گرفته‌اید اما رانندگی نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم قبل از شروع رانندگی، این موارد را مرور کنید. 

آیا رضایت شاکی تاثیری بر مجازات راننده بدون گواهینامه دارد؟

اگر راننده‌ای بدون داشتن گواهینامه دچار حادثه رانندگی شود، در اکثر موارد رضایت شاکی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این شرایط رضایت شاکی به معنای بسته شدن پرونده نیست. چون رانندگی کردن بدون گواهینامه جرم محسوب می‌شود و قابل بازگشت نیست. در واقع قانون جدید تصادف بدون گواهینامه به هیچ وجه طرفدار شخص خاطی نیست.

11

نیم کلاج؛ همراهی مطمئن برای تازه‌کارها در دنیای رانندگی

در این مقاله شما را مجازات رانندگی بدون گواهینامه در قانون آشنا کردیم. با خواندن این مقاله متوجه شدیم که رانندگی کردن بدون گواهینامه به هیچ عنوان به نفع شما نخواهد بود. اگر شما در حین رانندگی دچار حادثه شوید و گواهینامه نداشته باشید، متخلف و مجرم شناخته می‌شوید. در این شرایط قانون حتی در صورت رضایت شاکی برای فرد خلاف‌کار اجرا خواهد شد. افراد جوان و رانندگان تازه‌کار برای تقویت مهارت‌های رانندگی خود مانند پارک دوبل و پارک پل یا رانندگی در باران یا شرایط سخت، می‌توانند در کلاس‌های خصوصی آموزشگاه نیم کلاج ثبت نام کنند. برای اطلاع درباره شرایط کلاس‌ها به سایت این مجموعه با آدرس nimkelaj.com سر بزنید یا با شماره 09128923228 تماس بگیرید.