همه چیز در مورد تعویض مفصل زانو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

همه چیز در مورد تعویض مفصل زانو

آرتروپلاستی یا همان تعویض مفصل زانو عملیاتی است که مفصل آسیب دیده زانوی بیمار تعویض می شود. مفاصل یکی از قسمت های بسیار مهم بدن انسان هستند که بخش مهمی از عملکرد انسان بر عهده این بخش مهم از بدن است.

 

در صورت هر نوع آسیب دیدگی و یا عارضه در مفاصل به خصوص مفاصل زانو، فرد کیفیت زندگی و عملکرد بدن خود را از دست می دهد. آسیب دیدگی برای مفصل زانو بسیار رایج بوده به همین دلیل علم پزشکی در سال های اخیر در زمینه درمان آن رشد چشم گیری داشته است. تعویض مفصل زانو یکی از راه های درمان و شاید آخرین راه درمان برای آسیب دیدگی های شدید مفاصل باشد. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

منظور از تعویض مفصل زانو چیست؟

مفصل زانو موجب حرکت زانو و ساق پا می شود که دارای انعطاف و ارتجاعی مناسب بوده و حرکت بدن را تسهیل می بخشد. ممکن است به دلیل اصطکاک زیاد و یا آسیب دیدگی و تخریب مفاصل از بین رفته و استخوان ها به یکدیگر ساییده شوند. در نتیجه این امر فرد درد شدیدی را تحمل خواهد کرد.

بنابراین برای رفع این درد جراحی تعویض مفصل زانو بر روی زانوی بیمار انجام می شود و البته با صلاحدید پزشک امکان درمان زانو با سلول های بنیادی هم میتوان انجام شود. مفاصل مصنوعی جایگزین مفاصل تخریب شده می شوند و حرکت برای فرد آسانتر شده و درد ناشی از این عارضه نیز از بین خواهد رفت.

علل تخریب مفاصل زانو چیست؟

دلایل زیادی برای بروز درد شدید مفصل زانو وجود دارند. کهولت سن و افزایش سن و همچنین اضافه وزن از دلایل شایع بروز درد مفصل زانو هستند. همچنین درد ناشی از آسیب دیدگی و یا سانحه های تصادفی و یا ممکن است ناشی از بیماری های مزمن نیز باشد.

ساییدگی استخوان ممکن است درد شدیدی بر روی قسمت های پشت زانو یا زیر زانو و یا کشکک زانو ایجاد کند. درد در هر یک از قسمت های زانو پا به عوامل مختلفی بستگی دارد که افزایش سن از عوامل مهم بروز این دردها محسوب می شود.

آرتروز شدید، پوکی استخوان، ضربه و آسیب به زانو و روماتیسم مفصلی از دلایل بروز دردهای شدید و تخریب مفاصل زانو هستند.

مشکلات جایگزینی مفصل زانو مصنوعی چیست؟

چنانچه تعویض مفصل زانو بیمار توسط پزشک مجرب انجام گیرد مشکلات این جایگزینی بسیار کمتر خواهد بود. این عمل توسط جراح متخصص ارتوپد و یا جراح زانو و مفاصل صورت می گیرد. عملکرد مفاصل مصنوعی عالی و کاملاً طبیعی است و طول عمر تقریباً بالایی دارند. البته عواملی نیز موجب کاهش عمر این مفصل مصنوعی خواهند بود.

چنانچه افراد پس از جراحی دچار اضافه وزن و بار شدید شوند و یا دچار شکستگی و تصادف شوند و یا تمرین های شدید فیزیکی بر روی زانو خود انجام دهند زانو مصنوعی دچار شکستگی و یا جدا شدگی و در رفتگی خواهد شد. پزشک معالج قبل و بعد از عمل تعویض مفاصل زانو حتماً موارد مهم را به بیمار تذکر خواهد داد که این موارد شامل تغذیه، تمرینات توانبخشی و مراقبت از محل جراحی نیز هستند.

مزایای عمل جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

مهم ترین مزیت عمل تعویض مفصل زانو از بین رفتن دردهای شدید و غیر قابل تحمل و قطع مصرف مسکن های قوی است. بیمار پس از انجام عمل جراحی جایگزین مفصل مصنوعی درد بسیار کم و بهبود عملکرد را تجربه خواهد کرد.

عمر مفید این مفاصل بسته به نوع مراقبت از آن و مهارت جراحی پزشک متخصص تقریباً 25 سال است. تخریب مفاصل زانو موجب پرانتزی شدن و یا ضربدری شدن پاها خواهد شد که پس از جراحی شکل زانوها اصلاح می شود. در این صورت به مرور زمان شکل زانوهای فرد بیمار اصلاح می شود.

بهبود زندگی فرد و افزایش کیفیت عملکرد بدن نیز مورد و مزیت مهم دیگر جراحی است. وجود درد شدید در زانو تقریباً فرد را از کار افتاده خواهد کرد. در نتیجه عمل جراحی تعویض مفاصل باعث از بین رفتن درد و تغییر شکل زانو و بهبود عملکرد بدن فرد و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی بیمار خواهد شد.

چه کسانی برای عمل جراحی مفاصل زانو مناسب هستند؟

مسلماً جراحی تعویض مفاصل زانو برای همه افرادی که دچار درد در این قسمت از بدن هستند مناسب نخواهد بود. تشخیص این مهم بر عهده پزشک و جراح متخصص است. اما خب طبق نظر جراح زانو و لگن افرادی که دردهای شدید و مستمری را در قسمت زانو احساس می کنند کاندیدای مناسبی برای این عمل جراحی محسوب می شوند. همچنین افرادی که شکل ظاهری زانوهای آنها به شکل پرانتزی و یا ضربدری است برای اصلاح فرم پاها از این عمل جراحی کمک می گیرند.

افرادی که در زمان انجام فعالیت های روزانه و هم در زمان استراحت درد شدید زانو دارند نیز برای عمل جراحی تعویض مفاصل زانو آماده می شوند. علاوه بر آن افرادی که دچار محدودیت هایی در حرکت و راه رفتن دارند نیز بایستی عمل جراحی شوند.

بسیاری از افراد به دلایل مختلف تنها راه درمان کاستن دردهای شدید زانو برای آنان فقط جراحی جایگزین مفصل خواهد بود. در نتیجه پس از بررسی و آزمایشات لازم توسط پزشک لزوم جراحی تشخیص داده می شود. آزمایش تراکم استخوان، بررسی سابقه پزشکی بیمار و خانواده وی و آزمایشات تکمیلی بر روی مفاصل از موارد مهمی هستند که قبل از عمل جراح بر روی آنها تمرکز ویژه می شوند.

نکات مهم عمل آرتروپلاستی یا تعویض مفاصل زانو

بهترین سن انجام عمل جراحی تعویض مفاصل زانو سن 60 سالگی به بعد است که البته شرط این عدد سنی به دلایل مختلف نیز ممکن است کاهش پیدا کند.

پس از انجام این عمل جراحی فرد بایستی حتی‌الامکان از پله ها و راه رفتن های طولانی مدت پرهیز کند. پس از انجام عمل جراحی فرد در ناحیه زانو دچار درد و تورم نسبتاً شدیدی می شود که ممکن است باعث تشکیل لخته خون در بیمار نیز شود. به همین جهت مصرف داروهای تجویز شده و توصیه های بعد از عمل برای بیمار بسیار ضرورت دارد.

سخن پایانی

فیزیوتراپیست برای بیماری که تحت عمل جراحی تعویض مفاصل زانو قرار گرفته را آموزش می‌دهد. این تمرینات برای بهبود عملکرد جراحی بسیار مهم و مفید هستند. فرد پس از انجام این تمرینات حداکثر تا 6 هفته به فعالیت عادی و روزمره خود باز می گردند. همچنین برای اطلاع از فوق تخصص دست و بازو وارد سایت شوید.

تماس :  02128152107 از ساعت 14

همراه : 09122547922