کارشناسی قیمت فرش دستباف چگونه انجام می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

کارشناسی فرش دستباف کاری کاملا تخصصی و حرفه‌ای است که علاوه بر شناخت آکادمیک به شدت نیازمند تجربه است. شاید شما به عنوان فردی غیر متخصص در این زمینه وقتی فرشی دستباف را نگاه کنید برای آن قیمت بالایی را حدس بزنید، اما اگر همین قالی زیر نظر یک کارشناس متخصص و خبره و باتجربه قیمت گذاری شود، با قیمت گذاری شما بسیار تفاوت داشته باشد که یکی از مهم‌ترین سوالاتی که پیش می‌آید این است که برای قیمت گذاری فرش دستباف چه نکاتی حائز اهمیت است که باید به آن دقت شود؟

ما در ادامه مقاله از سایت قالیشویی همشهری قصد داریم شما دوستان را با این حیطه بیشتر آشنا کنیم. همچنین شما می‌توانید برای انجام انواع خدمات قالیشویی از جمله موکت شویی، فرش شویی، مبل شویی و... از نیروهای متخصص قالیشویی همشهری کمک بگیرید.

2

فرق قالی با فرش چیست؟

شاید برای شما هم کمی تعجب برانگیز باشد که قالی با فرش چه تفاوتی دارد؟ افرادی که به طور تخصصی در این حیطه فعالیت می‌کنند به خوبی می‌دانند که واژه فرش در واقع یک واژه عمومی برای هرگونه گستردنی مانند قالی، قالیچه، جاجیم یا گلیم و... است. این در حالی است که قالی فقط به فرش‌هایی گفته می‌شود که پرز داشته باشند.

درباره قالیچه نیز باید بیان کنیم که از لحاظ متراژ با قالی فرق می‌کند. بدین صورت که اگر قالی شما کمتر از 6 متر باشد در اصطلاح به آن قالیچه می‌گویند که برای بافت پشتی نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

افرادی که در این حوزه به طور تخصصی فعالیت می‌کنند، این موضوع اولین موضوعی است که از آن اطلاع دارند و شما نیز با توجه به آنچه گفتیم با اولین قدم این کار آشنا شدید. اگر فرش دستبافتی در منزل دارید بهتر است بیشتر مراقب آنان باشید.

یکی از نکاتی که می‌توانید در مراقبت از آنان به کار گیرید، شستن دوره‌ای فرش‌هایتان است که ما به شما قالیشویی همشهری را پیشنهاد می‌کنیم، زیرا دارای سابقه پررنگی در این زمینه هستند. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به سایت آنان در قسمت ارتباط با ما با کارشناسان این مجموعه ارتباط بگیرید و سوالات خود را از آنان بپرسید. علاوه بر این انواع خدمات را نیز برای شما انجام می‌دهند مانند رفوگری فرش در صورت نیاز، حتی می‌توانید از خدماتی مانند موکت شویی یا مبل شویی آنان نیز استفاده کنید.

3

محل بافت قالی

در واقع محل بافت یک قالی در نوع کیفیت آن تاثیر گذار خواهد بود و روی قیمت آن نیز تاثیر می‌گذارد. البته این موضوع به صورت قطعی نیست ولی به طور کلی این امر روی این موضوع تاثیرگذار بوده و همچنان نیز تاثیر گذار است. برای مثال ممکن است شنیده باشید که می‌گویند فرش دستباف تبریز از فرش دستباف اراک ارزان‎‌تر است و معمولا افرادی که در این حوزه فعالیت داشته‌اند هرچند به طور محدود در ارتباط با این مسئله بیشتر اطلاعات خواهند داشت .ولی به طور کلی مواردی مانند روش و سبک بافت فرش، طرح‌های استفاده شده، نقش و نگار اصیل محلی که به کار گرفته می‌شود، تنوع رنگ آمیزی، طرح و نقش و چگونگی تهیه و آماده سازی مواد اولیه و ... به مراتب به منطقه جغرافیایی مربوطه ربط پیدا می‌کند و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به همین دلیل روی قیمت گذاری نیز تاثیر گذار خواهد بود.

 

بافت قالی

یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها برای کارشناسی قالی، بافت آن است که اصلی‌ترین مرحله برای انجام قیمت گذاری است که در ادامه به بررسی جزئیات آن خواهیم پرداخت.

نکته اول) باید به مواد اولیه که برای بافت قالی مورد استفاده قرار می‌گیرد خیلی دقت کنید. برای مثال در چله و پود و خامه، می‌توان از جنس‌های مختلفی مانند ابریشم یا پشم استفاده کرد که همین می‌تواند بسیار در قیمت گذاری تاثیر گذار باشد.

نکته دوم) نقشه‌های فرش دستباف بسیار حساس هستند و اگر اشتباهی در این حین صورت گیرد به طور کلی نتیجه کار را تحت الشعاع قرار می‌دهد که لازم است به چند چیز توجه کنید مانند طرح نقشه، رنگ آمیزی نقشه، اندازه نقشه، رج شمار نقشه و همچنین مقبولیت نقشه.

نکته سوم) یکی از موارد مهم، صاف و یکنواخت بودن قالی است که باید به آن خیلی دقت کنید و به اصطلاح باید دم کار یا ابتدای شروع بافت صاف باشد که همین باعث می‌شود در انتها کار بافت با کیفیت انجام شود.

نکته چهارم) برای ارزش دهی به یک فرش دستباف یکی از نکات مهم آن است که بافت فرش با نقشه منطبق باشد. اگر به عنوان یک متخصص در این زمینه قصد فعالیت دارید باید بدانید این کار انسجام و انطباق کار شما را نیز به مراتب بسیار بالاتر می‌برد و به بیانی نمره قبولی شما به عنوان یک کارشناس فرش بالاتر خواهد رفت.

نکته پنجم) مورد بعدی مساحت قالی است که به طبع هر چه قدر مساحت و اندازه قالی شما بیشتر باشد محاسبه قیمت گذاری و ارزیابی آن متفاوت تر خواهد شد. البته باید در این باره نسبت اندازه طول و عرض رعایت شود.

 

رج شمار قالی

یکی از نکات مهمی که باید خریداران برای بررسی قیمت به آن توجه بسیار کنند ظرافت کار و قالی است. پس به همین علت در کارشناسی فرش دستباف به این موضوع بسیار دقت می‌شود و هر چه قدر تعداد ریشه‌های موجود زیادتر باشد آن وقت قیمت فرش نیز بالاتر می‌رود.

 

شرایط حاکم بر اقتصاد فرش

یکی از موضوعاتی که کمتر برای قیمت گذاری و ارزیابی فرش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد موضوع ارزیابی بازار و شرایط اقتصادی حاکم بر آن است و با توجه به بازار عرضه و تقاضا این مسئله بسیار مهم است، زیرا در خیلی از موارد مشاهده می‌شود که کارشناسان در این باره دقت نمی‌کنند و قیمتی را روی فرش می‌گذارند که با توجه به شرایط بازار قیمت خوبی نیست و بعضا می‌تواند همین کار باعث رکود شدید در بازار خرید و فروش شود.

جمع بندی

همانطور که گفتیم کار قیمت گذاری فرش کاری کاملا تخصصی و حرفه‌ای و البته سخت است که معمولا این کار برای انوع فرش‌های دستباف انجام می‌شود. علاوه بر داشتن تحصیلات دانشگاهی داشتن تجربه در این کار بسیار مهم‌تر است و ما  در این مقاله تلاش کردیم در حد توانمان اطلاعاتی را درباره این رشته و نکاتی که باید درباره قیمت گذاری فرش به آن توجه کنید را برای شما عزیزان بیان کنیم.