بهترین مارک پمپ آب
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

 

وقتی از پمپ آب صحبت می‌کنیم فارغ از اینکه در چه شرایط و چه مکانی مورداستفاده قرار می‌گیرد، عملکرد آن یکسان خواهد بود. در حقیقت یک پمپ آب با تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی باعث تقویت فشار آب می‌شود. برای شناخت بهترین مارک پمپ آب نیاز است ابتدا با انواع و عملکرد آن به‌خوبی آشنا شد.

پمپ‌های آب در مدل‌های مختلف و در اماکن متفاوتی مورداستفاده قرار خواهند گرفت. به‌عنوان‌مثال در ساختمان‌های چندطبقه جهت بهبود فشار آب به‌خصوص در طبقات بالا بکار گرفته می‌شوند. تخلیه آب‌انبارها، استفاده در استخرها جهت جابه‌جایی آب، بهره‌وری در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و مصارف کشاورزی و آتش‌نشانی از دیگر کاربردهای این تجهیزات هستند. 

معرفی انواع پمپ آب

پمپ‌ گریز از مرکز

برای کلاس‌بندی پمپ‌های آب گریز از مرکز طراحی پروانه‌ها و تعداد آن‌ها دو پارامتر اساسی هستند. برای مثال پمپ چندمرحله‌ای مطمئناً دارای بیش از یک پروانه است. معمولاً پمپ‌های گریز از مرکز دو مرحله‌ای دارای دو پروانه هستند و عملکرد آن‌ها به‌گونه‌ای است که گویی دو پمپ تک‌مرحله‌ای به‌صورت سری در مدار آب قرار گرفته‌اند. یعنی در این نوع پمپ‌ها خروجی پمپ اول را به‌عنوان ورودی پمپ دوم خواهیم داشت.

در این تجهیزات پروانه معمولاً بر روی شافت نصب می‌شود. نکته حائز اهمیت دیگر این است که دبی آب خروجی از پروانه اول نسبت به پروانه دوم کمتر است. تعداد پروانه‌ها می‌تواند به افزایش دبی نهایی منجر شود. با این توضیح همان‌طور که بیان شد، پمپ‌های گریز از مرکز کاملاً وابسته به تعداد پروانه‌هایشان هستند.

پمپ گریز از مرکز پمپیران

در بیان نحوه عملکرد این پمپ‌ها باید به عبارت گریز از مرکز توجه نمود. درواقع اساس کار این پمپ‌ها بر پایه نیروی گریز از مرکز بنا شده است و به‌موجب حرکت دورانی قسمت متحرک پمپ قطرات آب از مرکز به اطراف پرتاب می‌شوند.

امروزه تولیدکنندگان داخلی و خارجی به‌واسطه عملکرد بسیار خوب این پمپ‌ها، توجه ویژه به آن‌ها دارند. لازم به ذکر است که از بین برندهای داخلی پمپ گریز از مرکز پمپیران یکی از بهترین‌ها مدل‌های تولید شده است که امکان رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را دارد.

پمپ آب شناور

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که پمپ شناور به‌عنوان پمپ چاه عمیق و یا پمپ آبیاری نیز در بازار ایران شناخته می‌شود. از خصوصیات برجسته پمپ شناور می‌توان به یک‌تکه یا دو تکه بودن آن اشاره کرد. در این نوع پمپ‌ها موتور در پایین‌ترین قسمت ممکن نصب می‌شود. دلیل این کار هم خنک کردن آن توسط آب است. اگر پمپ شناور یکپارچه باشد مکش معمولاً در انتهای آن تعبیه می‌شود و در غیر این صورت بین الکتروموتور و پمپ قرار خواهد گرفت.

خوشبختانه در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی توانستند موفقیت‌های زیادی را در زمینه‌ی تولید این نوع پمپ‌ها کسب کند. بدیهی است وقتی تولید یک محصول در داخل کشور صورت بگیرد با هزینه‌های نهایی کمتری برای مصرف‌کننده و تولیدکننده همراه خواهد بود. بر این اساس قیمت پمپ شناور پمپیران که از بهترین مارک پمپ آب به‌حساب می‌آید، نسبت به سایر مارک‌ها کاملاً رقابتی و اقتصادی تعیین شده است.

پمپ شناور پمپیران

پمپ فشارقوی

از پمپ‌های فشارقوی برای انتقال آب و سایر سیالات در ارتفاعات بیشتر از ۱۰۰ متر استفاده می‌شود. منظور از ارتفاع در این نوع، فشار استاتیکی لازم جهت پمپاژ به‌صورت عمودی و افقی است به‌گونه‌ای که سیال از پمپ خارج شود. ویژگی بارز پمپ‌های فشارقوی، فشار استاتیکی بسیار بالای آن‌هاست که به‌موجب آن سیال امکان طی فواصل طولانی‌تری را دارد.

جالب است بدانید که پمپ فشارقوی درواقع یک مدل گریز از مرکز است که دارای طبقات متعددی می‌باشد. همین تعدد طبقات باعث شده است که قدرت این پمپ‌ها نسبت به نوع گریز از مرکز ساده به‌مراتب بیشتر باشد.

مواردی همچون استفاده در سیستم‌های شهری ، مصارف کشاورزی، بهره‌وری در صنایع مختلف و آتش‌نشانی ازجمله مهم‌ترین کاربردهای این نوع پمپ‌ها می‌باشد. 

با توجه به مزایای متعددی که برای این نوع پمپ‌ها وجود دارد تولیدکنندگان داخلی اخیراً توجه ویژه به بومی‌سازی تکنولوژی ساخت آن‌ها داشته‌اند. لازم به ذکر است که در این در زمینه موفقیت‌های زیادی را نیز کسب کرده‌اند. مقرون‌به‌صرفه بودن قیمت پمپ فشار قوی پمپیران به‌عنوان یک تولید داخلی ثابت‌کننده این ادعا می‌باشد.

معرفی بهترین مارک پمپ آب

همان‌طور که بیان شد پمپ‌های آب توسط شرکت‌های مختلفی ساخته می‌شوند که دراین‌بین کارخانه‌های داخلی سهم قابل‌توجهی از تولید و فروش را در اختیار دارند. بهترین مارک پمپ آب که در ایران مطرح هستند مارک‌های پمپیران، نوید سهند و نوید موتور می‌باشند. هر یک از این موارد ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند.

پمپیران

این کمپانی که فعالیت خود را از سال ۱۳۵۴ آغاز کرده است در زمینه تولید انواع پمپ آب و الکتروموتورهای شناور موفقیت‌های متعددی را کسب کرده است. تمامی تولیدات این مجموعه تحت لیسانس KSB آلمان قرار دارند. 

برای معرفی این شرکت به‌عنوان بهترین مارک پمپ آب لازم است بیان شود که این شرکت برای اولین بار در کشور در سال ۱۳۶۵ به تکنولوژی ساخت پمپ دست یافت. تولیدات انبوه این کمپانی، ایران را تا مرز خودکفایی در این زمینه رساند. در حال حاضر این شرکت با بیش از ۴۰ سال تجربه در صنعت پمپ‌سازی یک از برجسته‌ترین برندهای داخلی به شمار می‌آید. پمپ شناور، پمپ‌های گریز از مرکز، پمپ فشار قوی و دومکشه از محصولاتی است که پمپیران به صورت تخصصی در تولید آن‌ها تخصص دارد.

صنایع پمپ‌سازی نوید سهند

شروع به کار این شرکت به سال ۱۳۷۶ بازمی‌گردد، جایی که این مجموعه به‌عنوان یکی از شرکت‌های وابسته به گروه پمپیران به‌طور رسمی شروع به تولید انواع پمپ آب کرد. صنایع پمپ‌سازی نوید سهند در مدت کوتاهی پس از شروع فعالیت، تنوع محصولات خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش داد و تا حدودی نیاز بازارهای داخلی و خارجی را تأمین نمود. ویژگی بارز این شرکت به‌کارگیری تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز و مدرن و استفاده از کادری متخصص و باتجربه است که آن را به یکی از قطب‌های صنعت پمپ در کشور و جهان تبدیل کرده است. پمپ‌ لجن‌کش، کف کش و ملخی از پمپ‌هایی هستند که نوید سهند به صورت حرفه‌ای به طراحی و وتولید آن‌ها مشغول است.

شرکت صنایع نوید موتور

این مجموعه هم در سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را در تبریز شروع کرده است. این شرکت در ابتدای فعالیت خود، تولید الکتروموتورهای صنعتی به خانگی را در دستور کار خود قرار داده بود. تا اینکه در سال ۱۳۸۵ این مجموعه با همکاری صنایع پمپیران اقدام به تولید پمپ‌های فشارقوی نمود. اگرچه مجموعه یاد شده تولیدات متنوع دیگری در صنایع مختلف دارد اما ساخت انواع پمپ آب موجب شد تا به یکی از شناخته‌شده‌ترین برندها در این زمینه تبدیل شود.

این مجموعه در سال 1391 اقدام به احداث واحد توسعه بازار نوید کرد تا بتواند در راستای تبدیل‌ شدن به یکی از بزرگ‌ترین تولیدات کنندگان در زمینه‌ی پمپ و تجهیزات وابسته به آن حرکت کند. این اقدام توانست تأثیر بسزایی در کیفیت و تنوع محصولات این کمپانی بگذارد. به نحوه‌ی که این مجموعه را امروزه در رده‌ی برندهای جهانی قرار گرفته است.

اگر قصد خرید پمپ آب برای ساختمان دارید، و یا می‌خواهید برای استخرتان پمپ آب تهیه نمایید، نوید موتور بهترین انتخاب است. نوید موتور در تولید پمپ‌های خانگی، استخر و پمپ‌های صنعتی مانند سیرکولاتور، اتابلوک و... فعالیت و تخصص دارد.

به غیر از این سه برند معرفی شده، مارک‌های دیگری نیز وجود دارد. به‌طورکلی محصولات این شرکت‌ها در گروه‌های انواع پمپ آب، پمپ‌های فشارقوی طبقاتی، گریز از مرکز (حلزونی، EN، ER و EA ) شناور چاهکی، گل کش و دو مکشه قرار می‌گیرند که کاربران می‌توانند آن‌ها را بسته به نیاز خود انتخاب و تهیه نمایند.