قطع و وصل شدن یا همان نوسان برق جزء مشکلاتی است که می‌تواند در هر محلی به وجود آید. آیا می‌دانید آسیب‌های قطع برق ساختمان چیست؟ نوسان برق می‌تواند آسیب‌های شدیدی را به وسایل برقی و گران قیمت وارد کند؛ در نتیجه باید به سرعت علت آن را پیدا کنید و برای رفع مشکل راهکاری بیاندیشید

علت قطع و وصل شدن برق ساختمان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

 

قطع و وصل شدن یا همان نوسان برق جزء مشکلاتی است که می‌تواند در هر محلی به وجود آید. آیا می‌دانید آسیب‌های قطع برق ساختمان چیست؟ نوسان برق می‌تواند آسیب‌های شدیدی را به وسایل برقی و گران قیمت وارد کند؛ در نتیجه باید به سرعت علت آن را پیدا کنید و برای رفع مشکل راهکاری بیاندیشید. در ادامه با ما همراه باشید تا با علت قطع و وصل شدن برق ساختمان و راهکارهای مناسب برای رفع آنها آشنا شوید.

نوسان برق چیست؟

نوسان برق برای همه افراد مسئله‌ای آشناست. خیلی از افراد از نوسان یا قطع و وصل شدن برق خاطره بدی دارند، چون باعث خرابی تلویزیون، یخچال، کامپیوتر و … شده است. اما در صورتی‌که با دلایل به وجود آمدن این مشکل آشنا باشید، می‌توانید ایراد را در زمان مناسب برطرف کنید تا به بروز مشکلات جدی‌تر ختم نشود. در ادامه با دلایل قطع و وصل شدن برق ساختمان بیشتر آشنا می‌شویم.

شوک الکتریکی 

یکی از مهمترین دلایل قطع و وصل شدن برق ساختمان به وجود آمدن شوک در جریان برق است. این نوسان ناشی از استفاده کردن به‌صورت نادرست از وسایل الکتریکی پرمصرف است. اگر زمانی که جاروبرقی شما روشن است از ماشین لباسشویی و کولر هم همزمان استفاده کنید، ممکن است با شوک الکتریکی مواجه شوید. در‌ این ‌صورت وقتی یک وسیله را روشن می‌کنید، حالتی مانند خاموش و روشن شدن برق‌های محل به طور لحظه‌ای وجود می‌آید. 

البته یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن شوک الکتریکی، قدیمی بودن کابل‌ها و سیم کشی ساختمان است. ممکن است به‌علت فرسودگی یا قدیمی بودن سیم‌کشی یا نازک شدن لایه‌های سیم، شوک الکتریکی به وجود آید.

جرقه زدن یا اتصالی

دومین دلیل قطع و وصل شدن برق خراب شدن سیم کشی یا اتصالی است. دلایل این مشکل می‌تواند ناشی از به کار بردن سیم‌های بی‌کیفیت باشد. همچنین در صورتی‌که صاعقه به سیم‌های برق برخورد کند، ممکن است منجر به خرابی سیم‌ها شود.

راهکار برطرف کردن این مشکل بعد از بروز آن، بررسی وضعیت سیم کشی برق است. زیرا اگر سیم‌ها و کابل‌ها آسیب دیده باشد، باید سیم کشی را به کمک یک متخصص عوض کنید.

اضافه شدن بار الکتریکی

از دلایل دیگری که می‌تواند منجر به قطع و وصل شدن برق ساختمان شود، به وجود آمدن جریان الکتریکی اضافه به کنتور برق است. این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که وسایل برقی مختلف با توان زیاد در یک زمان روشن شوند. در این شرایط میزان وات مصرفی از میزان وات خارج شده از کنتور بیشتر است و برق دچار نوسان می‌شود.

اگر این شرایط برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، باعث خرابی سوکت‌ها و آب شدن سیم‌های برق می‌شود. حتی ممکن است باعث آسیب دیدن کنتور و فیوزهای برق نیز شود.

برای جلوگیری از قطع و وصل شدن برق در اثر اضافه بار می‌توانید از دستگاه‌هایی که وظیفه تثبیت‌کنندگی جریان برق را دارند، استفاده کنید. این وسایل می‌توانند جلوی نوسان برق و زیاد شدن جریان را بگیرند.

عدم وجود فیوز برق و قطع و وصل شدن برق ساختمان

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند منجر به قطع و وصل شدن جریان برق شود، عدم وجود فیوز برق است. فیوزها جلوی نوسان برق و اختلافات جریانی را می‌گیرند، در صورتی‌که در مدار برق استفاده نشود، این اضافه بار به مدار و وسایل برقی شما وارد شده و با نشانه‌هایی مثل قطع و وصل شدن برق، آتش سوزی یا اتصالی سیم‌کشی خود را نشان می‌دهد.

پس در صورتی‌که در سیم کشی ساختمان از فیوز و جعبه تقسیم استفاده نشده است، در اسرع وقت برای راه اندازی آنها اقدامات لازم را انجام دهید.

فرسودگی یا پیچ خوردن سیم‌های برق

قدیمی و فرسوده شدن سیم‌ها هم می‌تواند منجر به قطع و وصل شدن برق ساختمان شود. مشکل سیم‌های فرسوده بیشتر در ساختمان‌های قدیمی که مدت زیادی از زمان سیم کشی آنها می‌گذرد، به وجود می‌آید. در صورتی‌که سیم‌‌های برق به یک سوئیچ جدید وصل باشند، فرسوده شدن سیم‌ها موجب پیچ خوردن یا شل شدن سیم‌ها و نوسان برق می‌شود.

یکی از راهکارهای مناسب برای اینکه بتوانید جلوی خطرات ناشی از پیچ خوردگی یا فرسودگی سیم‌های برق را بگیرید این است که مانع کشیده شدن سیم‌های برق شوید و آنها را آزاد کنید. همچنین برای نظم دادن آنها از داکت‌های مخصوص سیم برق استفاده کنید.

ظرفیت کم خروجی‌های برق

ظرفیت کم خروجی‌های برق

یکی از دلایل دیگر قطع و وصل شدن جریان برق، ظرفیت کم خروجی‌هاست. در برخی محل‌ها برای اینکه از خروجی‌های برق، جریان الکتریکی با شدت بیشتری دریافت کنند، از کابل‌های فشار قوی که قدرت بیشتری دارند، استفاده می‌کنند.

گاهی اوقات این همخوانی نداشتن ورودی و خروجی برق، می‌تواند باعث آسیب دیدن سیم کشی برق شود. بهتر است برای اینکه این مشکلات به وجود نیاید، از محافظ برق یا سیم‌ها و وسایلی که با توان ورودی و خروجی برق شما سازگار است، استفاده کنید.

راهکارهایی برای جلوگیری از قطع و وصل شدن برق ساختمان

هرکدام از دلایل قطع و وصل شدن برق راهکارهایی دارد که در هر قسمت به آنها اشاره کردیم، اما موارد زیر نیز می‌تواند در حل مشکلات نوسان برق موثر باشد:

  • استفاده از محافظ یا ترانس‌های برق
  • استفاده کردن از دستگاه‌های استابلایزر
  • استفاده کردن از دستگاه UPS
  • ...