5 راه برای تقویت آکوستیک محیط که نمیدانستید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

بهبود کیفیت صدا و آکوستیک معماری می تواند تأثیر مثبتی بر بهره وری کارکنان در محیط های اداری داشته باشد و کیفیت سازه های مسکونی را افزایش دهد. بنابراین، طراحی آکوستیک دیگر یک فعالیت  برای پروژه های سطح بالا نیست. این یک ضرورت است که تأثیرات گسترده ای بر پروژه ها در هر اندازه و هر نوع دارد.

کنترل صوتی باید در مراحل اولیه برنامه ریزی و طراحی پروژه در نظر گرفته شود. آکوستیک مورد نظر برای یک فضا تعیین می کند که کدام مصالح ساختمانی ، کجا باید استفاده شود. به طور خاص، هنگام طراحی برای پروژه‌ای که نیاز به فضایی ساکت‌تر و جاذب صدا دارد، عایق صوتی نقش مهمی ایفا می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چالش‌های رایج آکوستیک کردن محیط که معماران باید بر آن‌ها غلبه کنند، به ادامه مطلب مراجعه کنید و هفت روش استراتژیک برای استفاده از عایق برای کنترل صدا را دنبال کنید.

 

چالش های رایج در آکوستیک کردن محیط

صدا حرکت انرژی است. زمانی ایجاد می‌شود که اجسام ارتعاش می‌کنند و هوای اطراف خود را تحت تأثیر قرار می‌دهند و به ارتعاش در می‌آیند تا صداهای شنیدنی را که در نهایت گوش انسان دریافت می‌کند تولید کند. وقتی صحبت از آکوستیک معماری به میان می‌آید، دانستن اینکه چگونه این حرکت انرژی را هدایت یا کاهش دهید، بسیار اهمیت می یابد.

 همین است که موضوع را پیچیده می کند، ویژگی های یک اتاق بر نحوه حرکت ارتعاشات صوتی در سراسر فضا تأثیر می گذارد و بر افرادی که در اتاق هستند تأثیر می گذارد. از آنجایی که متغیرهای زیادی وجود دارند که می‌توانند بر نحوه حرکت صدا در یک فضا تأثیر بگذارند، چالش‌های متعددی وجود دارد که باید در هنگام طراحی یک پروژه آکوستیک در نظر گرفته شود  و به آنها رسیدگی شود.

کنترل فضاهای محیطی باز

کسب و کارهای زیادی  برای تقویت همکاری و اتحاد تیمی به فضاهای باز روی می آورند. متأسفانه در این فضاهای باز هیچ چیزی برای مسدود کردن یا جذب نویز وجود ندارد. بنابراین، هرج و مرج ناشی از صحبت کارمندان، زنگ تلفن و ترافیک راهرو اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند محیطی مخرب ایجاد کند.

نویز محیطی

مهم است که تأثیر نویز محیط خارجی بر آکوستیک ساختمان را دست کم نگیرید. مواردی مانند ترافیک وسایل نقلیه، ترافیک عابر پیاده و سایر صداها در نمای بیرونی ساختمان نیز می توانند بر سطح صدا و کیفیت آکوستیک در ساختمان تأثیر بگذارند.

اتاق های مجاور

هنگام برنامه ریزی برای عایق کنترل صدا، مهم است که مشخصات صدای اتاق های مجاور را در نظر بگیرید. برای مثال اتاق کنفرانسی را در نظر بگیرید که در کنار اتاق استراحت قرار گرفته است. باید از حداکثر حریم خصوصی برای اتاق کنفرانس اطمینان حاصل کرد و اقدامات بیشتری برای جلوگیری از سر و صدای بیرون به داخل اتاق انجام داد.

2

چگونه آکوستیک را با عایق تقویت کنیم

استفاده از مسدود کننده صدا یا عایق جذبی تنها یکی از تکنیک های بسیار برای بهبود آکوستیک در ساختمان است. تکنیک های اضافی شامل پوشاندن محیط و جداسازی صدا است. بسیاری از این تکنیک ها به عنوان راه حل هایی موثر هستند، اما برای بهترین نتیجه، پیشنهادات زیر را در نظر بگیرید.

کنترل نویز در پارتیشن های دیواری

پارتیشن های دیواری فضاهای داخل ساختمان را از هم جدا می کنند. رایج ترین راه برای افزایش کنترل صدا در پارتیشن های دیواری، اضافه کردن عایق است. پر کردن فضاهای خالی بین پارتیشن ها و عایق اضافی هر کدام مقاومتی برای عبور امواج صوتی ایجاد می کنند. گزینه های پر کردن فضاهای خالی شامل افزودن لایه های اضافی از تخته گچی به مجموعه است. علاوه بر اضافه کردن این موارد، پر کردن حفره دیوار با عایق های جاذب صدا مانند پشم شیشه یا پشم سنگ مهم است. برای کاهش حداکثر میزان انتقال صدا، جرم و عایق مورد نیاز است .

عایق جاذب صدا برای سیستم های سقف کاذب

بهبود صدا را می توان در سیستم های سقفی با افزودن پانل های سقفی در سقف کاذب کناف ساخته شده از مواد کامپوزیتی که معمولاً از الیاف معدنی یا الیاف و پشم شیشه تشکیل شده اند، ایجاد کرد. رتبه بندی عملکرد NRC برای پانل های الیاف معدنی ریخته گری از 0.65 تا 0.95 متغیر است. رتبه بندی NRC برای پانل های الیاف شیشه ای نمد خشک از 0.95 تا 1.0 متغیر است.

صداهای منعکس شده را با عایق صوتی جذب کنید

دیوارها، سقف‌ها، کف‌ها و اثاثیه می‌توانند صدای هوا را مانند صداها و موسیقی منعکس کنند. آنها همچنین می توانند صداهای ضربه ای مانند قدم بر روی زمین را منتقل کنند. طنین ناخواسته صدا زمانی اتفاق می‌افتد که ارتعاشات ناشی از هوا به سطح بازتابنده صوتی رسانه دیگری مانند دیوار، سقف یا کف برخورد می‌کند و صدا را به اتاق باز می‌گرداند.استفاده از عایق صوتی به جذب صدا در مقابل بازتاب آن به داخل اتاق کمک می کند. بخشی از صدای جذب شده به گرما و بخشی از آن جذب عایق می شود.

تابلوهای عایق صوتی

یک تکنیک آسان و کم تهاجمی برای کنترل صدا از طریق اعمال پنل های آکوستیک در فضای تکمیل شده است. پانل ها از فایبرگلاس یا سایر مواد جاذب صدا تشکیل شده اند که با پارچه پوشانده شده اند. سپس پانل ها به دیوارها یا سقف ها متصل می شوند یا برای کمک به کنترل صدا آویزان می شوند. به طور کلی، هرچه مواد جاذب بیشتری در فضا قرار گیرد، نویز انعکاسی بهتر کاهش می یابد.

به عنوان مثال یک باشگاه با سطوح سخت است. سطوح سخت حتی پس از قطع منبع صدا باعث ایجاد طنین می شوند. طنین بیش از حد منجر به اکو می شود. افزودن پنل‌ها مثل آکواپنل به سالن بدنسازی می‌تواند به جلوگیری از وقوع طنین و انتشار صدا کمک کند.

3

برای تقویت آکوستیک از عایق مقعر یا محدب استفاده کنید

شکل اتاق و عایق مربوط به آن می تواند بر نحوه حرکت صدا تأثیر زیادی بگذارد. اشکال مقعر تمایل دارند صدا را به یک نقطه کانونی برسانند، در حالی که اشکال محدب صدا را در چندین جهت پخش می کنند. بسته به نیاز یک فضای خاص، این اشکال ممکن است مفید یا مضر باشند.

نتیجه گیری

استفاده از عایق صوتی می تواند کیفیت صدای یک ساختمان را تا حد زیادی بهبود بخشد. عایق همراه با تکنیک های ایزوله و پوشش صدا می تواند صدای ناخواسته را به حداقل برساند و محیطی آرام ایجاد کند. برای نصب و اجرای آکوستیک بهتر است از نمایندگی کناف ایران کمک بگیرید .یکی از معتبرترین نمایندگی ها شرکت آرشا فرانگار:arshafaranegar.com است که سال های زیادی درزمینه فروش و اجرا و نصب محصولات کناف تجربه دارد .برای دریافت مشاوره نیز می توانید با شماره تماس های 15-88539500-021 تماس حاصل نمایید.