نحوه عملکرد اتوماسیون صنعتی چگونه است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

یک اتوماسیون صنعتی با استفاده از حلقه‌ های کنترل ، رفتار سایر دستگاه‌ ها یا سیستم‌ ها را مدیریت ، فرمان ، هدایت و یا تنظیم می‌ کند. این می تواند از یک کنترل کننده گرمایش خانه منفرد با استفاده از ترموستات کنترل کننده یک دیگ بخار خانگی تا سیستم های کنترل صنعتی بزرگ که برای کنترل فرآیند ها یا ماشین آلات استفاده می شود ، متغیر باشد. سیستم های کنترل (پی ال سی) ، از طریق فرآیند مهندسی کنترل طراحی می شوند. برای کنترل مدوله شده پیوسته ، از یک کنترل کننده بازخورد ، برای کنترل خودکار یک فرآیند یا عملیات استفاده می شود. جهت خرید پی ال سی و کارت حافظه زیمنس ، به وب سایت arshgp.com مراجعه نمایید. سیستم کنترل ، مقدار یا وضعیت متغیر فرآیند (PV) در حال کنترل را با مقدار مورد نظر یا نقطه تنظیم (SP) مقایسه می‌ کند و این تفاوت را به عنوان یک سیگنال کنترلی اعمال می‌ کند تا خروجی متغیر فرآیند نیروگاه را به همان مقدار برساند.

استفاده از پی ال سی در گرم کننده های داخلی

نقطه تنظیم برای منطق ترتیبی و ترکیبی ، از منطق نرم افزار ، مانند کنترل کننده منطق قابل برنامه ریزی ، استفاده می شود. محصولات اچ ام آی زیمنس (رابط ماشین انسانی) ، راه حل های تجسمی برای فرآیندهای پیچیده تر و نیازهای بالاتر عملیاتی و نظارتی صنعتی هستند. دو دسته متداول از اقدامات کنترلی وجود دارد ؛ حلقه باز و حلقه بسته. در یک سیستم کنترل حلقه باز ،عمل کنترل از سوی کنترل کننده مستقل از متغیر فرآیند است. نمونه ای از این فرایند ، دیگ بخار مرکزی است که فقط توسط یک تایمر کنترل می شود. عمل کنترل ؛ روشن یا خاموش کردن دیگ است و متغیر ؛ فرآیند دمای ساختمان است. با کمک این کنترلگر ، سیستم گرمایش برای مدت زمان ثابت و بدون توجه به دمای ساختمان کار می کند. در یک سیستم کنترل حلقه بسته ، عمل کنترل از سوی کنترل کننده به متغیر فرآیند مورد نظر و واقعی بستگی دارد.

انواع کاربرد های حلقه پی ال سی بسته چیست؟

گرم کننده های ساختمان ، از یک ترموستات برای نظارت بر دمای ساختمان استفاده کرده و یک سیگنال را بازخورد می‌ دهد تا اطمینان حاصل شود که خروجی کنترل‌ کننده ، دمای ساختمان را نزدیک به دمای تنظیم شده روی ترموستات حفظ می‌ کند. یک کنترل کننده حلقه بسته ، دارای یک حلقه بازخورد است که تضمین می کند کنترل کننده یک عمل کنترلی را برای کنترل یک متغیر فرآیند در همان مقدار با نقطه تنظیم اعمال می کند. به همین دلیل ، کنترل کننده های حلقه بسته را کنترل کننده های بازخورد نیز می نامند. در مورد سیستم‌ های بازخورد خطی ، یک حلقه کنترل پی ال سی شامل حسگرها ، الگوریتم‌ های کنترل و محرک‌ ها در تلاش برای تنظیم یک متغیر در یک نقطه تنظیم (SP) مرتب می‌ شود. یک مثال روزمره این فرایند ، کروز کنترل در یک وسیله نقلیه جاده ای است ؛ جایی که تأثیرات خارجی مانند تپه ها باعث تغییر سرعت می شود و راننده می تواند سرعت تنظیم شده مورد نظر را تغییر دهد.

 

 

محبوب ترین روش برنامه نویسی دستگاه پی ال سی

الگوریتم PID موجود در پی ال سی ، با کنترل توان خروجی موتور خودرو ، سرعت واقعی را با کمترین تاخیر به سرعت واقعی مورد نظر بر می گرداند. سیستم‌ های کنترلی ، از بازخورد استفاده می‌ کنند و می‌ توانند تا حدودی با شرایط مختلف سازگار شوند. سیستم های کنترل حلقه باز ، از بازخورد استفاده نمی کنند و فقط به روش های از پیش تعیین شده اجرا می شوند. سیستم های کنترلی در گذشته ، برای ماشین آلات صنعتی و تجاری از رله های الکتریکی متصل به هم و تایمرهای کوچک با استفاده از منطق نردبانی اجرا می شدند. امروزه بیشتر این گونه سیستم ها با میکروکنترلرها یا کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی تخصصی تر (PLC) ساخته می شوند. نماد منطق نردبان ، هنوز به عنوان یک روش برنامه نویسی برای PLC ها استفاده می شود. کنترل‌ کننده‌ های منطقی (پی ال سی) ، ممکن است به سوئیچ‌ ها و حسگرها پاسخ دهند و می‌ توانند با استفاده از محرک‌ ها و ماشین‌ آلات ، عملیات‌ های مختلف را شروع و متوقف کنند.

کاربردهای فراوان پی ال سی زیمنس

پی ال سی زیمنس ، برای توالی عملیات مکانیکی در بسیاری از کاربردها استفاده می شوند. به عنوان مثال می توان به آسانسور ها ، ماشین های لباسشویی و سایر سیستم ها با عملیات مرتبط اشاره کرد. یک سیستم کنترل متوالی خودکار ممکن است یک سری از محرک های مکانیکی را با ترتیب صحیح برای انجام یک کار فعال کند. به عنوان مثال ، مبدل های مختلف برقی و پنوماتیکی ممکن است یک جعبه مقوایی را تا کرده و بچسبانند ، آن را با محصول پر کرده و سپس آن را در یک دستگاه بسته بندی اتوماتیک مهر و موم کنند. نرم افزار PLC را می توان به روش های مختلفی نوشت ؛ نمودار های نردبانی ، SFC (نمودار توابع متوالی) و غیره. کنترل روشن و خاموش ، از یک کنترلگر بازخورد استفاده می کند که به طور ناگهانی بین دو حالت سوئیچ می کند. یک ترموستات خانگی ساده را می توان به عنوان یک کنترل کننده روشن و خاموش توصیف کرد. هنگامی که دمای اتاق (PV) کمتر از تنظیمات کاربر (SP) می شود ، بخاری روشن می شود. جهت خرید و کسب اطلاعات بیشتر ، به وب سایت arshgp.com مراجعه نمایید.