ورق فلزی طرح‌دار چیست؟ و چه کاربردی دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

برای پاسخ به این پرسش که ورق فلزی طرح‌دار چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ باید گفت ورق‌های فلزی،  مقاطع مسطح با ضخامت کم هستند که در انواع مختلف به صورت ساده و طرح‌دار تولید می‌شوند. ورق‌های فلزی معمولاً ضخامتی کمتر از 6 میلی‌متر دارند و فرآیند نورد آنها برای تولید ورق‌هایی با ضخامت کم، به صورت فلزکاری سرد و برای تولید ورق با ضخامت‌های بیشتر، به صورت نورد گرم انجام می‌شود.

این ورق‌ها با انواع روش‌هایی مانند نورد طرح‌دار، پرس‌کاری، رنگ‌کاری، خم‌کاری، خراشیدن، پانچ CNC و سوراخ‌کاری، چکش‌کاری و نظایر آن، به ورق فلزی طرح‌دار تبدیل می‌شوند. 

ورق‌های فلزی طرح‌دار با استفاده از مواد اولیه‌ی مرغوب با جنس‌های مختلف در انواع گوناگون، توسط پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها تولید شده و به  بازار عرضه می‌شوند که بنا به نوع، طرح و مکان مورد استفاده، کاربردهای متفاوتی دارند.  

مجموعه آهن اسپات جهت افزایش تعامل بین تولیدکننده و مصرف‌کننده آهن‌آلات، اقدام به درج کلیه اطلاعات مورد نیاز جهت انتخاب و خریداری انواع مقاطع فلزی، در سایت آهن اسپات کرده‌است

 

انواع ورق فلزی طرح‌دار

ورق‌های فلزی طرح‌دار فولادی بسیار متنوع هستند ولی به طور کلی به دو دسته معمولی بدون پوشش و پوشش‌دار ضد زنگ، تقسیم‌بندی می‌شوند. هر کدام از این نوع ورق‌ها کاربرد خاص خود را دارند و از لحاظ قیمت نیز با هم متفاوتند. ورق معمولی که اصطلاحاً ورق سیاه نام دارد، بدون پوشش بوده و ورق پایه محسوب می‌شود. به علت اینکه در مقابل زنگ‌زدگی مقاوم نیست، نیاز به پوشش و رنگ‌آمیزی دارد. 

برای مقاوم نمودن ورق‌های فولادی، از روش گالوانیزاسیون یا روی‌اندود کردن استفاده می‌شود. این نوع ورق‌ها، به ورق پوشش‌دار موسومند. در مواردی خاص، از مواد روکشی ضد اثر انگشت و پلاستیکی هم برای پوشش این ورق‌ها استفاده می‌شود. ورق‌های گالوانیزه طرح‌دار به صورت رنگی نیز تولید می‌شود. 

ورق‌های فلزی طرح‌دار غیر فولادی هم وجود دارند که معمولاً  جنس آنها  از استیل و آلومینیوم است و  نسبت به دیگر ارقام از مقاومت بیشتری برخوردارند. 

در مورد ورق آلومینیومی هم باید گفت وزن سبک، از مهم‌ترین مزایای آن است. از ویژگی‌های دیگر آن، قابلیت رنگ و شکل پذیری بالا، با دوام بودن در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی و طول عمر زیاد را می‌توان برشمرد. 

طرز ساخت ورق فلزی طرح‌دار

ورق فلزی طرح‌دار  به روش‌های گوناگون تولید و روانه بازار می‌شود. یکی از این روش‌ها، برای ایجاد طرح‌های برجسته بر روی ورق، نورد و پرس‌کاری است. برای نمونه ورق فلزی موج‌دار به هنگام تولید، در میان غلطک‌های مخصوص فشرده شده و حالت موج‌دار هلالی به خود می‌گیرد که به ورق طرح سینوسی (کرکره‌ای) هم معروف است. در پرس‌کاری نیز انواع نقوش بر روی ورق حک می‌شوند.  

از دیگر مدل‌های موج‌دار می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:  

  • طرح سفال پالرمو، 
  • طرح ژنوا، 
  • طرح شادولاین، 
  • طرح ذوزنقه‌ای و . . . 

 

2

این طرح‌ها عموماً برای پوشش سقف‌ها و سوله به عنوان شیروانی و کرکره مغازه‌ها به کار می‌روند. 

برای ایجاد طرح‌های سه‌بعدی برجسته، بر روی ورق هم از این روش استفاده می‌شود. طرح‌ برجسته می‌تواند تک رویه با پشت صاف، یا به صورت دو رویه باشد. 

ورق‌های آج‌دار هم که به این روش تولید می‌شوند، دارای اشکال برجسته‌ی مختلفی مانند شکل لوزی، بادامی، عدسی، قطره‌ای، شطرنجی یا الماسی هستند. این نوع ورق‌ها از سُر خوردن در سطوح شیب‌دار یا سقف‌های شیروانی جلوگیری می‌کنند و  به ورق‌های شطرنجی‌ و کف‌سازی هم معروفند.  

ورق‌های فلزی خش‌دار هم از نوع ورق‌های طرح‌دار هستند که توسط تسمه‌ها و فرچه‌های ساینده، خش‌دار می‌شوند. 

روش دیگر برای طرح‌دار کردن ورق‌ها، استفاده از پانچ گیوتین، سوراخکاری و لیزر است. با این روش‌ها می‌توانند ورق‌هایی را با اَشکال هندسی مشبک و طرح‌های مختلف گرافیکی و فانتزی، با دقت و سرعت عمل  بالا، ساخت.

تنوع رنگی ورق‌های طرح‌دار فلزی به‌قدری زیاد است که می‌توان تا 15 نوع رنگ مختلف از آن را در بازار یافت.

برای استعلام قیمت ورق رنگی در آهن اسپات، به آدرس https://ahanspot.com/ مراجعه نمایید.

کاربرد انواع ورق طرح‌دار فلزی

 کاربرد انواع ورق‌های فلزی طرح‌دار بسیار وسیع است و به علت مقاوم و  بادوام بودن در ساخت انواع درهای ساختمان، حفاظ پنجره و بالکن، حصار، انواع نرده، کرکره مغازه‌ها، ساخت شیروانی پشت بام و نظایر اینها، در کلیه پروژه‌های صنعتی و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقاومت در برابر باران، باد، تگرگ و دمای بالا و سرمای شدید و همچنین در برابر پیچ و تاب، خم شدن باعث شده تا در اکثر پروژه‌های معماری و در صنایع مختلف به کار برده می‌شوند، مانند ساخت سایبان، پرچین، نردبان، پلکان، مبلمان اداری، نمای ساختمان و از لحاظ زیبایی در دکوراسیون داخلی.

3

 

علاوه بر این، برای اهداف عمومی در بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها و تجهیزات آتش نشانی، کفپوش‌ها، پیاده‌روها، پل‌های عابر پیاده و راه‌پله‌ها، ترمینال‌ها، ایستگاه‌ها، اتوبوس‌ها، قطارها، جرثقیل‌ها، صنایع هوایی، استخرهای شنا و غیره استفاده می‌شوند. 

با مراجعه به وبسایت آهن اسپات و همچنین تماس با کارشناسان این حوزه در آهن اسپات، علاوه بر دریافت راهنمایی درباره انواع ورق‌های فلزی، می‌توان بهترین و مطمئن‌ترین گزینه را در خرید ورق طرح‌دار انتخاب کرد.

مزایا  و ویژگی‌های ورق فلزی طرح‌دار 

استفاده از این ورق‌ها به دلیل ویژگی‌هایی نظیر استحکام بالا و طول عمر زیاد در سازه‌هایی مانند آسانسور، درب، ستون بسیار کارآمد است. همچنین داشتن مزایای زیر هم مزید بر علت است:

  • زیبایی و ظاهر شیک 
  • وزن سبک و نصب آسان  
  • قابلیت رنگ‌کاری
  • داشتن طرح‌های بسیار متنوع و جدید

قیمت ورق فلزی طرح‌دار

قیمت ورق طرح‌دار فلزی، تابع عوامل مختلفی است که می‌توانند به طور مستقیم و  غیرمستقیم بر آن تأثیر بگذارند. قیمت‌ها بر اساس نوع فلز، ابعاد و ضخامت ورق، نوع طرح و پوشش آن متغیر است. از طرفی به تغییرات قیمت‌های جهانی فلزات خام و فولاد، وضعیت عرضه و تقاضای جهانی و داخلی هم بستگی دارد. ناگفته نماند کارخانه سازنده هم در قیمت ورق فلزی طرح‌دار تأثیرگذار است.

ورق فلزی طرح‌دار معمولی (ورق سیاه) ارزان‌ترین و ورق‌ استیل طرح‌دار جزو گران‌ترین ورق‌ها محسوب می‌شوند.

در آهن اسپات امکانی فراهم شده است که بتوان با کارخانجات تولید آهن و محصولات فولادی آشنا شد حتی آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. 

همچنین جهت رفاه حال خریداران، لیست قیمت مقاطع فولادی از معتبرترین کارخانجات تولیدی کشور استعلام شده و همیشه به‌روز است. برای مشاهده قیمت‌های آنلاین مصالح فولادی و کسب اطلاعات در زمینه انواع مقاطع فولادی به وب سایت آهن اسپات مراجعه نمایید.