آشنایی با ساندویچ پانل ‌دیواری
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

ساندویچ پانل دیواری نوعی از مصالح ساختمانی آماده است که از دو لایه ورق تشکیل شده و مابین آن‌ها فوم تزریق شده است. این این نوع ساندویچ پانل جهت پوشش دیوار و نما استفاده می‌شود. از ساندویچ پانل دیواری جهت استفاده در دیوارهای خارجی و همچنین دیوارهای پارتیشن داخلی نیز استفاده می‌شود. ساندویچ پانل‌های دیواری معمولا دارای شیارهایی هستند که این شیارها به دلیل مقاومت بیشتر ورق و همچنین چسبندگی بهتر فوم به ورق، ایجاد می‌شوند.

 

از ویژگی‌های منحصر به فرد ساندویچ پانل دیواری، مونتاژ ساده و سریع آن‌ها است. همچنین به دلیل مقرون به صرفه بودن و نصب آسان ساندویچ پانل دیواری، تحمل بار زیاد، سبکی، مقاومت کافی در برابر آتش و دیگر حوادث طبیعی توأم با حفظ معیارهای بهداشتی و سازگاری کامل با محیط زیست، موجب استفاده از آن‌ها در پوشش دیوارهای بیرونی و داخلی سالن‌ها، مغازه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، انبارها، گاراژها، سردخانه‌های مخصوص میوه و سبزیجات، غرفه‌ها، سالن‌های پرورش دام و مرغ، سالن‌های صنعتی و کارخانجات و ... شده است. از جمله ویژگی‌های ساندویچ پانل‌های دنیای ماموت استفاده از ورق‌های آلوزینک وارداتی با کیفیت و مقاومت بالا در برابر خورندگی است که این موارد را در رقبای ماموت کمتر می‌توان یافت.

۶ نکته مهم در انتخاب ساندویچ پانل دیواری که باید قبل از خرید مورد توجه قرار گیرد:

  • علت استفاده از ساندویچ پانل در این سازه
  • کدام ساندویچ پانل متناسب با شرایط آب و هوایی محل استفاده آن است؟
  • شرکت سازنده ساندویچ پانل و خدمات پس از فروش آن چگونه است؟
  • تراز ارتفاعی ستون و دیوار با حساب کردن ضخامت سقف مورد بررسی قرار گیرد.
  • استفاده از ساندویچ پانل برای نمای ساختمان به دلیل زیبایی و مناسب بودن ظاهر.
  • برای استفاده از ساندویچ پانل با نصاب یا کارشناس مجرب ساندویچ پانل مشورت شود.

نکات لازم جهت خرید ساندویچ پانل دیواری

نوع ورق ساندویچ پانل دیواری

بهتر است ورقی انتخاب شود که در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاومت بیشتری داشته باشد. همین امر باعث افزایش طول عمر ساندویچ پانل دیواری می‌شود. ورق‌های مختلفی برای پوشش خارجی ساندویچ پانل مورد استفاده قرار می‎گیرد که استفاده از هر کدام از ورق‌ها، متناسب با کاربرد ساندویچ پانل و محل استفاده از آن متفاوت است. از مهم‌ترین و پرکاربردترین ورقی که به منظور پوشش‌دهی قسمت خارجی پانل‌های ساندویچی استفاده می‌شود آلومینیوم، آلوزینک و گالوانیزه است که هر کدام از آن‌‍‌ها ویژگی‌ها و کاربرد مخصوص به خودشان را دارند.

2

ورق آلوزینک وارداتی است و به همین علت کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین استفاده از ورق آلوزینک به علت نوسانات ارز و قیمت بالا، برای بسیاری از سازندگان، به صرفه نیست. در درجه بعدی ورق گالوانیزه است که تشکیل شده از فولاد آهن است و روی آن پوششی از جنس روی قرار داده شده است. این ورق نیز در برابر شکستگی و زنگ‌زدگی مقاومت بالایی دارد. آخرین نوع ورق پر مصرف و محبوب، ورق آلومینیوم است که به صورت برگه‌های نازک هستند. این ورق‌ها، قابلیت انعطاف بالا و خم شدن را دارند. از این ورق بیشتر به عنوان روکش استفاده می‌شود.

نوع فوم ساندویچ پانل دیواری

با توجه به اینکه فوم‌هایی که برای ساندویچ پانل استفاده می‌شوند خاصیت عایق بودن دارند. بایستی به هنگام خرید ساندویچ پانل به صورت جدی مورد ارزیابی قرار گیرند. برای ساخت ساندویچ پانل، غالبا از فوم‌هایی اعم از فوم پلی اورتان، پشم شیشه، پشم سنگ و فوم XPS استفاده می‌شود. فوم پلی اورتان در بین فوم‌های نامبرده به عنوان بهترین عایق صوت و حرارت محسوب می‌شود و توسط کارشناسان و فعالان حوزه ساخت و ساز، مورد تایید قرار گرفته است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این فوم می‌توان به ضد حریق بودن آن اشاره نمود.

شرکت تولیدکننده ساندویچ پانل دیواری

توجه کنید ساندویچ پانل‌ها زمانی مرغوب و با کیفیت هستند که دستگاه تولیدکننده دارای استانداردهای جهانی باشد. اگر دستگاه تولیدکننده نامرغوب و غیراستاندارد باشد، ساندویچ پانل‌هایی را که تولید می کند ممکن است عایق مناسبی نباشد و یا عمر مفید کمتری داشته باشد و همچنین می‌تواند در نصب دچار مشکل شود. بنابراین باید به نوع دستگاه از لحاظ دارا بودن استاندارد جهانی و مرغوب بودن توجه بسیاری داشت. شرکت‌های معتبر مثل ماموت، همواره در تلاش هستند تا ساندویچ پانل‌هایی استاندارد در اختیار مشتری قرار دهند تا بر اعتبار مجموعه خود بیافزایند.

خرید ساندویچ پانل دیواری

به هنگام خرید ساندویچ پانل دیواری نیز همانند سایر انواع پانل ها، توجه به نوع کاربری سازه اهمیت دارد؛ بدین منظور که در صورت استفاده برای محیط‌های سردخانه‌ای یا کانتینرهای یخچالی، به منظور دستیابی به عملکرد بهتر باید از ساندویچ پانل سردخانه‌ای استفاده شود.

ویژگی‌های ساندویچ پانل ماموت

  • تنوع در طرح و رنگ
  • ساخت ساندویچ پانل با متریال مختلف
  • استفاده در انواع سازه ها نظیر ویلا، سردخانه، بیمارستان های صحرایی و…
  • قیمت بسیار مناسب نسبت به مصالح ساختمانی
  • سبکی و نصب راحت
  • سرعت بالا در ساخت
  • مقاومت بالا در برابر انواع آسیب ها
  • عایق بودن در برابر صدا، حرارت
  • عمر طولانی
  • مقاوم در برابر زلزله

نتیجه گیری

از ویژگی های منحصر به فرد ساندویچ پانل دیواری، مونتاژ ساده و سریع آن‌ها می‌باشد. همچنین به دلیل مقرون به صرفه بودن و نصب آسان ساندویچ پانل دیواری، تحمل بار زیاد، سبکی، مقاومت عالی در برابر آتش و دیگر حوادث طبیعی توأم با حفظ معیارهای بهداشتی و سازگاری کامل با محیط زیست، موجب استفاده از آن‌ها در پوشش دیوارهای بیرونی و داخلی سالن‌ها، مغازه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، انبارها، گاراژها، سردخانه‌های مخصوص میوه و سبزیجات، غرفه‌ها، سالن‌های پرورش دام و مرغ، سالن‌های صنعتی و کارخانجات و ... شده است. از جمله ویژگی‌های ساندویچ پانل دنیای ماموت استفاده از ورق‌های آلوزینک وارداتی با کیفیت و مقاومت بالا در برابر خورندگی می‌باشد.