پیش بینی وضعیت طلا و سکه در بازار
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

بازار طلا و سکه به عنوان یکی از بازارهای سرمایه گذاری در کشور محسوب می‌شوند. با پیگیری اخبار مرتبط با این بازار می‌توان دریافت که در سال‌های اخیر، نوسانات طلا و سکه بسیار کم بوده است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد پیش بینی وضعیت طلا و سکه در بازار صحبت کنیم. عوامل مختلفی در تعیین قیمت طلا و سکه تاثیرگذار هستند. در صورتی که به دنبال پیگیری خبر نوسانات اقتصادی هستید، کافی است تا پایان همراه ما باشید.

عوامل تاثیرگذار بر بازار طلا و سکه

به طور کلی می‌توان گفت که چند عامل بر روی بازار طلا و سکه تاثیرگذار هستند. نوسانات قیمت این بازار می‌تواند بر روی سرمایه گذاری در این حوزه اثرگذار باشد. از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روی بازار طلا و سکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عوامل داخلی بازار
  • عوامل خارج از بازار
  • قیمت‌ طلای جهانی
  • تاثیر نرخ ارز

هر کدام از موارد گفته شده به عنوان یک عامل تاثیرگذار در بازار ارز هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت:

عوامل داخلی بازار

در این حوزه باید بحث عرضه و تقاضا را مطرح کنیم که می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد. خریداران و فروشندگان می‌توانند بدون تاثیرپذیری از عوامل خارجی خرید خود را انجام دهند. علاوه بر این که طبق اخبار اقتصادی، بررسی بازارهای جهانی دارای اهمیت است. عوامل داخلی با توجه به متغیرهای کلان اقتصادی تعیین می‌شود. مطالعه روند قیمت طلا در ایران نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر نوسانات این بازار کم بوده است.

عوامل خارج از بازار

در خبرهای مرتبط با موضوع طلا و سکه باید عنوان کرد که برخی از عوامل خارج از بازار هستند و می‌توانند به صورت جدی بر روی قیمت طلا و سکه اثرگذار باشند. با توجه به نوسانات قیمت، طلا توانسته است خود را به عنوان یک فلز گرانبها نشان دهد که در دارایی بسیاری از افراد قرار دارد. البته باید خاطر نشان کرد که تغییرات قیمت در بازارهای موازی بسیار اثربخش هستند.

قیمت طلای جهانی

نمودارها نشان می‌دهند که مقایسه قیمت سکه با قیمت یک اونس طلای خارجی در یک روال خاص با یکدیگر طی شده است. این امر نشان می‌دهد که قیمت طلای جهانی می‌تواند به صورت مستقیم بر روی قیمت طلا و سکه تاثیرگذار باشد. در بسیاری از موارد همزمان با اوج گرفتن قیمت طلای جهانی، قیمت سکه بهار آزادی نیز به شدت افزایش پیدا می‌کند.

شاید از منظر دیگر و با مطالعه خبر مرتبط با بازار سکه و طلا بتوان گفت که مقایسه این دو پارامتر در برخی از موارد جالب توجه نیست. امارها نشان می‌دهد که گاهی با ثابت ماندن قیمت طلای جهانی، قیمت سکه نیز افزایش پیدا می‌کند که این امر می‌تواند مرتبط با وضعیت داخلی کشور باشد.

تاثیر نرخ ارز

طلا به عنوان یکی از مهم‌ترین دارایی‌هایی است که قیمت آن بر اساس متغیرهای موجود جهانی تعیین می‌شود. کسانی که اخبار اقتصادی را مطالعه می‌کنند می‌دانند که نوسانات مختلف رخ داده شده در جهان می‌تواند به صورت مستقیم بر روی بازار طلا اثرگذار باشد. نوسانات داخلی نیز به نوبه خود بر روی بازارهای مالی تاثیرگذار هستند. ارز یکی از مهم‌ترین متغیرها در بحث افزایش یا کاهش قیمت‌ها است.

15

با مقایسه ساده میان قیمت سکه با قیمت دلار در بازار آزاد می‌توان نتیجه گرفت که قیمت سکه بهار آزادی تحت تاثیر نرخ دلار است. این تاثیرگذاری در بسیاری از موارد بالا بوده و منجر به همسویی میان دلار و طلا می‌شود. طبق آمارهای به دست آمده باید بدانید که قیمت سکه 95 درصد با قیمت دلار همبستگی دارد.

عوامل دیگر تاثیرگذار بر قیمت طلا و سکه

نرخ تورم به عنوان عامل دیگری است که می‌تواند برای سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه اثرگذار باشد. نرخ تورم برای فعالان اقتصادی و سیاست گذاران به عنوان یک امر کلیدی محسوب می‌شود. تورم باعث کاهش ارزش پول شده که این امر برای اقتصاد کشور ناخوشایند است. خبر افزایش نرخ تورم می‌تواند به صورت مستقیم بر روی بازارهای مالی تاثیرگذار باشد.

حال با توجه به موارد گفته شده، افزایش تورم درخواست برای خرید طلا و سکه را افزایش می‌دهد که این امر به نوبه خود باعث بالا رفتن قیمت طلا خواهد شد. دولت باید بتواند در کنترل بازارهای مالی، نرخ رشد اقتصادی خود را در تراز مثبت قرار دهد.

جمع بندی

عوامل زیادی در سرمایه گذاری بر روی بازار طلا و سکه تاثیرگذار هستند. فعالان اقتصادی با مطالعه اخبار مرتبط می‌توانند در بازارهای مالی سرمایه گذاری کنند. زمانی می‌توان گفت که وضعیت اقتصاد یک کشور مطلوب است که نرخ اقتصادی آن در شرایط مساعد قرار داشته باشد. هر چه نرخ رشد اقتصادی بالاتر برود، وضعیت ناامنی به کمترین میزان خود می‌رسد. اگر قصد سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه را دارید، بهتر است خبر اقتصادی مرتبط را مطالعه کنید. برای مطالعه اخبار اقتصادی بهتر است به یک وب سایت خبری نظیر وب سایت جدیدپرس مراجعه کنید تا با خیال راحت بتوانید سرمایه گذاری خود را انجام دهید.