درآمد دیجیتال مارکتینگ در ایران چقدر است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

امروزه با گسترش فضای اینترنت و کسب و کارهای آنلاین در بستر وب، تقاضا برای نیروی کار حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ افزایش یافته است. کسب و کارهای آنلاین بدلیل مجازی بودن، بی اهمیت بودن موقعیت مکانی فرد و سازمان و همچنین پتانسیل زمانی بالا، ارزش زیادی برای کسب و کارها ایجاد کرده و سود زیادی ارمغان می‌آورند. به همین دلیل حقوق کارشناسان و متخصصین حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ در بین مشاغل مختلف سطح جهان در رتبه‌های بالا قرار می‌گیرد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

بازاریابی دیجیتال با ظهور اینترنت در دهه ۱۹۹۰ به روی کار آمد. اصطلاح دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، استفاده از کانال‌های دیجیتال برای بازاریابی محصولات و خدمات به منظور دستیابی به مشتریان اشاره دارد. این نوع بازاریابی شامل استفاده از وب سایت‌ها، دستگاه‌های تلفن‌همراه، ایمیل، رسانه‌های اجتماعی نظیر لینکدین، اینستاگرام، تلگرام و... ، تبلیغات متنی وب در موتورهای جستجو و سایر کانال‌های مشابه را شامل می‌شود. پس می‌توان گفت؛ اگر یک کمپین بازاریابی شامل ارتباطات دیجیتال باشد، بازاریابی دیجیتال صورت گرفته است.

بازاریابی دیجیتال شامل برخی از اصول مشابه با بازاریابی سنتی است و اغلب به عنوان روش جدید بازریابی در کسب و کارهای مختلف برای نزدیک شدن به مشتریان و درک رفتار آنها در نظر گرفته می‌شود. جال است بدانید، کسب و کار‌های مختلف برای بازدهی بهتر، اغلب تکنیک‌های بازاریابی سنتی و دیجیتال را در استراتژی‌های خود ترکیب می‌کنند.

 

وظایف یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketer)

 

به طور کلی، یک بازاریاب دیجیتال یا دیجیتال مارکتر مسئول استفاده از انواع کانال‌های دیجیتال برای تولید سرنخ و ایجاد آگاهی از برند(خدمت و محصولات آن) است. رایج‌ترین کانال‌های دیجیتال عبارتند از:

  • وب سایت‌ها , وبلاگ‌ها
  • شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، یوتیوب و اینستاگرام
  • موتورهای جستجو از جمله گوگل و بینگ
  • بازاریابی ایمیلی
  • برنامه‌های موبایل مانند TikTok و Pinterest
  • تبلیغات نمایشی آنلاین

همچنین فراتر از این، یک بازاریاب دیجیتال باید از تجزیه و تحلیل‌های قابل اندازه‌گیری برای شناسایی نقاط ضعف و یافتن راه‌هایی برای بهبود عملکرد در این کانال‌ها و پیشبرد اهداف بیزینسی خود استفاده کند. در این نقش، شما می‌توانید مسئولیت تمام جنبه‌های استراتژی دیجیتال یک شرکت را بر عهده بگیرید یا فقط روی یکی از آنها تمرکز کنید.

در تبدیل شدن به یک بازاریاب دیجیتال یا متخصص دیجیتال مارکتینگ، مزایا و معایبی وجود دارد. شرکت‌های کوچکتر تمایل دارند یک متخصص یا مدیر عمومی داشته باشند در حالی که می‌توانند مسئولیت‌ها را به کل یک تیم سپرده یا در چندین بخش مختلف تقسیم کنند.

در کلی دیجیتال مارکترها به دو گروه کاری تقسیم می‌شوند:

  1. گروه اول: کارشناسان دیجیتال مارکتری که تازه فعالیت خود را شروع کرده‌اند. این افراد عموما یک دوره جامع در این زمینه گذرانده و با مهارت‌های مختلف حوزه بازاریابی دیجیتال، حتی شده به صورت تئوری آشنایی دارند و عموما در بعضی موارد آن تجربه کارآمدی کسب کرده اند.

    این افراد می‌توانند در یک بیزینس تازه کار یا کسب و کارهایی با سابقه فعالیت کم، فعالیت کرده و به مرور زمان طبقه آنچه اموخته‌ و تجربه می‌کنند، بیزینس هدف را رشد داده و به بازدهی مثبت برسانند.

  2. دسته دوم: کارشناسانی که بیش از ۶-۷ سال در این حوزه فعال بوده و از تجربه عملی و دانش بالایی در بخش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال برخوردار هستند، در این گروه قرار می‌گیرند. افراد حاضر در این این گروه عموما به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌های بزرگ و رشد کرده، فعالیت کرده‌اند و به ندرت حاضر می‌شوند به عنوان یک نیروی دیجیتال مارکتینگ ساده در کسب و کارهای نوپا کار کنند. همچنین انتظار دریافت حقوق بالایی از کارفرما دارند.

 

توجه داشته باشید که شما می‌توانید برای فعالیت به عنوان بازاریاب دیجیتال در بهترین حالت ممکن، با تمام مهارت‌های مورد نیاز در حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته و در آن‌ها فعالیت کنید. اما تسلط بر یک یا چند مورد خاص نیز می‌تواند کافی باشد چون در این حرفه، امکان فعالیت در هر حوزه به طور مستقل وجود دارد.

رایج ترین حوزه‌های فعالیت کاری در دیجیتال مارکتینگ عبارت‌اند از:

  • طراحی وب
  • تولید محتوا یا بازاریابی محتوا
  • بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو
  • تبلیغات اینترنتی ( تعیین استراتژی و اجرای کمپین های تبلیغاتی)
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی ( توییتر، لینکدین، اینستاگرام و...)
  • طراحی  UI و UX
  • بازاریابی ایمیلی
  • ادیتور محتوای صوتی، تصویری و ویدئویی
  • افزایش نرخ تبدیل (تبدیل اثرگذار کاربر به مشتری)
  • مشاوره بیزینسی

6

فاکتورهای تاثیرگذار بر حقوق دیجیتال مارکتینگ

 

مهارت

مهارت، اصل اولیه پیشرفت شما در حرفه دیجیتال مارکتینگ است. هر چه مهارت و توانایی شما در شاخه‌‌های مختلف بازاریابی دیجیتال بیشتر باشد، رتبه حرفه‌ای شما بالاتر رفته و به همان میزان درامد شما افزایش می‌یابد. پس اگر به دنبال درآمد بیشتر هستید، سعی کنید تا حد توان بر تمام حوزه‌ها‌ و شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ تخصص یابید.

سابقه کاری

مانند تمام حرفه‌های دیگر ، در دیجیتال مارکتینگ هم تجربه کاری فرد نقش بسزایی در تعیین میزان حقوق دریافتی او دارد. آنچه مهم است این است که توجه کنید در این حرفه صرفا داشتن سابقه کاری، تضمین کننده طرقی شما نخواهد بود و مهارت کارِ همزمان با ابزارهای مختلف حوزه دیجیتال مارکتینگ و امکان فعالیت در شاخه‌های مختلف آن از اهمیت بالا‌تری برخوردار است.

عنوان شغلی

افزایش حقوق در دیجیتال مارکتینگ به شکل نردبانی و با بیشتر شدن مسئولیت‌های فرد صورت می‌گیرد. همچنین سِمَت کاری و حوزه فعالیت سازمانی که در آن فعالیت می‌کنید، نقش بسزایی در تعیین درآمد نهایی شما خواهد داشت. برای مثال: درآمد کارشناس دیجیتال مارکتینگ که مدیریت تیم بازاریابی شرکت x را برعهده دارد از کارشناس دیگری که به صورت فیری‌لنسر( انفرادی) کار می‌کند، بیشتر خواهد بود.

بازدهی نهایی و اعتبار کاری

یکی از مزیت‌های بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی، امکان سنجش نتایج کار و میزان موفقیت آن است. شما به راحتی می‌توانید سوآوری بازگشت سرمایه کمپین‌های بازاریابی دیجیتال را اندازه‌گیری کنید و به نسبت موفقیتی که کسب کردید برای خود اعتبار کاری ذخیره کنید. همچنین کارشناسانی که مدیریت کمپین‌های پرسود و موفق را برعهده داشته و ارزش مادی و معنوی بیشتری برای سازمان ایجاد کرده اند، در نهایت پاداش مالی بیشتری دریافت می‌کنند.

از طرفی این موفقیت روی تجربه کاری، رزومه و خوشنامی خود کارشناس در بازار دیجیتال اثر بالایی داشته و درآمد بالاتری را برای او به ارمغان می‌آورد.

 

درآمد شاخه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ در ایران چقدر است؟

 

همانطور که گفته شد در حرفه دیجیتال مارکتینگ، فاکتورهای زیادی برای تعیین حقوق فرد وجود دارد. در پروژه‌های فیریلنسری؛ کارفرما با توجه به شرایطی که برای کار در نظر دارد، حدودی برای سرمایه‌گذاری بر مارکتینگ در نظر می‌گیرد، از طرف دیگر تیم مارکتینگ با بررسی کار و در نظر گرفتن تجربه‌کاری، سطح فعالیت، مهارت و توان حرفه‌ای خود، قیمت حدودی را مشخص می‌کنند. در نهایت توافقی برای مقدار حقوق نهایی بین کارفرما و تیم دیجیتال مارکتینگ صورت می‌گیرد.

در ادامه این مقاله با توجه به اطلاعات تجربی و بررسی‌های میدانی صورت گرفته، حدود درآمد افراد فعال در شاخه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ را عنوان می‌کنیم:

1)مدیر دیجیتال مارکتینگ با سابقه

شروع حقوق پیشنهادی برای یک مدیر دیجیتال مارکتینگ با سابقه کاری حداقل ۳ سال از ماهی ۱۰ میلیون تومان شروع شده و بسته به سازمان فعالیت و تجربه کاری فرد تا حدود ۲۵ میلیون تومان امکان افزایش یافتن دارد.

2)متخصص دیجیتال مارکتینگ

برای یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ با مهارت متوسط و تجربه کاری زیر یک سال، حدود حقوق ماهانه ۴ تا ۶ میلیون تومان تخمین زده می‌شود. هر چه تجربه کاری و مهارتی فرد بالاتر باشد میزان درآمد او نیز می‌تواند افزایش یافته و به حدود ۱۲ میلیون تومان در ماه ‌برسد.

3)نیروی فیریلنس

نیروهای فیریلنس معمولا بر شاخه‌های زیادی از دیجیتال مارکتینگ تسلط دارند و به صورت پراکنده به متقاضیان خدمات ارائه می‌دهند. پس با توجه به کاری که در ماه بر عهده داشته و تحویل می‌دهند، حقوق متفاوتی خواهند داشت. اما به طور کلی درآمد نیروهای دیجیتال مارکتر فیریلنس، ماهانه چیزی حدود ۵ تا ۵۰ میلیون تومان تخمین زده شده است.

4)کارشناس تولید محتوا

درآمد کارشناس تولید محتوا معمولا بر اساس حجم کاری، مهارت و تخصص‌هایی که فرد قادر به انجام آن است، تغییر می‌کند. به صورت حدودی درآمد  یک کارشناس تولید محتوا با سابقه کاری کمتر از ۳ سال بین ۴ تا ۶ میلیون تومان و برای فردی با سابقه کاری بالای ۳ سال درآمدی بین ۶ تا ۳۰ میلیون تومان در ماه تخمین زده می‌شود. آموزش تولید محتوا برای افراد تازه کار نیز می‌تواند روش درآمدی دوم برای کارشناسان باشد.

5)نویسنده محتوا

این گروه کاری هر چه بکارند عینا همانقدر درو می‌کنند. نویسنده محتوا فارغ از تجربه کاری که دارد، با توجه ظرفیت کار خود و تعداد کلماتی که ماهانه به کارفرما تحویل می‌دهد، حقوق دریافت می‌کنند. حدود درآمدی یک نویسنده محتوا بین ۳۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان در ماه متغیر است.

6)کارشناس سئو (بهینهسازی موتور جستجو)

درآمد کارشناس سئو با توجه به میزان کار و رقابت در حوزه فعالیت هدف، متفاوت خواهد بود. برخی از کارشناسان سئو قراردادهای کاری خود را به صورت پروژه‌ای می‌بندند و برخی دیگر آن را به صورت درصدی، مشارکت در فروش یا ماه به ماه تنظیم می‌کنند.

به طور حدودی درآمد سئوکاری که به صورت پروژه‌‌ای فعالیت می‌کند حدود۰۵۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون برای هر پروژه تخمین زده می‌شود و در صورتی که فرد قصد استخدام شدن داشته باشد، با سابقه کاری بالای ۲ سال حدود ۵ تا ۷ میلیون و با سابقه کاری بالای ۳ سال ماهانه حدود ۷ تا ۳۵ میلیون درآمد خواهد داشت. جالب است بدانید با توجه به فاکتورهای گسترده تاثیرگذار بر کار سئو، حقوق ماهانه یک کارشناس سئو می‌تواند به ماهی ۱۰۰ میلیون تومان هم برسد.

7)کارشناس بازاریابی یا مارکتینگ

درآمد این گروه کاری ماهانه چیزی حدود ۵ تا ۳۰ میلیون تومان تخمین زده شده است که با توجه به فاکتورهای فردی و سازمانی متغیر خواهد بود.

8)کارشناس فروش

کارشناسان فروش براساس سیاست‌هایی که بخش بازاریابی تعریف می‌کند، وظیفه برقراری ارتباط با مشتری، مذاکره برای فروش محصولات یا ارائه خدمات و در نهایت ثبت قرارداد را بر عهده دارند. درآمد این گروه چیزی حدود ۸ الی ۲۵ میلیون تومان بعلاوه پورسانتی که از جذب مشتری و فروش نهایی خواهند گرفت، در نظر گرفته می‌شود.

9)کارشناس تبلیغات

کارشناسان تبلیغات در فضای آنلاین هم میزان درآمد بالایی را در بین شاخه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ از آن خود کرده‌اند. حدود درآمد ماهانه این گروه بین ۹ تا ۳۵ میلیون تومان به بالا در نظر گرفته می‌شود.

10)کارشناس شبکههای اجتماعی  (Social Network)

کارشناسان شبکه‌های اجتماعی علاوه بر مهارت‌های اولیه و خلاقیت مورد نیاز، باید بر نرم‌افزارهای ادیت و طراحی چون فتوشاپ، آفیس و.. مسلط باشند. درآمد حدودی این شاخه دیجیتال مارکتینگ برای فرد با تجربه کاری زیر ۲ سال بین ۵ تا ۸ میلیون تومان و برای فردی با تجربه کاری بالای ۳ سال بین ۸ تا ۲۵ میلیون تومان به بالا در نظر گرفته می‌شود.

7

11)طراح UX و UI

حضور طراحان UX(User Experience Design) یا طراحی تجربه کاربری و طراحان UI (User Interface Design) یا طراحی رابط کاربری در هر سیستم کسب و کار آنلاینی لازم است. به طور خلاصه بگویم این طراحان در تلاش‌اند تا باز زیباسازی سایت و ایجاد دسترسی هر چه آسان‌تر به بخش‌های مختلف آن، تجربه کاربری رضایت‌بخشی را برای مخاطبان فراهم کنند.

حدود درآمد این گروه کاری به خدمتی که ارائه می‌دهند، بستگی دارد و ماهانه چیزی حدود ۸ تا ۳۵ میلیون تومان به بالا در نظر گرفته می‌شود.

12)برنامه نویس و طراح وب

اساس تشکیل کسب و کار در بستر اینترنت، داشتن سایت برای فعالیت است. پس  تمام کسب و کار اینترنتی برای شروع کار به برنامه‌نویس و طراح وب نیاز دارند. البته می‌توان گفت امروزه با وجود CMS های مدیریت محتوا مانند وردپرس، هزینه طراحی سایت به حداقل میزان ممکن رسیده است.

 تجربه و مهارت فاکتورهای تاثیرگذاری بر درآمد این گروه هستند. درآمد طراحان وب با سابقه کاری کمتر از ۲ سال از ۵ میلیون تومان شروع شده و به ۱۰ میلیون تومان هم می‌رسد و در صورت وجود سابقه کاری بالای ۳ سال برای فرد، حدود درآمد ماهانه بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان به بالا تخمین زده شده است.

کلام آخر

 

توجه داشته باشید که فاکتورهای تاثیرگذار بر درآمد فردی در شاخه‌‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ را نادیده نگیرید. این که در چه حوزه کاری فعالیت می‌کنید، مهارت های فردی و حرفه‌ای شما در چه حدی است، چقدر سابقه کار دارید، وضعیت رزومه کاری شما چطور است و اینکه چقدر رضایت مشتریان قبلیتان را جلب کرده و بازدهی مثبت داشته‌اید، تماما بر میزان درآمد ماهانه شما تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

از طرف دیگر لازم است بدانید با شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران، سازمان‌ها و مراکز کاری عموما از نقطه ضعف افراد که نیاز برای یافتن کار است، سواستفاده کرده و حقوق منصفانه‌ای برای کارمندان خود در نظر نمی‌گیرند به طوری که متاسفانه ارزش خدمتی که متخصصین فعال در هر یک از حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌دهند از چیزی که تخمین زده شده و در نهایت پرداخت می‌شود، بیشتر است.