بعد از رای دادگاه برای طلاق توافقی چه باید کرد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

طلاق توافقی یکی از ساده ترین و سریع ترین انواع طلاق است. از زمان ارائه دادخواست طلاق توافقی تا جاری شدن صیغه طلاق در دفاتر اسناد رسمی بین 10 تا 40 روز کاری زمان لازم است. زوجین همواره به دنبال سریع ترین راه هستند، بنابراین در پاسخ به این سوال که طلاق توافقی چقدر طول میکشد، بسته به پیگیری مراحل کاری از سوی زوجین یا وکلای آن ها این مقدار متفاوت و بین 10 تا 40 روز کاری زمان خواهد برد. سرعت انجام امور فرآیند طلاق توافقی اگر که این مراحل از سوی وکلای حاذق و مجرب انجام شود، قطعاً کمتر خواهد بود.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی از انواع طلاق رجعی است که بر اساس توافق طرفین انجام می گیرد. اگر زوجین در خصوص مسائل مختلف همچون مهریه، جهیزیه، حضانت فرزندان و ... توافق و اتفاق نظر داشته باشند و توانایی ادامه زندگی مشترک را نداشته باشند می توانند بر اساس توافقاتی که با هم انجام می دهند از یکدیگر جدا شوند.

لازم به ذکر است که حق طلاق با مرد است مگر اینکه در عقد نکاح و یا در طول دوران زندگی در یکی از دفاتر اسناد رسمی حق طلاق از سوی مرد به زن داده شده باشد. اگر حق طلاق با زن باشد و زن بخواهد برای طلاق اقدام نماید، مراحل و فرآیند انجام کار دقیقاً مشابه طلاق توافقی خواهد بود. بر خلاف مواردی که اگر زن حق طلاق نداشته باشد می بایست برخی از موارد را برای دادگاه اثبات نماید تا دادگاه حکم به طلاق طرفین بدهد.

طلاق توافقی از ساده ترین انواع طلاق است زیرا سرعت انجام گرفتن آن در قیاس با دیگر انواع طلاق ها بالاتر است، طرفین در خصوص تمامی مسائل با یکدیگر توافق داشته و از این حیث مشکلی وجود ندارد، طرفین می توانند بدون حضور در دادگاه تنها از طریق وکلای خود اقدام به طلاق کرده و از این روی استرس و ناراحتی های مربوطه به کمترین میزان خود خواهد رسید.

6

فرآیند انجام طلاق توافقی

در فرآیند انجام طلاق توافقی هرکدام از زوجین یا وکلای آن ها می توانند به دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه و نسبت به ثبت دادخواست در خصوص طلاق توافقی اقدام کنند. در این مراجعه همراه بودن اصل عقدنامه، اصل شناسنامه و کارت ملی و کپی آن ها ضروری است.

بعد از ثبت دادخواست هرکدام از طرفینمی بایست منتظر پیامکی باشند که برای آن ها ارسال شده و زمان رسیدگی به پرونده را برای آن ها مشخص کرده باشد. در زمان لازم بعد از رجوع به دادگاه برای هرکدام از زوجین کلاس مشاوره در نظر گرفته می شود. حضور در کلاس مشاوره اجباری است. دادگاه این کلاس مشاوره را به عنوان نقطه عطفی قرار می دهد که شاید بعد از آن زوجین از انجام طلاق توافقی امتناع کنند.

در صورت عدم امتناع هرکدام از زوجین در خصوص طلاق بعد از شرکت در کلاس مشاوره گواهی عدم انصراف برای زوجین صادر خواهد شد. زوجین یا وکلای آن ها می بایست این گواهی عدم انصراف را همراه با گواهی که نشان دهنده باردار نبودن زن است را می به دادگاه ببرند.  دادگاه بر اساس اسناد موجود گواهی عدم سازش طرفین را صادر می کند. بعد از رأی دادگاه  در خصوص طلاق توافقی کافی است که گواهی عدم سازش به یکی از دفاتر اسناد رسمی برده شود تا در این دفاتر صیغه طلاق جاری شده و طلاق به طور رسمی ثبت گردد. ارائه گواهی عدم سازش به دفاتر اسناد رسمی حتی می تواند بدون حضور زوجین و تنها با حضور وکلای آن ها انجام پذیرد.

طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟

اگرچه طلاق توافقی از ساده ترین انواع طلاق است اما مدت زمان انجام آن بسته به اینکه از سوی خود زوجین یا وکلای آن ها اقدامات لازم انجام پذیرد، متفاوت است. اگر زوجین خود به طور مستقیم برای طلاق توافقی اقدام کنند، بنا به ناآشنا بودن آن ها به فرآیند طلاق توافقی این نوع از طلاق ممکن است بین سه تا چهار ماه زمان ببرد. اما اگر وکلای مورد قبول هرکدام از طرفین اقدامات لازم در خصوص طلاق توافقی را انجام دهند، با توجه به آشنایی و آگاهی آن ها نسبت به فرآیند طلاق توافقی و اقداماتی که لازم است در هر مرحله صورت گیرد و پیگیری های لازمه این وکلای مجرب، این مدت زمان به 10 تا 20 روز کاری تقلیل خواهد یافت.

گروه وکلای پارسای

گروه وکلای پارسای از جمله گروهی از وکلای مجرب و حاذق در زمینه امور خانوادگی محسوب می شوند. این مجموعه خدماتی با کیفیت در خصوص مشاوره امور خانوادگی به مردم عزیز کرج و تهران ارائه می دهد. متقاضیان امور خانوداگی جهت اخذ مشاوره می توانند به این مجموعه تماس حاصل نمایند و یا بعد از هماهنگی به طور حضوری به دفاتر این مجموعه در تهران یا کرج مراجعه نمایند. متقاضیان در تهران می توانند با شماره های  44072802 یا 44033677 و متقاضیان کرج می توانند با شماره های 34214441-026 یا 34214440-026 تماس حاصل نمایند و از خدمات مشاوره گروه وکلای پارسای بهره مند شوند. همچنین متقاضیان می توانند با امنیت خاطر وکالت تخصصی امور خانوادگی خود را به این مجموعه بسپارند.