آموزش گام به گام ثبت برند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

مراحل ثبت برند 

گام اول:انتخاب نامی مناسب است

در این مورد باید آگاه باشیم که از اسامی مشهور و نام جغرافیایی و … نمی توانیم بهره ببریم و در صورت برگزیدن همچین نام هایی اظهارنامه شما رد خواهد شد.

لازم است آگاه باشیمکه بیشترین تشابه اسمی در طبقه هایی رخ می دهد که خواهان بیشتری دارد مانند مواد غذایی و …

به لحاظ اهمیت مطلب هایی که گفته شد ، انتخاب نام برند از مهم ترین و اساسی ترین گام های ثبت علامت تجاری است.

 

   بهترین موسسه   ثبتی برای ثبت شرکت ، ثبت برند، کارت بازرگانی،تغییرات شرکت،اخذ رتبه  (کلیک کنید)

 

نکته: متقاضیان برای ثبت اظهارنامه ی علائم تجاری می بایست با ورود به سامانه ثبت برند اقدام به ثبت برند نمایند.

این سامانه برای ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و شما قادرید بدون مراجعه ی حضوری به اداره ی ثبت علائم تجاری ، علامت خود را ثبت نمایید.

پاسخ اداره صرفاَ از طریق قسمت پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل مشاهده است.

و همه ی مکاتبه ها  در خصوص اظهارنامه از طریق همین سامانه ، بخش ثبت انواع درخواست ( رفع نقص ، پرداخت حق الثبت ، تمدید ، انتقال و … ) امکان پذیر است.

بنابراین درصورتی که گقتیم ، جهت ثبت برند بعد از ورود به سامانه ی گفته شده در بالا می بایست با کلیک روی لینک ثبت نام  کلیه ی مراحل را گام به گام طی کنید.

لازم است پیش از آغاز مراحل ،مدرک های مورد نیاز را آماده نمایید و آن ها را اسکن کنید.

 

 

اگر شما از افرادی هستین که میخواهید برندتان را به ثبت برسانید،میتوانید در طی مسیر ثبت، از مشاوره و راهنمایی متخصصان مجرب ثبت سفیر بهره بگیرید.

 شماره تماس:021_ 88548054

 

گام دوم:جهت ثبت برند تکمیل مدارک مورد نیاز است.

همانگونه که آگاهی داریم برند به دو صورت حقیقی و حقوقی قابل ثبت است.که هر کدام از آن ها با توجه به تمییز هر مورد مدرک های متفاوتی را لازم دارند.

 

الف)مدرک های لازم برای ثبت برند حقیقی:

۱ – کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی

۲ – کپی برابر اصل جواز کسب و کار

۳ – تصویر لوگو به ابعاد ۶*۶

 

ب ) مدرک های لازم جهت ثبت برند حقوقی:

۱ – مدارک ثبتی شرکت مانند روزنامه رسمی تاسیس شرکت، چناچنه شرکت دارای تغییرات باشد ، آگهی تغییرات شرکت،

۲ – مدرک های شناسایی آخرین مدیرعامل شرکت

۳ – کپی برابر اصل جواز

۴ – تصویر لوگو به ابعاد ۶*۶

 

مهمترین نکته : که شما در این بخش باید به آن توجه داشته باشید این است که :

علامت تجاری شما در صورتی که به صورت لاتین باشد ارائه کارت بازرگانی الزامی می باشد

و چنانچه  در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما جهت ثبت،کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد، ارائه ی کارت بازرگانی الزامی نخواهد بود.

 

بیشتر: صفر تا صد ثبت برند (کلیک کنید)

4

 

گام سوم: استعلام نام برند

بعد از آن که مشخص کردید که برندتان به نام شخص حقیقی خواهد بود یا شخص حقوقی

اظهارنامه ای مبنی بر استعلام نام تجاری شما ارسال می گردد تا مشخص شود نام انتخابی شما در طبقه یا طبقات درخواستی شما به ثبت رسیده یا خیر ؟

این امر درصد رد اظهارنامه ثبت برند شما را به صورت قابل توجهی کاهش خواهد داد.

 

بیشتر : ثبت شرکت | مدارک و شرایط مورد نیاز  (کلیک کنید)

 

گام چهارم: ثبت برند

با اخذ جواب استعلام برند قادرید اظهارنامه ثبت علامت تجاری و یا برند خود را از راه سامانه اداره مالکیت صنعتی ارسال نمایید

بعد از انجام این کار یک دوره ۳۰ الی ۶۰ روزه کاری لازم است تا کارشناس اداره مالکیت صنعتی بررسی های لازم را انجام داده و نظر خود را اعلام نماید

چنانچه نام درخواستی شما مورد تایید قرار بگیرد آگهی تقاضا یا همان آگهی سی روزه آن صادر می شود

و بعد از انتشار پرونده شما به مدت ۳۰ روز راکد می ماند تا افرادی که هر نوع اعتراض نسبت به آن را دارند اعلام نمایند.

در صورتی که هیچ اعتراضی نسبت به برند شما وجود نداشته باشد فرایند ثبت رسمی ۱۰ ساله و اقدامات لازم برای اخذ تصدیق نامه علامت تجاری را می توانید انجام دهید.

ثبت برند چه مزیت هایی دارد؟

 بعد از ثبت شدن برند شما که محصول شما را از سایر محصولات متمایز می کند باعث می شود حقوق حمایتی به شما تعلق بگیرد. این حقوق تعلق گرفته شامل حقوق مادی و معنوی می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم.

حقوق حمایتی مادی:

حقوق مادی آن دسته از حقوقی است که به امور اجازه و دسترسی بهره برداری انحصاری از اثر و یا انتقال کردن آن مربوط می شود و از جمله خصوصیات این حقوق می توان به محدودیت زمانی آن اشاره کرد. این حقوق حمایتی مادی عبارتند از :

۱ ـ حق بهره گیری

یک از حقوقی که بسیار مهم شمرده می شود که به حق تصرف مالک برند تجاری در حقوق نسبت به علامت تجاری خود می باشد، حق بهره گیری یعنی حق دادان لیسانس بهره برداری و استفاده از علامت و برند تجاری می باشد.

  

۲ ـ انتقال و جا به جایی برند

طبق ماده ۱۳۹ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علامت تجاری تصویب شده در سال ۹۸ برند و علامت تجاری را مولفه ای اعلام کرده است که از حق نقل و انتقال و جا به جایی برخوردار است. اما در پی این حق و حقوق باید شخص سومی که قصد انتقال برند به او را داشته این انتقال برند طی مقررات تعیین شده به ثبت برسد. همچنین برای ثبت انتقال باید یک درخواست کتبی به مراجع قانونی ارائه شود که در این درخواست باید یک سری نکات و موارد به صورت شفاف به آن ها اشاره شود.

  • شماره و تاریخ ثبت برند در کشور ایران
  • نام، نشانی و تابعیت مالک جدیدی که قصد انتقال برند به او را داید.
  • اسم و آدرس نماینده ی قانونی در ایران

و بر اساس  ماده ۱۳۹ قانون مذکور  از ضمیمه های درخواستی انتقال می توان به مدارک قانونی مربوط به  انتقال و وکالتنامه و تصدیق ثبت برند در ایران اشاره کرد. و به نظر می رسد. در این ماده ذکر شده برای امر نقل و انتقال برند به صراحت از واژه و لغت “به هر نحوی انتقال”  اتفاده شده است به این معنی است که از لحاظ قانونی و حقوقی، تمامی حقوق مالی مربوط به نقل و انتقال برند به صورت ارادی و غیر ارادی امکان پذیر می باشد. انتقال غیر ارادی مربوط به ارث حقوق برندها و علامت های تجاری است که بحث مالکیت مشاع لوگو و برند تجاری را مطرح می سازد. در هر صورت برند چه به صورت ارادی و چه غیر ارادی در صورتی که با  با تنظیم اظهارنامه جا به جایی و انتقال در اداره مالکیت صنعتی  به ثبت برسد از لحاظ قانونی شخص سومی که برند به مالکیت او درآمده است رسمیت خواهد داشت.

 

   ثبت سفیر بهترین موسسه   ثبتی برای ثبت شرکت ، ثبت برند، کارت بازرگانی،تغییرات شرکت،اخذ رتبه

 

 

۳ ـ جلوگیری از استفاده دیگران

در اثر قانون و ماده ۱۳۹ که در بالا به آن اشاره شد، حق بهره برداری و استفاده کردن از برند مورد نظر به طور انحصاری فقط متعلق به فردی است که علامت تجاری مربوطه را به ثبت رسانده باشد. اگر فردی از علامت تجاری ثبت شده به نام فردی دیگر استفاده غیر مجاز بکند با او برخورد قانونی خواهد شد.

  

۴ ـ در صورت استفاده غیر قانونی درخواست ضرر و زیان

بر اساس ماده ی ۱۸۲ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری در صورتی که شخصی از علامت و برند تجاری استفاده غیر مجاز کند مالک حقیقی برند می تواند با توجه به حقوق حمایتی که دارد محصولاتی که با برند او متناسب با حق او در تضاد است را ضبط کند و در دادگاه شکایت کرده و درخواست ضرر و زیان کند.

حقوق حمایتی معنوی:

حقوق و قوانین حمایتی از ثبت برند شامل حقوق معنوی هم می شود که این حقوق بر خلاف حقوق مادی هیچ گونه محدودیتی به مکان و زمان ندارند یعنی به نوع مکان و ظرف زمان وابستگی ندارند. به عبارتی از زمان ثبت برند به نام مالک آن، در هر زمان دیگری و در هر نقطه ای از این جهان این برند به نام مالک آن خواهد بود و این موضوع غیر قابل تغییر است.

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با

موسسه حقوقی ثبت سفیر تماس بگیرید

شماره تماس:021_ 88548054