چه ادویه‌ای قورمه سبزی را خوشمزه می‌کند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

به دلیل شهرت جهانی قورمه سبزی، کمتر کسی در دنیا هست که با این غذای خوشمزه ایرانی آشنایی نداشته باشد. محبوبیت این خورش به حدی بالاست که از قدیم‌الایام مهارت افراد با عطر و طعم قورمه سبزی‌شان می‌شناسند و بر این اساس قضاوت می‌کنند. فارغ از نوع سبزی‌های استفاده شده در خورش، ادویه مخصوص قورمه سبزی عطر و طعم بی‌نظیری به آن می‌دهد. اگر می‌خواهید راز طعم بی‌نظیر برخی قورمه سبزی‌ها را بدانید، تا انتها همراه ما باشید. در این مقاله توضیح می‌دهیم ادویه قورمه سبزی چیست و چرا و چه موقع باید از آن استفاده کنید.

ادویه قورمه سبزی چیست؟

قبل از هر چیز لازم است بر این نکته تاکید کنیم که مردم بومی شهرهای مختلف در کشور، هر غذایی را باب ذائقه خودشان درست می‌کنند و ممکن است چیزی که برای مثال در شمال کشور خوشمزه‌ترین غذای مردم آن مناطق است، در شهرهای جنوبی طرفداران چندانی نداشته باشد. با این حال توصیه می‌شود برای طعم و عطر بهتر خورش، ترکیبی از ادویه‌های زیر را هنگام پخت به آن بیافزایید:

  • زردچوبه : ۱ قاشق غذا خوری
  • پودر فلفل سیاه :۱ قاشق غذا خوری
  • پودر رازیانه : ۱ قاشق غذا خوری
  • پودر گل محمدی : ۲ قاشق غذا خوری
  • پودر غوره : ۲ قاشق غذا خوری
  • نمک آبی یا صورتی: 1 قاشق چای خوری
  • شنبلیله خشک : ۲ قاشق غذا خوری
  • تره خشک : ۲ قاشق غذا خوری
  • جعفری خشک : ۲ قاشق غذا خوری
  • گشنیز خشک : ۲ قاشق غذا خوری
  • اسفناج خشک : ۲ قاشق غذا خوری

در نگاه اول ممکن است با توجه به قیمت نمک آبی قید افزودن این طعم دهنده را بزنید؛ اما توصیه می‌کنیم این کار را نکنید و قدرت جادویی این نمک را در خوشمزه‌تر کردن قورمه سبزی دست کم نگیرید.

10

طرز تهیه ادویه قورمه سبزی

تا اینجای مقاله توضیح دادیم که ادویه قورمه سبزی شامل چه چیزهایی است. برای ساخت و استفاده از این چاشنی ابتدا سبزی‌ها یعنی شنبلیله، تره، جغفری، گشنیز و اسفناج را در مقادیر کافی تهیه کنید و خوب بشویید. سپس آن‌ها را روی پارچه نخی و دور از نور آفتاب پهن کنید تا خشک شده و در عین حال سیاه نشوند. اگر برای پخت غذایتان عجله دارید و می‌خواهید سبزی‌ها سریع‌تر خشک شوند، قبل از پخش کردن روی پارچه آن‌ها را به قطعات کوچک‌تری خرد کنید.

دومین راه تهیه ادویه قورمه سبزی این است که از سبزی‌های خشک در چاشنی مذکور استفاده کنید. اما سبزی‌های تازه طعم بهتری به چاشنی می‌بخشد. بعد از خشک شدن سبزی‌ها، همه را در هاونی بریزید و بکوبید. بعد برای یکدستی بیشتر در دستگاه آسیاب ریخته و مخلوط کنید. در نهایت ادویه‌ها شامل زردچوبه، پودر فلفل سیاه، پودر رازیانه، پودر گل محمدی و پودر غوره اضافه کنید. به جای نمک آبی، می‌توانید از نمک صورتی نیز اضافه کنید. قیمت نمک صورتی نسبت به مزایایی که برای سلامتی دارد و طعم بی‌نظیری که به قورمه سبزی می‌دهد، کاملا مقرون به صرفه است.

ادویه مخصوص قورمه سبزی را کی اضافه کنیم؟

حال که می‌دانید ادویه قورمه سبزی چیست، نکته مهم بعدی زمان افزودن این چاشنی به خورش است. در واقع نه فقط برای قورمه سبزی، بلکه راز خوشمزه‌تر شدن اکثر خورش‌های ایرانی اضافه کردن ادویه‌های درست در زمان درست است؛ چرا که رعایت این نکته باعث می‌شود خورش اصطلاحا جا بیفتد.

بهترین زمان افزودن ادویه به قورمه سبزی، 15 تا 20 دقیقه پایانی زمان پخت است. بعد از اضافه کردن ادویه، باید 30 دقیقه دیگر خورش را روی حرارت بگذارید تا گوشت و لوبیا طعم چاشنی را به خود بگیرند. مقدار ادویه قورمه سبزی نیز به ذائقه خود شما بستگی دارد؛ اما معمولا توصیه می‌شود به ازای هر سه نفر یک قاشق و نیم ادویه اضافه کنید. همچنین توجه داشته باشید که طعم نسبتا تلخ این چاشنی، به دلیل شنبلیله موجود در آن است. در عوض گشنیز در قورمه سبزی باعث شیرینی این خورش می‌شود.

11

خواص ادویه قورمه سبزی چیست؟

آگاهی از خواص هر کدام از مواد تشکیل دهنده ادویه قرمه سبزی کمک می‌کند که با خیال راحت‌تری از آن‌ها استفاده و غذا را با عشق بیشتری آماده کنید. در این بخش خواص و فواید هر کدام از ادویه‌های معرفی ‌شده در این مقاله را می‌خوانید.

زردچوبه در قورمه سبزی

زردچوبه، و به ویژه فعال‌ترین ترکیب آن یعنی کورکومین، از نظر علمی مزایای اثبات شده‌ای شامل بهبود سلامتی قلب و پیشگیری از آلزایمر و سرطان دارد. این ادویه یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی است و همچنین ممکن است به بهبود علائم افسردگی و آرتریت کمک کند.

فلفل سیاه در قورمه سبزی

فلفل سیاه و ترکیب فعال آن پیپرین فعالیت آنتی اکسیدانی قوی دارد، جذب برخی از مواد مغذی و ترکیبات مفید را افزایش داده و سلامت گوارش را بهبود می‌بخشد. همچنین عصاره فلفل سیاه می‌تواند قند خون را کنترل کند و کاهش دهنده کلسترول خون است.

رازیانه در قورمه سبزی

رازیانه حاوی مواد مغذی مهمی از جمله ویتامین C، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و منگنز است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می‌شود. همچنین فیبر موجود در دانه‌های رازیانه برای سلامت قلب ضروری بوده و مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده است که رازیانه ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد.

12

نمک آبی و صورتی در قورمه سبزی

نمک صورتی هیمالیا حاوی 84 ماده معدنی کمیاب موردنیاز بدن بوده و یکی از افزودنی‌های خوش‌طعم، کاربردی و در عین حال مفید است. همچنین نمک آبی ایرانی مقدار غنی‌تری پتاسیم، کلسیم، آهن و منیزیم دارد. اما خواص نمک آبی و صورتی به همین جا ختم نمی‌شود. مهم‌ترین خاصیت این دو نوع نمک باستانی این است که مضرات مصرف نمک سفید را ندارند.  

خرید نمک آبی و صورتی برای تهیه ادویه قورمه سبزی از فروشگاه بلو سالت

در این مقاله خواندید که ادویه قورمه سبزی چیست و چگونه درست می‌شود. اگر شما هم قصد پخت قورمه سبزی‌های خوشمزه‌ای را دارید که مهمانان تا سال‌ها بعد از طعم آن تعریف کنند، توصیه می‌کنیم که همین امروز به فروشگاه بلو سالت به نشانی bluesalt24.ir مراجعه کنید و نمک آبی یا صورتی سفارش دهید. فقط یک بار استفاده از این نمک‌ها کافی است تا انواع خورش‌ها و غذاهای شما طعم منحصر به فردی بگیرند.