با توجه به روند رو به رشد تقاضا برای انواع سیستمهای تصفیه آب، در این مقاله سعی بر معرفی انواع دستگاه‌های تصفیه آب و مقایسه کارایی آنها نموده ایم. با ما همراه باشید...

بررسی سیستمهای تصفیه آب
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با توجه به بحران کمبود آب آشامیدنی در جهان و محدود بودن منابع آب شیرین در دسترس، تصفیه آب بهترین روش برای جبران کمبود آب می‌باشد. تصفیه آب قدمتی چندین هزار ساله دارد و از دیرباز مردمان جهان با استفاده از روش‌های مختلف برای دسترسی به آب آشامیدنی سالم همواره در تلاش بوده اند. امروزه به لطف روش‌های نوین تصفیه آب دسترسی به آب سالم برای همگان فراهم می‌باشد. دستگاه آب شیرین کن صنعتی یکی از دستگاه‌های پرکاربرد برای تصفیه آب می‌باشد که برای تهیه آب سالم و تصفیه شده بسیار ایده‌آل می‌باشد. با استفاده از نوع خاصی از این دستگاه‌ها که آب شیرین کن دریایی نام دارد، می‌توان آب شور دریاها را مورد تصفیه قرار داده و استفاده نمود.

در تصفیه خانه هایی که از آب شیرین کن صنعتی استفاده می‌نمایند معمولا از فیلتر شنی و سختی گیر آب نیز استفاده می‌نمایند. این دو دستگاه در مرحله پیش تصفیه و قبل از ورود آب به دستگاه تصفیه قرار داده می‌شوند. فیلتر شنی در واقع مخزنی است که با دانه‌های سیلیس در اندازه‌های مختلف پر شده است و وظیفه آن جلوگیری از عبور ذرات و مواد جامد معلق در آب است. اما دستگاه سختی گیر وظیفه متفاوتی دارد. این دستگاه شامل مخزنی مملو از رزین‌های کاتیونی و آنیونی می‌باشد که با استفاده از تبادل یونی سبب جذب کلسیم و منیزیم موجود در آب می‌شود. خب با این توضیحات در ادامه به بررسی روند تصفیه آب در این دستگاه‌ها خواهیم پرداخت، لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

دستگاه آب شیرین کن صنعتی

دستگاه‌های آب شیرین کن یا تصفیه آب صنعتی با استفاده از روش اسمز معکوس اقدام به تصفیه آب می‌نمایند. در این دستگاه‌ها از فیلترهای مخصوصی به نام فیلتر ممبران استفاده می‌شود که توانایی بالایی در تصفیه آب دارند. آب با فشار بالا وارد فیلترهای ممبران می‌شود و به دلیل اندازه بسیار ریز منافذ موجود بر روی این فیلترها فقط مولکول های آب اجازه عبور می یابند و املاح و سایر ناخالصی ها از سیستم تصفیه آب به عنوان پساب دفع می‌گردند. میزان کیفیت تصفیه آب در دستگاه‌های آب شیرین صنعتی بستگی زیادی به نوع فیلترهای ممبران به کار رفته در آن‌ها دارد و باید با نوع آب و املاح موجود در آن متناسب باشد. این فیلترها نسبتا گران می‌باشند و برای محافظت از این فیلترها و جلوگیری از گرفتگی منافذ آن‌ها از فیلتر شنی جهت حذف ذرات معلق در آب و پیش تصفیه آب ورودی به این دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

 

قیمت آب شیرین کن صنعتی بر اساس میزان آب مورد نیاز جهت تصفیه در شبانه روز تعیین می گردد، چون طراحی این دستگاه‌ها طبق حجم و دبی آب انجام می‌گیرد. جنس قطعات به کار رفته در ساخت دستگاه نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت تمام شده دستگاه می‌باشد. به طور کلی برای خرید آب شیرین کن صنعتی باید عوامل گوناگونی در نظر گرفته شود که نیاز به تجربه و دانش کافی در این زمینه دارد به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به خرید با کارشناسان ما در شرکت ناب زیست مشورت نمایید.

مزایای دستگاه آب شیرین کن صنعتی

  • توانایی حذف باکتری‌ها، میکروب‌ها، فلزات سنگین و سایر املاح موجود در آب با کمک فیلتر ممبران
  • ممصرف انرژی در این دستگاه‌ها نسبت به سایرین کمتر است
  • دوام و عمر طولانی دارد
  • میزان بازدهی بالایی دارد
  • سازگار با محیط زیست می‌باشد
  • هزینه نصب، سرویس و نگهداری آن پایین می‌باشد
  • قابلیت استفاده برای تصفیه آب دریا
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه

سختی گیر

سختی گیر آب یکی از تجهیزات پرکاربرد در صنعت تصفیه آب می‌باشد که می‌تواند در سیستم های آب ورودی ساختمان نصب شود و با استفاده از فرآیند تبادل یونی نسبت به حذف عوامل ایجاد کننده سختی آب مانند کلسیم و منزیم اقدام نماید. هدف از به کار بردن این دستگاه برطرف نمودن و یا پیشگیری از مشکلات ناشی از آب سخت است. سختی موجود در آب باعث تشکیل رسوب در سیستم لوله کشی منزل می‌شود که در نتیجه آن گرفتگی لوله ها و کاهش فشار آب را در پی خواهد داشت. علاوه بر این سختی آب موجب کاهش عمر مفید لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخساز و قهوه ساز می‌شود. این مشکلات با افزایش درجه حرارت آب بیش از پیش خود را بروز می‌دهند و سبب تشکیل لایه های رسوبی بیشتری خواهد شد. مشکلات ناشی از آب سخت به همین جا ختم نمی‌شود و باعث به هم خوردن زندگی روزمره انسان می‌شود. برای از بین بردن سختی آب می‌توان از دستگاه‌های مختلفی کمک گرفت اما دستگاه سختی گیر آب سریعتر و بهتر از همه آن‌ها سختی آب را حذف می‌نماید.

2

دستگاه‌های سختی گیر آب نیز دارای انواع مختلفی می‌باشند که عبارتند از سختی گیر رزینی، سختی گیر مغناطیسی و سختی گیر الکترونیکی. در این بخش قصد داریم تا در مورد سختی گیر رزینی توضیحاتی ارائه دهیم. برای آشنایی با سایر انواع سختی گیر می‌توانید به وب سایت ناب زیست مراجعه نمایید.

سختی گیر رزینی

سختی گیرهای رزینی جزو پرکاربردترین نوع سختی گیرهای آب می‌باشد که بر مبنای تبادل یون‌ها اقدام به حذف سختی آب می‌نمایند. این دستگاه‌ها از سرعت جریان بالایی برخوردارند و توانایی تامین آب بدون سختی برای کل خانه را دارند. سختی گیر رزینی از یک مخزن استوانه ای شکل از جنس فلز یا فایبرگلاس تشکیل یافته که حاوی رزین‌های کاتیونی و آنیونی می‌باشد. در کنار این مخزن یک مخزن کوچکتر نیز وجود دارد که حاوی آب و نمک جهت احیای رزین‌ها می‌باشد. پس از گذشت مدتی از عملکرد سختی گیر رزینی ممکن است روند جذب یون‌های کلیسم و منیزیم با کاهش رو به رو شود در این صورت برای عملکرد بهتر دستگاه اقدام به شستشوی رزین‌ها با استفاده از مخزن آب نمک می‌نمایند تا راندمان کار به حالت عادی بازگردد.

فیلتر شنی

3

دستگاه فیلتر شنی از یک مخزن حاوی دانه‌های سیلیس تشکیل یافته که با عبور جریان آب حاوی ذرات معلق سبب به دام افتادن این ذرات در بین دانه‌های موجود در داخل مخزن فیلتر شنی می‌شود. اساس کار این دستگاه برگرفته از نحوه تصفیه طبیعی آب می‌باشد. دستگاه‌های فیلتر شنی معمولا دارای یک شیر ورودی و یک شیر خروجی می‌باشند که با توزیع آب ورودی در داخل مخزن سبب حذف ذرات معلق آب می‌شود. این دستگاه‌ها به صورت استوانه ای شکل طراحی و ساخته می‌شوند و می‌توان آن‌ها را از لحاظ جنس بدنه و یا روش تصفیه دسته بندی نمود. در تقسیم بندی فیلترهای شنی از لحاظ روش تصفیه می‌توان آن‌ها به سه دسته فیلتر شنی کند، فیلتر شنی سریع و فیلتر شنی تحت فشار دسته بندی نمود. برای کاربردهای صنعتی از فیلتر شنی تحت فشار، به دلیل بالا بودن راندمان آن استفاده می‌نمایند.

پس از گذشت مدتی از عملکرد فیلتر شنی ممکن است با افت فشار آب خروجی مواجه شویم. دلیل این امر پر شدن منافذ بین دانه‌های شن و ماسه توسط ذرات معلق در آب می‌باشد. برای برطرف نمودن این مشکل و افزایش راندمان فیلتر شنی اقدام به شستشوی فیلتر شنی به روش بکواش می‌نمایند. برای بکواش فیلتر شنی شیر ورودی را بسته و از طرف شیر خروجی آب را به داخل فیلتر شنی وارد می‌نمایند تا ذرات به دام افتاده در بین شن و ماسه به صورت شناور درآیند تا امکان پاک سازی آن‌ها وجود داشته باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از آخرین تکنولوژی‌های تصفیه آب می‌توانید از سایت ناب زیست بازدید نمایید.