در اکثر مکان های صنعتی و مسکونی برای جابجای و انتقال هوا از انواع هواکش سانتریفیوژ استفاده می گردد. اگزاست فن حلزونی سانتریفیوژ با نامهای مکنده فن بکوارد، اگزاست فن تهویه، فن یوتیلیتی و فن پشت بامی نیز در بازار شناخته می شود. مجموعه آذین تهویه انواع فن های مکنده و دمنده صنعتی و خانگی را به بازار عرضه میکند .

آشنایی با اگزاست فن سانتریفیوژ و کاربرد آن
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

اگزاست فن سانتریفیوژ چیست؟

در اکثر مکان های صنعتی و مسکونی برای جابجای و انتقال هوا از انواع هواکش سانتریفیوژ استفاده می گردد. اگزاست فن سانتریفیوژ با نامهای مکنده فن بکوارد، اگزاست فن تهویه، فن یوتیلیتی و فن پشت بامی نیز در بازار شناخته می شود. ما در این مطلب سعی خواهیم کرد در مورد انواع اگزاست فن های سانتریفیوژ، مشخصات پروانه، کاربردها و... توضیحاتی مختصر را ارائه دهیم.

اگر بخواهیم تعریفی ساده از اگزاست فن سانتریفیوژ حلزونی داشته باشیم باید بگویم دستگاهی که از طریق تبدیل انرژی الکتریکی موتور به مکانیکی قادر است حجم زیادی از هوا را در مدت زمان کوتاهی از طریق چرخش پروانه منتقل نماید. اگزاست فن سانتریفیوژ به کمک نیروی گریز از مرکز قادر است هوا را به داخل هوزینگ بکشد و از طریق افزایش سرعت و بالا بردن فشار هوا، آن را به سمت دهانه خروجی دستگاه فوت نماید. میزان دبی هوا و فشار ایجاد شده رابطه مستقیم با سایز پروانه سانتریفیوژ، سرعت گردش فن و قدرت موتور دارد.

با توجه به نوع کاربری و میزان آلاینده و افت فشار ناشی از مسیر کانال کشی می توان محاسباتی برای ظرفیت دستگاه انجام داد تا بتوان به بهترین شکل ممکن از طریق یک یا چند اگزاست فن سانترفیوژ تهویه مناسبی را برای محیط مورد نظر انجام داد. شرکت آذین تهویه با استفاده از کادری مجرب و با تجربه انواع هواکش های مکنده و دمنده را تولید و به بازار عرضه می نمایید شما می توانید از طریق مراجعه به وب سایت این مجموعه یا تماس با کارشناسان فروش، کاتالوگ اگزاست فن و قیمت انواع هواکش را دریافت نمایید.

ساختار یک پروانه سانتریفیوژ چگونه است؟

تیغه یک فن بزرگ صنعتی ساختار مهمی برای حرکت جریان هوا دارد. تیغه یا بالک های فن سانتریفیوژ معمولاً از مواد بادوام و سبک وزن ساخته می شود تا از سختی تیغه و کیفیت کلی فن اطمینان حاصل شودمعمولا ورق کربن استیل و ورق گالوانیزه برای کاربری های معمولی  و ورق استلس استیل 316 برای کاربردهای حساس استفاده می شود. ساختار طراحی تیغه فن بر عملکرد اگزاست فن صنعتی تأثیر می گذارد و به همین خاطر با توجه به نوع سیال و ذرات می توان از انواع فن بکوارد، فن فوروارد وشعاعی در اگزوز فن استفاده نمود.

موارد مهم در طراحی پروانه اگزاست فن صنعتی:

1-گام پره های فن 

اگر شکاف بین پره های یک فن حلزونی خیلی کم باشد، باعث اختلال در جریان هوا، افزایش درگیری در سطح تیغه وکاهش راندمان اگزاست فن تهویه می شود. اگر شکاف بین تیغه ها خیلی زیاد باشد، افت فشار افزایش می یابد و فشار باد ناکافی خواهد بود. بنابراین در هنگام طراحی و ساخت پره های فن حلزونی، باید برای حد صحیح فاصله پره  فن برنامه ریزی کرد.

2-تعداد تیغه ها یا بالک های پروانه سانتریفیوژ

تعداد رایج تیغه ها در بازار 5، 6، 8 و ... می باشد. اگر تعداد پره های متقارن زوج انتخاب شود و ضریب متوسط تنظیم نشود، به راحتی می توان سیستم تیغه فن را تشدید کرد.اگر مواد تیغه نتواند لرزش را تحمل کند، خستگی ناشی از آن مشکلاتی مانند شکستگی تیغه یا چاک را ایجاد می کند. بنابراین، طرح‌های بزرگ پره‌های فن صنعتی موجود در بازار بیشتر از اشکال نامتقارن عجیب و غریب برای رسیدن به هدف کاهش رزونانس استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، هرچه تعداد پره ها بیشتر و سرعت بیشتر باشد، جریان هوا بیشتر است، اما مصرف برق مربوطه نیز بیشتر می گردد.بنابراین در انتخاب تعداد پره های فن باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت و تعداد مناسب را انتخاب کرد.

پروانه سانتریفیوژ

3-صافی تیغه ها و پره های فن

صافی یک شاخص مهم برای ارزیابی ویژگی های بی نظمی سطح یک ماده است. این شاخصی است که تحت تأثیر عواملی غیر از طراحی قرار می گیرد و اساساً به نوع ورق اولیه و مراحل برش و جوشکاری پرهای فن دارد.

خارج از منحنی طراحی، بی نظمی در پره ها باعث ایجاد تلاطم در طول چرخش، افزایش درگیری، کاهش راندمان تهویه فن های اگزاست صنعتی، به خطر افتادن عملکرد اگزوز فن و افزایش صدای دستگاه می شود. بنابراین، صافی سطح تیغه باید در طول ساخت به شدت کنترل شود تا اطمینان حاصل شود که صاف بودن آن با الزامات طراحی اگزاست فن سانتریفیوژ مطابقت دارد.

4- جنس پره های فن سانتریفیوژ

بطور معمول هواکش های بزرگ  از آلیاژ آلومینیوم برای ساخت تیغه های فن استفاده می کنند. از آنجایی که آلیاژ آلومینیوم چقرمگی خوبی دارد، می تواند در برابر تغییر شکل فیزیکی مقاومت کند.آلیاژ آلومینیوم نیز به دلیل نیرویی که در طول فرآیند هل دادن هوا به آن وارد می شود، ارتعاش می کند، اما دامنه آن معمولاً کم است. یکی دیگر از انواع رایج ارتعاش به دلیل پراکندگی ناهموار کیفیت تیغه فن اگزاست و خروج از مرکز بین مرکز جرم و محور چرخش است. هنگامی که سطح تیغه فن (کیفیت) یا خارج از مرکز بزرگ باشد، فن های صنعتی بزرگ و حتی رادیاتورها می توانند به طور کلی لرزش داشته باشند و بر عملکرد فن تأثیر بگذارند.

5- شکل پره های فن

پره های اگزاست فن سانتریفیوژ دارای سطح مقطع یکسانی هستند، در حالی که تیغه ها با سطح مقطع بال طراحی می شوند و سپس با توجه به زاویه بین ابتدا و انتهای تیغه و محور چرخش، عرض ریشه و انتها، و غیره، این شکل از پره‌های فن گریز از مرکز می‌تواند جریان هوای بیشتری را هنگام چرخش ایجاد کند، شدت حرکت افقی گاز را افزایش داده و در نتیجه اثر تهویه فن هواکش را بهبود می‌بخشد.

6- انحنای تیغه فن

در محدوده مشخص شده، هرچه انحنای تیغه بیشتر باشد، انرژی جنبشی گاز در همان سرعت بیشتر می شود، یعنی حجم و فشار هوا بیشتر می شود. در عین حال، هر چه مقاومت تیغه های پروانه بیشتر باشد، گشتاور موتور نیز بیشتر می شود.

7-زاویه شیب پره های فن

هر چه زاویه شیب بیشتر باشد، اختلاف فشار بین سطوح بالایی و پایینی ورق بیشتر می شود و فشار بالقوه بر روی ورق بیشتر می شود.

انواع فن سانتریفیوژ کدامند؟

با توجه به توضیحات بالا در مورد ساختار تیغه ها و نوع طراحی پروانه اگزاست فن ها می توانیم این دستگاه را در 4 دسته تقسیم کنیم.

1-اگزاست فن سانتریفیوژ بکوارد

2-اگزاست فن سانتریفیوژ فوروارد

3-فن پروانه رادیال یا شعاعی

4-اگزاست فن ایرفویل 

اگزاست فن گریز از مرکز

کاربرد های فن سانتریفیوژ

همانطور که در ابتدای مطلب عنوان شد فن ها برای انتقال هوای تمیز یا هوای آلوده در صنایع مختلف کاربرد دارند. البته اگزاست فن های بطور کلی برای دو نوع کاربری خانگی و فن صنعتی طراحی و تولید می شوند. در زیر بعضی از کاربری ها را نام می بریم.

اگزاست فن رستورانی 

اگزاست فن بیمارستانی 

اگزاست فن سانتریفیوژ مخصوص پتروشیمی

هواکش های خانگی -فن سرویس بهداشتی و حمام

فن های پارکینگ و فشار مثبت راه پله

فن باکس های هوای تازه و کلین روم

قیمت اگزاست فن سانتریفیوژ :

درک این موضوع که قیمت اگزاست فن سانتریفیوژ می تواند با توجه به نوع پروانه و توان دستگاه برآورد شود چندان سخت نیست . ولی برای مشخص کردن قیمت اگزاست فن گریز از مرکز باید به پارامترهای دیگری نیز دقت کرد. چند مورد مهم در تعیین قیمت فن های سانتریفیوژ را در زیر عنوان میکینم.

1-جنس ورق بدنه و پروانه

2-توان و برند موتور 

3-ضخامت ورق بکار رفته در ساخت فن 

4-قطعات جانبی ماننده شاسی دوبل ، لرزه گیر، باران گیر و...