بتن مگر چیست و چه کاربردی دارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

اساس و پایه هر ساختمانی را بتن تشکیل می دهد. برای تولید بتن سفید، از سیمان سفید فله و ترکیب آن با مواد دیگر استفاده می شود. خرید سیمان سفید معمولا هزینه بالایی را شامل می شود و نسبت به مواد و مصالح دیگر مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل در ساخت و ساز های معمولی کمتر از آن استفاده می شود. در صنعت ساخت و ساز، انواع مختلفی از بتن ها وجود دارند که مصرف هر کدام از آن ها با توجه به نیاز و هدف مورد نظر، توصیه می شود.

مخلوط های بتنی با کیفیت های مختلفی وجود دارند، اما مواد تشکیل دهنده همه آن ها، سیمان سفید فله، آب و مقداری از ترکیب شن و سنگ است. در ترکیبات بتن و ملات، از سیمان که یک ماده چسبنده و اتصال دهنده است استفاده می شود.

 

 

بتن مگر چیست؟

نام دیگر بتن مگر، بتن لاغر است. بتن مگر دارای نام های دیگری مانند بتن پوششی، بتن نظافت و بتن رگلاژ است. یکی از عناصر اصلی در ساخت بتن و ملات، سیمان است که از آن برای ساختمان سازی و همچنین از نوع سیمان سفید فله آن برای نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می کنند. با وجود چسبندگی و کاربرد های زیادی که سیمان دارد، اما نمی توان تنها به خرید سیمان تکیه کرد. برای ایجاد بناهای بیشتر و زیباتر به خرید سیمان و ترکیب آن با مواد و مصالح دیگر نیاز داریم.

برای تشکیل بتن، لازم است از ترکیب سیمان، شن، ماسه و آب استفاده کنیم. مقدار سیمانی که در بتن مگر استفاده می شود، بین 100 تا 150 کیلوگرم بر متر مکعب است. مهمترین ویژگی بتن مگر که آن را از بتن های دیگر متمایز می کند، کم بودن سیمان بتن مگر نسبت به بتن های دیگر است. برای اینکه در خاک آمادگی لازم جهت اجرای آرماتور بندی و صفحه گذاری ایجاد کنند، از بتن مگر استفاده می کنند.

 

کاربرد بتن مگر

بتن مگر نقش مهمی در فرآیند ساخت و ساز دارد و به دلیل اینکه در ترکیب مخلوط آن از سیمان کمتر و مقدار آب بیشتری استفاده می شود، کاربرد فراوانی دارد. معمولا از بتن مگر برای پی سازی استفاده می کنند و در واقع هدف اصلی استفاده از این بتن مگر، هموار کردن سطح زمین خاکبرداری شده است. از بتن مگر در موارد مختلفی استفاده می کنند که در زیر به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  • هنگامی که خاک برداری به حد زیادی انجام شده باشد، از بتن مگر برای هموار کردن کف پی استفاده می شود.

  • بتن مگر مانع نفوذ سیمان به خاک می شود و کاربرد دیگری که میتوان به آن اشاره کرد این است که برای صاف کردن فونداسیون از آن استفاده می شود.

  • بتن مگر باعث می شود آب بتن توسط خاک جذب نشود و بتن مرطوب باقی بماند.

  • بتن مگر باعث رگلاژ کردن فونداسیون می شود و سطحی صاف را برای پی سازی به وجود می آورد.

  • بتن مگر باعث می شود تا خاک و خاک و بتن اصلی فونداسیون با یکدیگر تماس مستقیم نداشته باشد و به عنوان یک لایه محافظتی عمل می کند.

 

 

نکات اجرایی

برای اجرای بتن مگر لازم است حتما به موارد و نکات اجرایی زیر به خوبی دقت شود تا بازدهی و کارایی مناسبی حاصل شود.

  • در ساختمان سازی، خاک پی باید حتما مرطوب شود و بعد بتن ریزی انجام شود زیرا اگر خاک مرطوب نباشد، آب بتن را به خود جذب می کند و باعث پوک شدن بتن می شود.

  • شفته آهک هم مانند خاک باید قبل از بتن ریزی حتما مرطوب شود تا آب موجود در بتن مگر را به خود جذب نکند.

  • دقت کنید که حتما بعد از بتن ریزی باید به مدت 10 ساعت سطح آن را مرطوب نگه دارید و بعد از یک روز می توانید مراحل بعدی ساخت و ساز را انجام دهید.

 

طرح اختلاط بتن مگر

طرح اختلاط بتن در واقع روشی است که نسبت مقدار اجزای تشکیل دهنده بتن را مشخص می کند. در طرح اختلاط بتن، باید استحکام بتنی که ساخته می شود کاملا حفظ شده باشد، علاوه بر این باید روشی را استفاده کرد که مقرون به صرفه باشد. شاید این طرح در ابتدا ساده به نظر برسد اما به دلیل اینکه با کم و یا زیاد شدن مقدار هر کدام از مواد، خاصیت بتن تغییر پیدا می کند، یکی از مشکل ترین کار ها محسوب می شود. در طرح اختلاط بتن، نکات و مواردی باید در نظر گرفته شود که در زیر به چند مورد از آن اشاره می کنیم.

  • در طرح اختلاط بتن مگر باید نسبتی در نظر گرفته شود که کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه باشد.

  • کارایی و چسبندگی بتن از مواردی است که باید بسار در ترکیب جدید به آن توجه شود.

  • توجه به دوام و استحکام از مهم ترین مباحث در طرح اختلاط بتن محسوب می شود، که لازم است رعایت شود.

  • در این طرح باید سعی شود تا از مقدار سیمان کمتری در ترکیب بتن مگر استفاده شود اما باید توجه داشته باشید که کم کردن میزان سیمان نباید باعث بی کیفیت کردن بتن مگر شود.

 

 

ابزارآلات بتن مگر

یکی از مواردی که در اجرای کار باید به آن توجه شود، استفاده از ابزار آلات مخصوص ساخت و ساز است، که با استفاده مناسب از آن نتیجه مطلوب حاصل شود. ابزار آلات مناسب، علاوه بر اینکه ایمنی افراد در هنگام کار را بیشتر میکنند، نقش مهمی در تسریع روند کار دارند. همانطور که اشاره کردیم برای تشکیل بتن مگر، به موادی مانند شن، ماسه، سیمان وآب نیاز داریم.

علاوه بر لوازم پایه و مورد نیاز بنایی که شامل (شمشه آهنی، شیلنگ تراز، تراز، متر، تخته ماله و استامبولی) است، به لوازم دیگری از جمله بیل و فرغون و کلنگ نیاز است. همانطور که گفتیم برای اجرای درست و اصولی کار، لازم است از ابزار آلات مخصوص برای ساخت بتن مگر استفاده شود. برای اجرای بتن مگر، به ماشین آلاتی مانند میکسر و پمپ بتن و ویبراتور نیاز است.

 

 

ضخامت بتن مگر

در اجرای بتن ریزی علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، توجه به ضخامت لایه بتن مگر از اهمیت زیادی برخوردار است. ضخامت اصولی که بتن مگر در زمان بتن ریزی باید داشته باشد، ضخامتی بین 10 تا 15 سانتی متر است. در اجرای طرح بتن ریزی توصیه می شود از هر طرف 10 تا 15 سانتی متر بیشتر از حد فونداسیون، بتن ریخته شود.

از طرفی باید بگوییم که ریختن این بتن، بیش از حد مجاز آن توصیه نمی شود، زیرا باعث هدر رفتن و افزایش هزینه ها می شود. فقط در مواردی می توان به اندازه بیشتر از این بتن استفاده کرد که بخواهیم ارتفاع کف گود را تنظیم کنیم.

 

 

معرفی خانه سیمان

در این مقاله سعی کردیم به معرفی بتن مگر و کاربرد های آن و همچنین ابزار های مورد نیاز برای ساخت بتن، بپردازیم. امیدواریم که اطلاعات خوبی را در این مقاله کسب کرده باشید. خانه سیمان، به عنوان بزرگترین مجموعه عرضه کننده مواد و مصالح ساختمانی، همواره در تلاش است تا نیاز مشتریان را به حداقل برساند و محصولات و مصالح با کیفیت را در زود ترین زمان ممکن به مشتری های عزیز خود برساند.

شما عزیزان اگر قصد خرید سیمان، سیمان سفید فله و یا انواع مصالح ساختمانی را دارید، می توانید برای برقراری ارتباط با کارشناسان ما و ثبت سفارش با شماره های موجود در سایت، تماس بگیرید. همکاران ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.