تاثیر سلفون بر بسته بندی مواد غذایی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

اکیزگی و بهداشت مواد غذایی با بسته بندی آن‌ها رابطه مستقیمی دارد. بسته بندی مناسب می‌تواند به طور موثری مانع از ورود گرد و خاک و رطوبت به محصولات شده و سلامت و نظافت کالا را تضمین می‌کند. موارد مختلفی برای بسته بندی مواد غذایی وجود دارد که یکی از پر استفاده ترین آن‌ها استفاده از سلفون است. سلفون‌ها در واقع یک فیلم استرچ شفاف از جنس سلولز هستند. لازم به ذکر است که امروزه از ترکیب‌های دیگری نیز مانند پلیمر پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید و ... نیز در ساخت فیلم پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فیلم‌های پلاستیکی دارای مقاومت فوق‌ العاده‌ ای در برابر گرد و غبار، هوا و رطوبت به مواد غذایی می‌شود. از طرف دیگر سلفون‌ها به دلیل استفاده از پلیمر‌های طبیعی و سلولز دارای سازگاری خوبی با محیط بوده و به راحتی در محیط زیست تجزیه می‌شوند. سلفون‌ها تا مدت زمان یک ماه پس از رها شدن در طبیعت تجزیه شده و به عنوان یک تهدید برای طبیعت محسوب نمی‌شوند.

انواع سلفون برای بسته بندی

با توجه به کاربرد‌های بسیار زیادی که سلفون‌ها در بسته بندی مواد غذایی دارند، در انواع مختلفی نیز تولید و به بازار‌ها عرضه می‌شوند. هر کدام از انواع سلفون‌ها برای کاربرد و مصارف خاصی در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. سلفون‌ها که نایلون‌هایی نازک و شفاف هستند در انواع براق، مات، صدفی، شنی، مخملی و ... در بازار‌ها وجود دارند. در ادامه به انواع سلفون برای بسته بندی اشاره می‌کنیم:

 

سلفون شرینک بسته بندی

شیرینگ یکی از انواع سلفون است که شفاف و نازک بوده و در اثر حرارت جمعع می‌شود و به اطراف کالا و محصولات می‌چسبد. چسبندگی سلفون شیرینگ به محصولات به وسیله دستگاه شیرینگ انجام می‌شود. این نوع سلفون معمولاً برای بسته بندی چند محصول به صورت پک و در کنار یکدیگر کاربرد دارد. با این سلفون یک پوشش کامل و محکم به وجود می‌آید که به راحتی پاره نمی‌شود. جنس‌های متفاوتی بر اساس نوع کالا و وضعیت آب و هوایی از این سلفون وجود دارد. به طور مثال در مناطقی با بارش زیاد و رطوبت بالا از جنس‌های ضخیم تر این سلفون استفاده می‌کنند.

سلفون استرچ غذایی

سلفون استرچ غذایی کاربرد‌های زیادی در بسته بندی مواد غذایی دارد. این نوع از سلفون به دلیل چسبندگی، کشش بالا و همچنین قیمت مقرون به صرفه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. سلفون استرچ غذایی نسبت به سلفون شیرینگ دارای ضخامت کمتری بوده که علت آن کشسانی و چسبندگی آن است. این سلفون با پوشش کامل مواد غذایی، مانع از ورود هوا به داخل ظرف غذا یا مواد غذایی شده و از تغییراتی مانند عوض شدن رنگ و بوی آن جلوگیری می‌کند.

سلفون وکیوم مواد غذایی

به تخلیه هوای کامل درون یک کالا وکیوم گفته می‌شود. این در حالی است که سلفون وکیوم به طور کامل هوای داخل مواد غذایی را گرفته و به محصولات می‌چسبد. تخلیه هوای داخل مواد غذایی باعث می‌شود که علاوه بر ممانعت از ورود گرد و خاک، میکروب و رطوبت، مواد غذایی را برای مدت زمان طولانی بدون تغییر رنگ و سالم نگه می‌کند. لازم به ذکر است که سلفون وکیوم از قابلیت برچسب زدن و چاپ کردن نیز بهره مند است. برخی از افراد با استفاده از جارو برقی هوای داخل پلاستیک را تخلیه می‌کنند.

سلفون شفاف غذایی

در بسته بندی محصولاتی مانند ماکارونی یا رشته آشی استفاده از سلفون شفاف مشاهده می‌شود. با وجود این سلفون حتی اگر این کالا‌ها در معرض نور خورشید نیز قرار گیرند فاسد نمی‌شود. استفاده از این سلفون‌ها باعث می‌شود مشتری بتواند داخل محصول را دیده و به راحتی خریدش را انجام دهد. یکی از قابل توجه ترین ویژگی‌های سلفون شفاف هزینه مناسب آن است.

سلفون متالایز

برای بسته بندی محصولاتی مانند چیپس و پفک از سلفون متالایز استفاده می‌شود. آلومینیوم به کار رفته در این سلفون مانع از فاسد شدن مواد داخل بسته در اثر تابش نور خورشید می‌شود. از جمله مواد غذایی که با این سلفون بسته بندی می‌شوند می‌توان به حلوا شکری، لواشک و ... اشاره کرد.

تاثیر سلفون بسته بندی بر مواد غذایی

به کار گیری سلفون بسته بندی یکی از رایج ترین روش‌ها برای بسته بندی مواد غذایی، میوه‌ها، سبزیجات و... به شمار می‌آید. هدف اصلی برای استفاده از سلفون برای بسته بندی مواد غذایی محافظت کامل از مواد داخل ظرف در هنگام حمل و نقل و یا نگهداری در فروشگاه‌ها است. استفاده از سلفون برای مصارف خانگی و نگه داری مواد غذایی مانند سالاد، غذا‌های مانده، میوه‌ها و ... نیز مشاهده می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که برای نگه داری باقی مانده غذا در یخچال با استفاده از سلفون، باید حتما غذا سرد شده باشد. استفاده از سلفون مانع از رسیدن اکسیژن به مواد غذایی شده و سرعت تجزیه را در آن‌ها کاهش می‌دهد. علاوه بر این استفاده از سلفون‌ها برای رسیدن به اهداف بازاریابی بسیار مهم است. زیرا سلفون‌ها دارای قابلیت چاپ هستند و برای شرکت‌ها این امکان را فراهم می‌کند که اطلاعات مهم را بر روی آن وارد کنند. از طرف دیگر قیمت مقرون به صرفه سلفون برای بسته بندی مواد غذایی نیز یکی از دلایل کاربرد بسیار زیاد سلفون در صنایع بسته بندی و منازل شده است.

مزایای استفاده از سلفون برای بسته بندی مواد غذایی

بعد از تولید محصولات، برای سالم رساندن آن‌ها به بازار به یک بسته بندی مناسب نیاز است. پیدا کردن یک بسته بندی مناسب برای تولید کنندگان مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است. در واقع بسته‌ بندی می‌تواند یک پل ارتباطی بین خریدار و کالا باشد که توجه مشتری را به خود جلب کند. بسته بندی مواد غذایی به دلیل تاثیر مستقیمی که بر روی سلامت افراد دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از طرف دیگر برای خریداران مشاهده کردن مواد غذایی و اطمینان یافتن از سلامت آن برای خرید آن کالا مهم و ضروری است. بنابراین می‌توان گفت یکی از اساسی ترین عوامل برای ظاهر یک بسته بندی، شفافیت آن است. در برخی صنایع بسته بندی حرارت محیط یا بخش بسته بندی به حدی بالا است که استفاده از یک جنس محکم در برابر حرارت‌های بالا مورد نیاز است. بنابراین برای صنایعی که فضای گرمایی بسیار بالایی دارد استفاده از سلفون اولین گزینه پیشنهادی برای این تولید کنندگان می‌باشد. زیرا یکی از ویژگی‌های اصلی بسته بندی سلفونی، مقاومت بالا در برابر حرارت است.

 

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی درباره تاثیر سلفون بسته بندی مواد غذایی در اختیار شما قرار دهیم. در نظر داشته باشید با توجه به تاثیر مستقیم مواد غذایی بر سلامت افراد استفاده از بسته بندی‌های مناسب برای جلوگیری از ورود رطوبت، گرد و غبار و ... بر مواد غذایی بسیار ضروری است. از جمله مزایا و تاثیرات سلفون بر بسته بندی مواد غذایی می‌توان به حمل و نقل راحت تر مواد غذایی، حفظ کیفیت و تازگی، ممانعت از نفوذ پذیری باکتری و رطوبت هوا و ... اشاره کرد. به طور کلی می‌توان گفت استفاده از سلفون‌ها برای نگه داری مواد غذایی امکان استفاده از آن را برای مدت زمان طولانی تری فراهم می‌کند. از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم. نادی پلاستیک