گواهینامه بازرسی IC
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 چیست؟IC بازرسی

بازرسی کالا  که به منظور بهتر شدن عملکرد و ورود کالاهای با کیفیت صورت می گیرد.برای انجام این نوع ارزیابی بایستی یک نوع سیستم نظارتی و بازرسی هماهنگ لازم است که با مقررات کشور های مربوطه برای تجارت سازگار باشد .

بازرسی ها شامل  بررسی، ارزیابی، آزمایش، نمونه برداری، اندازه گیری و عملیات مشابه و صدور گزارش و گواهی مربوط به این عملیات و ارائه خدمات مشاوره ای در این خصوص می باشد.

بازرسی کالا اقدامی است که همیشه مورد توجه سازمان‌های و شرکت های حرفه ای و موفق است .که به جهت دستیابی به چنین سیستم نظارتی لازم است تا از روش های بازرسی حرفه ای استفاده شود. این نوع بازرسی از مهمترین مراحل بازرسی محسوب می شود.

بنابراین با توجه به مقررات  بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تمامی کالاهای که بخواهند  اعتبار اسنادی داشته باشند بایستی توسط شرکت بازرسی ارزیابی شوند و گواهی IC بگیرند.

 

 

گواهینامه بازرسی IC چیست؟

2

 این گواهی در بازرسی کالا  سندی است که از طرف شرکت های بازرسی صادر می شود که به این منظور انجام می شود که کالا های با کیفیت در دسترس مصرف کننده قرار گیرد  یکی از این شرکت ها  شرکت بازرسی تایکو است.

گواهی بازرسی سندی ، جهت ارایه به بانک است که موضوع آن بر نظارت شرکتهای بازرسی جهت تأئید کمیت و کیفیت کالا است. بنابراین کالا با پروفرم و اسناد حمل که توسط شرکتهای بازرسی مورد تأئید بانک مرکزی قرار گرفته و تاییدیه داده میشود.

به دلیل اینکه در تجارت بین المللی طرفین تجارت در کشورهای مختلف هستند بایستی کالا ها از هر کشوری که بارگیری می شود،مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند .به همین منظور بازرسی کالا را می توان از بسته بندی شروع کرد و تا بارگیری برای حمل به کشورمورد نظر  ادامه داد.

در کشور مقصد به طور معمول بازرسی کالا بر روی بسته های رسیده  انجام می شود و سپس گواهی استاندارد صادر می شود.که شرکت بازرسی توانایی صدور این گواهی ها را دارد.

برای صدور گواهی بازرسی  جهت ارائه به بانکی ، بایستی مشخصه های کمی مانند مقدار و تعداد کالا و همچنین مشخصات ظاهری کالا ارزیابی و کنترل شود.تا بتوان ترخیص کالا از گمرک گمرک را بدون هیچ بدون مشکل تمام کرد.بنابراین افراد باید تمامی مدارک مورد نیاز جهت انجام امور مربوط به ترخیص را تهیه کنند.

پس این گواهی جزء مهمترین مدارک است. بنابراین حتی اگر چنانچه کالا به بازرسی نیازی نباشد، دریافت این گواهینامه بازرسی به منظور ارائه به بانک ضروری است. پس می توان بعد از طی کردن مراحل اداری ترخیص

3کالا از گمرک به شرکت‌های بازرسی مراجعه کرد ، و کار بازرسی کالا و صدور گواهی های لازم را به این شرکت ها سپرد.

شرکت بازرسی تایکو یکی از این شرکت هاست که افراد میتوانند برای گرفتن گواهی بازرسی در ترخیص کالا به آن اعتماد کنند .

یکی از سایت های خارجی معتبر در این مورد سایت | abbreviationfinder.org میباشد که در کنار سایت تایکو در این زمینه فعالیت میکند.

پس در صورتی که از جمله تاجرانی هستید که مدام در حال خرید کالاهای مختلف از کشورهای خارج از مرز ایران هستند به طور حتم از این موضوع آگاه هستید که بانک مرکزی برای حفاظت از اموال و دارایی شما قوانینی را مقرر کرده اند که دریافت گواهی  بازرسی به نفع خود شما خواهد بود.

بنابراین بایستی به دنبال شرکت بازرسی باشید که کار خود را به نحو عالی انجام دهد تا هم از بابت استاندارد بودن کالا آسوده خاطر باشید و هم اینکه گواهی صادره از سوی این شرکت اعتبار لازم را برای ارائه به بانک مرکزی داشته باشد.پیشنهاد ما به شما بدون شک شرکت بازرسی تایکو را پیشنهاد میکنیم.

 در بازرسی کمی و ظاهری بازرسان به شکل تصادفی چند نمونه از کالا را انتخاب می کنند و به این ترتیب مشخصات ظاهری و نوع بسته بندی کالا را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند ، موارد ارزیابی شده با استانداردهای کشور مقصد مطابقت داده می‌شوند و در صورت داشتن این استاندارد ها بازرسان شرکت بازرسی گواهی مربوطه را صادر می‌کنند.این گواهی که برای کمیت صادر می شود همانطور که گفته شد گواهی IC است.

با توجه به این که برای ترخیص کالا از گمرک و همچنین رفع تعهد ارزی بانک مرکزی بایستی مدارکی به بانک تحویل داده شوند که گواهی بازرسی IC از جمله مهمترین این مدارک محسوب می شود. بنابراین اگر چنانچه نیازی به بازرسی کالا وجود نداشته باشد هم لازم و ضروری است تا برای دریافت گواهی بازرسی IC به منظور 4ارائه به بانک و سپس انجام مراحل اداری ترخیص کالا از گمرک، به شرکت‌های بازرسی مراجعه کرد، تا شرکت بازرسی با انجام اقدامات لازم و صدور گواهی گفته شده راه ترخیص کالا از گمرک را برای افراد هموار کنند.

اهمیت صدور گواهی بازرسی IC به این دلیل است که دریافت آن می تواند کیفیت محصولات و چگونگی صحیح فرایندهای تولید را تضمین کند. با داشتن گواهی بازرسی IC این اطمینان به دست می آید که کالا با استانداردهای مشتری، صنعت و مقررات دولتی مطابقت دارد و محصولات با کیفیت تولید می شوند. بازرسان شرکت بازرسی تایکو به افراد در شناسایی ناهماهنگی‌ های محصولات و تاخیرهای احتمالی حمل و نقل کالاها کمک می کنند.

بنابراین شرکت بازرسی مربوطه بعد از بازرسی کالا پیش از حمل در صورت تایید محصولات ، گواهی IC  را صادر می کند . و به این ترتیب تاجران از کمیت کالای مورد نظر خود آسوده خاطر شده و خرید خود را نهایی می کنند تا شرکت مبدا هم کالاها را برای آنها ارسال کند.

ممکن است بعضی از افراد و خریداران به سبب آشنایی با شرکت تولید کننده کالا و یا علت های دیگر نیاز به بازرسی کمی و ظاهری کالا پیش از حمل و دریافت گواهی IC نداشته باشند. ولی باید آگاه باشند که اخذ گواهی IC اجباری است. زیرا براساس قوانین وضع شده، هنگام ترخیص کالا از گمرک گواهی  ICنیاز است.

 

به این صورت برای ترخیص کالا از گمرک و همچنین رفع تعهد ارزی بانک مرکزی بایستی مدارکی به بانک ارائه شود که گواهیIC از جمله مهمترین این مدارک است. بنابراین حتی در صورتی که نیاز به بازرسی کالا نباشد ،باید برای دریافت گواهیIC به منظور ارائه به بانک و سپس انجام مراحل اداری ترخیص کالا از گمرک، به شرکت‌های بازرسی مراجعه کرده، تا این شرکت ها با انجام اقدامات لازم و صدور گواهی مذکور عملیات ترخیص کالا از گمرک را برای تاجران آسانتر کنند.

 

 

منبع : شرکت بازرسی خبرگان بین المللی تهران | tie.co.ir

شماره تماس : 02174612