ساختار کابل فیبر نوری چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

آیا تا به حال به ساختار فیبر نوری فکر کرده‌اید؟ چگونه یک رشته نازک شیشه، به‌اندازه عرض یک تار موی انسان، می‌تواند مقادیر زیادی داده را در فواصل بسیار دور منتقل کند؟ فیبر نوری از سه عنصر متحدالمرکز هسته، روکش و پوشش خارجی تشکیل شده است. این عناصر داده‌ها را از طریق نور مادون قرمز حمل کرده و سیگنال را از طریق فیبر منتشر می‌کنند. هسته در مرکز فیبر نوری قرار دارد و مسیری را برای عبور نور فراهم می‌کند. در فیبر چند حالته، اندازه هسته ۵۰ میکرون (μm) و این عدد برای فیبر تک حالته، تقریباً ۸.۳ میکرون است. اندازه هسته بزرگ‌تر در فیبر چند حالته مسیر‌های مختلفی را برای عبور نور فراهم می‌کند. یک روکش ۱۲۵ میکرونی به دور هسته پیچیده شده است. روکش نور را در داخل هسته نگه می‌دارد و جهت پخش نور از طریق فیبر را کنترل می‌کند. در نهایت، ما یک پوشش خارجی داریم که به‌عنوان بافر اولیه عمل می‌کند و قطر آن در حدود ۲۵۰ میکرون است. پوشش خارجی الیاف را در برابر رطوبت و محیط‌های متخاصم محافظت می‌کند. جنس پوشش خارجی از یورتان آکریلات (پلاستیک) دولایه است که به‌عنوان لایه‌های نرم و سخت نیز شناخته می‌شوند.

فیبر نوری چیست؟

فیبر‌های نوری از شیشه یا پلاستیک ساخته می‌شوند، اگرچه بسته به طیف انتقال مورد نظر، گاهی اوقات از مواد دیگری نیز استفاده می‌شود. قطر اکثر آن‌ها تقریباً به‌اندازه یک موی انسان است و ممکن است چندین مایل طول داشته باشد. نور در امتداد مرکز فیبر از یک سر به سر دیگر منتقل‌شده و پیام‌هایی از جنس سیگنال را مخابره می‌کند. سیستم‌های فیبر نوری در بسیاری از کاربرد‌ها و صنایع، نسبت به هادی‌های فلزی برتری دارند.

اگر قصد خرید کابل فیبر نوری و تجهیزات شبکه به‌صورت یکجا را دارید، می‌توانید به مجموعه ویرا شبکه کاسپین مراجعه نمایید.

مزایای استفاده از کابل فیبر نوری

13

بزرگ‌ترین مزیت کابل فیبر نوری پهنای باند بسیار بالای آن است. به دلیل طول موج نور، امکان انتقال سیگنالی وجود دارد که به‌راحتی می‌تواند حاوی اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به یک هادی فلزی، حتی یک هادی کواکسیال باشد.

مزایای دیگر کابل فیبر نوری عبارت‌اند از:

  • جداسازی الکتریکی: فیبر نوری نیازی به اتصال زمین ندارد. فرستنده و گیرنده هر دو از یکدیگر جدا هستند و بنابراین عاری از مشکلات حلقه زمین خواهند بود. همچنین خطر جرقه یا برق گرفتگی نیز وجود ندارد.
  • ر‌هایی از EMI: فیبر‌های نوری در برابر تداخل الکترومغناطیسی (EMI) مصون هستند و خود هیچ تشعشعی برای ایجاد تداخل ساطع نمی‌کنند.
  • اتلاف کم‌توان: این مزیت، امکان اجرای کابل فیبر نوری در مسیرهای طولانی‌تر و استفاده از تقویت‌کننده‌های تکرار‌کننده کمتر را فراهم می‌کند.
  • سبک‌تر و کوچک‌تر: کابل فیبر نوری وزن کمتری دارد و نسبت به رساناهای فلزی با ظرفیت حمل سیگنال معادل، به فضای کمتری نیاز دارد. سیم مسی حدود ۱۳ برابر سنگین‌تر است. نصب فیبر آسان‌تر است و به فضای مجرای کمتری نیاز دارد.
  • پهنای باند و انتقال داده: کابل‌های داده فلزی قدیمی، معمولاً مسی، پهنای باند نسبتاً محدودی را در مقایسه با فیبر نوری ارائه می‌دهند.
  • سرعت: استفاده از پالس‌های نور به‌عنوان منبع اصلی انتقال اطلاعات به کابل‌های فیبر نوری، در مقایسه با سایر حالت‌های انتقال داده، مزیت سرعت بالاتر را هدیه می‌دهد. فیبر به‌طور کلی عملکرد بسیار بهتری نسبت به کابل‌های مسی حتی با درجه بالا (Cat5 یا Cat6) دارد.
  • فاصله: کابل‌های فیبر نوری علاوه بر سرعت بسیار بالا، می‌توانند سیگنال‌های خود را در مسافت‌های بسیار طولانی‌تری نسبت به انواع کابل‌کشی‌های سنتی انتقال دهند و این مزیت را به نرخ کم تلفات سیگنال خود مدیون هستند. کابل‌های مسی معمولاً دارای محدودیت ۱۰۰ متری از نظر فاصله انتقال کیفیت مناسب هستند. در مقابل، برخی از فیبر‌های نوری منفرد می‌توانند سیگنال را در طول صد‌ها کیلومتر با خود حمل کنند.
  • ایمنی و قابلیت اطمینان: یکی دیگر از تفاوت‌های بین کابل فیبر نوری و کابل مسی این است که نسخه‌های شیشه‌ای آن بسیار نازک‌تر، سبک‌تر و در عین حال مستحکم‌تر هستند. این مزیت باعث می‌شود در مقابل نیرو‌های کششی مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان بدهند و در نتیجه کمتر آسیب‌دیده یا شکسته شوند. کابل فیبر نوری مقاومت بسیار بالاتری در برابر تغییرات دمایی، حرارت، آتش‌سوزی و رطوبت دارد.

کاربردهای مختلف فیبر نوری

14

برخی از زمینه‌های اصلی کاربرد فیبر‌های نوری عبارت‌اند از:

  • ارتباطات: انتقال صدا، داده و ویدئو رایج‌ترین کاربرد‌های فیبر نوری هستند. در مخابرات، شبکه‌های محلی (LAN)، سیستم‌های کنترل صنعتی، سیستم‌های اویونیک و سیستم‌های فرماندهی، کنترل و ارتباطات نظامی برای انتقال صدا، تصویر و داده از فیبر نوری استفاده می‌شود.
  • سنجش اطلاعات محیطی: از فیبر نوری می‌توان برای رساندن نور از یک منبع راه دور به یک آشکارساز برای به دست آوردن فشار، دما یا اطلاعات طیفی استفاده کرد. این فیبر همچنین می‌تواند به‌طور مستقیم به‌عنوان مبدل برای اندازه‌گیری تعدادی از اثرات محیطی مانند کرنش، فشار، مقاومت الکتریکی و pH استفاده شود. تغییرات محیطی بر شدت نور، فاز و پلاریزاسیون تأثیر می‌گذارد به‌گونه‌ای که می‌توان در انتهای دیگر فیبر، این تغییرات را تشخیص داد.
  • تحویل نیرو: فیبر‌های نوری می‌توانند سطوح بسیار بالایی از قدرت را برای کار‌هایی مانند برش لیزری، جوشکاری، علامت‌گذاری و حفاری انتقال دهند.
  • روشنایی: دسته‌ای از الیاف که با یک منبع نور در یک انتها جمع شده‌اند، می‌توانند مناطقی را که دسترسی به آن‌ها دشوار است، روشن کنند. به‌عنوان مثال، برای عکس‌برداری از داخل بدن انسان و مواردی مانند آندوسکوپی، تابلوهای نمایش و نورپردازی تزئینی می‌توان از کابل فیبر نوری استفاده کرد.
  • کاربرد‌های پزشکی: کاربرد کابل فیبر نوری در پزشکی شامل طیف گسترده‌ای از روش‌ها و کاربرد‌هایی است که به پیشبرد انواع مختلف روش‌های تشخیص و جراحی کمک می‌کند و همچنین به‌طور چشمگیری راحتی و زمان بهبودی بیمار را بهبود می‌بخشد.
  • اینترنت: کابل فیبر نوری به دلیل سرعت و پهنای باند بالاتری که می‌تواند از طریق سیگنال‌های اترنت استاندارد یا وای فای به سطح خیابان، خانه‌ها و محل‌های کار ارسال کند، برای برقراری اینترنت جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تلویزیون: فن‌آوری‌های تحویل فیبر نوری، طیف گسترده‌ای از مزیت‌ها را هم برای شرکت‌های تلویزیونی و هم برای مشتریان آن‌ها ارائه می‌دهد. علاوه بر پهنای باند بسیار بیشتری که کابل‌های تلویزیون فیبر نوری ارائه می‌کنند (به معنی انتقال سریع‌تر داده‌ها به خانواده‌های بیشتر و در نتیجه کیفیت تصویر بسیار بهبودیافته)، آن‌ها همچنین از نظر مقاومت در برابر تداخل، شرایط محیطی چالش‌برانگیز و الکتریسیته برخوردار هستند.
  • صنعت خودرو: امروزه، بسیاری از پیشرفت‌ها در زمینه تجربه راننده و بهبود عملکرد خودرو در زمینه‌های الکترونیک، به کمک کابل فیبر نوری اتفاق می‌افتد.
  • سنسور‌ها: حسگر‌های فیبر نوری نوعی حسگر مجاورتی هستند که معمولاً دارای یک فیبر نوری متصل به منبع نور هستند و امکان تشخیص را در فضا‌های تنگ و تاریک فراهم می‌کنند.

خرید تجهیزات کابل فیبر نوری از ویرا شبکه کاسپین

برای خرید تجهیزات کابل فیبر نوری اعم از پچ پنل، پچ کورد، مفصل، انواع کانکتور، پیگتیل، دستگاه فیوژن کابل نوری و سایر تجهیزات شبکه مانند تجهیزات پسیو، تجهیزات فلوک، انواع سوئیچ، سرور، رک شبکه و مخابرات و انواع دوربین‌های مداربسته می‌توانید به مجموعه ویرا شبکه کاسپین به نشانی اینترنتی https://viranet.ir/ مراجعه کنید. ویرا شبکه کاسپین به ارائه خدمات مشاوره، طراحی، نظارت، پیاده‌ سازی، اجرا و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری، مراکز داده و دوربین‌ های مداربسته می‌پردازد. تنها کافی است با مشاورین این شرکت تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهند.