در ایران حدود ۲۳۰۰ گونه گیاهی معطر و دارویی وجود دارد و حدود ۴۵۰ گونه در عطاری‌ها به‌فروش می‌رسند. اعتماد افراد به خواص و مصرف گیاهان دارویی، عرقیات گیاهی و داروهای سنتی باعث شده است، عطاری‌ها درآمد نسبتا خوبی داشته باشند. در واقع گیاهان دارویی با خواص فراوانی که دارند این روزها طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده‌اند. از این رو ممکن است یک عطاری تازه‌تأسیس به‌طور ناگهانی محبوبیت و موفقیت فوری به دست آورده و درآمد بالایی کسب کند. برای کسانی که قصد راه‌اندازی این کسب‌وکار را دارند، این سوال مطرح می‌شود که درآمد عطاری چقدر است؟ برای دریافت پاسخ این سوال، مطلب پیش رو برایتان بسیار مفید خواهد بود.

درآمد عطاری چقدر است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

عوامل موثر در درآمد شغل عطاری

درآمد عطاری به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. از مهم‌ترین این فاکتورها می‌توان به قدمت، برخورد فروشنده، روابط اجتماعی، دکوراسیون، محل فروشگاه، استراتژی تبلیغات و بازاریابی فروشگاه اشاره کرد. البته درآمد یک فروشگاه با یک عمده فروشی عطاری تفاوت‌های بسیاری خواهد داشت. به‌همین دلیل بررسی عواملی مثل سود اقلام، راهنمای خوبی برای فهمیدن میزان درآمد در این کار است. از این رو در ادامه به این موضوع پرداخته‌ایم. 

بررسی سود اقلام در شغل عطاری برای محاسبه درآمد

برای محاسبه سود اقلام عطاری، حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد در نظر بگیرید. این سود نا‌خالص شما محسوب می‌شود. البته توجه داشته باشید که همه محصولات داخل عطاری را نمی‌توان با سود ۵۰% فروخت. به‌عنوان مثال محصولی مثل زعفران که در فروشگاه‌های مختلفی نیز به فروش می‌رسد را نمی‌توان با سود بالایی به مشتریان عرضه کرد. اما برخی داروها و دمنوش‌های گیاهی خاص مثل عنبر نسا را می‌توان با سود ۴۰ الی ۵۰ درصد نیز به فروش رساند. 

درآمد مؤثر با راه‌اندازی عطاری دقیقاً از همین راه کسب می‌شود؛ بنابراین شیوه قیمت‌گذاری روی اجناس داخل عطاری باید به گونه‌‌ای باشه که میانگین سود حاصل از محصولات فروخته شده، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد محاسبه شود. بدین‌ترتیب با گذشت زمان، هزینه راه اندازی عطاری را نیز از طریق درآمدی که کسب می‌کنید، به‌راحتی به دست خواهید آورد. 

17

مزایای راه‌اندازی عطاری؛ نحوه کسب درآمد موثر در عطاری

به‌صورت کلی بازار عطاری در همه فصول سال مشتریان خود را دارد. علاوه‌بر این، ماه محرم و رمضان و آغاز نوروز از پررونق‌ترین روزهای این کسب‌وکار هستند. پرفروش‌ترین محصولات عطاری در ماه محرم مربوط به ادویه‌جات بوده و در ماه رمضان خاکشیر، تخم شربتی و عرقیات، مشتریان بیشتری خواهند داشت.

عطاری جزو شغل‌هایی است که مزایای بسیاری دارد. هم‌چنین می‌توان درآمد مؤثری با راه‌اندازی عطاری کسب کرد زیرا از مزایای بسیاری برخوردار است که از مهم‌ترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حداقل ماندگاری بسیاری از کالاها تا یک سال است.
  • اجناس قیمت مصرف‌کننده مندرج روی محصول ندارند؛ بنابراین قیمت تعیین شده از طرف فروشنده روی اقلام درج می‌شود.
  • حتی تا صد گرم آخر کالا قابل فروش است و نگرانی از بابت دور ریز محصول وجود ندارد.
  • غالب اجناس عطاری تاریخ مصرف بلند مدت دارند. (به عنوان مثال تا 2 سال)
  • تعیین میزان سود اقلام محصولات تا حد بسیاری به فروشنده بستگی دارد.

بسیاری از محصولات نیز وجود دارند که گذر زمان تأثیر بسیار کمی در کیفیت آن‌ها می‌گذارد. مانند انواع عرقیات یا برخی ادویه‌ها؛ به‌همین دلیل برخی از افراد برای خرید عمده عرقیات و ادویه‌جات اقدام می‌کنند.

نحوه موفقیت در شغل عطاری با درآمد بالا

تخمین درآمد عطاری‌ها کاری سخت و غیرقابل پیش‌بینی است. اما با‌توجه‌به موارد فوق می‌توان نتیجه گرفت که عطاری حاشیه سود بالایی دارد. شغل عطاری به دلیل ارتباط با سلامت مردم، نسبت‌به برخی شغل‌ها متفاوت است. در درجه اول، هدف از راه‌اندازی این شغل باید تامین و حفظ سلامت مشتری بوده و مسائل مالی اولویت اولیه نباشد. 

علاوه‌بر این مسئله، یک عطار خوب باید دانش‌ کافی درباره این شغل داشته باشد و بتواند اطلاعات درست و مناسب درباره خواص دارو‌ها و گیاهان را به مشتریان بدهد. در‌این‌صورت مشتری نیز با رضایت کامل به مغازه آمده و محصول مورد‌نیاز خود را تهیه می‌کند. 

شاید این شغل هم مانند شغل‌های دیگر در ابتدای راه‌اندازی، درآمد چندانی نداشته باشد. اما با داشتن دانش کافی در این زمینه و راهنمایی مناسب افراد و هم‌چنین بازاریابی درست، با گذشت زمان می‌توان به بقا این شغل کمک کرد و به درآمد خوبی رسید.

18

درآمد بالا در شغل عطاری به کمک مشاوره کارشناسان ویترین مارکت

در این مقاله در مورد درآمد عطاری و حاشیه سود این شغل صحبت کردیم. شغل عطاری یکی از شغل‌های با حاشیه سود بالا است؛ اگر به این حوزه علاقه‌مند هستید، حتما به این شغل به‌عنوان یک گزینه مناسب فکر کنید. با داشتن برنامه‌ریزی و استراتژی بازاریابی، می‌توانید شانس خود را در دنیای ادویه‌جات و گیاهان دارویی افزایش داده و به درآمد بالایی در این شغل برسید. 

ویترین مارکت، بزرگ‌ترین فروشگاه عمده‌فروشی عطاری آنلاین است که از زیر مجموعه‌‌های ایران کلدپرسینگ محسوب می‌شود. اگر علاقه و انگیزه کافی برای ورود به این حرفه را دارید، حتماً از مشاوران معتبر ویترین مارکت در این زمینه کمک بگیرید. مشاوران ویترین مارکت باتوجه‌به بودجه شما، بهترین استراتژی کسب‌وکار را برایتان برنامه‌ریزی می‌کنند. در این صورت می‌توانید یک کسب‌و‌کار پربازده و پررونق داشته باشید. برای ارتباط با کارشناسان ویترین مارکت با شماره ۰۲۱۲۲۹۵۳۵۸۴ تماس بگیرید و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره‌مند شوید. هم‌چنین اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید به سایت vitrinemarket.com مراجعه کنید.