متخصص امنیت شبکه چطور از اطلاعات محافظت می‌کند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

آموزش شبکه یک عبارت چتری است که بخش‌های مختلفی را پوشش می‌دهد. برای مثال از آموزش مایکروسافت تا آموزش امنیت شبکه و تسلط بر تجهیزات سخت‌افزاری شبکه همگی زیرمجموعه یادگیری شبکه هستند. یک متخصص شبکه باید الفبای اولیه بخش‌های مختلف را بداند؛ اما تسلط بر یکی از آن‌ها می‌تواند بازار کار را برای شما فراهم کند. امنیت شبکه یکی از بخش‌های بسیار مهم در یادگیری شبکه است که بازار کار مناسبی هم دارد. در این مقاله قصد داریم به شما نشان دهیم که متخصص امنیت شبکه کیست و چطور از اطلاعات محافظت می‌کند.

کارشناس امنیت شبکه کیست؟

کارشناسان و تحلیل‌گران سایبری، با کمک فناوری‌های مختلف و فرایندهای متنوع، تهدیدات سایبری را شناسایی کرده و آن‌ها را مدیریت می‌کنند. به این ترتیب از اطلاعات یک سازمان محافظت خواهد شد. کارشناس امنیت شبکه کسی است که به‌عنوان تحلیل‌گر امنیت سایبری در تلاش است تا زیرساخت‌های فانوری اطلاعات که شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه می‌شود را در برابر انواع فعالیت مجرمانه محافظت کند. پس آموزش شبکه ، نرم‌افزار و سخت‌افزار بخشی از آموزش امنیت شبکه خواهد بود.

بازارکار متخصص امنیت شبکه

در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها و مراکز دولتی و غیردولتی فعالیت‌های خود را به‌صورت مجازی انجام می‌دهند. در هر سازمان و ارگانی یک شبکه بزرگ وجود دارد و هر شبکه‌ای نیاز به تأمین امنیت خواهد داشت. امنیت شبکه در سازمان‌های مختلف با هم از نظر اهمیت تفاوت دارند. برای مثال سازمان‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات مالی نیاز به امنیت بسیار بالایی خواهند داشت. هر روز استفاده از اینترنت و خدمات غیرحضوری افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه نیاز بیشتری به متخصصان شبکه احساس می‌شود. از طرفی هر جا که شبکه مجازی وجود داشته باشد، می‌توانید انتظار حملات سایبری را داشته باشید. پس می‌توان نتیجه گرفت که نیاز به متخصص امنیت شبکه هر روز افزایش پیدا می‌کند.

در گذشته این پست شغلی چندان محبوب نبود؛ اما این روزها حتی سازمان‌های کوچک نیز نیاز به یک متخصص امنیت شبکه خواهند داشت. حتی دوره‌های آموزش امنیت شبکه تقاضای بیشتری پیدا کرده‌اند و متخصصان بیشتری در این زمینه مشغول به کار می‌شوند. بسیاری بر این باور هستند که تخصص و تسلط در زمینه امنیت شبکه، یک مهارت بسیار پولساز در آینده بسیار نزدیک خواهد بود. بد نیست بدانید در سطح جهانی، سالانه 6 تریلیون دلار صرف جلوگیری از حملات سایبری می‌شود!

یک متخصص امنیت شبکه نیاز به چه مهارت‌هایی دارد؟

اول از همه همان طور که تصور می‌کنید، یک تخصص امنیت شبکه باید در تمامی زمینه‌های آموزش شبکه تخصص و تسلط داشته باشد تا بتواند نقاط ضعف و قوت یک شبکه را به‌خوبی تشخیص دهد. مهارت متخصص امنیت شبکه محدود به بخش سخت‌افزار یا نرم‌افزار نمی‌شود. بلکه از مدیریت شبکه تا سخت‌افزار و نرم‌افزار را باید به‌خوبی بشناسد و بر آن تسلط داشته باشد. همچنین جالب است بدانید که یک متخصص امنیت شبکه باید با دنیای سایبری و عملکرد هکرها نیز آشنا باشد. در اصل می‌توان گفت که برخی متخصصان امنیت شبکه، هکرهای درست‌کاری هستند که جلوی حملات هکرهای دیگر را می‌گیرند.

داشتن استدلال عالی و ذهن منطقی از جمله پیش‌نیازهایی است که برای تبدیل شدن به یک متخصص شبکه به آن نیاز خواهید داشت. یک متخصص شبکه باید به جزئیات دقت کند و تحلیل درستی داشته باشد. جالب است بدانید مهارت‌های مدیریت بحران، مهارت‌های حسابرسی، شبکه، آی تی و هرچه در زمینه کامپیوتر و شبکه یا مرتبط با آن وجود دارد نیز برای یک متخصص امنیت شبکه ضروری خواهد بود.

متخصص امنیت شبکه چطور از اطلاعات محافظت می‌کند؟

در نهایت به سؤال اول خودمان باز می‌گردیم و آن هم اینکه متخصص امنیت شبکه چطور از اطلاعات محافظت می‌کند؟ در حقیقت یک دستورالعمل کلی برای تأمین امنیت شبکه وجود ندارد. بلکه یک متخصص ابتدا باید ارزیابی ریسک سیستم‌ها را تشخیص دهد. سپس باید با گسترش برنامه‌هایی خاص، تهدیدات بالقوه را از بین ببرد. طراحی سیستم‌های امنیتی تازه یا به روز رسانی سیستم‌های موجود از دیگر روش‌هایی است که متخصص شبکه به امنیت آن کمک می‌کند. ارزیابی و آزمایش محصولات امنیتی به فرد اطمینان خاطر می‌دهد که سیستم امنیتی عملکرد مناسبی دارد.

بازیابی خرابی‌ها و صدمات در صورت بروز انواع حملات سایبری از دیگر بخش‌های وظایف کارشناس امنیت شبکه محسوب می‌شود. با این کار به امنیت دوباره سیستم کمک می‌کنند. متخصص امنیت شبکه باید خودشان را برای هرگونه احتمال حمله سایبری آماده کند. آزمایش کردن سیستم‌های کامپیوتری باعث یافتن نقاط ضعف و خطاهای امنیتی می‌شوند. در ضمن با اطمینان یافتن از تطابق روش‌ها و رویه‌ها با استانداردهای بین‌المللی، از به روز بودن رویه کار آسوده خاطر می‌شوند.

کلام آخر

خب دوستان عزیز متوجه شدیم که امنیت شبکه بخشی از آموزش شبکه به‌صورت جامع است. یک متخصص امنیت شبکه مسئولیت بسیاری دارد و در عین حال درآمد مناسبی خواهد داشت. آموزش امنیت شبکه‌ی آموزشگاه IT کندو نیازمند به پیش‌نیازهایی از جمله موارد ابتدایی شبکه است. پس ابتدا باید به‌صورت کامل بر شبکه مسلط شوید و سپس در زمینه امنیت تخصص پیدا کنید.