معرفی سورن پلاس و تفاوت آن با سمند معمولی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

سمند یکی از خودروهای خوب ایران خودرو محسوب می‌شود که نسخه‌های متعددی از آن در بازار است. از جمله این نمونه‌ها می‌توانیم به سمند معمولی یا (X7)، سمند (EL)، سمند (LX)، سمند سریر، سمند سورن و سمند سورن پلاس اشاره می‌کنیم که هر یک به دلیل تغییراتی که داشته‌اند قیمت متفاوتی هم دارند.

در این مطلب قرار است سورن پلاس و سمند معمولی را با هم مقایسه کنیم. ضمن اینکه در انتها به معرفی قیمت سورن پلاس در بازار و کارخانه به همراه قیمت سایر نمونه‌های سمند می‌پردازیم. پس برای آشنایی با این خودروها و نرخ معامله آن‌ها تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی سمند معمولی

12

قبل از معرفی کامل سمند معمولی یا (X7) بهتر است بدانید که آخرین مدل این خودرو به سال 1388 برمی‌گردد. به همین دلیل برای خرید آن تنها باید برای تهیه مدل‌های کارکرده از این تاریخ به قبل اقدام کنید. سمند معمولی برای اولین بار در سال 1381 وارد بازار شد. در ساخت این خودرو از موتور ۴۰۵ یعنی (XU7) استفاده شده بود. سمند معمولی 100 اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند 153 نیوتن متر گشتاور داشته باشد.

موتور ۱.۸ لیتری این خودرو همچنین 8 سیلندر دارد. سمند معمولی در اصل خودروی پایه سایر سمندها محسوب می‌شود و بسیاری از امکانات برخی از سمندها از جمله شیشه‌های بالابر برقی و تنظیم صندلی‌های آن به شکل دستی انجام می‌شود.

سمند معمولی از سری خودروهای ایران خودرو محسوب می‌شود که از نظر بدنه و ایمنی در رده‌های قابل قبولی قرار دارد. اگرچه در مقایسه با نمونه‌های خارجی هنوز فاصله زیادی از لحاظ ایمنی و حتی طراحی دارد. ضمن اینکه این خودرو از لحاظ آپشن‌ها با نمونه سورن پلاس قابل مقایسه نیست.

به همین دلیل قیمت سورن پلاس بسیار بیش از این خودرو در بازار است. سمند معمولی در سال‌های اول تولید خود ایرادات مختلفی داشت. برای مثال بدنه این اتومبیل سروصدا ایجاد می‌کرد یا در سیستم ترمز آن نواقصی مشاهده می‌شد. اگرچه به مرور در مدل‌های دیگر این ایرادات برطرف شدند.

معرفی سورن پلاس

13

قیمت سورن پلاس نشان‌دهنده تفاوت عمیق این خودرو با سایر مدل‌های سمند است. به همین دلیل انتظارات از این خودرو را بالا برده است. در ادامه مقاله به بررسی قیمت سورن پلاس 1401 می‌پردازیم اما قبل از آن بهتر است گذری بر معرفی این اتومبیل داشته باشیم. سورن پلاس بر خلاف تصور بسیاری از افراد از دنده دستی 5 سرعته برخوردار است.

این خودرو با 4 سیلندر و توان تولید 115 اسب بخار در رده اتومبیل‌های سدان خانوادگی قرار می‌گیرد. سورن پلاس از لحاظ بدنه نسبت به سایر مدل‌های سمند کمی بهبود پیدا کرده است. ضمن اینکه این تغییرات را تا حدودی در ظاهر کابین خودرو هم مشاهده خواهیم کرد.

بر این اساس در این خودرو ما شاهد اضافه شدن یک آپشن جدید یعنی کروز کنترل هم هستیم. هرچند که همین موارد قیمت سورن پلاس را بالا برده‌اند که البته برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که چنین قیمتی در مقایسه با امکانات آن زیاد به نظر می‌رسد.

علاوه بر قیمت بالا ما می‌توانیم قدیمی بودن پلتفرم سورن پلاس و البته پیشرانه این خودرو را از دیگر معایب آن معرفی کنیم که کمی بازار خرید سورن پلاس را تحت تأثیرات منفی خود قرار داده‌اند. از لحاظ ظاهری این خودرو نسبت به سورن تغییراتی داشته است. برای مثال غربیلک فرمان سورن پلاس شبیه به نمونه مشابه در خودروی دنا شده است.

اضافه شدن بخش جدیدی به خودرو که بیان‌کننده باز بودن در خودروها یا دمای اتومبیل است نیز از دیگر تغییرات داخلی سورن پلاس محسوب می‌شود. البته سایر تغییرات ظاهری این خودرو هم شبیه دنا هستند. برای مثال این تغییرات شامل تغییر موکت سقف خودرو، تغییر طرح روکش‌های صندلی‌ها، تغییر تودری‌ها، سر دنده با ظاهری متفاوت و تغییر در برخی از اجزای دکوراتیو خودرو از جمله این موارد محسوب می‌شوند.

مقایسه قیمت سورن معمولی با سورن پلاس

در این بخش از مطلب به بررسی قیمت سورن پلاس و سورن معمولی می‌پردازیم. اما برای آگاهی بیشتر، بهتر است که سایر قیمت‌های انواع سمند را نیز بررسی کنیم. البته قبل از ذکر این موارد بد نیست بدانید که قیمت سورن پلاس در بورس کالا یا سایر مدل‌هایی که در این پلتفرم عرضه می‌شوند از قیمت بازار و کارخانه این محصولات ایران خودرو متفاوت است.

ضمن اینکه این قیمت قطعی نیست، به همین دلیل ما در اینجا به آن اشاره‌ای نخواهیم داشت.

14

نکته: دقت داشته باشید که خودروی سمند در دو نوع بنزینی و دوگانه‌سوز به بازار عرضه می‌شود. بنابراین برای خرید خودروهای دوگانه‌سوز باید مبلغ بیشتری را به فروشنده بپردازید.

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی و مقایسه قیمت دو خودروی سمند معمولی و سمند سورن پلاس پرداختیم. همانطور که مشاهده کردید سمند از ابتدای تولید و عرضه تا کنون تغییرات زیادی داشته است که هر سری با ایجاد تغییرات نام آن هم تغییر پیدا کرده است. سورن پلاس در حال حاضر آخرین نسخه سمند در بازار محسوب می‌شود که از لحاظ قیمتی هم با سایرین تفاوت زیادی دارد.