معرفی سبک های آهنگ های ساده برای شروع نواختن پیانو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

پیانو یک ساز موسیقی هیجان انگیز با دایره‌ای گسترده است که انواع سبک‌های موسیقی را می‌توان با آن نواخت. افرادی که در ابتدای مسیر یادگیری پیانو هستند معمولا آموزش خود را با آهنگ‌هایی که نت‌های ساده‌ای دارد و اجرای آن نسبت به سایر قطعات موسیقی آسان‌تر است شروع می‌کنند و تمرین‌های خود را ادامه می‌دهند. هیچ چیز به اندازه نواختن آهنگ‌های مورد علاقه‌تان توسط پیانو لذت بخش نیست اما ممکن است نواختن علایقتان کمی سخت باشد.

هانس کریستین اندرسن نویسنده در جایی گفته است: «جایی که کلمات شکست می‌خورند، موسیقی حرف می‌زند.» دقیقا این جمله تعریف مناسبی از کاربرد موسیقی است. اگر ما موسیقی را یک زبان مشترک در تمام دنیا در نظر بگیریم، سبک‌های موسیقی لهجه این زبان محسوب می‌شوند. برای پیانیست‌های مشتاقی که می‌خواهند نوازندگی پیانو را یاد بگیرند و به زبان موسیقی صحبت کنند، دانستن ژانرها و سبک‌های مختلف موسیقی برای او اهمیت ویژه‌ای دارد.

اگر به تازگی وارد دنیای نواختن پیانو شده‌اید، ممکن است از خود بپرسید که بهترین آهنگ‌های پیانو آسان برای شروع کدامند. موسیقی از زیر و بم (صدای واقعی نت) و ریتم که چقدر سریع یا آهسته از یک نت به نت دیگر حرکت می‌کنید تشکیل شده است. وقتی یادگیری و نواختن پیانو را شروع می‌کنید، آهنگ‌های آسان پیانو آن‌هایی هستند که زیاد روی نت‌ها حرکت نمی‌کنند و ریتم نسبتاً ساده‌ای دارند.البته نواختن پیانو شامل استفاده همزمان از دو دست است. با این حال، اگر قبلاً هرگز با پیانو کار نکرده‌اید یا برای مدت طولانی از نواختن پیانو دور بوده‌اید، بهتر است با آهنگ‌هایی شروع کنید که می‌توانید با یک دست آنها را اجرا کنید. هنگام یادگیری هر آهنگی در هر سطحی، همیشه بهتر است قبل از شروع به نواختن آهنگ با هم، هر دست را جداگانه یاد بگیرید.

همچنین، به خاطر داشته باشید که باید از منطقی‌ترین انگشت روی هر نت استفاده کنید. البته که پیدا کردن انگشت مناسب نیز نیاز به آزمون و خطا دارد. هنگامی که بهترین انگشت را برای هر نت پیدا کردید تا به راحتی بتوانید به آن جا بروید، مراقب باشید که هر بار که نت‌ها را می‌نوازید دقیقاً از همان انگشت استفاده کنید و این کار، نواختن پیانو را بسیار آسان‌تر می‌کند. فرقی نمی‌کند که شما تمرین خود را با یک پیانو شکوهمند و بزرگ آکوستیک آغاز کرده‌اید یا یک پیانو دیجیتال یاماها YDP145، مهم آن است که اصول اولیه نواختن را بدانید و بر پایه آن سایر یادگیری‌های خود را ادامه دهید.

ما در ادامه لیستی از آهنگ‌هایی که نواختن آن‌ها ساده است به شما معرفی می‌کنیم تا با تمرین آنها بتوانید در آینده قطعات سخت را نیز اجرا کنید. البته قبل از آن توضیح کوتاهی درباره سبک‌های موسیقی به شما می‌دهیم تا دید درستی نسبت به کاری که در شرف انجام آن هستید، پیدا کنید.

سبک کلاسیک

اگر با لهجه‌ها صحبت می‌کنیم و ژانرهای موسیقی لهجه‌ها محسوب می‌شوند، سبک کلاسیک همان کلماتی است که برای صحبت با پادشاهان استفاده می‌کنید. ممکن است در آغاز کمی دلهره آور باشد اما در واقع آنقدرها که به نظر می‌رسد سخت نیست. موسیقی کلاسیک یک سبک عالی برای یادگیری تکنیک در موسیقی است و یک پله محکم در گام اول است. چند قطعه خوب برای شروع موسیقی کلاسیک که حتی با پیانوهای غیر آکوستیک مانند پیانو دیجیتال یاماها YDP145 نیز قابل نواختن است عبارتند از:

  1. Für Elise اثر لودویگ ون بتهوون
  2.  Ode to Joy اثر لوگویگ ون بتهوون
  3. Clair de Lune اثر کلود دبوسی
  4. Gymnopédie اثر اریک ساتی

موسیقی پاپ

بسیاری از «نوازندگان برجسته» موسیقی به سبک پاپ را نمی‌پسندند، اما موسیقی پاپ لهجه‌ای است که ما از آن برای صحبت با یکدیگر درباره هر آنچه در زندگی روزمره‌مان می‌گذرد استفاده می‌کنیم. در واقع این سبک عامه پسند است. از آنجایی که برای قابل دسترس بودن طراحی شده است، بسیاری از آنها از چند آکورد نسبتا ساده پیروی می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که شما آهنگ‌های بسیاری در این سبک را بشناسید و در ادامه سبب می‌ود که این سبک را به یک ژانر خوب برای یادگیری تبدیل کند. چرا که گوش به شنیدن آن عادت کرده است و یادگیری را آسان‌تر می‌کند. برخی از آهنگ‌های مبتدی خوب عبارتند از:

  1. All of Me اثر جان لجند
  2. Let it Be اثر بیتلز
  3. Titanium ساخته سیا
  4. Fallin اثر آلیشیا کیز

معرفی سبک های آهنگ های ساده برای شروع نواختن پیانو

سبک جز

طرفداران این سبک جزو سخت پسندان هستند که با شنیدن هر نوع موسیقی دچار شعف نمی‌شوند. آن‌ها به دنبال چیزی فراتر از زندگی روزمره و هیجانات سطح پایین هستند و معمولا این ژانر را برای بالا بردن انرژی در زمان گوش دادن استفاده می‌کنند. برای ژانر جز، قطعه Autumn Leaves را انتخاب کردیم. این یک آهنگ کوچک ساده است که شما را به دنیای موسیقی جاز راه می‌دهد. هم نسخه آسان و هم نسخه سخت تر برای نواختن وجود دارد. این آهنگ مبتدیان را با اصول هارمونی جز آشنا می‌کند. این یک آهنگ زیبا و آهسته برای نواختن پیانو برای کسانی است که شروع به یادگیری پیانو کرده‌اند است و در عین سادگی نوازنده را با چالش‌های خاصی رو به رو می‌کند.

سبک راک

راک اند رول با انواع سبک‌ها و طیف گسترده‌ای از کاورهای پیانو برای برخی از محبوب‌ترین آهنگ ها عرضه می‌شود. این سبک عامه پسند شاید در ایران با موسیقی‌های گروه پینک فلوید شناخته شده باشد اما آنقدر گسترده است که در تمام دنیا طرفدارن خود را پیدا کرده است. در این ژانر موسیقی تمرکز بر روی بیت‌ها است. اختراع آمپلی فایر به گسترش این سبک در جهان کمک شایانی کرد. ما برای این سبک آهنگ Bohemian  Rhapsody by Queen  را انتخاب کردیم. این قطعه یکی از شناخته شده‌ترین آهنگ‌ها برای پخش و خواندن در این سبک است که یک نسخه آسان برای نواختن بر روی پیانو از آن وجود دارد. برای تمرین آکوردها و اصول اولیه آموزش در این سبک و به طور کلی تمام سبک‌های نواختن پیانو، شنوایی موسیقی شما عالی است. در ابتدا می‌توانید آن را به آرامی پخش کنید و سپس با یادگیری آهنگ به تدریج سریع‌تر پخش کنید. این قطعه یک چالش خوب با تنوع در سرعت و تعداد نت‌های استفاده شده در آهنگ ارائه می‌دهد.

سبک متال

بر خلاف سبک پاپ یا راک، این سبک عامه پسند نیست و طرفداران خاص خود را دارد. اما در واقع بر هیچ نوازنده‌ای پوشیده نیست که این سبک در عین حال که در بین عموم مردم پر طرفدار نیست، اما ظرافت‌هایی در آن نهفته است که در سبک‌های دیگر کمتر دیده می‌شود. برای همه شما طرفداران متال که در اینجا هستید، ما Nothing Else Matters از Metallica را انتخاب کردیم، آهنگی آسان برای نواختن از گروه هوی متال که در بین متالیست‌ها بسیار مشهور هستند. این ملودی آسان برای پخش است که نسبتاً تکراری است. می‌توان آن را به آرامی پخش کرد و با پیشرفت شما سرعت آن را افزایش داد. تنوع دلپذیری از نت‌ها را ارائه می دهد و نشان می‌دهد که حتی هوی متال نیز می‌تواند یک آهنگ پیانو باشد.به طور کلی بهتر است که همه چیز را قدم به قدم یاد بگیرید. فرقی ندارد به چه سبکی علاقه دارید و می‌خواهید موسیقی خود را با آن آغاز کنید. بهتر است در ابتدای امر، از قطعات ساده شروع کنید تا نا امید نشوید. به تدریج و با تمرین هر چه بیشتر می‌توانید قطعات سخت‌تر و پیچیده‌تری را بیاموزید و بنوازید و به یک نوازنده پیانو حرفه‌ای تبدیل شوید.