اهمیت و مزایای اخذ دیپلم رسمی کار و دانش
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

همان‌طور که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین مدارک برای دانش آموزان ایرانی، مدرک دیپلم رسمی است. دانش آموزان در کشور ایران می‌توانند این مدرک را در رشته‌های نظری، فنی و حرفه‌ای، کار و دانش به دست آورند. بسیاری از افراد به اخذ دیپلم رسمی در رشته کار و دانش تمایل دارند و این رشته را به سایر شاخه‌ها ترجیح می‌دهند. در این مقاله به دنبال بررسی مزایا و اهمیت اخذ دیپلم رسمی در رشته کار و دانش هستیم. پس اگر شما هم به تمایل به ادامه تحصیل در این رشته دارید و یا می‌خواهید مدرک دیپلم خود را در این رشته اخذ نمایید، با ما همراه باشید .

دیپلم کار و دانش چیست؟

دیپلم کار و دانش به نوعی از مدارک و اسناد رسمی گفته می‌شود. رشته کار و دانش در حال حاضر چیزی در حدود ۱۶۰ رشته مهارتی و فنی را در بر می‌گیرد. افرادی که مدرک دیپلم رسمی خود را در این رشته دریافت می‌کنند می‌توانند به راحتی وارد بازار کار شوند و نیازی هم به پروانه کسب نخواهند داشت.

چرا که این مدرک به صورت کاملا رسمی و قانونی از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور صادر شده و تاییدیه‌های لازم را به دست آورده است. پس می‌توان از آن به عنوان پروانه کسب و کار استفاده کرد. اگر هم تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه دارید می‌توانید با این مدرک به ادامه تحصیل در دانشگاه مورد نظر خود دست بزنید.

با اخذ این مدرک و در دست داشتن آن امکان ورود دانش آموزان به دانشگاه از دو طریق وجود دارد. راه اول این است که شما مدرک دیپلم رسمی کار و دانش خود را به دست آورده و سپس در پیش دانشگاهی وارد شوید و بعد از آن در کنکور سراسری شرکت کرده و در مقطع کاردانی ناپیوسته و یا کارشناسی ادامه تحصیل بدهید.

راه دوم هم این است که با استفاده از مدرکی که در دست دارید و بدون پشت سر گذاشتن آزمون کنکور، در یکی از رشته‌های تحصیلی در مقطع کاردانی پیوسته در یک دانشگاه ثبت نام نمایید. داوطلبان با در اختیار داشتن مدرک دیپلم رسمی کار و دانش می‌توانند در سه شاخه اصلی خدمات و کشاورزی، هنر و صنعت ادامه تحصیل بدهند .

6

دیپلم رسمی کار و دانش و علل اهمیت آن

دیپلم کار و دانش در شرایط کنونی یکی از پرطرفدارترین مدارک و اسناد در میان دانش‌آموزان ایرانی به شمار می‌رود. یکی از مهمترین دلایل استقبال فراوان از این گروه تحصیلی، کوتاه‌تر بودن دوران تحصیل در این رشته نسبت به دیگر شاخه‌ها به ویژه شاخه‌های نظری است.

از سوی دیگر دانش آموزان با ورود به این گروه‌های تحصیلی می‌توانند در کنار بهره‌مندی از دروس تئوری و آموزش آن‌ها، برخی از مهارت‌ها و فنون را نیز به صورت عملی بیاموزند. این موضوع کمک می‌کند تا دانش‌آموزان در کنار واحدها و دروس تئوری خود به آموزش یک هنر و یا فنی نیز مشغول شوند.

بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند از این موقعیت به عنوان یک سکوی پرتاب استفاده کرده و به راحت‌ترین شکل ممکن به سمت هدف و کسب و کار آینده خود قدم بردارند.

بیشتر کلاس‌های رشته‌های کار و دانش به صورت عملی برگزار شده و دانش آموزان بیشتر زمان تحصیل خود را در یک کارگاه و آزمایشگاه به سر می‌برند. در این رشته غالباً کلاس‌های تئوری برگزار نمی‌شود. به همین دلیل و به طور کلی می‌توان گفت این رشته تحصیلی برای افرادی مناسب‌تر است که تمایلی به پشت سر گذاشتن و یا پاس کردن دروس و کارهای تئوری نداشته و می‌خواهند کارهای عملی بیشتری انجام دهند.

 

یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده دانش آموزان تمایل بسیار بالایی به رشته کار و دانش داشته باشند، پول ساز بودن این رشته‌ها است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند پس از اخذ مدرک رسمی بلافاصله و با سرعت بالا جذب بازار کار شده و به کسب درآمد مشغول شوند.

برای این افراد مناسب‌ترین رشته تحصیلی، کار و دانش خواهد بود که خود رشته‌ها و شاخه‌های زیادی را در بر گرفته است. از میان این رشته‌ها برخی پول سازترین رشته‌ها در کشور به شمار می‌روند.

یکی از مهمترین دلایلی که دانش آموزان را مجاز و متقاعد می‌کند تا در رشته‌های کار و دانش وارد شوند، این است که از نظر آن‌ها تعداد زیادی فارغ التحصیل بدون شغل و کار در رشته‌های دیگر وجود دارد‌ این افراد ترجیح می‌دهند از همین ابتدای ورود به دوران متوسطه، مهارت و یا هنری را آموخته و از طریق آن به کسب و کار اقدام کنند.

در واقع فرایند اشتغال این دسته از دانش آموزان بسیار سریعتر صورت خواهد پذیرفت. چرا که مهارت‌های حرفه‌ای بسیاری را در طول تحصیل خود آموخته و با محیط واقعی کار به میزان کافی آشنایی دارند. این افراد توان مناسبی برای اشتغال در بخش‌های صنعتی، هنری، خدمات و کشاورزی خواهند داشت.  

اخذ دیپلم کار و دانش

در حال حاضر اقداماتی از قبیل خرید دیپلم با استعلام در این رشته افزایش پیدا کرده است. افرادی که به این اقدامات دست می‌زنند به چندین نکته توجه دارند. یکی از مهمترین این نکات، دستیابی سریع به این مدرک بوده و نکته دیگر در نظر گرفتن قیمت دیپلم است.

به طور کلی، بهترین و مناسب‌ترین راه برای اخذ مدرک دیپلم رسمی حضور و ثبت نام در مدارس و آموزشگاه‌های رسمی و پشت سر گذاشتن واحدهای درسی تئوری و عملی به صورت کاملا قانونی است نه خرید مدرک.

چرا که امکان دارد موسسات و افراد با هدف کلاهبرداری و کسب سود پا به این میدان گذاشته باشند و مدارکی جعلی را در اختیار متقاضیان قرار دهند .

7

رشته‌های شاخه کار و دانش

یکی از مهمترین مزایای شاخه کار و دانش، تنوع بسیار بالای رشته‌های آن است. در این شاخه متناسب با میل و علائق دانش آموزان رشته‌های بسیار متنوعی وجود دارد. پس شما در انتخاب آن‌ها با محدودیت‌هایی مواجه نشده و به راحتی می‌توانید در رشته مورد علاقه خود به ادامه تحصیل مشغول شوید.

از جمله رشته‌های محبوب و پرطرفدار این شاخه تحصیلی می‌توان به دوخت تزیینی، برق خودرو، تراشکاری و درودگری اشاره کرد. سیم کشی ساختمان، برق صنعتی و سیم پیچی الکتروموتور، تعمیر کاری اتومبیل، نقشه کشی ساختمان و یا امور اداری از دیگر رشته‌های تحصیلی هستند که با ورود به این شاخه امکان انتخاب و تحصیل در آن‌ها را خواهید داشت.

افرادی که به کارهای هنری علاقه دارند هم می‌توانند به رشته‌های عکاسی و فیلمبرداری، سفال و سرامیک، هنر فرش و ... وارد شده و در آن‌ها به ادامه تحصیل بپردازند.

نقشه کشی صنعتی، الکترونیک، صنایع چوب، کامپیوتر، کودکیاری، مدیریت خانواده، صنایع غذایی، جوشکاری و .. از دیگر رشته‌های پرطرفدار دیپلم رسمی شاخه کار و دانش هستند.