آشنایی با نشاسته و کاربرد آن در صنایع مختلف
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

نشاسته (starch) ذرت یک محصول بسیار پرکاربرد است که به طور گسترده در صنایع مختلف از مواد غذایی گرفته تا داروسازی استفاده می شود. به عنوان یک ماده غذایی، نشاسته معمولاً به عنوان قوام دهنده، تثبیت کننده و چسباننده در بسیاری از دستور العمل ها استفاده میگردد. در صنعت داروسازی از نشاسته ذرت به عنوان پرکننده در قرص ها و کپسول ها استفاده می شود. محبوبیت نشاسته ذرت باعث افزایش تقاضا برای این محصول شده است و در نتیجه تولیدکنندگان زیادی در بازار جهت عرضه نشاسته ذرت وجود دارند و همچنین این ماده جهت امور تحقیقاتی توسط پژوهشگران در بخش R&D صنایع داروسازی و غذایی استفاده میگردد که پژوهشگران این ماده را از برندهای معتبری مانند برند مواد  آزمایشگاهی مرک تهیه می نمایند.

 

نشاسته چیست

نشاسته یا آمیلوم یک کربوهیدرات پلیمری یا پلی ساکارید است که از واحد‌های گلوکز متعددی تشکیل شده است که با پیوند‌های گلیکوزیدی به هم متصل شده‌اند. این پلی ساکارید توسط اکثر گیاهان سبز برای ذخیره انرژی تولید می‌شود. منابع اصلی نشاسته عبارتند از ذرت، تاپوکا، گندم، سیب زمینی و برنج.

استخراج نشاسته خالص از مواد غذایی، پودری سفید، بی‌مزه و بی‌بو تولید می‌کند که در آب سرد یا الکل حل نمی‌شود. گیاهان این پلیمر‌های نشاسته‌ای را برای ذخیره گلوکزی که در طول فتوسنتز ایجاد ‌می شود، تولید می‌کنند. به همین دلیل، غذا‌هایی که سرشار از نشاسته هستند، منابع خوبی برای انرژی هستند. وقتی فردی غذای حاوی نشاسته می‌خورد، بدن، پلیمر‌های طبیعی را به واحد‌های گلوکز تجزیه می‌کند که انرژی را در سراسر بدن تأمین می‌کند.

نشاسته گندم یک کربوهیدرات دانه‌بندی شده است که از گلوتن گندم استخراج می‌شود و با حل کردن نشاسته محلول در آب و سپس تبخیر آب، فرآوری می‌شود که نتیجه نهایی آن یک نشاسته پودری مطلوبی می‌باشد که عملیات تولید در شرکت های مواد شیمیایی تولیدی نشاسته انجام میگردد و سپس با عرضه به شرکت های فروش و بازرگانی در بازار عرضه میشود.

جهت خرید نشاسته میبایست با شرکت های فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی تماس گرفته و پس از دریافت مشخصات محصول اقدام به خرید نمایید.

 

13

انواع نشاسته

نشاسته به طور کلی از دو نوع مولکولی تشکیل شده است: آمیلوز و آمیلوپکتین. نشاسته و نشاسته های اصلاح شده مواد کمکی مهمی هستند. آنها به عنوان پرکننده / اتصال دهنده عمل می کنند که حاوی فیبر، کلسیم و ویتامین B است و بسیار کم کالری می باشد.

نشاسته آزمایشگاهی چیست

در پاسخ به سوال نشاسته آزمایشگاهی ذرت چیست می توانیم بگوییم که نشاسته ای که از موادی مانند ذرت، سیب زمینی و گندم تولید می شود، و مانند نشاسته خوراکی قابلیت خوردن نداشته باشد و فقط استفاده صنعتی آزمایشگاهی داشته باشد را نشاسته آزمایشگاهی می نامیم. از این ماده در صنایع و کارخانه های فراوانی استفاده می کنند، به عبارتی می توان گفت که در صورت عدم حضور این ماده، بسیاری از محصولات را نمی توان با کیفیت خوب و مناسبی تولید کرد.

همانطور که گفتیم نشاسته آزمایشگاهی دارای سه نوع نشاسته گندم، نشاسته ذرت و نشاسته سیب زمینی است که از مهم ترین و پر کاربرد ترین آن ها نوع ذرت آن است.

کاربرد نشاسته

از نشاسته علاوه بر صنایع غذایی، در صنایع بافندگی، شست و شو لباس به روش صنعتی و برای تولید چسب و کاغذ و همچنین امور تحقیقاتی آزمایشگاهی و بخش R&D کلیه صنایع ذکر شده نیز استفاده می گردد. در سده ۱۹ و اوایل ۲۰ از محلول نشاسته و آب رختشویی برای آهار و صاف کردن یقه و آستین هنگام اتو استفاده می شد. اما امروزه بیشترین کاربرد آن در پخت و پز و آشپزی است و در تهیه انواع سس و چاشنی استفاده شده و سبب افزایش غلظت آن ها می شود. همچنین به عنوان بستری برای کشت دانه های ژله ای و رشد مخمرها نیز کاربرد دارد.

14

نشاسته چگونه تولید می شود؟

ابتدا تولید کننده نشاسته باید توجه داشته باشد که نشاسته با استخراج نشاسته از دانه هایی مثل ذرت از طریق فرآیندی به نام آسیاب مرطوب تولید می شود. این فرآیند شامل خیساندن دانه های ذرت در آب برای نرم شدن آنها و سپس جداسازی نشاسته از سایر اجزای هسته است. سپس نشاسته ذرت به دست آمده خشک شده و به صورت پودر ریز آسیاب می شود. تولیدکنندگان نشاسته ذرت معمولاً از ذرت با کیفیت بالا استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که محصولاتشان از بالاترین کیفیت برخوردار است.

ارتباط با دایا اکسیر مرکز فروش مواد شیمیایی در تهران

شما میتوانید جهت استعلام قیمت مواد شیمیایی و پیدا کردن کد مرک  مواد شیمیایی با کارشناسان شرکت دایا اکسیر تماس حاصل بفرمایید. همچنین این شرکت نمایندگی سیگما آلدریچ در ایران میباشد که از طریق فروشگاه اینترنتی مواد شیمیایی امکان خرید محصولات سیگما آلدریچ با قیمت های مناسب فراهم گردیده است.

شماره تماس فروش مواد شیمیایی:

شماره تماس 22327043-021

تلگرام، واتساپ و پیامک 09017777023

کارشناسان ما سریعا پاسخگو میباشند.