در میان مسلمانان به‌خصوص ایرانیان، یکی از هنرهای نمایشی که از گذشته تاکنون رواج داشته است، شبیه‌خوانی، پرده‌خوانی و نقالی است که رفته رفته جای خود را به مراسم روضه‌خوانی و نوحه‌خوانی داده است. امروزه در آیین‌های سوگواری اسلامی، مانند ایام محرم، صفر، ایام فاطمیه و وفات پیامبر و امامان شاهد اجرای مداحی و نوحه‌خوانی توسط مداحان هستیم.

نحوه دانلود نوحه مشهورترین مداحان کشور
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

مقدمه دانلود نوحه

در میان مسلمانان به‌خصوص ایرانیان، یکی از هنرهای نمایشی که از گذشته تاکنون رواج داشته است، شبیه‌خوانی، پرده‌خوانی و نقالی است که رفته رفته جای خود را به مراسم روضه‌خوانی و نوحه‌خوانی داده است. امروزه در آیین‌های سوگواری اسلامی، مانند ایام محرم، صفر، ایام فاطمیه و وفات پیامبر و امامان شاهد اجرای مداحی و نوحه‌خوانی توسط مداحان هستیم. با پیشرفت تکنولوژی به راحتی می‌توانید به فایل‌های صوتی مداحان در ایران و کشورهای دیگر دسترسی داشته باشید. در ادامه به توضیح بیشتری در مورد این آوای سوگواری می‌پردازیم و روش دانلود نوحه از سایت موزیکیا را آموزش خواهیم داد.

 

نوحه چیست؟ 

نوحه‌خوانی و یا مداحی یکی از مهم‌ترین مقوله‌های آیین‌های سوگواری اسلامی است. نوحه نوعی مرثیه مذهبی است که بر بستر اعتقادات در مراسم‌های سوگواری و اعتقادی به‌خصوص در سوگ امام حسین (ع) و واقعه کربلا خوانده می‌شود. این هنر که بر اساس زمان و مکان دچار دگرگونی و تغییرات زیادی در شیوه اجرا و سنت‌های آن شده است، معمولاً همراه با سینه‌زنی برگزار می‌شود.

روضه‌خوانی و ذکر مصیبت جز آیین‌های مذهبی جدایی‌ناپذیر در کشورهای شیعه و ایران بوده است. این سنت از دیرباز به صورت یک هنر رایج درآمده و از نقالی و پرده‌خوانی، به شکل تعزیه، روضه‌خوانی و مداحی ماندگار شده است.

مرثیه و نوحه‌خوانی از گذشته تاکنون

مرثیه‌سرایی و مداحی ریشه در تاریخ سیره پیامبر و اهل بیت دارد. در زمان حضرت محمد (ص)، اشعار زیادی در مدح و ستایش خداوند و همچنین در ثنای پیامبر و خاندان او سروده شد. امامان نیز شاعران را به سرودن اشعاری در مورد خدا، پیامبران و اهل بیت تشویق کرده و باعث شدند مداحی جایگاه ویژه‌ای در اسلام داشته باشد. 

مرثیه در لغت به معنای بروز تأسف و تأثر در مرگ عزیزان است. اما در کشورهای مسلمان و به‌خصوص ایران، مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی به ایام سوگواری مذهبی اختصاص داده شد. امروزه نوحه و مداحی رنگ دیگری به خود گرفته و با ورود مداحان جوان از سبک قبل تا حدودی فاصله گرفته است. برای دانلود نوحه تمامی مداحان و گلچین آهنگ‌های معروف می‌توانید از سایت موزیکیا استفاده کنید.

سبک‌های مداحی و نوحه‌خوانی

در گذشته مداحی به صورت شعرخوانی و مرثیه‌سرایی بوده است اما امروزه ارتباط تنگاتنگی با هنر موسیقی و خوانندگی دارد. سبک‌های مداحی بر اساس دستگاه عبارتند از: شور، چهارضرب، جفت، زمینه، تک، واحد تند، واحد، سنگین و روضه.

بسیاری از مداحان قدیمی و پیشکسوت در مداحی، پیرو سنت‌های اصیل در این هنر بوده و معتقدند سوز داشتن و آگاهی از دستگاه‌های موسیقی لازم و ملزوم یکدیگر در نوحه‌خوانی هستند. به عبارتی سوز و گداز جایگاه خود را دارد و اگر فقط به ادوات موسیقی بسنده شود، سوزی نخواهد داشت. در واقع صدای یک مداح باید سوز لازم برای نوحه‌خوانی را داشته باشد.

سبک‌های مداحی بر اساس روش اجرا

  1. دکلمه‌خوانی: تأثیرگذاری این روش بسیار بیشتر از بقیه روش‌هاست و بدون استفاده از دستگاه‌های صوتی انجام می‎شود.

    قصیده‌خوانی: این روش به سبک اشعار قصیده سروده و خوانده می‌شود و به موضوعات حماسی، مدحی و پندی اشاره دارد.

  2. ساده‌خوانی: روشی است که استاد ملاواعظ کاشفی اولین بار به مداحان و نوحه‌خوانان تازه‌کاری اختصاص داد که در اول راه خود بوده و نزد استادان تعلیم می‌دیدند.
  3. پرده‌خوانی: این سبک مشابه نقالان و افسانه‌سرایان شاهنامه است که در گذشته رواج زیادی داشته است. با این تفاوت که در مدح و ستایش تاریخ اهل بیت است.
  4. مداحی رزمی و حماسی: در زمان جنگ 8 سال دفاع مقدس ایران در مقابل عراق، شاهد این مدل نوحه‌خوانی فراوان بوده‌ایم. به نوعی این روش باعث ترغیب مردم به جنگ علیه دشمن و زنده نگه‌داشتن روحیه سلحشوری می‌شود.

معروف‌ترین مداحان ایرانی

مداحان معروف زیادی در ایران فعالیت دارند که بسیاری از آن‌ها سال‌هاست برای مردم شناخته شده هستند و طرفداران خاص خود را دارند که شما می‌توانید دانلود نوحه آن‌ها را از طریق سایت موزیکیا انجام دهید. همچنین افراد زیادی در سال اخیر وارد این عرصه شده که سبک متفاوتی از اجرای مداحی را همراه با موسیقی رواج داده‌اند و طرفداران خاص خود را پیدا کرده‌اند. در ادامه به معرفی کوتاهی از برخی چهره‌های مشهور مداحی کشور می‌پردازیم که سبک قدیمی ولی ماندگار دارند. 

سلیم موذن‌زاده اردبیلی 

ایشان از مداحان معروف کشور و متولد اردبیل است. پدرش شیخ عبدالکریم موذن‌زاده اردبیلی به عنوان اولین موذن رادیویی ایران شناخته می‌شود. این مداح قدیمی حدود 6 دهه است که نوایش در ایران طنین‌انداز است.

 

صادق آهنگران

او متولد اهواز و از مداحان سرشناس کشور است. مداحی را از نوجوانی و جوانی آغاز کرده و مشهورترین کارهایش را زمان جنگ ایران و عراق ارائه داد. صدای وی در جبهه معروف بوده و به مداحی حماسی می‌پرداخته است.

حاج منصور ارضی 

او متولد تهران است و مداحی را از پنج سالگی نزد عموی خود آموخت. در سال‌های پیروزی انقلاب شکل خاصی از مداحی را ارائه داد و جز معروف‌ترین مداحان دهه هفتاد است.

حاج محمود کریمی 

در یکی از محله‌های تهران متولد شد. او در خردسالی برای بار اول پای منبر مرحوم کافی روضه خواند. پدرش در جنگ دفاع مقدس مفقودالاثر شد و برادرش در سال 65 شهید شد. او علاوه بر مداحی به تحصیل در رشته مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی نیز پرداخت. کریمی از مداحان معروفی است که طرفداران خاص خود را دارد. 

حاج سعید حدادیان

متولد تهران است و به عنوان مداح جبهه‌ها مشهور است. او خود را شاگرد حاج منصور ارضی دانسته و از مداحان معروف نسل اول انقلاب است.

همچنین اشاره می‌کنیم به حاج حسین سازور، حاج حسن خلج، حاج اسماعیل اخباری و بسیاری مداحان معروف دیگر که برای دریافت گلچین آهنگ‌ها و دانلود نوحه آن‌ها می‌توانید به سایت musicya مراجعه کنید. علاوه بر این مداحان جوان و تازه‌کار زیادی پا به عرصه گذاشته‌اند که باعث تغییر سبک قابل توجهی در حوزه نوحه‌خوانی شده و در بین جوانان طرفداران زیادی یافته‌اند. از آن جمله می‌توان اشاره کرد به: میثم مطیعی، حسین سیب‌سرخی، عبدالرضا هلالی، مهدی رسولی، جواد مقدم، مهدی رعنایی، رضا نریمانی و مداحان جوان دیگری که می‌توانید مداحی‌هایشان را در سایت موزیکیا دانلود کنید.

دانلود نوحه از طریق سایت

شما می‌توانید با جستجوی نام مداح و یا نوحه مورد نظر خود در گوگل آن‌ را از سایت‌های مختلف دانلود کنید. فرقی نمی‌کند از طریق گوشی به جستجو بپردازید یا کامپیوتر، برای فایل‌های صوتی مداحی معمولاً دو کیفیت 320 و 180 وجود دارد که به راحتی می‌توانید به آن‌ها از طریق سایت موزیکیا دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید کلیپ‌های اجرای مداحی افراد مختلف را مشاهده کنید.

 

سخن آخر در مورد دانلود نوحه

همان‌طور که گفته شد، نوحه‌خوانی و مداحی هنری است که به ‌خصوص از صدر اسلام رواج فراوان یافته و پس از واقعه کربلا بیش از پیش به آن پرداخته شد. شعرها در سرودن نوحه، از وزن و قافیه آزادتری نسبت به سبک شعر سنتی فارسی برخوردار است و در اکثر مواقع ضرب ‌آهنگ‌ آن با ریتم سینه‌زنی هماهنگ می‌شود. در کشور ما مداحان معروف زیادی به خصوص از زمان انقلاب ایران دیده و شناخته شده‌اند که نوای‌شان بسیار پر سوز و دل‌نواز است. بنابراین می‌توانید برای دانلود نوحه و تمامی مداحی‌های قدیمی و جدید به راحتی از سایت موزیکیا استفاده کنید. شما طرفدار کدام یک از مداحان معروف کشور هستید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برچسب ها : دانلود نوحه