گرانفروشی و کم فروشی نان، آب رفتن وزنه چانه، کیفیت پایین بعد از پخت، آرد فروشی به واحدهای صنف و صنعت، ترش بودن نان و غیرقابل مصرف شدن زود هنگام نان از مهم‌ترین گلایه‌های مردم نسبت به وضعیت نان در خبازی‌هاست.

نان هایی که آب می روند / کم فروشی در صدر تخلف برخی نانوایی ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

به گزارش شبکه خبری اقتصاد خوب، گرانفروشی و کم فروشی نان، آب رفتن وزنه چانه، کیفیت پایین بعد از پخت، آرد فروشی به واحدهای صنف و صنعت، ترش بودن نان و غیرقابل مصرف شدن زود هنگام نان از مهم‌ترین گلایه‌های مردم نسبت به وضعیت نان در خبازی‌هاست.

با وجود اینکه قیمت کالاهای اساسی در کشور مکررا دستخوش تغییر قیمت قرار می‌گیرند و تا قبل از اینکه قیمت‌های مصوب جدید به برخی از اصناف مثل نانوایی‌ها اعلام شود، خود اصناف نسبت به افزایش قیمت کالاهای اساسی همچون نان اقدام می کنند و متاسفانه معمولا یا شکایتی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد یا مبادی ذی‌ربط همچون اصناف پیگیری جدی را با توجه به اوضاع تاسف بار اقتصادی کشور انجام نمی‌دهند.

به گفته خود مسئولین امر همیشه نان در اولویت بازرسی‌ها قرار دارد و درحال حاضر بازرسان دائما به نانوایی‌های سطح کشور  مراجعه نموده و نانوایی‌های متخلف را به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌نمایند.

با وجود اجرایی شدن گام اول مرحله دوم طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان، همچنان برخی نانوایی‌ها نان را فراتر از نرخ درج شده در کارتخوان‌های ویژه فروش نان عرضه می‌کنند؛ این در حالی است که دولت سالانه حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه آرد پرداخت می کند تا نان با قیمت مصوب عرضه شود.

اما مشاهدات میدانی حاکی از آن دارند که نان با نرخ مصوب کمتر به دست مردم می رسد، به طور مثال سنگک کنجدی دو رو مصوبش ۵ هزار تومان و نان ساده سنگک ۳۰۰۰ تومان است. متاسفانه در برخی نانوایی ها علاوه بر گران فروشی کم فروشی هم اضافه شده است.

نانوایی

همچنین فروش اجباری برخی نانوایی ها از دیگر تخلفاتی است که به اجبار به مردم نان کنجدی می فروشند.

در همین رابطه محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد در گفتگویی  در چارچوب مرحله دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان تخلف گران‌فروشی موجب کاهش سهمیه‌ آرد نانوایان و در مقابل رعایت وزن و قیمت مصوب نان، موجب افزایش سهمیه‌ آرد نانوایان می‌شود.

انتظار عمومی مبنی بر این است که آرد یارانه ای در اختیار نانوایان قرار می گیرد و کمک هزینه نانوایی ها هم هست نان به نرخ مصوب به دست مردم برسد.

محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد گفت: در چارچوب مرحله دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان تخلف گران‌فروشی موجب کاهش سهمیه‌ آرد نانوایان و در مقابل رعایت وزن و قیمت مصوب نان، موجب افزایش سهمیه‌ آرد نانوایان می‌شود.

از آنجایی که انتظار عمومی مبنی بر این است که آرد یارانه ای در اختیار نانوایان قرار می گیرد و کمک هزینه نانوایی ها هم هست، نان به نرخ مصوب به دست مردم برسد. شهروندان می توانند از طریق سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی یا سامانه ١٢۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت تخلفات را برای رسیدگی اعلام کنند تا سازمان تعزیرات به همراه نمایندگان دستگاه های نظارتی نسبت به بررسی و برخورد با متخلفان اقدامات لازم را انجام دهند.