​در این مقاله نکات مهم در خصوص نگهداری چیلر جذبی و نگهداری چیلر تراکمی جهت آشنایی بیشتر شما مشتریان عزیز در مقوله نگهداری تاسیسات برج‌ها و ساختمان‌ها ارائه می‌گردد.

آشنایی با اصول نگهداری چیلر در ماه تابستان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

نگهداری چیلر جذبی و نگهداری چیلر تراکمی به دلیل اینکه تجهیزات سرمایشی اصولا سامانه‌های گران‌قیمتی هستند، تخصص و تبحر خاصی می‌خواهد وکار بسیار پیچیده ای می باشد.

 در این مقاله  تلاش شده است که سوالات متداول در این خصوص مطرح و به آنها جواب‌های علمی و ساده‌ای داده شود تا مدیران و مالکان ساختمان‌ها و برج‌ها و سایر افرادی که از انواع چیلر تراکمی و جذبی استفاده می کنند  دید بهتری نسبت به مقوله تعمیر و نگهداری موتورخانه و تاسیسات پیدا نمایند.

در ابتدا یک تعریف کلی از چیلر را بیان می کنیم.

تعریف چیلر

چیلرها وﻇﻴﻔﻪ ﺧﻨﻚ ﻛﺮدن آب ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺮﻣﺎﻳﺸﻲ را ﺑﻪ ﻋﻬﺪه دارﻧﺪ. آﺑﻲ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﭼﻴﻠﺮﻫﺎ ﺧﻨﻚ ﻣﻲ ﺷﻮد در ﻓﻦ ﻛﻮﻳﻞ ﻫﺎ و ﻳﺎ ﻛﻮﻳﻞ ﻫﺎی آب ﺳﺮد ﻫﻮاﺳﺎزﻫﺎ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﻴﺮد. ﭼﻴﻠﺮﻫﺎ در ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﻴﺰ ﻛﺎرﺑﺮد وﺳﻴﻌﻲ دارﻧﺪ و در ﻫﺮ ﭼﺮﺧﻪ ﺻﻨﻌﺘﻲ ﻛﻪ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﭘﺎﺋﻴﻦ آوردن دﻣﺎی آب ﺑﺎﺷﺪ از ﭼﻴﻠﺮﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﮔﺮدد.

و در ادامه به بررسی و تعریف انواع چیلر می پردازیم.

انواع چیلر

در یک دسته‌بندی چیلرها به دو دسته چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تقسیم می‌شوند  شکل دیگر تقسیم‌بندی چیلرها بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد است که به سه دسته آب خنک، هوا خنک و تبخیری تقسیم‌بندی می‌شوند.

چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی باعث ایجاد برودت و سرما می‌شوند.

1-چیلر تراکمی

در چیلرهای تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور، متراکم می‌گردد (فشار ان افزایش میابد). این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل می‌گردد این مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین دچار کاهش فشار انی شده و وارد فضای خنک‌کننده اواپراتور می‌شود که این کاهش فشار باعث تبخیر مایع گردیده و در نتیجه مایع سردکننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنک‌کننده، باعث کاهش دمای فضای خنک‌کننده می‌گردد. پس از تبخیر این گاز به کمپرسور منتقل می‌شود و این سیکل تکرار می‌شود.

با عبور بخار با سرعت در یک مسیر، هوای کندانسور مکیده می‌شود. خلاء در کندانسور به علت تبدیل بخار به آب و کاهش حجم بخار نسبت به آب ایجاد می‌گرد. چیلر تراکمی هواخنک، از انواع چیلرهایی هستند که بر اساس سیکل تبرید تراکمی کار می‌کنند. عمل خنک‌سازی کندانسور در این چیلرها با عبور هوای اجباری از روی کویل انجام می‌گیرد، به همین دلیل به آن چیلر هواخنک گفته می‌شود. از این دستگاه‌ها جهت تهویه مطبوع در ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و همچنین در برخی صنایع جهت خنک سازی پروسه‌های تولید استفاده می‌شود.

2-چیلر جذبی

در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی از جذب‌کننده  و مولد حرارتی (ژنراتور) به جای کمپرسور استفاده می‌گردد. عمومی‌ترین خنک‌کننده در چیلرهای جذبی سیستم برمید لیتیم (لیتیوم برماید) است. در این سیستم، در قسمت جذب‌کننده، بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیظ جذب شده و در قسمت مولد حرارتی، آب بر اثر حرارت تبدیل به بخار می‌شود. بخار آب در کندانسور که دارای فشار ۱/۰ اتمسفر است به حالت مایع در می‌آیدو سپس در خنک‌کننده که تحت فشار ۰٫۰۱ اتمسفر دوباره به بخار تبدیل می‌گردد و آب برای اینکه تبخیر گردد گرمای نهان خود را از محیط خنک‌کننده می‌گیرد و باعث ایجاد برودت می‌گردد سپس بخار آب ایجاد شده در خنک‌کننده به جذب‌کننده منتقل می‌گردد و دوباره این چرخه تکرار می‌شود.

اصول نگهداری چیلر تراکمی چیست؟

نکات مهم در نگهداری چیلر تراکمی هوا خنک ، توجه به نحوه کارکرد کندانسور  و همچنین به میزان فشار گاز می باشد. درمواقعی که فشار گاز به حد کافی نباشد باعث میشود  فشار زیادی روی کمپرسورها وارد شود و علاوه بر آسیب جدی به آنها دمای خروجی از چیلر نیز مناسب نخواهد بود.

درنگهداری چیلرهای تراکمی آب خنک ، علاوه بر مواردی که در خصوص چیلرهای تراکمی هوا خنک ذکر شد، موارد زیر  از عمده ترین نکات در مقوله نگهداری می باشد:

  • توجه به دمای ورودی و خروجی آب از برج خنک کننده
  • سرویس دقیق و سالانه برج خنک کننده
  • همچنین اسید شویی کندانسور
  • دقت روی عملکرد کندانسور و تخلیه آب در فصل زمستان از مدار مرتبط با فضای باز

قیمت نگهداری چیلر جذبی و نگهداری چیلر تراکمی چقدر است؟

2

اصولا نگهداری چیلر جذبی از نگهداری چیلر تراکمی گران تر است. با این وجود هزینه نگهداری ارتباط مستقیمی با دیگر قسمت های موتورخانه ساختمان دارد. اینکه شرکت نگهدار کلیه تاسیسات را بعهده بگیرید روی هزینه نگهداری چیلر تاثیر مستقیمی دارد.

و نکته پایانی اینکه نگهداری موتورخانه و چیلر یک هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری بزرگی بر روی تاسیسات گران قیمت ساختمان ها و برج مسکونی و اداری است. مجموعه سایت کاراپمپ افتخار دارد که نگهداری تاسیسات ساختمان را در صدها برج و ساختمان در تهران و شهرستان ها بعهده دارد با تیم کاراپمپ به آدرس karapump.ir تماس بگیرید و از مشاوره رایگان  حضوری و تلفنی ما بهره مند شوید.

3

سخن آخر

در این مقاله به بررسی یک تعریف کلی از چیلر،انواع چیلر و یک توضیح مختصر در خصوص آن پرداختیم و در نهایت به بررسی  اصول نگهداری چیلر تکرامی و نکات لازم در خصوص  قیمت نگهداری چیلرهای تراکمی و جذبی  پرداختیم.

تیم فنی و مهندسی سایت کاراپمپ امیدوار است که مطالب بالا برای شما مفید واقع شده باشد و به اهمیت اصول نگهداری چیلر پی برده باشید.

پیشنهاد ما به شما این است که نصب،تعمیر و سرویس  انواع چیلرهای جذبی و تراکمی خود را با تحقیقات فراوان و بررسی زیاد به کارشناسان حرفه ای،کاردان و با تجربه بسپارید با اینکار هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ اصالت و بازه ی زمانی که انواع چیلر شما به درستی کار می کند مقرون به صرفه و مفید واقع شود.

متخصصان و کارشناسان حرفه ای،باتجربه و کاردان سایت کاراپمپ می توانند انواع چیلرهای جذبی و تراکمی شما را  با یک هزینه مقرون به صرفه نصب،تعمیر و سرویس کرده تا بیشترین بازدهی را برای شما داشته باشد.هدف تیم حرفه ای سایت کاراپمپ جلب رضایت شما عزیزان می باشد.وهمچنین شما می توانید از مشاوره رایگان حضوری و تلفنی بهره مند شوید.