دستورالعمل نصب لوله زهکش
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

راهنمای گام به گام نصب

بنابر درخواست بالای مشتریان، تصمیم گرفتیم طی مشاوره ای از شرکت ناب زیست روشهای نصب اصولی را پیگیر شویم تا تمامی سوالات مشتریان در زمینه نصب برطرف شود. از آنجایی که در این مورد سخن بسیار است، بدون هیچ گونه تلف کردن وقتی شروع می کنیم به توضیح، آن هم با مراحل قدم به قدم. در همین ابتدا باید بگوییم که در اصطلاح به این کار نصب زهکشی به روش فرانسوی نیز می گویند (زهکش فرانسوی)، پس اگر شما نیز با مشکل خیس بودن همیشگی محیط خود و یا راه حل برای تخلیه پساب سپتیک روبرو هستید، همراه ما باشید.

گام اول نصب لوله زهکش

در ابتدا مکان نصب را مشخص کنید، برای اینکار پرچمی در چمن که مسیر را مشخص می کند قرار دهید. بعنوان راهنمایی برای انتخاب مسیر، مشخص کنید که آب اضافی در کجا جمع می شود و می خواهید به کجا برود.

هنگام انتخاب این مسیر لوله کشی یک خروجی برای روان آب، به دنبال حوضچه های نگهدارنده یا دیگر توده های آبی باشید و یا به لوله کشی موجود که دارای قابلیت انتقال آب با حجم بالا است یک کانل اضافه کنید. اگر راحت‌تر است، می‌توانید آب روان را به حاشیه جوی نیز هدایت کنید اما حواستان باشد به ملک همسایه تخلیه نکنید.

برای مشخص کردن جهت و طول ترانشه از رنگ اسپری، چوب، پرچم یا روش دیگری استفاده کنید. برای زهکشی مناسب، سیستم ترانشه و لوله باید همیشه از ارتفاع بالاتر تخلیه شود یعنی لوله آب را در ارتفاع پایین‌تری تخلیه کند و دقت کنید همیشه آب را از خانه خود دور کنید تا به فوندانسیون آسیبی وارد نشود.

نکته: اطمینان حاصل کنید که مشکل آب شما ناشی از نشتی از لوله های زیرزمینی نیست که نیاز به تعمیر دارند.

گام دوم نصب لوله‌های مشبک زهکشی

یک بستر حفر کنید. از جایی در حیاط خود که نیاز به زهکشی دارد به سمت خروجی انتخابی خود یک مسیر ترانشه حفر کنید. قبل از حفاری خطوط و لوله های زیرزمینی را بررسی کنید. عمق ترانشه باید حدود 18 اینچ و عرض آن 9 تا 12 اینچ باشد، البته این مقادیر بعنوان نمونه و برای پرکاربردترین نوع لوله زهکش انتخاب شده است. زهکش ها باید حداقل 1 درصد شیب داشته باشند، بنابراین نیروی گرانش برای شما جهت انتقال سیالات مفید خواهد بود. این بدان معنی است که زهکش باید در مجموع حداقل یک اینچ به ازای هر 10 فوت لوله شیب داشته باشد. بسته به اندازه محل حفاری خود، محل را با بیل حفر کنید یا برای انجام پروژه خود یک ترانچر (خندق کن) اجاره کنید.

گام سوم نصب لوله‌های سوراخدار

بستر ترانشه را با پارچه فیلترکننده (ژئوتکستایل) بپوشانید. این کار در صورتی پیشنهاد می شود که خاک محل مورد نظر شما دارای ریزدانه های بسیار باشد و باعث گرفتگی سوراخ ها و یا حتی گرفتگی خود لوله شود. برای اینکه زهکش فرانسوی عاری از خاک، گل و لای و ریشه درختان باشد، پارچه فیلتر نفوذپذیر را روی بستر شنی قرار دهید. برای این کار بهتر است پارچه فیلتر را با حداقل 10 اینچ پارچه اضافی در طرفین باز بگذارید.

گام چهارم نصب لوله‌های لترال

بستر را با مواد شنی پر کنید. ترانشه ای که با پارچه پوشانده شده و با سنگریزه پر شده است اکنون تقریبا نصف مراحل را طی کرده است. حدود 3 اینچ سنگ ریزه یا سنگ محوطه را در امتداد کف ترانشه بریزید و فشرده کنید. این به عنوان بستری کامل برای لوله های زهکشی عمل می کند.

2

گام پنجم نصب لوله بارباکان

اتصالات لوله را وصل کنید. یک توری ورودی را در نقطه ای که آب بیشتر جمع می شود نصب کنید. تعداد اتصالات لازم را برای سیستم لوله خود تهیه کنید تا از شبکه ورودی تا نقطه خروجی آب حرکت و انتقال یابد. اگر به یک زهکشی منحنی یا لوله پلاستیکی با دوام بیشتر نیاز دارید (اگر می خواهید سیستم بادوام تری داشته باشید) می توانید از شیلنگ تخلیه ارزان قیمت و انعطاف پذیر استفاده کنید. فقط باید دقت کنید اگر این محصول را انتخاب می کنید، سوراخ هایی با فاصله حدود 6 اینچ از هم در طول لوله به کمک دریل ایجاد کنید.

 

گام ششم نصب لوله پلی اتیلن سوراخدار

محل تخلیه لوله را در ترانچ تنظیم کنید. ساختار یکپارچه شده لوله های متصل را در ترانشه روی لایه سنگ خرد شده قرار دهید و مطمئن شوید که سوراخ های لوله زهکش به سمت پایین باشد. البته این در صورتی است که شما بخواهید آبیاری انجام دهید. اما اگر کاربری شما جمع آوری آب از یک محیط است، سوراخ های لوله باید به سمت بالا باشد.

گام هفتم اجرای شبکه زهکشی

پوشش با پارچه شن و فیلتر نهایی را به کار گیرید. لوله را با حدود 3 اینچ شن یا سنگ خرد شده بپوشانید، اما به اندازه ای نباشد که از سطح زمین عبور کرده و برآمدگی ایجاد کند. پارچه فیلتر اضافی را روی آن بپیچید تا یک لایه محافظت دیگر ایجاد شود.

گام هشتم نصب لوله زهکشی

پر کردن با خاک سطحی و یکسان با خاک سطح زمین. در واقع برای اینکار باید از خاکی که در مرحله ابتدایی حفر ترانشه به دست آمده استفاده کنید. ترانشه را با خاک سطحی پر کنید و فشرده کنید تا کل سیستم زهکشی فرانسوی را کاملاً بپوشاند. هنگام پر کردن اطراف بخش ابتدایی و انتهایی مسیر لوله، به طور موقت روی دهانه را بپوشانید تا پس از نصب زهکش فرنچ از ریزش سنگ یا خاک در داخل آن جلوگیری شود.

3

گام نهم نصب لوله‌های سوراخ دار

تعمیر و نگهداری مداوم در این سیستم بسیار ضروری است. در صورت لزوم سطح مسیر لوله زهکش را دوباره با مواد یکسان پر کنید یا با سنگ محوطه سازی بپوشانید. بخش ورودی و نقطه خروجی را به طور مرتب بررسی و تمیز کنید. زباله ها را بردارید تا آب آزادانه جریان یابد. همچنین اگر زهکشی فرانسوی شما شکسته یا مسدود می شود، ممکن است مجبور شوید بخشی از زمین آن را برای بازرسی یا تعمیر حفر کنید، که اگر با سنگ محوطه سازی پوشانده شده و از چمن استفاده نشده باشد، این کار راحت تر خواهد بود.

 

 

گام دهم اجرای سیستم زهکشی

سیستم زهکشی فرانسوی بدون شن نیز برای صرفه جویی هزینه و کوتاه کردن مراحل نصب زهکش فرانسوی، است. این سیستم از یک لوله کاروگیت استفاده می کند که توسط سنگدانه پلی استایرن احاطه شده است که سپس در پارچه فیلتر پیچیده می شود. البته این لوله آنچنان طرفدارانی در ایران ندارد و به همین دلیل کارخانه ناب زیست نیز به تولید آن نمی‌پردازد.

فقط توجه داشته باشید که اگر این روش را به جای ساخت دستی یک مسیر زهکش انتخاب کردید، از مراحل پارچه فیلتر و سنگ های خرد شده که در بالا ذکر شد صرف نظر کنید. فقط محصول را طبق دستورالعمل سازنده در ترانشه قرار دهید و با خاک بپوشانید.

نحوه انتخاب بهترین لوله زهکشی

اگر مسیر لوله کشی شما کوتاه است، از آنجا که حفر بستر لوله زهکش به تنهایی می تواند کار دشواری باشد، در صورت امکان از دوستان و خانواده کمک بگیرید. پس از تکمیل ترانشه، نصب زهکش فرانسوی یک فرآیند ساده خواهد بود. زهکشی جدید آب روان را تحت کنترل قرار می دهد، از زیرزمین شما محافظت می کند و حیاط شما را از تبدیل شدن به یک باتلاق حفظ می کند.